Chat

dr. Ondřej Hausenblas
Záznam chatu ze středy 31. března 2010
Hana: „Dobrý den, za týden jdu pořídit půlročnímu kloučkovi první knížky, poradíte mi jaký vybrat a kolik asi zvolit knížek. Jak prvně seznámit dítě s knížkami, dát mu je všechny ať si vybere a pak s ním číst ? Děkuji za odpověď.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, je správné, že se staráte včas, ale pamatujte, že děti mají každé své tempo vývoje - rodiče, kteří je příliš zahrnují svou snahou můžou děcku vzít jeho vlastní snahu... Pro úplně malé dítě najdete u nás už knížky - obvykle vhodné i k olizování a nakousávání :-) A v nich bývají jednouché obrazce, postupně pak obrázky snadno rozpoznatelné. Ale nezapomeňte, že dítě si jednak s knížkami má hrát - leporela jsou jako hrací kostky, k stavění ohrádky a domečku, jednak má zvědět, že v nich je skryto hodně příběhů a citů: takže mu budete číst krátké příběhy v ilustorvých knížkách. Půlroční dítě hodně vnímá, málo rozumí, ale vše ukládá na později. Je dobré, když vnímá, že čtete s radostí, s láskou, ať už čtete o čemkoliv.“
Ph.d Jan kolář: „prosím o Váš názor v oblasti mluveného projevu,“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den - ale nazázor na copak v mluveném projevu? Asi mi nedošla celá Vaše zpráva...“
Lucie Marešová: „Dobrý den,mám 6měsíční dceru a zajímalo by mě, od jakého věku dítěti číst?Já sama jsem vždy ráda četla a chtěla bych to vypěstovat i u dcerky.Děkuji za odpověď Marešová“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, na tuhle otázku najdete častečně odpověď už v předchozí mé odpovědi. Ale číst máme dětem už od doby před narozením - čtení něčeho, co Vás těší, co navozuje dobré pocity a náladu. A také v nejmladším věku děti potřebují slyšet hezké citlivé předčítání od rodičů. A jak to jde, mít je u sebe na klíně, aby viděly, že čtení přichází z knížky, že k tomu, co se povídá, jsou tam i obrázky, a pak že valstně to, co rodič povídá, "vylézá" z těch písemnek. Dobrý vztah k četní mu pak můževydržet po celý život, a čtení bude pořád hlavním způsobem uení a nástojem k myšlení.“
jitka: „dobrý den pane doktore, náš syn (4roky) si vybírá knihy zejména encyklopedie zvířat, dinosaurů kde jsou podle mého pro něj velmi složité pojmy...Když mu tyto knihy na jeho žádost čtu a po některém odstavci se ho zeptám na text, který jsme dočetli, odpoví mi, že už neví.... Jsem teda na rozpacích jestli mu tyto knihy číst, event jak mu vysvětlit, že jiná kniha bude lepší. Děkuji za odpověď.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, to je celkem běžné: dítě si užívá té odbornosti, nachází v knize obrazy věcí a zvířat, které ho přitahují, a učí se tím jít si do knihy za zážitekm a za informací. JEN MU ČTĚTE, A OBČAS SI NECHTE NĚCO VYSVěTLIT. NEPTEJTE SE, O ČEM JSME ČETLI, PROTOŽE TO NENÍ TO, CO DÍTĚ V NAUČNÉ KNÍŽCE HLeDALO. pTEJTE SE, KTERÉ ZVÍŘE HO ZVLÁŠŤ upoutalo, čím ho zajímá, co je na něm jedinečné. Učíte ho tím povídat o čebě, a hlavně o sobě s tou knížkou - o sobě dítě ví docela dost, i když neví, jak loví Tyranosaurus.“
