Chat

Rodina a škola

Vít Beran

Záznam chatu ze středy 2. září 2009

Lucie: „Dobry den, co si myslite o skole typu Montessori? Dekuji“

Vít Beran: „Dobrý den, pedagogika paní M. Montessori má stoletou tradici a je zaměřena na individuální rozvoj dítěte. Tím, že každý žák pracuje podle svého tempa je i náročnější pro učitele. Učitelé využívají pro děti jedinečné pomůcka a celou řadu jich sami vyvíjejí. Jako v každé škole závisí výsledek práce učitele na jeho kvalitách.“

Daniela Köhlerová: „Dobrý den, příští rok nás čeká základní škola. Jsme z vesnice, tedy přílišný výběr vzhledem k dojíždění nemáme, ale přeci - jak vybrat tu správnou školu, podle čeho se řídit. Webové stránky mi nejsou dostatečnou zárukou.... Díky za odpověď“

Vít Beran: „Dobrý den, tam kde je jen jedna škola, vše záleží na rodičích. V okolí jistě jsou další školy. Informace na webu jsou jistě pro orientaci dobré. Doporučuji se podívat do školy, do vyučování. Připravit si otázky a sejít se s ředitelem školy … Dobrá škola nemá zavřené dveře.“

Barbora: „Myslíte, že by měl být limitován počet žáků v třídách na základních školách na 15, hlavně na nižším stupni? Snížil by se tak počet dětí školou stresovaných a těch, kteří ji nezvládnou a musí do školy zvláštní.“

Vít Beran: „Dobrý den, počet žáků jistě ovlivňuje efektivitu vyučování, klima třídy a umožňuje individuálnější přístup k žákovi. Ekonomické optimum českých škol je však stanoveno na 24 – 25 žáků.“

Polášková Eva: „Dobrý den, dcera nastoupila do 1.ročníku ZŠ kde se mají zůčastnit ze začátku školního roku, čtyřdenního pobytu, který má sloužit ke stmelení kolektivu. Pro dceru je velmi stresující, že by měla spát mimo domov.Co si myslíte o těchto pobytech vy? Je vhodné dítě přihlást i za cenu toho, že se tomu velmi brání? Děkuji za odpověď.“

Vít Beran: „Dobrý den, nemyslím si. I na naší škole organizuje tzv. adaptační kurz pro prvňáky druhý týden v říjnu. Během pětidenního pobytu všichni se vzájemně dobře poznají a nastartují život třídy. Kolegyně si „adapťák“ velice chválí. Na školky v přírodě jezdí i předškoláci. Pokud máte individuální problém s dcerou, jistě se ve škole domluvíte. Jedna z možností by mohla být i vaše účast na pobytu.“

Gábina: „Dobrý den,jsem 3roky učitelkou na 2.st.v okresním městě,nyní na mateřské dovolené,a od samého začátku bohužel narážím právě na ten problém,že se nejsme schopni sejít a domluvit se na společných projektech a apod.,vypracovat ŠVP,byl neuvěřitelný problém a nakonec si to stejně každý napsal sám za sebe,takže vlastně jsem přepsal své osnovy.Jsem z toho velmi zklamaná a zvlášť když poslouchám vás a vím,že by to vše šlo i jinak.Ale bohužel je to o lidech o vedení a pokud není chuť,nelze dojít do zdárného konce.Moc vám přeji,aby vám to i nadále u vás ve škole takto pěkně vycházelo.“

Vít Beran: „Dobrý den. Školní vzdělávací program není jen dokument, který chytří učitelé ve škole sestavili. ŠVP je v první řadě popis toho, jak se ve škole učí, jak učitelé se umí domluvit a realizovat u dětí rozvoj dovedností vedoucí ke komunikaci, spolupráci … jak u nich rozvíjet další dovednosti dobrého studenta – učit se učit. Pro toto je potřeba vytvářet ve škole podmínky. Například se pravidelně každý týden scházet a domlouvat. Cíleně organizovat vzdělávání učitelů, které celému týmu ve sborovně pomůže v efektivním učení …“

Jana: „Dobrý den.Chtěla bych se zeptat,jestli nevíte,jak to bude s osnavami na středních školách-hlavně na gymnáziích.Dcera má strach,aby toho neměli ještě více než měli doteď.Děkuji“

