Chat

Škola a rodina

PhDr. Hana Košťálová

Záznam chatu ze středy 10. prosince 2008

Anonym: „Co mam dat ucitelce na zakladni skole“

PhDr. Hana Košťálová: „Záleží na tom,kdo jste. Dítě? Rodič? Co chcete dárkem paní učitelce říct?“

Strouhalová: „Prosím Vás, jaký vybrat dáreček pro paní učitelku z první třídy MŠ - zítra má svátek. A jaký dárek vybrat k Vánocům? Je to vůbec vhodné, když děti stále věří na Ježíška? Je to velice oblíbená a hodná paní učitelka.“

PhDr. Hana Košťálová: „Myslím, že dítěti můžete říct, že dárky sice nosí Ježíšek, ale že i my sami můžeme udělat druhým radost,že jim dáme dáreček, a můžete se svým dá´ítětem promyslet nějakou drobnůstku, kterou byste paní učitelce udělali radost. Nejde o to,co to bude, ale že dáte paní učitelce touto cestou najevo, že si ceníte její práce pro děti a že ji máte rádi. Nejpepší je paní učtelce něco společně s dítětem vyrobit nebo aspoň společně zabalit a doprovodit přáníčkem. Hana Košťálová“

Jana Morávková z Lipníka: „jaký dárek by se měl dávat učiteli k vánocům“

PhDr. Hana Košťálová: „Klidně symbolický, drobňoučký, nejlépe vyrobený vlastnoručně. Hana Košťálová“

Zdeněk ,Vracov: „proč by měl učitel dostávat od dětí dárky?je snad něčím užitečný?flákač,jehož pracovní doba se skládá z množství přestávek a do práce chodí jen když nejsou žádné ze stovky prázdnin?učitel je u mně deset stupínků za popelářem a tomu taky nedávám dárky....“

PhDr. Hana Košťálová: „Hm, to je škoda, že ve Vás asi škola (?) vybudovala tento pohled na učitele. Vždycky je ale ošemetné zobecňovat - jen proto, že existují mezi učiteli ti, kdo se "flákají", není potřeba tak smýšlet o všech. Znám opravdu hodně učitelů. Například uplynulý víkend jsem strávila se skupinou učitelů, kteří víkend věnovali promýšlení toho, jak lépe učit, a ještě si náklady na tento seminář sami hradili.“

Lukáš B.: „Dobrý den, jaký máte názor na to, že dávání dárků učitelům vede k "motivaci" rodičů, aby učitele ovlinili při rozhodování o známkách? Myslím tím, že movitější rodiče zneužijí dobré myšlenky... Není dávání dárků něco, co je naopak scestné? Dle mého názoru ano, učitel není člen rodiny a není důvod mu dárek dávat, naopak by se měl udržovat správný odstup...“

PhDr. Hana Košťálová: „Samosebou na dávání dárků učitelům můžeme mít každý jiný názor. Ale nemyslím si,že by soudní rodiče mohli chtít ovlivnit známky dětí prostřednictvím dárků učiteli. To nedává žádný smysl - v zájmu dítěte je, aby toho co nejvíc umělo, a ne aby mělo "dobré" známky.“

Eva Nosková: „Dobrý den, ráda bych napsala, že o tom zda dát či nikoli dárek paní učitelce ve školce jsem zrovna přemýšlela, děkuji za Vaše Téma. Myslím si že je to vyjádření nad spokojeností s výukou a věnováním se dítěti ve školce. Já osobně mám tu nejlepší zkušenost a určitě dáreček moc ráda dám - drobnost.“

PhDr. Hana Košťálová: „Děkuju, to mě moc potěšilo, myslím, že je potřeba být v životě na sebe milí a umět si dát najevo, že něco na druhém oceňujeme a že jsme rádi, že jsme se s ním v životě potkali. Hana Košťálová“

divak: „Dobry den, chci se zeptat, zda rada pijete cerny caj. Diky“

PhDr. Hana Košťálová: „Nesouvisí to s dárky, ale ano, piju ráda černý čaj.“

Martina Večeřová, vece.ma@seznam.cz,: „Jsem učitelka a musím říci, že by se mi líbilo, kdybych dostala od žáků dáreček. Opravdu by stačil výrobek. Bylo by to milé gesto, které by učitele potěšilo a dárek by řekl, že si učitele žáci váží. Většinou to ale je naopak a já dávám žákům dárek v podobě sladkosti.“

