Chat

PhDr. Hana Košťálová
Záznam chatu ze středy 14. ledna 2009
Lucie, Plzeň: „dobrý den, mám dceru která je dislekticka a disgraficka, je vhodné ji neustále opravovat, jak to ale udelat aby si z toho neco vzala a nesoustredila se na to pouze kdyz pise pisemku.“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, děti s potížemi při čtení a při psaní zvlášť silně trpí tlakem okolí na to, aby nedělaly chyby. Ukazuje se, že určité uvolnění tohoto přehnaného tlaku na formální správnost těmto dětem pomáhá (neodstraňuje ovšem všechny potíže). Organizace Step by Step spolu se Státním zdravotním ústavem prováděla před několik lety dlouhodobý výzkum, jehož výsledkem mj. bylo právě toto zjištění. Hana Košťálová“
zdencapetrackova@seznam.cz: „Syn je ve druhé třídě a dělají mu velké problémy tečky,háčky,čárky.Může to být dyslexie?Děkuji Petráčková Z.“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, se soudem bych vyčkala, háčky a čárky mohou dělat problémy dítěti i z jiných důvodů. Hana Košťálová“
Kamila: „Dobrý den,mám dotaz jestli,je to správné,že dítě napíše úkol sám a chyby pak spolu hned opravujem.Nebo nemám opravovat chyby já?“
PhDr. Hana Košťálová: „Řekla bych, že to děláte dobře. Jde o to, jak dítě chyby identifikuje - ukazujete mu je Vy, nebo ho necháte, aby si na ně přišlo samo, byť třeba s Vaší dopomocí?“
Martina G.z Brna: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat, jak hodnotit chyby u malých, 2 letých dětí?“
PhDr. Hana Košťálová: „Jaké chyby asi dvouleté dítě dělá? Myslíte v řeči? To nejsou "chyby", ale jde o přirozený vývoj. Hana Košťálová“
Lukács Martina: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je dobré kárat(slovně) 11-měsíční dítě, pokud něco udělá špatně,např. vyhrabává odpadkový koš, popř. věci z něj strká do pusy. Nemůžeme to syna odnaučit.Zkoušeli jsme snad všechno.“
PhDr. Hana Košťálová: „Odstranila bych koš z dosahu dítěte. Tak malé dítě už chápe "ne ne ne", ale pokud ho koš tak láká, usnidnila bych to sobě i dítěti. Hana Košťálová“
Katka Simionová.: „Dobrý den...dcerce bylo 6let a pujde do 1třídy...neumí jestě zavazovat tkaničky...ani moc psáát....je to problém??“
PhDr. Hana Košťálová: „Psát rozhodně umět neumí - to dcerku škola naučí. Tkaničky ji naučte. Hana Košťálová“
Jana: „Dobrý den, dcera je v 1. třídě. S psaním psacích písmen nemá problémy. Tiskací písmena píše často na obrácenou stranu, stejně tak číslice. Psace píše velice pomalu, když píše rychle, stěžuje si, že ji bolí ruka a písmo je pak velmi nepřehledné. Děkuji“
PhDr. Hana Košťálová: „Podobné jevy jsou v první třídě normální. Dejre dceři čas. Hana Košťálová“
Jana z Ostravy: „Dobrý den paní doktorko, před chvilkou jste se zmínila o vymizení diktátů ze škol. Můžete to, prosím, rozvést?“
PhDr. Hana Košťálová: „Diktáty jsou metoda pro kontrolu, ale děti se při nich nic neučí. Navíc i jako kontrolní mtoda jsou z mnoha důvodů pochybné. Když chceme děti naučit správně psát, je lepší volit jiné způsoby. Děti v běžném životě málokdy píší podle diktátu, stejně jako dospělí, budou potřebovat psát souvislé srozumitelné texty, a na to by se měla škola zaměřit více než na diktáty. Při psaní takových textů se děti mohou naučit i správnému psaní - takže se zvládnou "dvě mouchy jednou ranou". Hana Košťálová“