Vít Beran: „Dobrý den, určitě toho více mít nebudou. Školní vzdělávací program – pokud jej učitelé tvoří týmově – určitě zefektivní a více propojí rozvoj dovedností i obsahu.“

Markéta Literová: „Dobrý den, jak poznám podle Vás dobrého učitele po jedné návštěvě návštěvě školy?“

Vít Beran: „Dobrý den, na jaké učitele si vzpomínáte, když jste chodila do školy. Ti šedíví se Vám vytratili z paměti. Na ty dobré jistě ráda vzpomínáte – PROČ? Učitel, který efektivně učí jistě kvalitně rozvíjí dovednosti i obsah. Děti se k takovému učiteli těší …“

Monika Nevrlá: „dobrý den,mén dítě přestoupilo minuly rok na jinou školu,ještě do ted se má dcera nezačlenila.A dokonce má problémy ze šikanou.JInou školou sme to ještě neřešili ale učitele to odmítají řešit a řikájí že to je její věc.Co byste mi doporučil?Máme ještě tento rok změnit školu?“

Vít Beran: „Dobrý den, určitě vyhledejte poradu odborníka – ideálně školního psychologa. Bylo by dobře o problému hovořit i ve škole – zajděte se poradit s ředitelem školy a výchovným poradcem. Po poradě jistě najdete řešení.“

Barbora Čapinská: „Měla jsem možnost se seznámit se školstvím ve Velké Británii a ve Francii a tam je součástí výuky neustálé propojování teorie s praxí, děti tvoří více vlastních projektů, ekonomie či společenské vědy jsou už předmětem výuky na druhém stupni základní školy, fyzika je propojena s chemií, zeměpis s dějepisem...Je toto součástí této české reformy? Děkuji za tuto i předchozí odpověď.“

Vít Beran: „Určitě. Musíme se to ale naučit a to je proces.“

Rudolf: „Chci se septat když jsem chodil na SOU tak tam učil učitel a když diktoval tak mluvil plně a nikdo nestíhal psát.a když mu to někdo řekl tak mu ještě vynadal.je to normální?“

Vít Beran: „Dobrý den, ve školství chybí popis kvality práce. Na standardu se nyní pracuje, ale MŠMT práce zastavilo. Učitel by měl být vybaven dovednostmi, které mimo jiné mu umožní individualizovat vyučování … Učitel musí respektovat pracovní tempo jednotlivého žáka.“

M. Habrcetlová: „Dobrý den, syn začal tímto rokem navštěvovat první tř. ZŠ. Bydlíme na vesnici, takže mají jednotřídku - první a třetí spojenou. Všichni mě zrazovali, abych syna dala jinam, jenže dojíždění působí mnoho dalších problémů, tak jsem ho nechala v této. Jak mám tedy zjistit, jestli se děti vzdělávají tak jak mají a nebou pak při přestupu na jinou školu tzv. hloupé?Naše škola je totiž jen do páté tř. Děkuji“

Vít Beran: „Dobrý den, znám několik malotřídních škol a závidím dětem prostředí školy, školní klima … Malé děti by neměly mít do školy daleko.“

M. Habrcetlová: „Dobrý den, syn začal tímto rokem navštěvovat první tř. ZŠ. Bydlíme na vesnici, takže mají jednotřídku - první a třetí spojenou. Všichni mě zrazovali, abych syna dala jinam, jenže dojíždění působí mnoho dalších problémů, tak jsem ho nechala v této. Jak mám tedy zjistit, jestli se děti vzdělávají tak jak mají a nebou pak při přestupu na jinou školu tzv. hloupé?Naše škola je totiž jen do páté tř. Děkuji“

Vít Beran: „... Kvalitu vzdělávání je možné testovat. Domluvte se ve škole na cíleném testování žáků pátých tříd. Doporučím například testy společnosti KALIBRO – www.kalibro.cz.“

stoláriková: „dobrý den, ráda bych se zeptala na to, jak poznat dobrou základní školu. příští rok syn nastupuje do první třídy a tohle zrovna řešíme. nevíme ale jakou školu vybrat. děkuji, stoláriková“

Vít Beran: „Dobrý den, tam kde je jen jedna škola, vše záleží na rodičích. V okolí jistě jsou další školy. Informace na webu jsou jistě pro orientaci dobré. Doporučuji se podívat do školy, do vyučování. Připravit si otázky a sejít se s ředitelem školy … Dobrá škola nemá zavřené dveře. Objednejte se nahlédněte do vyučování …“