Iva: „Dobrý den,mám vnoučka v zahraničí,za měsíc mu budou 3 roky.S otcem mluví už plynně anglicky,dcera s ním mluví česky,už se rozpovídává,když neví,řekne část věty anglicky,ale česky všemu rozumí.Má hodně podnětů-české knihy,DVD s č.Večerníčky a pod.Mluvíme na internetu přes kameru,ví co je česky a anglicky.Pro mě je to skoro nepochopitelné,ale myslím si,až půjde do anglické školy,že třeba už česky nebude chtít mluvit.Asi to bude na dceři jak vydrží.Byli 2x v ČR a vnouček v českém prostředí se dost naučill.Ale když nechtěl,nemluvil,na české otázky odpovídal anglicky.Jaký je Váš názor pane doktore,čemu by se měli rodiče i my vyhnout?“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, dobře tušíte, že vliv cizího prostředí bude silný. Tohle cítí mnozí rodiče českého původu, a vznikají v zahraničí České školy bez hranic - odpůldne třeba v sobotu, kam děti docházejí, aby si povídaly a psaly česky, aby se učili o národních dějinách. Ale síla druhého jazyka bude poá velká: bylo by užitečné najít děcko kontakty, projekty, akce, v nichž je zábavné a příjemné mluvit, psát, poslouchat a číst česky. Internetu na to používáte moc užitečně.“
Lenka: „Dobrý den, pane doktore! Myslíte si Vy osobně, že čtením se rozvíjí také dětská fantazie, inteligence, že se naučí dříve mluvit a číst? Děkuji“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, já si myslím, že ano, ale je sporné, zda to tak je - jenže dítě v rodině, kde se mu čte, nasává i jiné kulturní návyky a hodnoty. Dobrá nálada, vzájemná péče, bezpečí jsou pro dítě mocné podněty k tomu, aby se jeho mozek rozvíjel, a to se vyplatí i v dorozumívání i čtení. Navíc děti nabývají v době před mluvením svou fonetickou bázi, zvuky, které se mají v řeči používat, a o se ukáže, až mluvit začnou samy. Jak v mlvuení, tak v dobrém rozumění. A kdy už dítě rozumí, a kdy ještě ne, to bývá někdy těžké u nejmenších zjistit, takže radši číst, předčítat, než to odkládat!“
Eva Malečková: „Jak dlouho muze diteti (t.c.temer 8let)vydrzet cetba komiksu (Tintin, Ctyrlistek)nez prejde na cetbu knih?Cte oboji,ale komiksy vyrazne prevazuji.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den,četba komiksů můževydržet po celý život, a dnes vycházejí tzv. grafické romány, což jsou pro dospělé vytvořené vážné komiksové knihy, a ty jsou čteny stejně kvalitně jako knihy jenom verbální. Je ale důelžité, aby dítě čtoucí ty komiksy (Čtyřlístek, ten starý, jesvětová špika!) nacházelo kolem sebe taky knížky s méně obrázky. Zkusili jste Velký objev Huga Cabreta? A nezapomínejte na to, že dítě může k těm komiksům psát příběh, který v nich je kreslený. Od psaní se pak dostane k tomu, že chce vidět, jak píšou jiní - ti profíci.“
Marta: „Dobrý den, jak donutit dceru ve 3 třídě, aby doma četla. Knížky má hezké, pohádky, dívčí příběhy, něco o přírodě, něco si i sama vybrala, ale prostě ji to nebaví. Děkuji předem za odpověď.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, dceru rozhodně nenuťte, nepřemýšlejte o tom ,jak ji donutit, ale jak ji nalákat: chovejte se tak, že ji lákáte k něčemu, co sami děláte rádi, o čem si rádi povídáte, a hlavně si s ním povídejte, co ji zajímá v životě, o čem přemýšlí - a pokuste se najítknížky, které jsou k tomu blízké. Ráda tančí? ráda kreslí? Hledejte knížky o tom, jak někdo krelil a jak si toho užíval, příběhy tenčníků atp.“
