Chat

Čtenářské kompetence

Mgr. Irena Poláková

Záznam chatu ze středy 12. května 2010

Martin: „Dobrý den, dotaz na Vás sice nemám, ale musím říci, že Vám to dnes moc moc sluší! Hezký den přeje Martin“

Mgr. Irena Poláková: „Děkuji. Polakova“

Monika: „Dobrý den, syn půjde v září do první třídy. Ale velmi se bojí právě toho, že se bude muset učit číst a bojí se, že to nedokáže. Snažíme se ho podporovat, uklidňovat. Téměř každý večer mu předčítáme knížky nebo časopisy a velmi se mu to líbí. Můžete mi, prosím, poradit, jak ho namotivovat a na co si v první třídě dát pozor? Děkuji, Monika“

Mgr. Irena Poláková: „Dobry den,určitě doporučuji spojit s paní učitelkou, která bude chlapce učit. Můžete se domluvit na navštěvě v její třídě, aby syn viděl, jak děti ve škole pracují. Nemám moc zkušenost s tím, zda je dobré učit ho číst před nástupem do školy - spíše se domnívám, že pokud o to neprojeví sám zájem, tak nikoliv. Jistě ale pomůže, pokud mu doma předčítáte - povzbuzování je na místě, čeká ho objevné dobrodružství - a číst se naučil každý z nás. Hezký den. Irena Poláková“

Lucka: „Dobry den ja si myslim ze kdyz dite nechce cist tak ho nedonutime ani s varickou :) Pozdravujte prosim moderatorky“

Mgr. Irena Poláková: „Dobry den, máte pravdu - dítě bych také nenutila, současně ale škola má skutečně velký potenciál - existuje řada zábavných činností, které provázejí děti textem. Hezky den. Irena Poláková“

Milada: „Dobrý den,poraďte kam směrovat 9-letého čtenáře. Právě dolouskal Potterovskou ságu, ale knihy, které jsme četli jako malí my, ho nelákají (Verneovky atd.) Líbil se mu také třeba Tobiáš Lolness, ale už nevím, co mu doporučit, aby ho to bavilo a byla to také dobrá literatura - nemáte nějaké tipy? Děkuji a zdravím, Milada“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, Tobiáš Lolness je i můj velký hit. Vydalo ho nakladatelství Baobab, které má teď novou řadu BigBao (alespoň doufám, že přesně cituji) - v nabídce je několik zajímavých knih právě pro děti od 10 let. Zajímavá je i Řada nešťastných příhod, i když poněkud smutná. Určitě by pomohla místní paní knihovnice, která má větší přehled. Hezký den. Poláková.“

Lucka: „A muzete mi prosim rict jak mam donutit cist meho syna i doma?kdyz mu ctu ja tak se mu to libi,ale jak mi ma neco precist sam rozbreci se a nechce se mu! Dekuji“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, asi se jedná spíše o malého chlapce, kde trénujete i techniku čtení. Zkuste s ním jít do knihovny, aby si nějakou knihu vybral sám - takovou, kterou by rád přečetl. Mohlo by pomoci, kdyby četl někomu mladšímu, kdo sám ještě číst neumí (případně staršímu, kdo již na čtení nevidí :)). Hezký den. Poláková“

Dušek Vlastimil: „Dobrý den.Můj syn chodí do první třídy.Už jsem mu skoušel čís ,ale nějak ho to nebavilo. Možná to bylo touknihou.Máte nějaký tip na výběr knih pro takto začínající čtenáře?“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, nakladatelství Thovt vydává knihy psané velkými písmeny - témata jsou zajímavá - rytíři, piráti... dokonce jsou některé knihy napsány tak, že menším písmem je text napsán pro rodiče, větším pro děti - mohou tedy číst spolu. Hezký den. Poláková.“

Lenka: „Dobrý den, prosím Vás, kde můžu dostat doporučení kvalitního čtení pro dospělé?“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, doporučila bych místní knihovnu - knihovnice mají obvykle přehled o novinkách. V zahraničí jsou běžné tzv. čtenářské kroužky v knihovně či u někoho doma, skupinka lidí se domluví a čtou společně knihu, o které si povídají. U nás bohužel takováto tradice není. Hezký den a mnoho pěkných zážitků z četby. Irena Poláková Jen osobní doporučení: nedávno mě zaujala kniha Skleněný pokoj.“

Patrik: „Dobry den moje dcera nez nastoupila do skoly umela par pismenek a dokonce uz i neco precetla.Ale jak mile nastoupila do skoly uplne ji to vypadlo a nedala dohromady ani jedno slovo!Muzete mi poradit jak ji do toho opet donutit?“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, zde zřejmě bude problém v tom, že ve škole se učí číst jiným způsobem, než byla zvyklá z domova. Možná by pomohlo domluvit se s paní učitelkou a jít se podívat do školy, jak děti čtou - najít příčinu té regrese. Jak jsem psala v předchozí odpovědi, nakladatelství Thovt vydává knihy, které si mohou číst dohromady děti a rodiče - třeba by mohlo opětovné společné čtení dcerku povzbudit. Hezký den. Poláková.“

pavla: „Dobry den ma dcera uz umi par pismenek,ae ma strach z toho az prijde abeceda...Muzete mi prosim poradit jak ji mam uklidnit ze to nic neni?Uz jsem vyskousela snad vse a opravdu uz si nevim rady! dekuji Pavla“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, dcerka asi ještě do školy nechodí, že? Určitě ji povzbuzujte v tom smyslu, že každá z nás byla malé děvčátko, které neumělo číst a mělo z toho obavy - dnes čteme a čteme rádi. Nenaučí se to hned, ale naučí se to postupně - jako skoro každý z nás. Doporučuji knihy s velkými písmenky a společné čtení. Hezký den. Irena Poláková“

jana: „Dobrý den, mám osmiletého syna ve druhé třídě a nerad čte. Ani knížky z knihovky,které si půjčuje nepomáhají (chodí se třídou a chodíme i spolu). Čtení mu moc nejde, je pomalý a "rád" si dosazuje a vymýšlí slova, pak se ale opraví. Jakmile má číst z čítanky jako domácí úkol, tak je doma hodinová scéna, že to nechce číst, že ho to nebaví. Nevíte jak na něj? Děkuji.“

Mgr. Irena Poláková: „Dobrý den, bohužel nemám moc zkušeností se samotnou nápravou techniky čtení (setkávala jsem se spíše se staršími dětmi) - bylo by na místě zjistit příčinu, proč chlapci technika čtení dělá problémy. Mohl by Vám v tom pomoci speciální pedagog a následně doporučit nějaký vhodný způsob výuky čtení. Určitě mu také hodně čtete, aby měl stále na zřeteli, že čtení je zábavná aktivita. Zkuste třeba i to, že z čítanky budete číst střídavě a např. si vymýšlet k textu hádanky nebo otázky. Přeji hodně vytrvalosti. Irena Poláková“