Chat

PhDr. Alena Křepelová
Záznam chatu z úterý 6. ledna 2009
gajdak: „syn 7tř se dost zhoršil je mi lhostejné jake ma znamky nic nepomaha zakazy motivace cukr bič nic bude mit 2 čtyřky“
PhDr. Alena Křepelová: „Běžte se poradit do psychologické poradny, zjistí na jaké známky má a jak je dosáhnout.“
Vlaďka: „Dobrý den, dcera je nyní v prvním ročníku na gymnáziu a společně očekáváme nevalné vysvědčení. Poraďte, prosím, jak se postavit k výsledkům, aby dcera nenabyla dojmu, že " jednou to prošlo, tak to asi bude takhle stačit ". Děkuji Vám a přeji Vám pěkné mrazivé dny.“
PhDr. Alena Křepelová: „Vysvětlete, že přechod na střední školu může znamenat dočasné zhoršení, ale že očekáváte, že se s tím časem vyrovná a zlepší, protože od známek se bude odvíjet potom přijetí na VŠ.“
divak: „Dobry den, chci se zeptat, jake jste mela znamky na vysveceni Vy a pani Lekesova a Kubelkova. Diky“
PhDr. Alena Křepelová: „Asi dost dobré“
Markéta J.: „dobrý den, prosím o radu jak trénovat trému před tabulí, děkuji“
PhDr. Alena Křepelová: „před tabulí je to nejtěžší, zkoušejte po domluve s učitelem být nejdříve v lavici, pak před třídou, ale ne tváří k třídě až nakonec tváří tvář třídě. Pozornost zaměřte na své dýchání.“
Martina Porubská Ostrava: „Dobrý den,Porubská. Sleduji váš pořad a mám na vás prosbu. Můj syn trpí dětskou mozkovou obrnou,ale navštěvuje normální základní školu. Je ve 4.třídě a má individuální plán. Chtěla jsem se zeptat,jak mu mohu pomoci s nervozitou pře písemkami a zkoušením. Je jedničkář,ale u písemek vždycky v něčem zklame a pak ho to mrzí. Navíc je velice ambiciózní a strašně trpí stresem,vše v tu ránu zapomene. Dá se mu prosím nějak pomoci ? S přípravou do školy pomáháme pečlicě,každý den se připravuje,ale i tak naše přesvědčení,že vše umí,nepomáhá. Velice děkuji za odpověď. Hezký den“
PhDr. Alena Křepelová: „Zkuste nacvičovat relaxace a prvky metitace. Soustředit by se měl na své dýchání a snažit se zklidnit se. Vy netlačte na dobrý výkon, to trému zhoršuje. Po dohodě s učitelkou by bylo vhodné mu poskytnout čas na zklidnění.“
Irena P.: „Dobrý den,syn je v páté třídě a nejde mu tělesná výchova.Hrozím se co bude mít na vysvědčení..Prosím co mám dělat?“
PhDr. Alena Křepelová: „Domluvte s s učitelkou nebo výchovnou poradkyní, že budou hodnotit jiné valstnosti než výkon - např. snahu ap.“
Irena P.: „Dobrý den,dceři nejde český jazyk.Jak ji mám učit vyjmenovana slova?dik“
PhDr. Alena Křepelová: „Zkuste využít přístup, kde bude zapojeno více smyslů. jde o to dostat slova do paměti, někdo má učební styl viyuální )musí to vidět), někdo auditivní (slyšet), kinetický (pohybovat se u toho)“
Hanka: „Dobrý den, můj dotaz nesouvisí úplně s vaším tématem. Mám holčičku, která jde v lednu k zápisu do školy a začala z toho mít strach a trému (introvert a trémistka). Poraďte mi prosím, jak bych ji na to mohla připravit. Máme si hrát na zápis s paní učitelkou nebo popovídat s dětmi kteřé už ho absolvovaly? Děkuji za odpověď.“
PhDr. Alena Křepelová: „jde o strach z nového. který seznámením se situací zmizí. běžte se třeba do školy po dohodě podívat, domluvte se s nějakou vlídnou učitelkou, aby s dcerou promluvila a povzbudila jí.“