Pavlína: „Dobrý den,jsme čtenářská rodina.Naše dcera 15 let přečte za měsíc několik knížek.Malým dětem čtu každý večer a opravdu se nám knížky válejí po celém bytě,jen náš 12 letý kluk nečte vůbec...Máte nějaké typy,jak ho ke čtení přivést? Rád poslouchá,když čtu našemu 5letému,ale sám to považuje za velkou námahu...je velmi chytrý,ve škole přeskočil ročník....co mu třeba nabídnout...děkuju“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, to je podobné jako u některých před Vámi: tlačit na něj nemůžete, ale mohla byste vědět nebo zjistit, co vlastně ho opravdu bere v životě, v zábavách, v plánech. A k tomu najít knížky. S podobným příběhem, tématem, z podobného prostředí. Možná bude spíše na četbu naučnou a nudí ho příběhy dojemné, holčenčí? Takové děti obvykle samy neuměly zjsitit, co by je na četbě bralo.“
Martina: „Dobrý den, pane doktore, mám dva syny s 5-tiletým odstupem. Do doby, než se narodil mladší, jsem četla každý večer staršímu synovi téměř půl hodiny, četbu má rád (preferuje "klučičí" knihy před klasickými pohádkami), ale poté, co se narodil druhý, nezbývá večer na čtení tolik času, odbývám čtení staršímu cca 10 minutami. Myslíte, že přijde čas, kdy budu moct číst oběma klukům najednou stejnou knihu, nebo mi už nezbyde, než každému přečíst na noc "jeho" knihu"? děkuji“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, těžko říct! Pět let je dost, až bude menší hladce číst, bude starší v pěkné pubertě... Ale naučte je, pokud možno, tolerovat to, že první potřebuje poslouchat četbu, a že druhý tak dlouho nevydrží.“
Klára Tomková: „Dobrý den, starší čtyřletá dcera má 6-8 nejoblíbenějších knížek (klasiky typu Dášenka čili život štěněte, Mach a Šebestová, Špalíček pohádek,...)a ty by četla stále dokola.Chtěla bych se zeptat, zda je vhodné dítě přemlouvat do nových knížek. Dcera to dost odmítá. Děkuji. Tomková“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, přemlouvat je mané... Když dítě čte dokola totéž, něco důležitého z toho má. Asi ani neví, co, a neřekne. Ale můžete se s ním stále bavit o tom, co čte, a uvidíte, zda nachází pořád něco nového. Máte taky jiné hezké knížky o štěněti? Ať kolem ní leží.“
Alena: „Když slyším všechny rady psychlogů o čtení, nesouhlasím. Mám 2 dcery - věkový rozdíl 2 roky a od mala jsem jim četla, chodila do knihovny. Starší dokáže přečíst knížku za noc, mladší o ní ani nezavadí. Zkoušela jsem i střídavé čtení, kousek ona, kousek já, vybírala co jí zajímalo, nic nepomáhalo. Já si čtu denně, manžel v dětství také hodně četl. Takže to asi jen v příkladu rodičů nebude.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, to je jisté. Ale byla by chyba neudělat to, co rodič udělat může - potože předem nevíte, že to nebude účinkovat. Povídáte si s mladší o tom,co ji v životě hlavně baví, táhne? Dala by se najít jedna dvě knížky, které o takovém tématu píšou z pohledu, který by jí mohl být blízký? Možná by četla věci naučné na své oblíbené téma?“
Iva Poszimková: „Dobrý den, prosím Vás p. doktore o sdělení kde se dají sehnat vaše ukazované Kritické listy, nebo je to časopis ? Děkuji moc za odpověď“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, časopis Kritické listy (je to čtvrtletník) si můžete obejdnat přes web www.kritickemysleni.cz. Prohlédněte si tam v archivu spoustu starších čísel, abyste viděla, co přináší.“
Daniela: „Dobrý den pane doktore, děkuji Vám za moc pěkné povídání o knížkách. Mám rok a půl starého syna, snažím se mu číst pohádky nebo mu je i vyprávět a "hrát", ale zatím ho to vůbec nebaví. Je to v jeho věku normální nebo už by měl udržet pozornost aspoň několik minut? Prohlížení knížek a ukazování si obrázků ho baví, ale při čtení je neklidný. Bojím se, že v budoucnu nebude mít o četbu zájem... Děkuji za odpověď.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, nebojte se předem! Prostě mu čtěte, co snese, nepřehánějte nic a nenaléhejte, Je opravdu malý!“
