Chat

Rodina a škola

PhDr. Hana Košťálová

Záznam chatu ze středy 6. května 2009

JENDA: „Dobrý den, je vhodná waldorfská škola pro nadané dítě?"nenudilo"by se?(dítě je v pěti letech o cca 1-1,5 napřed - dle PPP)“

PhDr. Hana Košťálová: „Nejsem expert ne waldorfské školství, ale pro zvlášť nadané dítě bych spíše hledala jiný typ školy, pokud máte nějakou přijatelnou školu ve svém okolí. Pokud se do waldorfské školy, o níž uvažujete, můžete zajít podívat a vyptat se na to, jak škola řeší individuální potřeby u zvlášť nadaných dětí, určitě byste si udělali lepší obrázek. Pěkný den, Hana Košťálová“

Eva: „jak děti naučit, aby věděli, kde si mají potřebné informace vyhledat a nemuseli vše nosit v hlavě?“

PhDr. Hana Košťálová: „To je zásadní otázka - děti si mohou dneska najít kde co, ale smysl to má až ve chvíli, kdy rozumějí tomu, co vlastně hledají, když to umí vřadit do smysluplných souvislostí apod. Proto čím víc toho děti mají v hlavě, tím snadněji se orientují v informacích, které jsou k dispozici. Kromě toho, že je dobré, aby něco v hlavě měly, musejí se učit dovenostem důležitým pro práci s informačními zdroji. S tím lze začít v raném věku, doma, klidně už u leporel, která jsou "naučná". Zásada je ukazovat dětem přímo v konkrétních situacích, jak a kde hledáme informace. Pěkný den, Hana Košťálová“

Klara 20 let: „Co si myslite o uzivani drok u deti kolem tech 11 let a vice,jak to ze zacinaji tak brzo?a rodice jsou uplne bezbrani.zaroven jsou dnesni deti cim dal oprsklejsi a drzejsi k at cizim lidem nebo i rodicum.jaky na to mate nazor?“

PhDr. Hana Košťálová: „Důvodů, proč děti začínají s drogami je moc a myslím, že mnohé z nich jsou obecně známé. To, že děti jsou oprsklejší, je samozřejmě věc názoru. Děti potřebují jasné autority, ale dospělí často neumějí pro děti přijatelnou autoritou být. Dnes je potřeba hledat jiné udroje autority, než jak jsme tradičně zvyklí. Například učitel dřív byl autoritou už proto, že byl učitel. To dnes nefunguje. Učitel si musí autoritu budovat sám, jeho "role" mu ji poskytuje dnes jen velmi omezeně. Podobné je to s jinými dospělými. Mnohdy trváme na věcech, které nedávají dětem smysl a my je neumíme dostatečně zdůvodnit. Děti dneska víc než dřív potřebují, aby věci měly pro smysl měly, aby byl jasný. A samozřejmě dále je to práce s elementárními pravidly jak v rodině, tak ve škole. Jde o důslednost.“

paní anežka: „dobry den moje otazka bude asi trochu složitějši chci se zeptat jak s dětmi mluvit o smrti někoho blízkeho stalo se nam mam 6let dceru a nedavno zemřel její děda muj otec.a s manželem mame rozepře.dceru jsem na pohřeb nebrala ale stava se mě že jsem smutna občas plaču a dcera se pta co je semnou ja bych si s ní o dědovi povídala co se stalo a tak ale manžel mě řika at ji řeknu že mě není dobře a at sní o takovych věcech nemluvím že jí budu tim stresovat.a ja at na dědu zapomene a ja mam jiny nazor měli by děti vědět že je vlastně smrt součast života.nebo jak se to takovym dětem říka teprv ted v zaří nastupuje do školy.děkuji za odpověd“

PhDr. Hana Košťálová: „Dítě vycítí, že mu něco tajíte, i když řeknete, že Vám není dobře. Jsem pro to, abyste postupovala tak, jak to cítíte Vy - netajit před dcerou to, že i smrt je součástí našeho života, ačkoli ji vytěsňujeme ze všech sil. Jak budete konkrétně postupovat, záleží na Vašem citu.“

Věrka: „Kdy je nejvhodnější doba na plnění domácích úkolů, hned po příchodu ze školy nebo až se dítě "vyběhá" venku?“

PhDr. Hana Košťálová: „Jak pro které dítě. Některé se vyběhat potřebuje, jiné bude neklidné, dokus si povinnost nesplní. Důležité je, aby v tom byla předem stanovaná a dítěti jasná pravidla. Nejhorší je takové to věčné odkládání a posouvání. Hana Košťálová“

Klára: „Dobrý den, líbí se mi myšlenka projektu "Kritické myšlení". Jsme z Příbrami - je někde možno zjistit, která základní škola se do projektu zapojuje? Nebo je nutno kontaktovat zvlášť každou školu? Děkuji“

PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, málokde se celá škola věnuje výuce a učení pomocí metod aktivního učení, které jsou součástí programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. V Příbrami je celkem dost učitelů, kteří prošli kurzem. Ale jak to vypadá v praxi, o tom nemáme dost informací, není v našich silách to sledovat, ačkoli bychom rádi. Pěkný den, Hana Košťálová“

Marta z Liberce: „Dobrý den, 8. letá dcera se zajíma o téma sex. Bojím se, aby jí to ve třídě kamarádi nevysvětlili nějak ošklivě, tak jí to mám radši vysvětlit sama?“

PhDr. Hana Košťálová: „Nepochybně - udělejte to. Jakmile se děti o něco začnou zajímat, je dobré být jako rodiče nablízku. Je to navíc velmi pro rodiče dobré, že mohou sledovat pokrok a vývoj svého dítěte. Proč to nechávat druhým?“

Alena, Plzeň: „Neměla by se hlavně změnit koncepce studia Pedagogických fakult tak, aby odpovídala dnešním nárokům na učitelské povolání, resp. jinému chování dnešní generace?“

PhDr. Hana Košťálová: „Ano, měla. Mnozí učitelé na tom pracují, někde jsou to celé katedry, ale změna se projeví až za čas. Je to opravdu záležitost koncepční, a to je těžké. Pokud nyní vznikde standard profese učitele, budou mít pedagogické fakulty stejná vodítka pro to, jak vybavit nastupující učitele.H. Košťálová“

Hanka: „Chci se zeptat, zda je vhodné, aby osmileté dítě poslouchalo zprávy v televizi (večerní v 19:30), byť jen z vedlejší místnosti, když si plní školní úlohy??“

PhDr. Hana Košťálová: „No myslím, že nejde o to, že poslouchá zprávy, ale že se asi špatně soustředí na svou hlavní práci. Klidně bych je nechala se na zprávy dívat (asi by ho to přestalo brzy zajímat), ale ne paralelně s psaním úkolů.“

Eliška ze Zlína: „dobrý den, zajímal by mě Váš názor , jaký je vhodný věk dítěte pro vyhledávání informací do školy na internetu.Děkuji za odpověď“

PhDr. Hana Košťálová: „Je to jistě první stupeň. Nicméně pomoc rodičů i učitele je na místě.“

Fany Kosková, Kyjov: „Dobrý den,před chvilkou jste mi mluvila z duše :-) Jsem samoživitelka v ID (roztroušená skleróza) a syna (20) jsem vždy vychovávala v duchu-ptej se a já adekvátně věku odpovím. Narážela jsem na nepochopení okolí,ale jsem si dnes jistá, že jsem dělala (a dělám) dobře, protože okolí hodnotí syna jako příjemného rozumného mladého muže a já ráda říkám, že kdyby měly všechny maminy takové syny, bylo by na světě dobře. Samozřejmě má i své chyby-není ideál, ale to by přeci byla nuda ;-) Je od malička introvert a myslím si, že vzájemný pocit důvěry, trpělivost a vyjádření opravdového zájmu k myšlenkám a názorům už od malička je velmi důležitá a rozhodně se vyplatí. Dnes máme rovnocenný kamarádský vztah, který ale akceptuje přirozenou cestou v určitých situacích rodičovskou autoritu. Přeji Vám hezký zbytek dne.“

PhDr. Hana Košťálová: „Děkuji mnohokrát za velmi příjemný příspěvek. Mám podobnou rodičovskou radost ze svých dětí. Pěkný den i Vám, Hana Košťálová“

Andrea: „Je mozne, ze se dnes puberta zacina u deti projevovat v 8-9 letech?“

PhDr. Hana Košťálová: „Ano, možné to je. Hana Košťálová“

Helča: „Dobrý den, prosím vás. Musím u dcery která jde v září do první třídy, že neumí hodiny a neumí počítat takzvaně intuitivně?Např když sčítá 8+2 tak si musí od jedničky počítat do 8 a pak pokračovat o ty dva aby došla k výsledku? Já bych řekla že ne, ale tchýně mi tvrdí, že to není normální. děkuji“

PhDr. Hana Košťálová: „Z příkladu, který uvádíte, je těžké dělat nějaké závěry. Pokud máte pochybnosti, je dobré zajít s dcerou do poradny. Hana Košťálová“

JITKA: „dobrý den mám dotaz...mám 3 děti. 11 a 9 dívky 1 1/2rok chlapce ...řešíme jak to udělat s pokojíčky ...nejstarší dcera se ted dostala na 8 leté gymnázium kam sama moc chtěla ...9 letá dcera je nyní ve 3 třídě je hravá a s malým si ráda hraje ...původně jsem myslela že bych dala holky k sobě(tak jak jsou doposud-jen že by dostaly větší pokoj ) ale jsou také ve věku kdy si navzájem dělají naschvály ...poraďte“

PhDr. Hana Košťálová: „Hm, takto na dálku bych řekla, že by malé děti mohly být spolu a později naopak sdružit obě děvčata. Ale dohodněte to s nimi (děvčaty). Hana Košťálová“