Chat

Auto z bazaru

Roman Švidroch

Záznam chatu ze středy 19. září 2007

Tonda: „Dobrý den co nejvíc hlídat u aut z bazaru ?“

Roman Švidroch: „Nejdůležitější je pohlídat si legální původ auta, velké seriozní bazary nabízejí záruku ověření původu a také garanci, že je auto právně v pořádku. Opravit se dá auto vždycky, ale když vám auto zabaví třeba na hranicích do Slovinska, jak se to stalo letos už třem stovkám Čechů, nenaděláte s tím nic. A nikdy nechoďte do bazaru sami, pokud autům dobře nerozumíte, vemte automechanika. Nevěřil bych těm, kterého přivedou bazaristi, někdy mívají domluvený kontakt i na STK.“

Lucie: „Dobrý den, dá se věřit informaci, že nejmenovaný autobazar má převážně kradená auta a o u nich zakoupené často majitelé přijdou? Je to možné? nebo je to fáma, co myslíte“

Roman Švidroch: „To je velice těžká otázka, protože kolem autobazarů panuje spousta fám a pomluv. Troufnu si říci, že žádný z velkých českých bazarů si dnes nedovolí prodávat vědomě kradené vozy. Některé (AAA Auto, ESA, Štěpánek...) poskytují dokonce doživotní záruku právní čistoty vozu, a v případě, že by třeba oni sami byli napáleni, garntují vrácení peněz. Horší je to u malých bazarů, i když bych je nechtěl kriminalizovat, ale většinou prodávají auta v komisi, tj. jsou jen zprostředkovateli prodeje. Největší riziko koupě kradeného auta je u ojetin z ciziny bez servisní knížky a jasného původu.¨ Jinak letos přišlo o auto asi 300 Čechů na hranici se Slovinskem, kde začali dělat kontroly. Většinou to byly dražší vozy Audi, Mercedes, BMW atd., všechno dovozy ze Západu.“

Sam: „Dobrý den. Je dobré vybírat auto z bazaru dle poruchovosti TÜV?“

Roman Švidroch: „Žebříčky TUV jsou určitě dobrým vodítkem pro výběr ojetiny, i když je pravda, že v Německu jsou trochu jiné poměry - auta jezdí do značkových servisů, po lepších cestách atd. Smůla je, že v žebříčích nejsou všechny modely, a nedá se usuzovat zpětně - např. korejské značky vykazují v poslední době strmý nárůst kvality.“

Naďa Konvičná: „Co říkáte na přetáčení tachometru, proč je u nás toto samozřejmostí? Doporučil byste ojetý renault scénik? Všichni nás odrazují.“

Roman Švidroch: „Přetáčení tachometru je podle mého názoru už pomalu na ústupu, alespoň u velkých bazarů. Prodejci tak dřív reagovali na zakořeněný strach z aut s najetými více než 100 tis. km, ale lidé už se přesvědčují, že u moderních aut to nehraje velkou roli při pravidelném servisu. Renault Scénic je auto nadprůměrně prostorné, pohodlné, ale je pravda, že kvalita u tohoto modelu je dost kolísavá. Můžete tak trefit na auto, s nímž budou samé problémy, hlavně s elektrickou výbavou nebo turbem u naftových motorů. Podle tabulek německého TUV je Scénic podprůměrně spolehlivý vůz.“

Pavla: „Dobrý den, dá se někde ověřit stav tachometru? Tj. zda najeté kilometry nejsou umazávány? Děkuji“

Roman Švidroch: „To je těžká otázka. U některých automobilek lze zjistit v databázi výrobce původ auta a jeho servis, a tedy i kilometry v době servisu, ale podmínkou je servis u značkového prodejce (i v cizině) - např. Renault, Škoda, VW. Jiné značky (Opel např.) však nemají ani propojené servisy on-line. Taky je možné, pokud je servisní knížka, zavolat do původního servisu a zkusit zjistit, zda jsou kilometry reálné. Moderní auta už budou mít nevymazatelnou paměť km, teď se s tím začíná, takže to pak bude mnohem snazší.“

Tomáš: „Dobrý den, mám nějakou záruku na zakoupené auto z bazaru?“

Roman Švidroch: „Určitě, pokud koupíte auto jako běžný zákazník se smlouvou podle občanského zákoníku, ne jako podnikatel (podle obchodního zákoníku), máte tuším roční nebo dokonce dvouletou zákonnou lhůtu na reklamaci skrytých vad. Pravděpodobně ovšem vznikne spor o to, zda vada byla autě už v době prodeje. Nejsem ale právník, zabývám se spíše technikou.“

Kateřina Smejkalová: „dobrý den, mamé hynudai accent, 97r.v., 1,3i12v, 3dv..nyní máme přírustek v rodině a potřebujeme více dveří. Manžel by chtěl hynudai lantra 1,6. kvuli pořizovací cenně. Je to dobrá volba? děkuji za odpověď.“

Roman Švidroch: „Těžko odpovídat na tak konkrétní dotaz, každé auto je v jiném stavu. Ale obecně bych spíše než Lantru doporučil nástupce - Elantru - ta už byla zpracována kvalitněji, a je podle zkušeností autobazarů i spolehlivější.“

