Chat

PhDr. Hana Košťálová
Záznam chatu ze středy 12. listopadu 2008
Jana: „Já Vás chci jenom pozdravit a škoda že toto témá není na programu až zítra dnes odpoledne teprve na třídní schůzku jdu, takže jsem se budu moct podělit o zážitek až zítra. Nevím totiž co se o mých zlatíčkách (4 a 6 třída) dovím tak mi držte palce a přeji hezký den.“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, děkuju za pozdrav! Jsem zvědavá, jaký máte ze schůzky zážitek. Doufám, že zprávy byly dobré a schůzka příjemná.... Hana Košťálová“
Míša, Praha: „Dobrý den paní doktorko, moc vás zdravím a chci se zeptat, co se mám dozvědět na dni otevřených dveří pro prvňáčky... Co nás čeká? Co mohu chtít vědět? Mohu chtít poznat budoucí učitelku??Chtít vidět družinu, jídelnu, třídu??? Děkuji“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, děkuji za pozdrav! Na dni otevřených dveří se můžete vyptat na vše, co vás zajímá a týká se Vašeho prvňáčka. Myslím, že na zdvořilý dotaz Vám jistě učitelé odpoví. Poznat budoucí učitelku určitě můžete, i když se někdy stává, že se dlouho neví úplně přesně, která paní učitelka bude vyučovat určitou třídu. Vidět družinu či třídu, jídelnu, šatnu atd. určitě nebude problém. Hana Košťálová“
divakuv otec: „Dobry den, chci se zeptat, zda mam jit na tridni schuzku do synovy tridy. Jestli se dozvim, ze ma nejakou petku, tak mu dam za vyucenou.“
PhDr. Hana Košťálová: „Predpokládám, že toto je nějaký žertovný dotaz. Jistě je na Vašem vlastním rozhodnutí, zda půjdete na schůzku. Hrozí-li dítěti pětka, určitě to určitě už víte. Je asi pozdě čekat na třídní schůzku a pak dát synovi za vyučenou.“
Daniela: „Dobré odpoledne, u nás probíhají konzultační schůzky, kde si převážně povídá p. uč. s dcerou (její názor na školu a učení)a nakonec mi dají slovo a celkem se nám to líbí. Nevím ale, zda je dobré úplně vše vždy probírat i s dětmi.“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, o tomto typu schůzek - konzultací - bych zde dneska ještě ráda pohovořila. Určitě není na takové konzultaci dobré, aby paní učitelka hovořila "o" dítěti způsobem, který by mu mohl být nepříjemný. Při konzultaci by mělo dostat slovo nejdřív dítě a melo by nejprve mít šanci ukázat rodičům, co všechno zvládlo, v čem se od minule zlepšilo, ale pak může také doplnit, co ještě není dost dobré a na co se zaměří v dalším období, co se pokusí zvládnout. Ocenění zazní ale také z úst učitelky a slovo dostanou i rodiče - jak to znáte. Hana Košťálová“
Helena: „Dobrý den. V září jsem byla na prvních třídních schůzkách - 1. třída. Docela mě zarazilo, že paní učitelka JMENOVALA před všemi rodiči děti, u kterých během prvního měsíce zaznamenala problémy s adaptací - vyrušování, drobné rozbroje a pod. Následně byla tímto impulzem rozpoutána nekontrolovaná diskuze až hádka, kdo že má to "neposlušné" dítě a komu a proč ubližuje. Domnívám se, že uvádět jméno dítěte před celým rodičovským sborem - a to hlavně v souvislosti s negativními informacemi je nevhodné.“
PhDr. Hana Košťálová: „No, to mi připadá úplně nemožné. Určitě byste měli s paní učitelkou v klidu probrat to, jak se rodiče cítí v takové situaci, ovšem ne ji z něčeho vinit, ale spíš společně s ní hledat možná řešení. Hana Košťálová“