Andrea H.: „dobrý den, nemám snad ani žádný dotaz, spíše bych ráda sdělila ostatním maminkám,že vše je na nás a na přístupu ke knihám. Mám dnes 17 -ti letou dceru, která čte opravdu poctivě povinnou četbu a dá se říci, že od malička ,jsem jí četla a prakticky jsme měly knihu neustále po ruce. Vánoce se nesmí obejít bez knihy a musí být tlustá a s malými písmenky. Paní Ester by se nemusela obávat toho,že kamarád jejího syna čte knihu s nadpřirozenem, dcera je také má ráda a mohu říci,že například Harryho Potera uznává raději v knize, než zfilmovaného. Jen tím chci říci,že je to na nás a na tom, udělat si na to dítě čas. Pěkný den“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, to je potěšující sdělení! Knížky a čtení jsou součást kultury, a to i kultury v rodině. (Ale nemáme zoufat, když se nám podaři zplodit potomka, který je prostě založen jinak než na slova a knížky: možná krásně zpívá, maluje, modelaří, pomáhá druhým? A co se týká knih o zlu, čaodějí, ďábelských činech: možná dnesděti o tom potřebují víc číst, protože jsou ve společnosti ty protiklady dobra a zla více zastřené, nebo převrácené? To děti vycítí. A každém člověku je asi dobro vedle zla, a literatura nám pomáhá své zlo ohledat, ale nepoužít ho doopravdy!“
Linhartova Michaela: „Dobrý den, pane doktore.Mému synovi bude 10 let, od miminka jsem mu pravidelně četla, to praktikuji dodnes, samozřejmě už ne v takové míře, protože už má věk na to, aby četl sám. Snažim se mu jít příkladem, protože ráda čtu (knihu za 14 dnů). Momentálně má rozečtenou knihu od Vojtěcha Steklače- Aleš a spol., což je k jeho věku. Rád jí čte, ale je líný! Co s tím? Děkuji za radu.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, já bych zkusil mu číst nějaké knížky mnohem dnešnější. Rozhlédněte se u dobrého knihkupce, co vydává Baobab, Meandr, Albatros aj., možná vezmete chlapce s sebou, ať si tam půl hodinky listuje...“
eliška: „já musím číst říkala naše učitelka a moje lodopiedka že každí den kousek čís ale mne moc nebavíá jak se má donudit?“
dr. Ondřej Hausenblas: „Kdo byste rádi víc četli, nebo máte víc číst, tak byste asi měli zkusit víc knížky podle svého gusta hledat - někdy nečteme proto, že nám knížky nic nedávají, dokud nenajdeme takovou, co je "o nás!"“
Pavlína: „Dobrý den , mám děti ve věku 6, 4, 3 a 1 rok . Ke čtení si vybírají většinou vlastní knihu. Je lepší listovat a číst více knih najednou a nebo zvolit jeden večer jednu a jiný druhou. Jak je to pak se sledováním děje v knize.Děkuji“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, děkuji za tu otázku! Jen ať si hledají, listují, a vy dělejte, co stíháte. A pomozte jim, ať taky si samy se sebou povídají, přečítají, pro druhé krelsí a "píšou".“
Irena: „Dobrý den, pane doktore, máte, prosím, nějakou zkušenost s genetickou metodou čtení ve srovnání se synteticko-analitickou pro výuku čtení dětí v první třídě ZŠ. Děkuji za odpověď.“
dr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, děkuji všem za otázky a omlouvám se těm, kterým jsem odpovědět nestihl. Genetickou metodu doporučuji.“