Chat

Finanční gramotnost pro předškoláky

Lenka Vichnarová

Záznam chatu z úterý 2. února 2010

Radka Kalinová,Dolce 77,Přeštice 33401: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat,kdy začít procvičovat pomocí obrázků matematickou představivost,mám 2,5letého syna.“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, přes matematickou představivost vám neporadím, ale o ceně peněz by děti měly mít představivost už od mala. Klidně v předškolním věku: Vědět, že peníze nepadají z bankomatu jen tak a někdy je hodně těžké je vydělat. Že mohou našetřit na to, co si přejí, sledovat jak se nakupuje a platí, to všechno mohou rodiče nenásilnou formou děti učit.“

Klára Parmová, Brno: „Dobrý den, zajímalo by mě, jestli je vhodné dávat již předškolním dětem kapesné a jak velké a od kolika let. A jak naučit děti správně hospodařit s penězi. Děkuji“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, myslím, že cca od čtyř, pěti let by děti měly pomalu poznávat cenu peněz, vědět, že se musí šetřit, a nelze si koupiut všechno, co člověk chce. A taky že peníze jsou proto,aby mohl člověk udělat radost druhým nějakým dárkem, na který si našetří. Dítě- předškolák může dostat třeba pěti či desetikorunu týdně na "svoje" věci, rodiče by mu měli nenásilně vysvětlit na co ty peníze jsou, ale zachovat mu radost volby,za co je utratí. později- ve škole- je vhodné děti zasvěcovat do rodinného hospodaření, nechat ho spolurozhodovat i o větších rodinných nákupech a podobně“

Yvona Jersenská - prosím nezveřejňovat: „jak staré dětmi by měly být, abychom je začali seznamovat s penězi a s cenou věcí?“

Lenka Vichnarová: „myslím,že ideální věk je cca od 4,5 let podle vyspělosti a zájmů dítěte. je dobré, když děti vědí, jak se nakupuje, že je potřeba za věci platit a že není všechno hned a musí se šetřit. Předškolák by mohl mít už nějaké menší částky pro sebe, na hračku, na dárek, na dobrotu nebo i proto, že mu dělá dobře házet peníze do kasičky a mít své peníze“

Dextr: „dobry den...chtěl jsem se zeptat proč při začatku pořadu bylo řečeno že dnes je 2.2.2002? když je 2.2.2010“

Lenka Vichnarová: „a ono už je 2O10? -:))) to, to uteklo“

Paní Vichnarové: „Dobrý den,chtěla jsem se vás jenom zeptat vy osobně pracujete v MF dnes!!! Jestli ano!!!! Každý den prostě pravidelně si kupujeme vaše skvělé noviny už jsme si na ně zvykli a jsou prostě dobré!!!! Pokračujte v tom jen tak dál!!!! Děkuji předem za odpověď!!!!Pozdravujte moderátorky!!!! Dobrý den!!!!“

Lenka Vichnarová: „děkuji za pochvalu našich novin, jsem ráda, že se vám líbí, mně taky :-)))“

Hanka: „Dobrý den, moc by mne zajímalo, KDO tady u nás může být vůbec schopen učit někoho "finanční gramotnosti"? Možná by měl ale s tímto vzděláváním začít nejdříve v našem parlamentu a na ministerstvu financí! Není to přece jen pouze naše zbožné přání, abychom ten nepřátelský svět financí lépe skousli?“

Lenka Vichnarová: „souhlasím, je těžké učit děti finanční gramotnost, když politici dělají všechno proto, aby státní dluh stále rostl.....možná ale když to budou umět děti, nebude jim v dospělosti připadat, že žít na dluh je normální“

Markéta Gregárková: „Dobrý den,zrovna jsem se u toho data na začátku taky zasekla :-)2002 když je 2010 hold přeřeknutí se může stát..Můžu se zeptat od kdy dávat kapesné??my jsme vždycky dostávaly za jedničky penízky a za 5 se něco vracelo..je tohle také dobré zavést??Děkuji“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, myslím, že to není uplně rozumné brát dětem peníze za špatné známky proto, že někdy se dítě snaží sebevíc a přesto nemůže lepší známku dostat, nemá na to. Kapesné bych zavedla nejpozději v první, druhé třídě, rozumné je ale i u předškoláka“

