Chat

Úroveň školství

PhDr.Ondřej Hausenblas

Záznam chatu ze středy 12. března 2008

Soňa: „Dobrý den, kde zjistím úroveň školy? Mám budoucího prvňáčka - Praha. Díky“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Dobrý den, vítám Vás jako první tazatelku! O tom, která škola bude nejlepší pro Vašeho prvňáčka, se přesv+ědčíte sama - v tom Vám nikdo moc neporadí, protože kaýždé dítě je jiné. Ale určitě s jděte do těch škol, které připadjí v úvahu, podívat, vyptejte se, kdo bude letos učit prváky, pohovořte si s ní určitě osobně, možná zkustese jít podívat do její letošní třídy během některého dopoledne - snad vám řekne, kdy by se to hodilo. Už ze způosbu, jak s Vámi budou jednat, poznáte, zda tam dítě chcete dát. Maosvá výuky, masový přístup bývá spíše pro dítě nevhodný. Dívejte se, zda jsou na zdechskutečné dětsképráce - nejen ty nelepší, nejen ukázkové, šest let staré... Zeptejet se na některou zvláštnost svého děcka - jak s ní budou vycházet. Rohodnout se budete muset Vy a dítě.“

jitka: „na jakem miste sou ceske skoly ve svetovem rebricku? diki“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Takový žebříček není a nehledejte ho. Smysl má ptát se, jak je na tom dětská populace v některém oboru, nebo radši v některé dovednosti. České děti dopadají velmi dobře v matematice - znalosti mají. Ale v testech mají slabé výsledky v tom, jak znalosti aplikují. To je středoevropská tradice.“

eva: „dobry den, mate deti?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Dobry den, mam tri deti - ale jsou uplne dospele...“

jitka: „tak prominte. A jak sou na tom deti s prirodnymi predmtmi?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Tradicne u nas byvaji vyborne v biologii, ovsem zase je u ta vyhrada tykajici se aplikaci. Chcete-li o tom vedet vice, doporucuji si vyhledat zpravy z vyzkumu PISA na www.uiv.cz. Navic v biologii se zacalo vyucovat pmerne novymi metodami a nove ucivo uz davno - ekologicke pristupy a hnuti, prirodni spolecentsvi. Ale i z toho se da udelat vyuka pekne nudna, kdyz ucitel nenechava deti "badat", a spise chce, aby se zaci naucili znamen pravdy.“

xenie: „dobrý den, jaký je Váš názor na ty vysokoškolské učitele, kteří veřejně uřážejí studenty i za to, že např. mají malou vadu řeči? je to má zkušenost, studuji na vysoké škole, musela jsem přihlížet situaci, kdy učitel vulgárně studenta urážel...máme si na daného vyučujícího stěžovat?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Lidé s malou sociální citlivostí jsou všude, nejen na VŠ. Ale to neznamená, že smějí druhé urážet, a už docela ostudné je urážet druhé kvůli vadám třeba v řeči. Možná byste měli spéše než stížnost domluvit společné jednání mezi studenty, třeba s vešdoucím katedry a tím učitelem, a žádat, aby k tomu nedocházelo. Na druhou stranu - pokud jde o učitelskou fakultu, možná byste sami rádi, aby vaše děti jednou učili učitelé s bezvadnou řečí, je to pro rozvoj dětí důelžité. Tam pak je v pořádku, když fakulta žádá studenta učitelství, aby se svou výslovnostní vadou něco dělal. Ale vady jsou něco jiného než řeč nedbalá, mumlání, drmolení, které se dá ostranit prostě snahou a péčí v okamžiku promluvy.“

