Chat

Iva Picková
Záznam chatu ze středy 9. května 2007
divačka z Prahy: „Prosím o odpověď, zda se také vztahuje záruční doba na pravidelnou servisní prohlídku např. plynového kotle? Kromě vyúčtování chtěl pracovník ještě podepsat list kvůli 5% dani (bez kopie pro mne).“
Iva Picková: „Pokud je kotel v záruce a servisní prohlídka je jednou z podmínek této záruky, není důvod, aby se na servisní prohlídku vztahovala nějaká další záruka. Pokud jste měl pochybnosti o potvrzení o dani, doporučuji si ověřit u majitele firmy.“
Michal: „Hezké odpoledne, zajímalo by mne, zda je vhodné (z hlediska pozdější reklamace) mít veškeré práce podložené smlouvou s firmou/řemeslníkem. Jaký typ smlouvy se uzavírá a jaké by měla mít tato smlouva náležitosti ? Děkuji, přeji pěkný den !“
Iva Picková: „Vřele doporučuji mít na řemeslné práce vždy písemnou smlouvu. Jde o smlouvu o dílo a měly by v ní být identifikovány strany smlouvy, předmět díla, termín a samozřejmě cena. Určitě se vyplatí pamatovat na sankce např. při nedodržení termínu - např. 1 promile z celkové ceny díla za každý den prodlení. Také je vhodné napsat, že dílo bude provedeno v prvotřídsní kvalitě. Práce "načerno" bývají možná cenově zajímavější, ale šance spotřebitele na reklamaci a uvedení díla do souladu s představami, bývají nulové. Pak se taková "levná" práce prodraží...“
divačka z České Třebové: „dobrý den otázka se netíká tématu,ale ráda bych znala odpověď. Kopila jsem tepláky které když si vyléknu tak po vyslečení ze mě padají pořád žmolky.děkuji za odpověď“
Iva Picková: „Reklamujte podle § 616 občanského zákoníku rozpor s kupní smlouvou - tepláky evidentně nemají vlastnosti obvyklé pro daný druh výrobku. Trvejte na uvedení výrobku do souladu s kupní smlouvou - výměnou. Pokud už tento typ výrobku není na skladě, měla byste nárok na vrácení peněz.“
eric koston: „dobry den .zajmalo by me jestli firma ktera u me doma dela okna musi vždy po sobe řadne uklidit.myslel jsem si že jo ale nechali u me na podlaze na koberci zbytky omitky a nechalo mi to skvrny na koberci..“
Iva Picková: „Záleží na tom, jak máte postavenou smlouvu - pokud v ní úklid je zakotven,pak patří k povinostem firmy po sobě uklidit. Ale u vás jde o něco jiného - o to, že řemeslník způsobil škodu (skvrny na koberci). Písemně na to firmu uppozorněte, zdokladujte si to - nejlépe vyfotografovat a upozorněte je, že budete trvat na úhradě uvedení do původního stavu. Účet na čištění pak pošlete firmě (samozřejmě kopii). Odpovědnost za škodu vyplývá z občanského zákoníku.“
Denisa Heczková: „Dobrý den! Pokud nemám reference na žádné řemeslníky v některém oboru, jak si v tomto případě vybrat nějakého dobrého? Neexistují třeba nějaké internetové stránky, kde by se obyčejný občan mohl dostat k referencím o těchto řemeslnících? Děkuji a přeji hezký den!“
Iva Picková: „Mohu doporučit naše stránky www.spotrebitele.info. Kartotéka spotřebitelských zkušeností je "pokladnnou", v níž najdete zkušenosti těch, kteří vybrali špatně. I to bývá vodítko. Pro výběr v místě bydliště - pokud byste na našich stránkách nic nenašla - si nechte poskytnout od firmy kontakty na lidi, kde už jejich řemslníci pracovali. Určitě nevybírejte jen tak od oka, zvlášť jde-li o nějakou větší zakázku.“
divačka z Moravy: „Chci se zeptat,jestli si myslíte,že je vhodné,aby řemeslník po sobě uklidil:))) nebo spíše,jestli je to běžné,jaká je vaš zkušenost“
Iva Picková: „Záelží opět na smlouvě - pokud v ní máte uvedeno, že firma po sobě uklidí, určitě si to počítá do ceny a má samozřejmě za povinnost uklidit. Pokud to ve smlouvě není, záleží na domluvě, ale není to jejich povinnost.“
divačka, Praha: „Jak dlouhá je záruční doba na servisní kontrolu výrobku, který už má po záruční lhůtě?“
Iva Picková: „Na opravu po záruční době má spotřebitel ze zákona 3 měsíce záruky. Není to moc, ale prostě taková je situace.“
posluchač z Plzně: „Jsou srovnatelné účinky Mrtvého moře s koupelí v soi odtamtud?“
Iva Picková: „Pošlete otázku panu doktorovi, prosím.“
