Chat

PhDr. Ondřej Hausenblas
Záznam chatu ze středy 3. března 2010
Radka Jakubíčková: „Dobrý den, ráda bych se Vás jako odborníka zeptala, jaké je možné používat čtenářské strategie ve výuce žáků střední školy. Můžete mi doporučit českou odbornou literaturu na toto téma? Děkuji za odpověď. S přáním pěkného dne Radka Jakubíčková“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, strategií k četení je docela dost, pokud nebyli studenti vedeni dost intenzivně už na ZŠ, pak je dobré je učit základní věci, třebas už na náročnějších textech.Hlavní je naučit je shrnovat podstatu úseku, který si právě přečetli, a klást otázky, ktřé míří hlouběji než jen do textu - tedy na to,co má text společného se mnou jako čtenářem, jaké mé zkušenosti a znalosti je dobré si vybavit k porozumění. Příručku v češtině zatím nenajdete vcelku, ale doporučuji část náš Časopis Kritické listy, najdete ho tak yna webu www.kritickelisty.cz“
evcae: „Chtela jsem se zeptat. mam doma 7mesicniho syna, chtela bych mu zacit cist, co je pro nej lepsi kratke pohadky pro nejmensi deti nebo rymovacky, rikadla apod.?“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Jsem moc rad, ze na to myslite! Urcite mate cist prave tak dlouhe texty, jake vydrzi poslouchat, a to nebude moc dlouhe, ale casem ho naucite vydrzet - hodne pomoci obrazku v knizce, kterou ctete, a taky tim, zemu date cas, aby pri cteni Vam neco ukazoval na tech obrazcich, aby se zapojoval. Basnicky jsou ovsem vyborne, ale nezapomnte, ze jimi jednak synka ucite vnimat rytmus a radovat se z neho - pravidelne rikacky, s potleskavanim do rytmu trebas. Ale taky ho vychovavate k tomu,ze basnicky maji nezny, dojemny nebo vesely obsah! A to male dite pozna podle Vaseho hlasu, podle"prednesu. Cteme proto hezkoucky pomalu, s vetsim vyrazem, nez jaky byste asi snesla jako pirmereny.Pokud nejste skoleny recitator, obvykle predcitate o mocmene vyrazne, nez by obsahu textu sluselo! Tak vam drzim palce.“
Martina Michajlov: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, mám 3měsíčního syna, slyšela jsem, že se má miminkám číst už od narození, kdy tedy mám začít a jaké publikace použít. Děkuji za odpověď. S pozdravem Martina Michajlov“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Neco jsem prave napsal Vasi predchudkyni v chatu, ale muzu pridat, ze v knihkupectvich najdete spoustu knize - vybirejte si takove, ktere jsou mile Vam,abyste je mela rada a dite to pozna. Vychazeji hezke male knizky versu k obrazkum Trnovkym, Capkovym aj. A nezapominjte davat decku knihu do ruky - leporela, malicke knizky, at si s nimi hraje, stavi domecek, az bude vetsi, uci se je drzet v ruce a povazovat je za beznou a potrebnou vec v zivote.“
Katka: „Dobrý den, moc Vás zdravím a budu ráda, když mi napíšete obecný názor na dnešní čtenáře a maturanty, kteří předkládají k maturitě seznamy a obsahy knih , které si stáhli z netu, v lepším případě si zakoupili knihu typu " Obsahy knih k maturitní zkoušce. Mě z toho mrazí. Děkuji za odpověď.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Mě taky mrazí! Ovsem to zálezi jednak na Vas -zda jste je kdysi v ranem detstvi naucili knihy opravdu cist s chuti a zvedavosti, a pak ovsem na ucitelich, jesli oni sami umeji cist velke myslenky a city, ktere jsou v beletrii. Ucitele jsou bohuzel pod tlakem, tlak od dost skolometsky koncipovane statni maturity, tlak tradice v "osnovach" je nuti probrat ucivo, namisto co by vychovali ze studentu kulturni osoby.Ale je i dost ucitelu, kteri to umeji a delaji! Ty mame podporovat: oni vedou se studentyvazy hovor, daji na to cas, aby ho studneti vedli mezi sebou - a k tomu vam zadne obsahy "v kostce" ani "referaty znetu" nepostaci. Ale v zasade zalezi na kulture rodiny a skoly. U nas asineni dost siroka vrstva lidi,kteriby si na kulturnosti opravdu zakladali - jinak by byly referty na netu predmetem posmechu a opovrzeni.“
