Chat

PhDr.Eva Vondráková
Záznam chatu z úterý 13. února 2007
Anna Novotná: „Dobry den! Chci se zeptat, jestli je normální, ze 22 měsíční dítě se z televize (Sportka, Šťastných 10) naučilo číslovky. Porod byl komlikovaný, syn byl 2 dny v kyslíkovém stanu (apgar skore 2-6-9). Krásně mluvil a teď se nám začal zajakávat. Co dělat a co očekávat. Jinak je moc šikovný, nechce moc komunikovat s jinýma dětma :-(((“
PhDr.Eva Vondráková: „není to běžné, ale je to možné. Napište mi prosím, na vondrakova@chello.cz, je to na delší odpověď. E..V.“
Lída: „Dobrý den,Musím vám dát za pravdu, že je to velmi náročné. Mám třetí dítě-holčičku 3,5 roku, která je ve srovnání se staršími nejnáročnější na můj čas. Ve školce dělá zaměstnání s předškoláky a často je s úkolem dřív hotová, než oni. Není pro ni problém ovládat počítač a hrát si hry, což povoluji pouze v případě, že už jsem jejími dotazy unavená. Poraď prosím, další aktivity, jak ji v tomto věku zaměstnat. maluje, zpívá, modeluje,přednáší básničky atd. Děkuji“
PhDr.Eva Vondráková: „Doporučené činnosti k práci s nadanými najdete na našich webových stránkách www.talent-nadani.cz. Můžete mi také napsat: vondrakova@chello.cz. E.V.“
Krucký Jan: „Dobrý den. Myslíte, že je vhodné vytvářet speciální vydělená getha pro talentované děti, typu speciálních škol? Nevytváří se tím, sice výkoní a inteligentní, ale sociálně chladní, jedinci? Samozřejmě záleží na celkové výchově, ale myslím, že nedostatek kontaktu s běžnou dětskou populací (v celém možném spektru) je mnohem horším poznamenáním pro další život, než pomalejší intelektuální rozvoj.“
PhDr.Eva Vondráková: „Podívejte se, prosím, na naše stránky www.talent-nadani.cz a/nebo přijďte. Pokud mám k něčemu výhrady (proč ne?) je nejepší se s tím co nejlépe seznámit. E.V.“
Dagmar Benešová: „mám 2,5 letého syna a už zná všechna písmena z abecedy, často vyžaduje abych mu psala písmena a on je mohl poznávat, napočítá do patnácti, rozlišuje 10 barev. Je to v pořádku nebude mít později problémy ve škole, když bude umět číst a počítat před nástupem do školy?“
PhDr.Eva Vondráková: „Pokud Vás dítě žádá o odpovědi a pomoc, určitě mu je poskytujte. Než půjde do školy,nastane snad další posun k lepšímu. Chcete-li mi napsat, adresa je: vondrakova@chello.cz. E.V.“
Matěj: „Dobry den! Jak mam vychovavat chytre dite?“
PhDr.Eva Vondráková: „Začněte, prosím, na www.talent-nadani.cz a přijďte se podívat na akce STaN-ECHA. E.V.“
Bětka: „jak poznám že mám chytré dítě ve třech letech poznám to již tak brzy?“
PhDr.Eva Vondráková: „Čtěte prosím,články, podívejte se na www.talent-nadani.cz, najdete tam odkazy.Ve třech letech se toho už dá o nadání dítětié poznat hodně. E.V.“
Romana: „dobrý den paní doktorko,co to znamená chytré dítě,jaká je jeho definice,jak to poznám?mám 21.měsíčního chlapečka,mluví,umí zvířátka napodobit,spojuje 3 slova, pozná mnoho obrázku,pojmenovává je,ukazuje je,napodobuje co dělají,co by mělo dítě v tomto věku dělat v průměru?děkuji“
PhDr.Eva Vondráková: „To je na delší povídání, dost informací najdete na www.talent-nadani.cz. Můžete také přijít na Klub rodičů nebo mi napsat: vondrakova@chello.cz. E.V.“
Silvie Dražanová: „Dobrý den. Jak poznat chytré dítě. Dcerka má 3,5roku. Od dvou let ovládá celou abecedu a začala počítat do deseti,nyní do 30.Opravdu počítat,nikoliv přeříkávat číslice.Od 2,5 roku hrajeme člověče nezlob se a podobné hry. Je možné na nějakém místě zjistit, jestli je dítě nadané a přizpůsobit tomu budoucí vzdělávání. Děkuji“
PhDr.Eva Vondráková: „Ať bude výsledek psychologického vyšetření jakýkoli, je dobře, abyste se dítěti věnovala jako doposud. Nejprve bych doporučovala vhodnou literaturu pro rodiče- snad některé knihy uvidíte za chvíli. Určitě je najdete na www.talent-nadani.cz. Informce průběžně doplňujeme. Psychologické vyšetření může být, ale není zatím nezbytně nutné. Prosím, napište mi: vondrakova@chello.cz E.V.“
michaela.ludvikova@csobpoj.cz: „Dobrý den, mám 4,5 letého syna. Již od 2 let zná všechny písmena abecedy a především jej fascinují čísla, která - dnes již 3-ciferná naprosto běžně "čte". V současné době je schopen přečíst bez problémů 2- slabičná slova a pomalu začíná sčítat (nedávno nám řekl, kolik je 40 a 12). Naprosto běžně se orientuje v čase - zná po sobě jdoucí měsíce v roce i dny v týdnu a bez problémů zvládá hodiny, a to nejen digitální, ale i "obyčejné". Mnoho našich známých nás podezírá, že jej v tomto drilujeme, opak je však pravdou. Pouze odpovídáme, když se zeptá. Prosím, máme jej v těchto znalostech podporovat a prohlubovat je, nebo naopak máme mít snahu toto do doby školní vyúky potlačovat? Uvažujeme o školní výuce montessori v přespříštím školním roce. Mockrát děkuji za Vaši odpověď. Ludvíková“
PhDr.Eva Vondráková: „Napište mi, prosím: vondrakova@chello.cz“
Alena: „Mám nadaného syna (zpráva psychologa:-)) a tříletou dceru. Ani jednoho do ničeho nenutíme, jen nabízíme možnosti a reagujeme. Dcera měla zpočátku velmi vyspělou kresbu, mluvila v souvětích v 18 měsících, ale kromě počítání nechce nic dělat, ani jednoduché úkoly ze Sluníčka. Na otázky bratra odpovídá: nevím, neumím, předstírá, že nezná písmena, ačkoli je umí. Neočekáváme od ní výkony!, ale nezdá se nám šťastná.Je nějaký způsob, jak jí pomoct z jejího "negativního koutku"?“
PhDr.Eva Vondráková: „Pčrosím napište: vondrakova@chello.cz“