Honza: „Dobry den co nejvice hlidat z technicke stranky??“

Roman Švidroch: „Odborníci radí zaměřit se překvapivě více na stav elektrické výbavy auta, zámků dveří, klimatizace atd.než třeba na klepání na přední nápravě. Výměna čepu je poměrně banální záležitostí v řádu dvou, tří tisíc, zatímco výměna elektromotorku okna stojí třeba deset tisíc, zámek dveří třeba u oktávky šest tisíc. To je trochu netradiční rada. Jinak samozřejmě stav motoru, nesmí nikde cukat v tahu, spáry karoserie, zápach interiéru po zaplavení, hlučnost výfuku - tady pozor, výměna výfuku u zahraničních značek může jít do desetitisíců. Těch rad by byla spousta, existuje velmi dobrá brožurka občanského sdružení SOVA, dá se zdarma stáhnou na www.sdruzeni-sova.cz, spousta rad je i na ojetiny.iDNES.cz. Brožura je zdarma k mání i recepci třeba AAA Auto (v Praze určitě).“

Veronika: „Hezký den chci se zeptat jaké mam šance na reklamaci pokud se po 14 dnech od koupi oběvila vada ktará nám byla při koupi zatajena.“

Roman Švidroch: „Podle občanského zákoníku máte nárok na záruku na skryté vady, takže bych to určitě udělal. Nebojte se reklamace.“

Lucie: „A myslíte,že je možné,aby autobazary záměrně neuváděly pravdivý technický stav vozidla? v případě,.že nemám vlastního automechanika s sebou, nic nepoznám...“

Roman Švidroch: „Bazarům je lepší v principu nevěřit, chtějí hlavně prodat. Někdy ani o vadě auta samy nevědí, což je ovšem neomlouvá. Většinou se jistí i tím, že uvádějí stav km přečtených z tachometru, a sami tvrdí, že to není ověřeno. Vlastní automechanik nebo známý, který se vyzná, je základ dobré koupě. Nebo zajet při zkušební jízdě do značkového servisu.“

Radek: „Dobrý den, zajímalo by mě, proč dávají bazary nižší cenu auta, koupím-li ho na leasing?Hotovost je přece hotovost,né?“

Roman Švidroch: „Mají smlouvy s leasingovými firmami, které jim cenu auta proplatí v dohodnuté výši. Leasingovky samozřejmě žijí z navýšení splátek.“

L.: „Dobry den, mam moznost koupit auto r.v. 2002, ktere ma opravdu hodne najeto-asi 380 tis.km. Nicmene dle servisni knizky je to auto pravidelne udrzovane a krome motoru je tam spoustu veci vymeneno za nove. Cena je dle najetych kilometru nizka....pocita se totiz ze motor muze kdykoliv odejit. I po tomto vydani s vymenou motoru je to pro me nadale vyhodna cena. Doporucujete mi koupit nebo ne.O auto se v autoservisu stara schodou okolnosti znami automechanik.Dekuji“

Roman Švidroch: „Já bych se najetých kilometrů nebál, pokud je vůz pravidelně servisovaný. Jestli uvažujete i o výměně motoru, není co řešit. Dnešní auta jsou schopna najet i kolem milionu kilometrů, pokud se o ně dobře staráte. Záleží i na značce -měl jsem Lexus z roku 1998, najeto 300 tisíc, v původním stavu, a fungoval bezvadně.“

Jana z Větřní: „Chtěli bychom auto VW golf III 1,6 prodat je lepší ho dát do bazaru nebo na inzerát a nebo jako protiúčet“

Roman Švidroch: „Na inzerát je to nejrizikovější, nevíte, na koho narazíte - ale zase můžete dostat nejvíce. Pokud chcete opravdu co nejvíc, dejte do bazaru do komise, tedy na provizi - při výkupu dostanete vždycky méně. Jestli uvažujete o protiúčtu, tak jen u stejné značky, u jiné to nemá smysl.“

lenka: „zdravíme šikovného kolegu, utíkáme pro auto do bazaru“

Roman Švidroch: „tak utíkejte, ať na vás něco zbude :o))“

Špachy: „Dobrý den,chtěl jsem se zeptat co při koupi ojetiny(přemýšlím o Citroenu Picasso nebo Ford Focus Combi v naftě)upřednostnit-rok výroby,kilometry,výbava,...?“

Roman Švidroch: „Nechci křivdit citroenu, ale tabulky spolehlivosti hovoří jasně pro focus - pozor ale na tu naftu. Nevolíl bych starší motory tddi, jen novější tdci.“

Martin: „Dobrý den, jak je to s cenami náhradních dílů na ojetiny ?? Slyšel jsem, že francouzi jsou nedražší. Je to pravda ?“

Roman Švidroch: „Je pravda, že Peugeot má překvapivě vysoké ceny, ale obecně dražší jsou japonská auta, ovšem zase nejsou tak poruchová. Z evropských mají levné díly Opel, Ford a u starších modelů Škoda.“

Zdeněk: „DOBRÝ DEN Prosím vás dá se někde ověřit původ vozidla děkuji“

Roman Švidroch: „www.cebia.cz, není to ale zadarmo“

Katka Jindrová: „Dobrý den, je lepši koupit nové auto, nebo 2-3roky staré“

Roman Švidroch: „Zánovní ojetiny bych se nebál, nová auta jsou hodně drahá, a po vyjetí ze salonu ihned ztrácejí třetinu ceny.“

Honza: „Dobrý den chci se zeptat,chtěl bych koupit trochu větší auto,počítám s rodinou a chtěl bych např. škodu octavii combi (1,9Tdi-81KW) je to podle vás dobrá volba a v jakých cenových elacích se pohybuje od roku výroby 2000?“

Roman Švidroch: „Octavia je určitě solidní volba, jen je dost drahá - bude tak za 180 tisíc. Srovnatelný Opel Astra či Ford Focus koupíte levněji, Škoda má zase všude servisy.“