Petra, Brno: „Dobrý den paní doktorko, pořad sama doma jsem pustila později,ale moc by mě zajímalo, jak spolupracovat s dítětem co se týká mluvení a učení. Mám 5ti- letou holčičku, ve školce navštěvuje logopedku, s ní pořád opakují písmeno L a pořád se nemůžou hnout z místa,neříkám, že neumí mluvit mě přijde,že jí to jde.Jak cvičit s ní doma nebo mám navštívit jiného logopeda. a 2 otázka, má tendenci se něco učit, psát, počítat, tak jí to ukazuji a je vidět, že ji to baví,ale mám strach, abych jí to dostatečně vysvětlila a popř.opravila. Děkuji za odpověď“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, logopedka jistě ví nejlépe, co Vaší holčičce prospívá, to nemohu na dálku zhodnotit. A pokud holčičku baví "učení", nebojte se - nechte se jí řídit. Nic jí nevnucujte, reagujte na její otázky, nabízejte rozvíjející aktivity, nijak neřešte "chyby" a třeba to holčice znovu ukažte (slovo chyba vůbec nepoužívejte). Řiďte se svým citem a dělejte si s dcerou radost při poznávání a objevování. Hana Košťálová“
anna: „podla Vás o co by sa mal zaujímat rodic na rodicovskom zdruzeni okrem beznych veci ako je ucenie, aktivnost na vyucovani a vseobecne spravanie. ďakujem“
PhDr. Hana Košťálová: „Můžete se zajímat o vše, co Vám připadá důležité a souvisí se školní docházkou Vašeho dítěte. Učitelé Vám jistě rádi odpoví. A pokud Váš dotaz bude "mimo školní mísu", tak Vám jistě vysvětlí proč. Hana Košťálová“
:-) :-) :-): „Dobrý den, manžel je vyložený přeborník v pravopisu. Třeba se mě zeptá, jaké i-y má napsat ve slově babička. Když se zeptáte čím by si to odůvodnil- řekne babička, brzy, jazyk......takže tvrdý. Ted má dítě nastoupit do první třídy a tak se nedivte , že se mi třeba zdá že přineslo jako první známky 4,2.Muže to být dědičné?Děkuji :-)“
PhDr. Hana Košťálová: „Hm, to nevím, ale neřekla bych. Hodně velkou roli hraje četba dítěte: děti,které víc čtou, také lépe píší. Takže si s dítětem co nejvíce a nejčastěji čtěte, tím si na to dítě zvykne, stane se čtenářem a s pravopisem snad bude mít menší potíže. Hana Košťálová“
jitka: „Dobrý den, chci se zeptat, jaký máte názor na přísnější hodnocení prvňáčků ve škole. Konkrétně v matematice, kdy prvňáček v říjnu dostane cvičení se 48 příklady, má jedn špatně a obdrží jedna méně, atd. Nevím, jestli ho potom i doma tak přísněji hodnotit, zase z druhé strany nemohu hanit způosb známkování paní učitelky..... Děkuji za radu“
PhDr. Hana Košťálová: „Záleží na celkovém přístupu paní učitelky a na tom, jaké místo v systému její výuky toto hodnocení matematiky má. To si netroufám posoudit. Osobně bych tento způsob ve výuce kompenzovala tak, aby děti mohly vytvářet pozitivní vztah k matematice, ne jen obavy a posléze nechuť. Doma bych tento přístup určitě nepoužívala. Hana Košťálová“
Jana D: „Dobry den, memate nejakou radu, jak upozornit dite na chyby, tak aby to vyznelo pozitivne? Nejsem priznivec hledani chyb, radeji chvalim, kdyz je neco dobre, ale nekdy je treba na chyby upozornit, aby se daly odstranit. Dekuji za odpoved.“
PhDr. Hana Košťálová: „To se ptáte na věc, která dělá problémy většině lidí - je to hotové mistrovství. Pokud se Vám podaří dítě povzbudit popisem toho, co se mu v práci podařilo, pak můžete na chyby upozornit otázkou, kerá dítě na chyby navede - nejcennější totiž je, když si dítě na chybu přijde samo díky určitému jemnému navedení. No ale to by chtělo konkrétní příklad. My učitelé se tomu učíme na samostatných seminářích a má-li to být účinné a dětem opravdu pomoct, tak to není nic jednoduchého. Hana Košťálová“