Adriana: „Dobrý den, jak řešit na schůzce známkování. Syn má na prvouku jinou učitelku než třídní. V žákovské má dvě 1 a jednu 2 a v sešitě asi 5 jedniček. Jako výsledná známka mu na čtvrtletí vychází 1-. To se mi úplně nezdá a ráda bych to v klidu probrala. Můžete mi poradit? Děkuji.“
PhDr. Hana Košťálová: „Doporučuju neřešit to přímo na schůzce, ale dohodnout se s učitelkou na osobní konzultaci. Další postup opět co nejopatrnější v totm smyslu, že by paní učitelka neměla nabýt dojmu, že ji kritizujete apod., ale že se doopravdy zajímáte o práci svého dítětě. Hana Košťálová“
Dana z Vysočiny: „Dobrý den,já mám dotaz co říkáte na třídní schůzky typu,že pobíhají tak že rodiče hledají po škole v kabinetech určitého učitele ke kterému chtějí jít a věřte že u některých je fronta tak na 30min. i více.Jedná se hlavně o matematiku,fyziku,chemie..Což je velmi časově náročné..děkuji“
PhDr. Hana Košťálová: „Ano, přesně takový typ schůzek jsem v jedné ze škol svých dětí zažila, je to k ničemu. Pokud chcete hovořit s konkrétním učitelem, určitě je lepší dohodnout si s ním (asi mailem) individuální setkání v individuálním čase. A můžete se pokusit dohodnout i změnu ve škole. Hana Košťálová“
Eva Hurychová, Pardubice: „Je správné, aby třídní učitelka v I. ročníku 8letého gymnazia na prvé třídní schůzce oznámila rodičům, že tam není pro to, aby se dětem ve škole líbilo?“
PhDr. Hana Košťálová: „Mně to připadá hodně zvláštní. Dětem by s eve škole líbit mělo, ale ne proto, že se tam flákají, ale proto, že tam dělají spoustu smysluplné a náročné práce - práce, kterou ony samy mohou za smysluplnou považovat. Hana Košťálová“
Jana: „Dobrý den, u nás probíhá třídní schůzka tak, všichni rodiče sedí ve třídě a paní učitelka nám sděluje společné věci a připomínky které má na celou třídu. Pak si bere jednotlivé rodiče vedle do kabinetu a tam jsou sdělená konkrétní připomínky na žáka. Jen si nepřeje aby se toho zúčastnili i děti. Většinou se probírají nedostatky v učení a chování. Myslíte si, že je to tak v pořádku děkuji“
PhDr. Hana Košťálová: „Je to určitě lepší než hromadné výhrady. Co dělají ostatní rodiče - čekají ve třídě? To musíá být dost časově náročné, není? A přítomnost dětí vyžduje od učitelky mnohem větší přípravu a pak taky čas na vlastní setkání, který ne každá učitelka může věnovat. Hana Košťálová“
Aleš Praha4: „Dobrý den.Na tř.schůzce ve 3.třídě jsem se dozvěděl, že se vybírají peníze do SRPŠ.tato částka se prý BOHUŽEL nevrací do jednotlivých tříd, ale je použita na oslavu výročí školy, na nákup potřeb pro osmáky, a na další všelijaké nesmysly.Musím tyto příspěvky platit, přestože nesouhlasím s jejich využitím ?je to prý usnesení nějaké třídní rady a o takovýchto seskupeních nemám žádné informace.pak na schůzce nezbylo dost času na probrání problémů učiva a prospěchu.“
PhDr. Hana Košťálová: „Předpokládám, že srpš je formálně občanské sdružení. Nic Vás nezavazuje, abyste přispíval. Můžete věnovat svůj příspěvek výslovně třídě Vašeho dítěte a žádat vyúčtování. Ale možná, že některé z těch nesmyslů, jak píšete, by přeci jen stály za podporu. Hana Košťálová“
