Chat

Klára Dočekalová
Záznam chatu ze středy 10. září 2008
Anna: „Dobrý den, myslíte si, že může mít snaha o začlenění handicapovaných dětí za každou cenu do běžných škol také svá negativa?“
Klára Dočekalová: „Dobrý den Anno, negativum v tom nevidím. Je na posouzení pracovníků speciálně pedagogického centra nebo pedagogicko-psychologické poradny odborně posoudit možnosti dítěte s postižením a ve spolupráci se školou sledovat jeho vývoj a pokroky školní i sociální. Úplně nerozumím Vašemu vyjádření "za každou cenu"...“
Zdenka: „Dobrý den, jsem žena, která žije sama je mi 35 let a chci si vzit do pěstounské péče postižené dítě. Bydlím na vesnici, kde je škola a školka opravdu to dneska není problém dítě zařadit mezi zdravé? jak je to s asistenty?“
Klára Dočekalová: „Dobrý den Zdenko, nejprve musím říci, že mě velmi těší Vaše rozhodnutí dát domov a zázemí dítěti s postižením. Není to tak, že by nebyl problém zařadit dítě s postižením mezi děti zdravé, záleží vždy na dohodě s ředitelem/ředitelkou konkrétního zařízení, kam chcete dítě přihlásit. Pokud jde o zařazení do mateřské či základní školy, je třeba vyšetření ve speciálně pedagogickém centru či pedagogicko-psychologické poradně a na základě vyšetření může ředitel/ka školy požádat o možnost asistenta pedagoga do třídy s integrovaným žákem. Výběr asistenta pak probíhá ve spolupráci s rodiči. Přeji Vám hodně štěští na Vaší další cestě!“
Jana: „Dobrý den! Jak by probíhala taková výuka (např. přítomnost dalšího učitele ve třídě, asistenta?)“
Klára Dočekalová: „Dobrý den Jano, asistent pedagoga je při vyučování partnerem učitele, plánují spolu náplň jednotlivých hodin. Asistent pomáhá integrovanému dítěti - ale nejen tomu. Může pomoci také dalším dětem, které potřebují individuální přístup a více pomoci dospělého. Samozřejmě musí fungovat systém výuky, kde je učitel i asistent pro žáky spíše konzultantem, pomocníkem při objevování, učení. Při klasické frontální metodě výuky by přítomnost asistenta asi příliš nepomohla.“
Helena: „Dobrý den jsem matka 7 letého syna s Riegerovým sy.Loni dostal odklad školní docházky daly jsme proto na radu odborníků a syn začal navštěvovt přípravný ročník na běžné škole.Ale byly jsme nuceni z finančních důvodů ho zařadit zpet do SPC jelikož nám byl zastaven rodičovský příspěvek z důvodu,že na něj má nárk jen postižené dítě do věku 7 let které navštěvuje spec zařízení či jiné obdobné zařízezí pro děti předškolního věku.Zajímal by nás váš názor na výklad tohoto zákona.Jinak s vámi plně souhlasím že by se do integace mělo zapojit více zařízení protože rodiče s těmito dětmi to nemají jednoduché a často děti musí umístovt daleko od domova.Děkuji za názor.“
Klára Dočekalová: „Dobrý den Heleno, nejsem odborník na výklad zákona a nechtěla bych se k němu proto vyjadřovat. Pokud byl Váš syn přijat do běžné státní školy, kde nemusíte za vzdělávání platit, já bych asi volila možnost vzdělávání v takové škole i za cenu odebrání rodičovského příspěvku. Chápu, že finanční situace Vaši rodiny není snadná, rozhodnutí zůstává jen na Vás. Přeji Vám dobrou volbu.“