Vladana: „Dobrý den,dcera je nemocná už 5týdnu a nevím co bude mít na vysvědčení z Matematiky.Má tam pět trojek a tři dvojky.Prosím poradte“
PhDr. Alena Křepelová: „obraťte se na učitelku, domluvte s ní, jakým způsobem tuto situaci bude řešit, mohla by pomosi motivačně lepší známkou“
Lenka Zelenková: „Dobrý den, paní doktorko, mám chytrou a šikovnou 12tiletou dceru, ale ve škole má problémy s trémou nebo se bojí pana učitele, který je velice přísný. Dcera se učí, umí a rozumí látce, ale bývá jí často špatně z té trémy. jak bych jí mohla pomoci? děkuji.“
PhDr. Alena Křepelová: „Na trému pomáhá relaxace a odvedení pozornosti od tohoto pocitu např. na dýchání“
Yvett: „krasny den preji,mam sestru chodi do 5 tridy,chvi se zeptat zda ji mam k vysvedcenim neco koupit,i kdyz bude mit predpokladam spatne vysledky.dekuji za odpoved a krasny den“
PhDr. Alena Křepelová: „ocenění je na místě, ale nemusí to být dar, může to být společný zážitek a i plán, co uděláte, aby byly známky lepší“
Miluna: „Můj syn se bojí jakou známky bude mít z matematiky . co mám dělat ?“
PhDr. Alena Křepelová: „Vysvětlemu, že strach není na místě úpokud dělal vše, co je v jeho silách. A co je v případě neúspěchu ochoten udělat pro zlepšení“
Petr: „jak motivovat starší dítě? Nevadí mu špatné vysvědčení...“
PhDr. Alena Křepelová: „asi mu vadí, ale neví co s tím má dělat. proto dělá, že je mu to fuk. Pomozte mu naučit učit se, obraťte se i na poradnu.“
Jana: „Co si myslíte o neznámkování prvňáků?“
PhDr. Alena Křepelová: „Hodnocení by mělo být v nějaké formě vždy, nemusí to být ale známka, mže jít i o jiné formy“
Lucka: „Dobrý den. Co když mi moje dítě bude vzdorovat tím stylem, že mi řekne, proč by se učil, když bohatě stačí, že nepropadne a dostane se na další školu????“
PhDr. Alena Křepelová: „Vysvětlete, že na školu se dostane podle prospěchu - na lepší školu musí být prospěch lepší. pak bude dělat práci, která ho bude bavit.“
V.Matuška: „Dobrý den! Dítě si podle práva smí zakázat, aby se rodiče dozvěděli o jeho prospěchu. Není to v rozporu s tím, že do 26 let (do ukončení studia) rodiče studentovi vzdělání platí?“
PhDr. Alena Křepelová: „Rodič má zase právo říct, že pokud nebude znát výsledky, financovat studium nebude.“
Holejšovská Markéta,Liberec: „Dobrý den paní doktorko.Já bych potřebovala poradit jak na manžela.Náš syn je v sedmé třídě a od září přestoupil na novou školu.Jsme tam spokojení,hlavně on.Jen se zhoršil v prospěchu a manžel se s tím nemůže vyrovnat.Syn je chytrý,jen si musí zvyknout,podle mého názoru.Manžel si myslí,že školu flinká,ale já ten pocit nemám a často se kvůli tomu dohadujeme.Děkuji a přiji hezký den.Holejšovská“
PhDr. Alena Křepelová: „přesvědčit manžela je obtížnější, dejte si časový limit, kdy bude syn "hájen" než si zvykne. První úspěchy syna přesvědčí manžela víc než 100 argumentů“
Lenka: „Syn je v 7 ročníku,když je zkoušen před tabuli neřekne nic prý je to trapné odpovídat před třídou tak tam stojí a jen se směje,co mu mám jako rodič na toto říct,doma ho přezkouším a látku umí.“
