Chat

Právní poradna - možnosti rodičů

Lucie Vaníčková Horníková

Záznam chatu z pondělí 13. září 2010

Renča: „Dobrý den, měla bych dotaz, co je třeba k tomu, kdybychom zvažovali nástup do školy o rok dříve, tedy v 5 a třičtvrtě letech dcery. Rádi bychom si nechali poradit, nechceme ji přetěžovat, ale je velmi šikovná, samostatná a navíc i na svůj věk velká. Děkuji za odpověď“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, rozhodně bych doporučovala velmi tento krok zvážit, přeci jen dítě bude od té chvíle po mnoho let v povinném školním procesu. Proberte vše důkladně s pedagogy v mateřské škole, které znají Vaše dítě z té pedagogické stránky, případně se obraťte na PPP ( pedagogicko-psychologickou poradnu ) ve Vašem blízkém okolí ( jejich seznam najdete na internetu ). Dalším krokem může být návštěva dětského klinického psychologa, který také pomůže zvížit školní zralost Vaší dcerky. Přeji hodně štěstí při prvních školních krůčcích. Lucie“

Jarmila: „dcera 3 roky má opožděný vývoj řeči,je vhodné jít do ped.ps.poradny a co mám od toho očekávat“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, v případě opžděného vývoje řeči Vám jistě Váš pediatr doporučí návštěvu logopeda, který jednak může diagnostikovat závažnost opožděného vývoje řeči,ale hlavně pomoci nalézt ideální postup v dalším vývoji. Hodně štěstí Lucie“

Petr: „Dobrý den, máme dítě předškolního věku a narozené v srpnu, chtěli bychom je dát do školy o rok později - je stále takové hravé. Jaká je lepší varianta, jít do ZŠ s vrstevníky nebo o ten rok později ? Děkuju za odpověď a přeju hezký den.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, rozhodně bych nechala hravému dítěti možnost ještě jednoho roku bez pevných povinností, které s nástupem do první třídy přijdou, raději než každodenní řešení povinností, na které ještě není třeba zralé a může i negativně dopadnout na dětskou psychiku. Obzvlášť u chlapců se doporučuje nástup do školy o rok později :-). Myslím, že nemůžete mít obavy, děti sjou velmi přizpůsobivé a své kamarády si najde i o rok později.“

jana K., Zlín: „je možné PPP navštívit s deváťákem o radu kam na střední školu? ( má sice vyznamenání na vys., ale nechce se učit a připravovat na vyučování následující den). Dále máme také doma i malou prvňačku, ktera je zase naopak moc ambiciozní.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, rozhodně návštěva PPP může být jednou z možností, jak "deváťákovi" pomoci s rozhodováním, kam nyní směřovat své další studium. Dobrý výchovný poradce, případně školní psycholog ( je-li ve škole k dipsozici ) může hodně napomoci.Získat pevné studijní návyky je poměrně délečasový proces, kdy je zapotřebí hlavně důslednost,klád důraz na osobní zodpovědnost apod. Ambiciozní malá prvňačka je třetí školní týden zatím jistě hlavně nadšená z nového :-). Lucie“

Andrea: „Dcera chodí do druhé třídy a stále píše některá písmenka zrcadlově, např J, S, P apod. V první třídě nam na dětské psychologii řekli že má lehké příznaky syndromu ADHD- je nesoustředěná. Dělám si starost zda řešit psaní písmen obráceně, nebo je to normální a mám tomu ještě nechat volný průběh. Děkuji za odpověď.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, rozhodně bych doporučovala celou situaci monitorovat a řešit s odborníky, nabízí se možnost spolupráce s PPP - speciálním pedagogem, školním psychologem ( je-li ve škole k dispozici ), pedagogem dcery, případně opět s dětským klinickým psychologem. Hodně štěstí a trpělivosti, Lucie“

Dogabo: „Dobry den, dcerka (3 roky) nastoupila nyni do skolky, mame problemy s adaptaci, dnes plakala hodinu pred prichodem do skolky, celou cestu a samozrejme i ve skolce. Chvili jsem s ni byla ve skolce, ale nepomahalo nic, ani tanecky, ktere miluje. Nakonec jsem odesla, ale poslouchala cca 15 minut za dvermi - porad "rvala". Podle pani ucitelek je neprizpusobiva, ale dcerka chodila jiz drive do soukromych jesli/skolky a zadne problemy nebyly. Dcerka je velmi vstricna a komunikativni, zda se mi tedy velmi brzo ji takto "odsoudit". Jak nejlepe pomoci? Dekuji“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, přechod a hlavně nástup dítěte do školky bývá provázen plačtivým obdobím, které postupně ( také podle citlivosti, povahy dítěte ) ochabuje, ustává. Je ale jistě důvodem k zamyšlení a řešení, začne-li dítě mít další projevy - např.objeví so noční děsy, pláč, pomočování apod. Věnujte prosím maximum pozornosti vyprávění dítěte o školce, kamarádech, učitelích, případně s ní navštivte dětského klinického psychologa. Snažte se promluvit s učitelkami, aby Vám pomohly dcerku "zatáhnout" do školky, kolektivu. Odsouzení opravdu není na místě. Hodně štěstí amálo slziček:-). Lucie“