Slávka: „Dobrý den, mohu se zeptat, jake nejcastejsi chyby dopousti pedagog v komunikaci se stredoskolskymi studenty? Je treba autorita ucitele nejdulezitejsi?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „To zalezi take na tom, co povazuje kdo za chybu - zda to, co jednomu studentovi vadi, nebo to, co skodi procesum uceni a mysleni. V tomhle druhem probelmu - tam je casto chyba v tom, ze latka, at uz je zajimava nebo ne, je odrikavana, vykladana bezkontaktu s posluchacem - ze studenti na SS musi dost dlouho pasivne sledovat nejakou demostraci pokusu, naslouchat nejakemu vykladu, a nemuzou si pri tom "vyridit" sve otazky nebo pochyby, ktere je k tomu napadaji. Ucitel, ktery se tehle chybe che vyhnout, dava studentum pri vykladu prilezitost se poszatavit, probrat si par minut nekterý problem. Jine chyby ovsem jsou ty, kdy se ucitele chovaji ke studentu moc povysene, anebo naopak moc duverne. Skola je myslim take instituci, kde se mame naucit urcitemu kultivovanemu chovani, vystupovani, vyjednavani, nejenom si spontanne uzivat legrace, a uz vubec ne zazivat strach a stres.“

Karel: „Jinak Vam musim rict , ze ucit novou generaci je tezke, protoze nejvice prav maji zaci ne ucitele, pokud tak bych zavedl zpet nejaky rad a mirne fyzicke tresty... skoda rany ktera padne vedle“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Tenhle pristup chapu! Ale to reseni je mozna unosne doma v rodine (a mozna ani tam ne). Skola vsak je misto, kam deti museji chodit povinne, a kdyz se do skoly dobre podivate, uvidite, ze je moc casto nudna, ze se v ni dite pravem cizi utlacene, a neni divu, ze se bouri po svem. Deti dnes vyrustaji ve spolecnosti, kde se zapomina na pravidal slusnosti, zodpovednosti vuci ostatnim - ale za to muzeme my, dospeli. My bychom meli dostavat ty pohlavky?“

Martina Česká Ves: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký je váš názor na to, abych si učila své dítě. Jsem učitelka na 1.st. ZŠ. Děkuji za odpověď.“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „noho ucielu ma tuhle zkusenost, a rikaji, ze to doapda ruzne. Zalezi na Vas! Ostatni deti velmi oceni, ze na sve dite jste stejne narocna jako na druhe (ne mene, ale taky ne vice!). Ale tomu se Vase dite i Vy musite naucit - ze ve skole se neco dohodne, a pak se to dusledne plni,kdezto doma Vas muze premlouvat a uknourat. Jestli umite hezky detem odpovidat na jejich otazky, a umite je vest k ptani do hloubky, aby chtely vedet vice, budete to umet i se svym deckem-zakem.“

Věra: „Dobrý den, sledovala jsem Váš hovor teď v televizi - může tohle vzdělání pro učitele absolvovat i obyčejný rodič? Myslím, že by to bylo velmi přínosné. Předpokládám, že to jsou nějaké speciální kurzy, že nejde o běžné studium pedag. fak.“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Dobry den, vzdelvat s muzerte jako rodic dokonce i na fakulte - ale ve studiu pro ucitele. Take vsak existujou verejne kursy, kam chodi jak ucitele, tak obcas i podnikatele nebo rodice. Nabidl bych Vam kursy Ctenim a psanim ke kritickemu mysleni, vice o nich najdete na www.kritickemysleni.cz. Take kurs Respektovat a byt respektovan je vynikajici, dr. Novackova dr. Kopriva. Vydali o tom peknou knihu.“

sanca: „Dobrý den.... co si myslíte o státních maturitách. Nemyslíte si, že například Gymnázia budou zvýhodněna v českém jazyku oproti napríklad technickým skolam?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „DIKY ZA OTAZKU O STATNICH MATURITACH. Muj postoj je ten, ze vubec nemaji byt. Ze kvalitni maturitu si ma vybudovat kazda stredni skola - podle toho se pak pozna, ze umi vzdelavat. Nejake univerzalni testy nakonec stejne zkresluji to, co student umi a neumi, berou z jeho nadani a vzdelani jen jistou cast. Inteligentni hovor nad odbornym problemem, souvisle psani o nekterem zavažnem jevu, to ukaze, jak je student vzdelan, lepe nez testy nebo celsotatni pisemka.“