PhDr. Alena Křepelová: „Řešte to ve škole s učitelkou nebo výchovnou poradkyní. je možné přezkoušet individuálně“
Jana: „Krásný den, jsem učitelka na prvním stupni a právě píšu slovní hodnocení na své broučky. Domnívám se, že vnější ignorace dětí známek je signálem pro nás pedagogy, abychom zvyšovali jejich vnitřní motivaci - a s tím souvisí i slovní hodnocení. Pro mě to znamená spoustu času a energie, ale uvolní to napětí dětí ze známek a mám možnost je hodnotit ze všech úhlů. Jaký máte Vy názor na slovní hodnocení dětí jako náhradu známek na prvním stupni. PS - u nás ve škole nemáme známky vůbec a jak děti, tak my i jejich rodiče s tím mají ty nejlepší zkušenosti.“
PhDr. Alena Křepelová: „Jste úžasná, takové hodnocení jaké děláte plní přesně funkci, jakou má.“
majka: „myslite ze necakane pisomky a znamky z nich su normalne ?,“
PhDr. Alena Křepelová: „Škola má právo zjistit znalosti kdykoli průběžně ne jen ve vyhlášených dnech.“
Lenka Hanková: „POctivě se učím na zkoušky,ale když mám při zkoušení odpovídat, tak se mi dostaví tzv. zatmění mozku a najednou nic nevím. Co s tim?“
PhDr. Alena Křepelová: „pomůže nácvik relaxace, zaměřte pozornost na své dýchání, dokud se nezklidníte. V lékárně jsou prostředky k zmírnění potíží, které podporují zklidnění (kozlík lékařský, Grál apod.)“
Jitka,Klatovy: „Dobrý den.Dcerka Karol nechce chodit do školy,nevim co mam delat.Mám doma ješte 3děti,tak by je jedině mohla hlídat“
PhDr. Alena Křepelová: „Musíte zjistit příčinu proč nechce chodit do školy a tu odstranit“
divačka: „Dobrý den,dcera je postižená a nemuze ve škole navštevovat telocvik.Pí.učitelka jí chce dát na vysvedčení pětku..poradte“
PhDr. Alena Křepelová: „Musíte si obstarat potvrzení od lékaře, které ji osvobodí od TV“
Petra: „Dobrý den, dcera 12 let-šikovná, lehce se učí, ale přitom látce nerozumí.P.učit.diktuje-má v tom chyby a pak se to tak i učí.Nezeptá se,když něčemu nerozumí.... snad proto, aby se nemusela učit ještě něco navíc.Zatím vysvědčení O.K.,ale asi to bude problém do budoucna. Co s ní? Děkuji, pěkný den.“
PhDr. Alena Křepelová: „Běžte určitě do poradny, zjistí jaké má dcera schopnocti, kde je dobrá a kde méně a jak případné nedostatky kompenzovat“
divačka: „Prosím o radu.Syn mi nechce chodit do školy,pry ze mu kamarádi řekli,že kdyz bude mit na vysvedcení samé dvojky,tak ze ho zbiji.“
PhDr. Alena Křepelová: „jednoznačně se obraťte na učitele, zavání to šikanou a bude třeba pracivat se třídou“
Dominika: „Jak vyčinit druhákovi za špatné známky??“
PhDr. Alena Křepelová: „Neměli byste mu vyčinit, ale pomoci“
Irena Jakubíčková 607 760 477: „Syn měl do 5. třídy samé jedničky. Nyní je v 6. třídě a nejspíš samé jedničky nebudou. Nic ho nebaví a nezajímá. Odstěhoval se jeho nejlepší kamarád a nejspíš to těžce nese, nenašel si jiného. Jak jej motivovat? Děkuji“
PhDr. Alena Křepelová: „Zhoršení na 2.stupni je běžné, je to jiný způsob výuky, to se může s vaší pomocí zůlepšit. Co se týče kamarádů doporučuji návštěvy zájmových kroužků. kde se setká s dětmi podobných zájmů“