Lenka: „Dobrý den, pani Vichnarová, ráda bych se Vás zeptala, jestli je adekvátní kapesné 100 Kč za týden pro žáka 7. třídy. Je to pouze na jeho útratu. Manžel si myslí, že je to hodně peněz, ale když to spošítám, tak je to 20 Kč na každý všední den. Děkuji za odpověď a přeji krásný den!“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, myslím že je to adekvátní a ve škole zcela běžné kapesné. Otázka spíš je, co všechno si z toho platí? Kupuje vám z toho dárky,sobě drobnosti?“

Petra: „Dobrý den. Co je nutné pro to, abych mohla vyučovat finančnictví na škole...třeba i externě. Mám VŠ vzdělání se zam. na fin. a peněžnictví, ale nemám pedagog. zkušenosti ani vzdělání. Pracuji v bance, ale raději bych změnila povolání.“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, zkuste se obrátit na ČNB či NUOV (národní ústav odborného vzdělávání)tam byste mohla zjistit více“

Radka Černínová: „Dobrý den, syn v osmé třídě ZŠ finanční gramotnost má, žáci tvoří několik imaginárních rodin, každý žák má v rodině určitou roli. Každá rodina má různý příjem, jiné bydlení, jiné zadlužení. Na příkladech tak vidí různé možnosti řešení půjček, volby dovolené apod., možností platit dětem kroužky apod. Také si uvědomí jaké jsou skutečné náklady na bydlení, na školu a zájmy členů rodiny. Další týden vše zpracují do tabulek na počítači. aslím, že tento předmět má určitě význam, zvláště v době velkého zadlužení rodin. Přeji hezký den Černínová“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, máte pravdu, je dobře, že se jeho škola do finanční gramotnosti pustila. Určitě se mu to bude do budoucna hodit. Některé rodiny by potřebovaly získat tyto znalosti i v dospělosti“

martin: „Jak máme učit hospodařit, když jako rodiče máme dítě na střídavou péčí po týdnu. Je problém, jak vzájemně přidávat.“

Lenka Vichnarová: „musíte se spolu pokusit domluvit, je to v zájmu dítěte. Velmi špatné je, když dítě vidí u kaýdého z rodičů jiný přístup k penězům“

Martina: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda máte info i o projektu Rozumíme penězům? Jako učitelka jedné z předpilotních škol jsem spoluvytvářela jeho metodiku a myslím, že velice dobrou formou přibližuje finanční gramotnost právě pro žáky Zš. Původní zadavatel GE Money po reorganizaci vedoucích postů nějak pozastavil financování na další proškolování, takž e v současné době projekt asi neběží. Je to určitě škoda, neboť metodika byla velice pěkně zpracovaná a je dost lidí, kteří jsou schopni šířit to dál.“

Lenka Vichnarová: „Dobrý den, to byl velmi dobrý projekt. Doufám,že se teď hnou ledy, ministryně školství chce aby se finanční gramotnbost dostala víc do škol.“

Zdeněk Tvrdý: „Dobrý den, právě jsem si vyslechl co jste říkala o výuce finanční gramotnosti na středních školách. Jelikož jsem před časem začal pracovat jako nezávislý finanční, tak vím, že spousta dospělých ji sama nemá. Neměli by se to nejdříve naučit učitelé?“

Lenka Vichnarová: „učitelé i rodiče:-)))“

Lucie: „Dobrý den,chtěla bych poradit o výhodnem produktu ohledne kreditky pro 12 kluka.Chceme mu zalozit ucet a mesicne mu posilat kapesne a jak je to s poplatky u banky kdyz je to pro dite??“

Lenka Vichnarová: „kreditku mu prosím nezřizujte, mohl by jít do mínusu a to by vás mohlo mrzet! Pořiďte mu bankovní (debetní kartu) ke svému účtu, to je myslím pro 12 rozumné“

Majka Bartošková: „Dobrý den paní Vichnarová,nezamýšlím se na toto téma poprve, jsem trojnásobná matka a babička 4 vnoučat kterých se téma finanční gramotnost týká. Těším se co nového se dozvím, naše generace učila děti šetřit a učila je hospodařit se svým kapesným. Myslím si, že všechno začínalo a začíná v rodině, ale také si myslím že dnešní "mladí" to mají s dětmi v tomto směru složitější. Naše generace na tom byla finančně přibližně stejně, dnes jsou ty rozdíly větší a popravdě vůbec to dnešním rodičům nezávidím. Děkuji za Vaše odpovědi a všechny otázky které si přečtu na chatu i v živém vysílání. Umíte příjemně podat i negativní informace týkající se hospodaření rodin všeobecně. Přeji hodně zdraví. M.B.“