Karla: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, od jakého věku má smysl začít dítěti číst. Děkuji“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den, ctete mu nahlas jeste pred narozenim - to muzete destiky minut, dite nemuze utect :-) Ale slysi vas klidny laskavy hlas a citi vase dojmy, a pak pokracujte porad dal.“
Jana: „Dobrý den pane doktore, není vhodnější číst dětem např. pohádky bez obrázků, aby se v nic rozvíjela fantazie? A jak udržet pozornost dítěte při čtení? Díky Jana“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Poddejte se krase dobre knizky, a nehlidejte tak moc, co cim ovinete.Literatura a ceni je vec komplexni, do vyvoje ditete vstupuje i to, jak se tvarite, jak radi ctete, v jak milem prostredi a pohode sedite neo lezite, a obrazky jsou po dite velkou pomuckou v oientaci - ono neudrzi kontinuitu textu jako vy v pameti, potrebuje tutez knizku poslouchat mockrat, a obrazky mu davaji orientaci, kdy se co stalo. O fantazii mam obavu spise u filmu - aby mezi divanim neschazely dost caste a dlouhe chvile, kdy si sami ty sceny "jakoby pro film" vytvarime!“
E.Kulhavá: „Dobrý den, prosím o odkaz na vytvoření knihy o konkrétních dětech, o kterém jste mluvili před chvilkou, děkuji E.K.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Asi jsate chtela zachyit nazev te knizky, co jsem ukazoval? Je od Terezy Říčanové, Kozí knížka, vydal Babobab 2005“
Ivana: „Dobrý den, mám 2 děti - syna 18m a dceru 4 roky. Dceři čteme před spaním pohádky, ale má období, že chce číst stále stejné. Chodíme také do knihovny, ale občas nevím, jaké knížky vybrat. Dcera samozřejmě vybírá podle obrázků. Jak poznám, které knížky jsou vhodné a zároveň kvalitní. Syn si s knížkami spíše hraje. Děkuji“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Obojí dobré! čtěte stejné, protože děti potřebujou doplňovat obraz svého porozumění - nepochopí a nezachytí vše na první čtení. Na délce přidávejte postupně - ukazujete si kníku s delšími texty, vnich se podíváte na orázky a ptáte se, jesltiuhle chtějí - je delší, ale podívej, bude v ní i divoké prase a tuhle ten hrad! zajděte si do většího knihkupetví a proíretjtese dětský oddělením - psuďte, zda jsou knížky srzoumitelné, zda vám dělají radost rovnou, zda byste je uměla nahals předčítat mile - o stačí. Vyhýbal bych se však těm disneyovským, protože píliš primitivizují a ilustrace jsou moc kýčovitě chtěné.“
Angela Mikšánková: „Dobrý den. Mame doma 7letyho kluka, kterymu manzel a ja pravidelne čteme, oblibene ma komiksy čtyrlistku,a ruzne kratke pohadky. Pripada mi ze na jeho vek uz by mnel se zajimat o neco vaznejsiho,jake knizky by jste doporucoval?DĚKUJI.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Radujet se, ze Vas poad rad posloucha! A o pristup k narocnejsim knizkam se postarate tak, ze je pineste,budete si je pred nim cista onich si povidat s manzelem. Nezapomnte na knizky naucne, technicke: obrazkove encyklopedie morskych tvoru nebo storju - co ho ic zajima, o mu nabizejte. A k tematu pak najdete zase i beletrii - o velrybach? Macoutek ma v Zivocichopisu i o velrybe...“
Michaela Matějková: „Zdravím Vás, Ondřeji, ze Základní školy ve Sloupu v Moravském krasu. Souhlasíte s obecným názorem, že dnešní děti čtou málo, méně než předchozí generace? Já se naštěstí setkávám ve své školní praxi se spoustou nadšených čtenářů.Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den do Sloupu! Nesouhlasim - ctou neco jineho a jinak. Blahopreju, ze vychovavate nadsene ctenare. Ale je patrne, ze se casto cte jen po povrchu, bez hlubsiho zamysleni. Cte se po uzitek, ne pro povzneseni duse. Ale tomu muzeme deti taky naucit, chce to zacit vcas, hovorem o jejich zajmech a dojmech, o tom,jak cemu rozumeji a co si prejou...“