Denisa Heczková: „Dobrý den! Pokud nemám reference na žádné řemeslníky v některém oboru, jak si v tomto případě vybrat nějakého dobrého? Neexistují třeba nějaké internetové stránky, kde by se obyčejný občan mohl dostat k referencím o těchto řemeslnících? Děkuji a přeji hezký den!“
Iva Picková: „Nevím, jestli jsem už neodpověděla, ale ještě jednou - doporučuji návštěvu našich stránek www.spotrebitele.info, kde najdete kartotéku spotřebitelských zkušeností (nahoře na liště). Jsou tam sice jen negativní zkušenosti (v drtivé většině případů), ale i to pomůže. Chtějte po firmě, kterou si předběžněš vyberete, aby vám dala reference na lidi, kde už dělali nějakou zakázku (raději dvě) a zeptejte se.“
Jana: „Dobrý den už po třetí se mi rozpadli boty, byly dvakrát v opravě během půl roku kdy mohu požadovat peníze na spět děkuji“
Iva Picková: „Peníze můžete požadovat při třetí reklamaci, pokud se jedná o stále stejnou vadu. Není podstatné, zda je rozpad bot zapříčiněn faktorem A či faktorem B, pro vás je podstatné, že se boty rozpadly - tedy projev té vady, nikoliv její důvod. A protože jde již o třetí případ, pak máte podle § 622 občanského zákoníku právo na odstoupení od smlouvy - buď můžete požadovat jiný pár nebo peníze zpět. Uvedený paragraf sice neuvádí přesně "třetí" stejnou vadu, ale podle judikátů (soudních rozhodnutí) se tento počet ustálil. Pokud vám prodávající nevyhoví, pak je možné zaplatit soudního znalce. Ale vaše pozice je silnější ještě i díky tomu, že vada, která se vyskytne do 6 měsíců po koupi, se považuje za vadu, která existovala už při převzetí a spotřebitel má právo požadovat už při jejím prvním výskytu výměnu zboží. Což jste neudělala, ale právo na to máte - pokud se ještě pohybujete v této půlroční etapě.“
Iva: „Dobrý den řemeslník nám měl natřít fasádu nepřišel a zbytek peněz co nám měl vrátit říkal , že musel někde zaplatit lešení ,které jsme dodnes neviděli smlouva byla uzavřená s ním se nedá mluvit jenom je sprostý . Děkuji“
Iva Picková: „Doporučuji komunikovat s ním jen písemně, a to dopisem s doručenkou. Stanovte mu termín, co kdy jste ochotni čekat - dejme tomu do konce května a pokud práci neodvede, budete ho žalovat. Obvykle to působí. Kdyby něco, volejte kdyžtak naši poradenskou linku 900 08 08 08.“
Kamila Ceska: „Dobry den, firma, kterou si najal soused ke stavbe rodinneho domku nici castymi vjezdy (i tezkymi) nas vjezd na pozemek. Pozemek jeste nemame oploceny, vsude okolo probiha vystavba. Vjezd budeme muset opravit, resi podobnou situaci Obcansky zakonik - odpovednost za obc. skodu, jak jste se v poradu zminila? Kam se obratit? Dekuji.“
Iva Picková: „Obraťte se na souseda,ať si to vyřídí s firmou. Ale pamatujte, že sousedské vztahy jsou věc velmi křehká. Tím nechci samozřejmě říci, abyste se nebránili. Firma nese odpovědnost za škodu, ať ji způsobí tomu, kdo ji najal a kdo s ní má podepsanou smlouvu, ale i ostatním, tedy i sousedům. Asi nebude jednoduché prokázat, že firma věděla, že jde o váš pozemek, když jste ho ještě neměli oplocený.“
divačka Praha: „Dobrý den, při výstavbě metra nám byla poškozena dlažba v bytě. S firmou, která zajišťuje opravy škod jsme se dohodli na výměně dlažby s tím, že my koupíme dlažbu a oni zajistí na své náklady položení. Mám v takovém případě trvat na smlouvě o díle, i když za práci mi nebude nic naúčtováno? děkuji“
Iva Picková: „Samozřejmě, trvejte na smlouvě, co když dlažbu položí tak, že se začne drolit, nebo bude položena špatně. Oni způsobili škodu, jsou tedy povinni ji nahradit.“
Lucie Knollová: „Dobrý den, ráda bych upozornila na praxi firem i živnostníků, kteří rádi používají smlouvy uzavřené v režimu Obchodního zákoníku i pro nepodnikatele. Jak se proti tomuto bránit, když argumentují, že se jedná o běžný postup. Děkuji za odpověď.“
Iva Picková: „Není důvod, abyste souhlasila. Neznám ustanovení obchodního zákoníku, nicméně vztah spotřebitel podnikatel se řídí smlouvou o dílo podle občanského zákoníku, doporučuji spíš vybrat jinou firmu. Kdyžtak volejte naši poradenskkou linku 900 08 08 08“