Lenka Vichnarová: „Dobrý den, myslím, že vaše generace to dělala moc dobře, včetně obálkových metod. To, že má rodina nezastupitelnou roli a škola to za ni nezmůže všechno napravit, je jasné. A taky je to tak, že tím jak jsou bohatější a chudší lidé, je to pro ty s méně penězi moc těžké.Děkuji za milá slova a přeji hodně štěstí a radosti nejen s vnoučaty“

Jana: „Dobrý den, rozhodně nesouhlasím s kapesným u dětí (na ZŠ). jenom je to kazí. sama jsem nikdy nedostávala kapesné a rozhodně nemám špatné vzpomínky na dětství. je mi 22let.“

Lenka Vichnarová: „nesouhlasím s vámi, kapesné je přímý způsob, jak děti nenásilně učit zacházet s penězi (i když se to stejně nekdy nenaučí)“

M. Š.: „Dobrý den, pracuji v bance a denně vidím, že finanční gramotnost chybí řadě dospělým. Jsem moc ráda, že se něco takového dostane do škol jako součást výuky. Kéž by pak dětem v dospělosti toto pomohlo - orientovat se ve financích a hlavně dluzích. Je to opravdu často krize, co vidím v bance (bezhlavé zadlužování, rychlé půjčky, vidina rychlých peněz - ale nepochopení splátek a úroků.......). Začněte s takovou výukou co nejdříve.“

Lenka Vichnarová: „děkuji,mám stejný názor“

Eva: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Mám 10ti letou dceru, kapesné jí nedávám, když něco potřebuje řekne si, že to chce koupit, kapesné jsem jí dávala 100 na měsíc, ona si za to kupovala časopis. Kolik by asi takové děcko mělo dostávat korun, jsem nyní na MD a s financemi vycházíme, jako na MD :-) děkuji za odpověď“

Lenka Vichnarová: „dobrý den, doporučovala bych přes vaše zkušenosti s kapesným znovu začít i s vysvětlením, na co je....ne proto, že dcera má od vás co potřebuje, ale proto, aby byla zodpovědná ve vztahu k penězům, aby se naučila zvládat situace kdy má, ale i kdy nemá peníze, takto ji připadá možná automatické, že natáhne ručičku a dostane“

Dana: „Dobrý den, máme 5,5 letou dceru a hrajeme takovou hru na černé a červené puntíky. Například pokud dcera neposlechne, dostane černý puntík naopak za dobře splněný úkol dostane puntík červený. Pokud ten den vyhrají červené puntíky, je nějaká odměna, například pohádka na dvd.Vcelku nám to dobře funguje, ale ráda bych se zeptala, jak byste se dívala na to, že bychom třeba za každý červený puntík dali například 1 Kč a při naspoření nějaké částky by si dcera mohla koupit např. bonbony. Právě jste říkala, že za domácí práve není vhodné "platit", tak by mě zajímalo jestli by toto vhodné bylo. Děkuji“

Lenka Vichnarová: „myslím,že je dobře, že uvažujete o seznamování dcery s penězi“

Martina Steklá: „Dobrý den paní doktorko, musím říci, že s Vámi v jedné věci "nesouhlasím". Vyučování ve školách je. Učí děti, jak si peníze půjčit, co si za ně koupit, ale nikdo je nenaučí, jak peníze ušetřit. Je mi 33. Maminka byla skoro 45 let učitelka na prvním stupni. Celý život učila mě šetřit a její žáky myslet šetrně a vystupovat samostatně. Prostě záleží na lidech. Na jejich lenosti a schopnosti vystupovat a vychovávat své děti. Já myslím, že pokud není v rodině základ a žije se od výplaty k výplatě ( s vyjjimkou některých případů současné doby ), děti se šetřit také nenaučí. Rodiče, by se podle mě měli zapojit do výchovy a nesvalovat vinu na školy. Mám dvě roční děti a mohu říci, že se je budu snažit vychovat sice staromodně, ale tak aby byli šetrní. Přeji mnoho úspěchů. S pozdravem Martina Steklá“

Lenka Vichnarová: „Máte pravdu, že rodina je základ, ale škola by měla držet krok- počet zadlužených domácností je alarmující Zdravím Lenka Vichnarová“

Olina: „Dobrý den,máme syna 11 let (vyšší gymnázium)a nedáváme mu žádné kapesmé,svůj účet má,ale peníze z něj utrácí pod naším dohledem.My jsme od rodičů kapesné také nedostávali a proto jsme to tak nastavili i synovi.Myslíte,že by měl dostávat hotovost a v jaké výši?“

Lenka Vichnarová: „účet je v pořádku, je to jako kapesné“