Kunstová N.: „Dobrý den , mohl by jste mi poradit jak přimět ke čtení 16-ti letého mladíka, bez zájmu, dodnes nic nepřečetl již předem vše odmítá. Děkuji“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Obavam se, ze ho u moc neprinutite. Mozna by se dal ziskat? Asi ma se ctenim spatnou zkusenost. Vite, ze existujou stovky bezva knih nactenyh nahlas - na internetu, na CD? Mozna ma problem s louskanim pismenek? A mozna to ani nevi, jen vi, ze ho cteni boli. Aurcite ma i nejake sve zajmy mimo cetbu:sport? techniku? i o tom jsou knihy s pribehy, a ty by se mohly dma povalovat.“
Hana Konečná: „Dobrý den, mám 5-letou dcerku, ta si ráda čte a nikdy knížky neničila. Nyní se snažím naučit dvouletá dvojčata- kluky, že se knížky neničí, že jsou krásné a často si v nich prohlížíme, ale jak si jí vezmou sami do ruky, tak jí ihned škubou a to i tvrdá leporela. Poradíte mi, prosím, jak je přesvědčit, že to nemají dělat? Moc děkuji.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den, myslim, ze je nepresvedcite. V tomhle veku, kluky, dvojcata! Ale urcite jim ukazujete,ze jsou doma Vase knizky, osobni, ktere vy si s laskou ctete, a ty se nicit nesmeji. A kdyz si znici knizku, dalsi prinese az dalsi jezisek? ci naroky? Dulezite je, abyste jim knizky davali porad, nebot dorostou do veku,kdy nebudou nicit, a budou je potrebovat.“
Sustrova: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak naučit malou dceru poslouchat čtení knihy. Je jí 2,5 roku, zná již písmena a kdykoliv jdeme "číst" tak chce číst sama nebo "dovolí" komentovat obrázky. Jakmile začneme číst text, říká, že číst bude ona nebo se jí nechce.... raději si sama vymýšlí. Děkuji“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den, a co kdybysete ji nabidli, ze se budete stridat - chvilku ty, az semhle komu obrazku, pak ja, ja taky rada ctu? Nechtela by trebas rikat, co postava v urcite vete ma rict nahlas? A princezna rekla: ..... At si vymysli sve, ale delejte o nad knizkami, nad jejich obrazky, nad pismenky - mozna podle tech, ktera zna, najde slova a pribeh,ktery by se mohl stat?“
Zdenka Hrabánková: „Dobrý den, jakou dobu týdně se věnvat čtení? děkuji.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den, myslite pro Vas? Doporucuju tak hodinku vecer, misto televize... A pro deti, asi? Podle veku - pred spanim dokud chteji! Ne dokudvydrzite! Prectete si od D. Pennaca "Jako roman" - tam jsou krasne pasaze o tom, jak nemame deti orast o cas cteni pred spanim.“
Jana: „Dobrý den,jak pomoci 10,5 leté dceři s českým jazykem.Četlo se ji od mala,hodně jsme spolu i mluvili a teď sama přečte 1-2 knihy za měsíc.Přesto má velký problém říct stručně obsah knihy,vymyslet příběh do slohové práce,bojuje i s tvorbou vět.Dle PPP je slabý dysortografik a je pomalá.Budu moc ráda za radu jak ji pomoct naučit se pracovat s čteným a psaným textem“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dobry den, netlacte, ale pomahejte. Mozna by nemusela rikat obsah knihy, kdyz ji prece prave precetla, ne? Delat shrnuti je velmi narocny vykon! Ani mnozi dospeli to neumeji. Co kdyby povidala o tom, ktere misto, ktera postava ji zajimala a co ji vzrusovalo, ceho se bala, kde si sama neco predstavovala? Dulezite je, aby o povdani jidavalo nejaky normalni lidsky smysl - aby mela potrebu a chut neco k tomu textu ic. Radsi ke kratkemu textu nebo useku, velke kusy si nepamatujeme.“
Eva: „Dobrý den, mám téměř dvouletou holčičku, hodně prohlížíme leporela, ukazujeme si, ale když jí začnu číst, je už nedočková, aby mohla otočit na další stránku. Řešením jsou velmi krátká říkadla. Mám upustit od čtení souvislých textů a předčítat jen říkadla? Nebo si mám trvat na svém, že si dočteme tuhle básničku/stránku celou? Děkuji“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Budte rada, ze je nedockava a zvedava. At listuje! Co kdybyte si nejdrive knizku celou 1x, 2x 3x prolistovali, a pak si cetli prave to misto, ktere ditko zaujalo? A pak mozna jeste dalsi misto?“
Kunstová N.: „Děkuji za váš názor, jistě zkusím i tuto možnost.“
PhDr. Ondřej Hausenblas: „Dekuji vsem divakum a divackam za otazky, a preju hezke cteni s detmi!“