Lucka: „Dobrý den, syn chodí do 2.třídy a má problémy tzv usedět celou hodinu, neustále prý vyrušuje,paní učitelku poslechne, ale vždy jen na 5-10minut,pokud bude pokračovat bude mu navrhnuta třídní dutka, doma zlobí jako každý kluk a poslechne, musím ho třeba napomenout dvakrát, ale nemáme s ním problémy.Se synem jsem mluvila, ale nevím, co mám dělat dál, moc to nepomohlo, vydrřelo mu to týden. Moc děkuji za odpověď, přeji hezký zbytek dne.Lucka.“
PhDr. Hana Košťálová: „Nezdá se mi, že by to byl problém Vašeho syna. Je-li možná spolupráce s učitelkou, bylo by nejlepší, kdybyste zvolili/y společnou strategii, jak pomůžete Vašemu dítěti i paní učitelce. Není divu, že druhák neusedí hodinu. Děti by měly mít možnost střídat činnosti. Hana Košťálová“
otec,trenér, učitel: „Vážená paní doktorko. Kde berete předsevzetí, že by se děti měli jenom chválit popř. vyzdvihávat pouze to, co se jim povedlo. Život se skládá i z neúspěchu a poznáme - li své nedostatky, pak teprve se můžeme zlepšovat. Rozhodně nesouhlasím s tím, že by se dětem neměly vytýkat chyby, které udělají a pojmenovávat je.“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, tušila jsem, že vznikne nedorozumění. Navíc si nejsem jistá, když jste trenér, jak to chodí ve sportu - hovořila jsem o výsledcích ve škole. Nejde o to, že by děti měly být jen chváleny. Jde o to, že každé hodnocení by mělo začínat vystižením toho, co dítě už zvládlo - to nemusí být pochvala, ale může to být prostě popis toto, kam se až dítě dostalo ve svých výkonech ve vztahu k cílům. Pak by mělo být na dítěti, aby se naučilo také vystihnout, jaký má další cíl pro zlepšení = a to je jinými slovy to, co se zatím nedaří, ale není to pro dítě deprimující tím, že by se to označilo za chyby nebo nedostatky. Dítě přeci nemůže naráz všechno umět, je přirozené, že ne všechno hned zvládne, a musí mít pozitivní cíle, ne strach z neúspěchu. Hana Košťálová“
rodiče ze Žamberka: „Dobrý den,prosím Vás o názor na průběh třídních schůzek (dlouhodobě stejný) v základní škole "dolní" v Žamberku:paní učitelka před všemi rodiči sdělí organizační informace,plán akcí pro příští období a na závěr vyzve rodiče, aby za ní postupně přistupovali ke katedře,kde sděluje už každému rodiči zvlášť své názory na dítě, známky, jeho chování atd. Toto probíhá před zraky všech přítomných rodičů,kteří sedí v lavicích a většinou zvědavě naslouchají i dosti intimním informacím.Nelíbí se to nejen mě, ale i ostatním rodičům.Kontakt se školou není dobrý - bojíme se ozvat,abychom neublížili svým dětem (již vyzkoušeno - vztah učitele k dítěti se potom zhoršil). Děkuji a přeji hezké odpoledne.“
PhDr. Hana Košťálová: „No ale jinak než domluvou se školou změny asi nedosáhnete. Chce to dobře promyslet a vyrazit do školy "na radu", s nabídkou pomoci apod. Když rodiče se školou válčí, obvykle se ničeho nedosáhne a odnášejí to děti.“
mili: „ja mam hroznou zkusenost.dcera nastoupila do nove skoly a na prvni schuzce pred celou tridou,kde jsem ani nikoho neznala,kritizovala moji dceru bylo mi tak ze jsem se rozbrecela ne ze bych byla tak labilni , ale bylo to opravdu hrozne.nyni se blizi dalsi schuzka a ja nevim jestli tam pujdu.muzete mi poradit.dcera je v 8 tride“
PhDr. Hana Košťálová: „Co kdybyste zašla za učitelkou předem a svěřila se jí s tím, jak na Vás minulá schůzka zapůsobila a zeptala se, co by se dalo dělat pro to, aby schůzka pro vás nebyla traumatem. Třeba se podaří dosáhnout změny? Hana Košťálová“