Regina Vlachová: „Dobrý den,viděla jsem jen část pořadu,ale systém vaší výuky mně zaujal.Můžete mi doporučit www stránky,kde se dozvím víc,nejlépe i seznam škol(praha),kde se touto metodou vyučuje.“
PhDr. Hana Košťálová: „Náš program se jmenuje Čtením a psaním ke kritickému myšlení, máme www.kritickemysleni.cz (jsme netisková organizace) a na této www je možné si stáhnout starší čísla časopisu Kritické listy, kde je řada textů týkajících se tohoto způsobu výuky. Hana Košťálová“
Šárka Koudelková: „Vážená paní doktorko, velice děkuji za Vaše dnešní povídání. Bylo pro mne velice zajímavé a určitě navštívím uvedené webové stránky. Naše dcera začala velice brzy číst a psát a ještě před nástupem do školy byla schopna napsat krátký několikavětný příběh. Psala samozřejmě foneticky a často jsem přemýšlela o tom, zda jí mám vysvětlovat pravidla pravopisu v tak malém věku. Nakonec to dopadlo tak, že samozřejmě psala po svém a občas jsme si u nějakého slova vysvětlily z čeho je odvozeno a proč se píše jinak než ho napsala. Jsem moc ráda, že se má nedůslednost (i když to byla také trochu pocitová záležitost nemučit dítě v pěti letech pravopisem) projevila jako v podstatě užitečná. Teď chodí do první třídy a naprosto nemá problém s přechodem na správné psaní slov, naopak v řadě případů se např. zeptá jestli to či ono napsala správně. Děkuji.“
PhDr. Hana Košťálová: „Také Vám děkuju za milý vzkaz, a přeju hodně radosti Vám i Vaší dceři z psaní a z učení! Hana Košťálová“
Tomáš Skála: „Dobrý den, máme doma zdravého patnáctiletého syna, ale bohužel nosí z diktátů samou pětku. Po snaze o domluvu ve škole o nějaké doučování nebo jinačí přístup, tam je to velice strohé. Sebevědomí je dávno pryč a výkon je podáván ve stresu.“
PhDr. Hana Košťálová: „No, to je takový doscela běžný příběh. Doufejte, že v další škole budou mít učitelé jiný přístup. Zkuste syna povzbuzovat nějak jinak. Hana Košťálová“
Lucie Kolníková: „Dobrý den. Jsem učitelkou českého jazyka na střední škole. Každoročně jsem víc a více šokovaná pravopisnými chybami svých prváků. Musím říct, že po Vašem výstupu si nejsem jistá, do jaké míry mám u svých středoškoláků lpět na správnosti českého pravopisu. Právě nyní máme za sebou pololetní slohové práce, při jejichž opravování jsem se nestačila divit, co všechno dokážou moji studenti bez mrknutí oka "zmastit". Upřímně řečeno, nevím, co s tím. Do jaké míry mám lpět na pravopisné správnosti v písemných projevech? Děkuji za odpověď.“
PhDr. Hana Košťálová: „Problém je, zda pravopis slohovou prací kontrolujeme, nebo zda je chceme psaním slohové práce pravopis naučit. Pokud chceme děti naučit psát, mělo by se psaní stát pravidelnou součástí výuky - ne jen kontrolou. Psaní v několika fázích včetně fáze korektury. Vím, že je na to málo času, ale mnozí učitelé se už o to pokoušejí a některým se to daří. Lze to spojit na střední škole třeba s literaturou a psaní o ní. Hana Košťálová“
Petra B., Pardubice: „Dobrý den. Syn chodí do 2.třídy ZŠ. Nevím jak zaujmout jeho vztah k učení. Odmítá číst, včas vypracovávat úkoly,... Jsem trochu bezradná a slibovat peníze za učení nejde. Děkuji předem“
PhDr. Hana Košťálová: „Peníze za učení neslibujte. Možná to bude chvíli trvat, ale zkuste přijít na to, co by ho moho zaujmout a otevřít mu cestu k učení. Hana Košťálová“