PhDr. Hana Košťálová: „Hm, tomu rozumím, taky mě potěší, když si moji "žáci" (což jsou dospělí) dají práci s vymýšlením nějaké drobnosti, když se loučíme třeba po celoročím kurzu. Mnohem víc mě potěší vtipnost, z níž je patrné, že o tom museli chvíli přemýšlet a domluvit se, než nějaká koupená věc. Hana Košťálová“

Mourovata: „Mohla bych Pani ucitelce dat treba krecka nebo morce“

PhDr. Hana Košťálová: „To bych rozhodně neriskovala, žádné živé zvířátko. Pokud paní učitelka není známá tím, že zvířátka chová. Hana Košťálová“

Vladimír: „Dávání dárků učitelům je svým způsobem korupce a nikdy jsem s ním nesouhlasíl, pokud se nejednalo o dárek celé třídy na konci roku. Diskutovat o dárcích na Vánoce je svým způsobem scestné, protože malé děti ještě věří na "Ježíška"“

PhDr. Hana Košťálová: „Pokud se na výuku díváte jako na spolupráci učitele a žáka, ne jako na projev mocenského vztahu, pak není důvod ke korupci. Učitel je žákovým průvodcem na cestě životem. Může dát dáreček žákovi, žák může svou radost ze splečného vztahu dát najevo dárečkem. O Ježíška se opravdu nejedná. Hana Košťálová“

Lukáš B.: „Dobrý den, musím skutečně konstatovat, že naše názory na dávání dárků se liší. Bohužel, uvědomme si, že nežijeme v ideálním světě a bohužel neexistují pouze soudní rodiče /viz vaše odpověď na můj dotaz/. Myslím, že udržování odstupu mezi dítětem a rodičem pomáhá nezávislému rozhodování učitele. I když se plně neztotožňuji s názorem pana Zdeňka, dávání dárků učitelům je bohužel v dnešní době považováno bezmála za povinnost. V extrémním případě nedání dárku ze strany dítěte učiteli může vést k odlišnému přístupu učitele! Opakuji, nastolení dávání dárků jako "standardu" je nesmysl a Vy ho bohužel svými výroky pouze podporujete.“

PhDr. Hana Košťálová: „Když myslíte.... Asi se mi nepodařilo dostatečně vyjádřit, o čem hovořím. Copak v běžném životě považujete vyjádření lásky k druhému dárkem za něco špatného? Škola se mění, naštěstí, v místo, kde je možné vyjádřit vztahy i dárečkem učiteli a nebo dítěti. Ale samosebou váš názor je váš názor. Hana Košťálová“

Beata Skrieckova z Kvetné: „jsem taky pro aby dostavali ucitele malickosti. Bohozel se najdou i deti s podnikatelskych rodin ktere se radi zviditelni a tem druhym je to pak velmi lito. Nechci bit jmenovana“

PhDr. Hana Košťálová: „Ano, to je nenormální. Pokud rodiče chtějí dát učiteli drahý dar, nemají do toho tahat děti - a mají si rozmyslet, zda je nákladný dar na místě. Pokud tu potřebu cítí, je lepší s tím pčkat na dobu, až děti odrostou.“

učitel: „Nemyslýte si, že již od útelého dětství navádíte děti k podlézání autoritě, kterou potřebujete? Spíše má učitelka říci, že kdo dá dárek dostane snížený stupeň z chování a vysvětlit, že v dospělém věku je taskové jednání posuzováno dokonce jako trestný čin.“

PhDr. Hana Košťálová: „Bohužel máme asi oba úplně jiný pohled na školu, její funkci, roli učitele v životě dětí atd. Nemám ambici Vám Váš názor vyvracet. Hana Košťálová“

Lukáš B.: „Uvědomte si paradoxní situaci, která může nastat: s učitelkou máte špatný vztah (jak rodič, tak dítě - netvařme se, že k takové situaci nemůže dojít) ale okolnostmi (tzn. tím, že všechny ostatní děti dárky dávají) je donucen učiteli k vánocům dát dárek...“

PhDr. Hana Košťálová: „Myslím si, že má-li učitel špatný vztah s dítětem, je třeba to řešit. Nechtěla jsem říct, že dárky mají být povinností a že je mají děti dávat učitelům bez ohledu na vše ostatní. Hovořila jsem o tom, že je třeba dbát na celkovou atmosféru ve třídě a že je to hodně věc učitele (ale i rodičů), aby pomohl dětem dobře pochopit, jaká je funkce dárku - že je to cesta, jak vyjádřit něco pěkného tomu, komu to vyjádřit chceme. Představa povinných dárků? To tedy asi učí rodiče děti něčemu velmi špatnému, když pokrytecky nutí děti nosit dárky učiteli, s nímž nemají dobrý vztah.“