Anna Chocholová: „Ahoj Ondřeji, mám štěstí, že sleduji samadoma právě dnes.já mám v současné třídě obrovské problémy s tím, že nechci předkládat dětem hotové pravdy anechci je trestat, když nemají úkoy.Mám kázeň, ale nedovedu je nadchnout, ony si myslí, že je šidím, že po nich málo žádám.Snad se orientiješ v mé otázce.Dík za reakci, zdravím.Anna“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „--- teď nevím, zda jsem nějakým překlepem odpověď smazal, nebo odeslal. Pokud na webu začátek teď je, pokračuji: třebas čtenářská klinika pro děti, které opravdu vůbec nechápou, že by jim mohlo něco dát, kdyby s námahou četli v knížkách. A pomáhá se jim osobním hovorem, výběrem speciálního titulu pro ně přímo osobně vhodného (něco o jejich problémech a radostech). Na to u nás asi zatím nemáme peníze ani školení, ale boím se, že to být jednou bude muset. Podařilo se mi odpovědět na Tvou otázku?“

Markéta Praha: „Dobrý den. Jaký máte názor na výuku angl. od první třídy, když dítě nepochází z bilingviního prostředí? Vyslechla jsem názor pana učitele, který je proti tomu, že je to velká zátěž pro děti, protože, když už jde o předmět ve škole považují se výkony a dítě je ve stresu. Že je to lepší formou kroužku nebo učení-hraní doma...? A co si myslíte o trendu, kdy děti jdou do školy již vytrénované od svých rodičů ve čtení a psaní?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Dobry den, obavam se, že o tom málo víme! Jsou názory, ale nejsou dost široce známé výzkumy. Že se ve škole výuka považuje za "předmět", a že jde o "výkon", to je ovšem chyba ne bilingviní výchovy, ale pojetí školy - ve všech předmětech. Děti se v cizině učí číst už před školou, a nezdá se, že by ty zeměn jako Nagie byly nějak méně vzdělané, ne? Hlavní asi je nenaočkovat do dětí dojem, že škola je a bude buda, zákazy, šikana atp.“

Hrubesh: „Zda se mi, ze stale preziva velmi nedobre chapani ucitele zakem jako nepritele, ze ktereho je treba nejakymi prostredky dostat co nejlepsi znamky. Studentum chybi kontext: ucivo jako moznost rozvoje a budouciho pouziti; ucitel jako kolega, ktery mi pomuze dal. Je to zastaralymi osnovami a systemem znamkovani, nebo si myslite, ze je v moci ucitele prekonat tuto barieru a vybudovat v zakovi kladny vztah k ucivu i k sobe?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „Dobry den, to je hodne komplexni problem! Ten tady neumim vyresit na par radcich. Myslim, ze je to v moci cele skoly - jeden ucitel se casto vysili drive, nez dosahne uspechu se zaky. Zalezi na tom, aby na reditelska mista nedavaly obca razantni diktatorske typy, jesitne politikare atp. Dobry sef sucielskym chapanim, to porad jeste neni casty pripad.“

Monika: „Dobrý den, zajímalo by mě zda starší učitelé jsou schopni učit podle nových metod a jestli to není jenom hrané a děti to pak stejně nebaví. A druhý dotaz jak se díváte na to, že učitel nemůže dát žákovi pětku a ani trest, když nepřinese např. domácí úkol. Děkuji“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „V kursech pro ucitele potkavam i starsi ucitele, a jsou vyborni, vyuzijou a rozdavaji zkusenost. Ovsem to jsou takovi, kteri se vypravili na kurs, tedy je to v nich, jsou porad otevreni.“

Sarka: „Co byste doporucil, kdyz student, navstevujici vyssi odbornou skolu s vytvarnym zamerenim, tzv. "vyhori"? Profesor vedouci obor , nemotivuje, nepodporuje, nerekne "tady je nejaky naznak, vyborne, toto zkuste rozvijet". Clovek si vsugeruje, ze je chyba v nem, ale po marnych pokusech, kdy jste stale kritizovani a namotivovani, k tomuto presvedceni najednou prilne. Jak sam sebe motivovat-kdyz v hlave mate slova kritiky a odsuzovani. Jak nalezt opet krasu v tom, co cloveka bavilo studovat ctyri roky na stredni skole...?“

PhDr.Ondřej Hausenblas: „To je moc velky maler, a je dobre s tim hned se jit "lecit" - dat si oddych. Dekuju vsem, kdo psali do rozhovoru, omlouvam se, ze neodpovim vsem - uz porad skoncil a vyhaneji nas :-) Koho to zajima, podivejte se na www.kritickemysleni.cz“