Karina: „Dobry den mame skoro 3,5 letou dceru a pořad se počurava i přes den vždy si učurne a musime ji převlect když ji řekneme at se jde vyčurat tak řekne že se ji nechce a za chvili přijde že je počurana. Ve školce si jedna pani učitelka mysli že to děla schvalně a že už ji za to snad bude davat na zadek nebo at ji doma řekneme že si věci bude prat sama, manžel si to mysli take, druha pani učitelka si mysli že to schvalně neděla jestli nemuže mit nějaky psychicky problem. Někdy se stane že řekne že chce čurat tak ji hned dam ale většinou ji vidim že je počurana nevim co stim kam se obratit na vyšetřeni ledvin a močoveho měchyře jsme byli vše v pořadku myslite že to muže byt psychikou a jak se da pomoci tak malemu ditěti? dcera mi několikrat řekla že se nechce počuravat děkuji a pěkny den“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, je důležité, že si dcerka uvědomuje tento problém a sama s ním i chce něco dělat, je dobrý přístup paní učitelky v MŠ, která se odmnívá, že problém může být i psychického charakteru. Rozhodně není dobré dcerku za toto trestat, spíš se pokuste zjistit,zda se neudálo něco, co by dcerku mohlo traumatizovat, děsit, čeho by se obávala. Nejdůležitější je nalézt příčinu a poté se můžete za pomoci např. dětského psychologa, ale i psychoterapeuta věnovat řešení tohoto problému. Hodně štěstí, Lucie“

Míša: „Dobrz den, kamaradka ma rok a pul stareho syna, ktery je zatim jedinacek. Nevi, jak s nim pracovat, aby jsi poslouchal. Dela si sam co chce...pokud mu rekne nekdo jiny, ze se urcita vec nedela, stejne jde a udela to. Je schopen maminku mlatit, hazet po ni ruzne veci atd. Nejde to s nim po dobrem, ani po zlem. Jednou se snazi mu domluvit, pote si toho nevsima a nekdy dostane i na zadek. Jakym zpusobem s takovym clovickem jednat? Nebo je treba navstivit nejakeho odbornika i ze strany matky? Predem dekuji za odpoved. Kamaradce je 32.let. S pozdravem Misa“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, v tomto věku se jistě ještě nejedná o výchovný problém, pouze o období prvního vzdoru, které , není-li podpořeno důsledností maminky, může být i poměrně obtěžujícím nejen pro rodinu,a le i okolí. Maminka se jistě může obrátit třeba na poradce v Rodinné poradně, ale vše bude spíš o trpělivosti a důslednosti. Lucie V.H.“

Marta: „Dobrý den, dcera (v únoru bude mít 6 let) má jít příští rok do školy.Je šikovná, jenže špatně mluví, chodíme na logopedii, zbývá nám ještě š,č,ž,ř,r, ale v lednu jdeme k zápisu, tak nevím, jestli ji kvůli té řeči vezmou do školy. Stále o škole mluví, že se těší. Nechci, aby byla zklamaná a nějak na školu zanevřela, kdyby ji nevzali. Nevím, jak s ní mám o škole mluvit-kvůli tomu případnému zklamání. Prosím, poraďte, děkuji moc předem.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, špatná výslovnost řešená s logopedem nemusí být důvodem k odkladu školní docházky, spíš bych asi brala v potaz případné "nedobroty" budoucích spolužáků, kteří mohou být vzhledem k jisté logopedické vadě příčinou posměchu. Rozhodně bych dala na doporučení logopeda, který situaci dcerky zná z doborného hlediska nejlépe. Hodně štěstí, Lucie“

Pavla: „Dobrý den, dcera 10 let-4. třída nechce doma vůbec číst, její kamarádky čtou různé knížky, ale ona prostě nechce. Zkoušela jsem ji motivovat, ale nic nepomáhá. Prosím, poraďte. Děkuji.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, doporučovala bych nejprve formou ne knih, ale zajímavých časopisů, prodlužovat čtený materiál, zaměřit se na knihy s tematikou, která dcerku zajímá a oslovuje ji, zkusit vést čtenářský deník apod. Motivace je úžasná věc, využijte ji :-). Hodně štěstí, Lucie“

Lucie: „Dobrý den,mám syna předškolního věku,narozeného koncem července, chtěla bych aby šel o rok později do školy, špatně si zvyká na změny. první rok si ve školce zvykal dva měsíce, druhý rok opět brečel a letos také,chodí na plavání a tam taky nechtěl a plakal, že tam nechce.. Mám s ním zajít do PPP a poradit se? Co byste mi poradila? Děkuji za odpověď.“

Lucie Vaníčková Horníková: „Pěkný den, jistě zajděte se synkme do PPP, minimálně získáte další a odborný názor, doporučení. Je důležité, aby dítě nebylo po školní docházku ve strachu a stresu. Hodně štěstí Lucie“