Chat

Reklamace obuvi

Ivana Picková

Záznam chatu ze středy 17. ledna 2007

Stáňa,Vysočina: „Pokud nebude vyřízena reklamace do 30 dnů,mohu žádat okamžité navrácení peněz“

Ivana Picková: „Můžete žádat buď nové boty nebo vrácení peněz - volba je na vás.“

Zuzana: „s reklamací obuvi mám špatně zkušenosti.Je možné aby mě prodavačka řekla,ať si je dojdu slepit do opravny obuvy a že oni mě to proplatí.Chtěla jsem původně nové,měla jsem je 2 měsíce a rozlepily se cena byla 1899,-lodičky“

Ivana Picková: „Prodavačka nemá pravdu, její povinností je vyřídit reklamaci - buď ji zamítne - a pak musí napsat důvod zamítnutí, nebo ji přijme a musí ji vyřídit do 30 dnů.“

Hana: „Dorý den, synovi se udělala na zimní botě vzdadu nad patou větší díra. Reklamaci mi neuznali, prý jsem měla příjít hned jak se začala dírka klubat. Mají pravdu?“

Ivana Picková: „Ano, měli pravdu, vadu je třeba reklamovat bez prodlení, aby nevznikla větší škoda.“

Eva Doležalová, Riegrova 27, 690 02 Břeclav: „Dobrý den, před Vánoci jsem si koupila kozačky. Po pár nošeních se mi zcela odlepily podrážky. Manžel mi je přilepil sekunďákem, ale zanedlouho se zase odlepily. Šla jsem je tedy reklamovat, ale reklamace mi nebyla uznána z důvodu zásahu do bot (právě kvůli přilepení sekundovým lepidlem). Vážně mi může prodávající z tohoto důvodu reklamaci neuznat ? Děkuji za odpověď.“

Ivana Picková: „Bohužel jste udělala chybu, když jste požádala manžela o zásah. Prodejna má právo z důvodu spotřebitelova zásahu reklamaci zamítnout. Pouze pokud byste prokázala, že ty boty jsou nekvalitní, pak by bylo možné reklamovat znovu. To byste mohla dokázat soudním znalcem, ale i on by byl zřejmě na rozpacích, jak reagovat, když už došlo k zásahu.“

Lenka: „Chtěla bych se zeptat, po 3. jsem reklamovala zimni obuv se stejným problémem a to, že do nich teče. Bylo mi řečeno, že to nejsou boty do deště a boty mi byly vráceny i po 3. reklamaci. CVhtěla bych se zeptat, jak bych měla dál postupovat.“

Ivana Picková: „pokud jste byla uppzorněna pri koupi, že se jedná o boty pouze do sucha, pak nemáte nárok reklamovat. Nicméně pokud se jedná o běžnou vycházkovou obuv (podzimní, zimní), je jasné, že v našich podmínkách prší, takže je mokro. Můžete se odvolat na § 616 občanského zákoníku, protože zboží nemá vlastnosti pro věc daného druhu obvyklé. V případě problému zavolejte na naši poradenskou linku 900 08 08 08.“

Hana: „Dobrý den. Chtěla jsem reklamovat kozačky, protože po dni nošení mě začalo dřít vyztužení paty. Prodavačka mi řekla, že jsem to měla poznat při vyzkoušení v obchodě, ale podle mě to bez delšího nošení poznat nelze. Myslíte, že s reklamací uspěji? Děkuji“

Ivana Picková: „Domnívám se, že neuspějete, pouze pokud byste prokázala, že vyztužení není udělané kvalitně. Záleží na ceně kozaček, zda budete ochotna investovat do znaleckého posudku. Buď soudní znalec (www.justice.cz) nebo Institut pro testování a certifikaci ve Zlíně.“

Alena Keřková, Trnová 1O,Pardubice 53009: „Dobrý den, synovi /2 roky/ jsem zakoupila zimní boty, ale i po projití po mokré trávě měl za hodinovou procházku mokré ponožky-protíká podešví. Reklamace bohužel nebyla uznána.Poradíte prosím? Děkuji“

Ivana Picková: „Netuším proč nebyla uznána, nicméně zimní boty by neměly protékat. Opět platí odkaz na § 616 občanského zákoníku - zboží nemá vlastnosti pro věc daného druhu obvyklé. Navíc, předpokládám, že vada se objevila do 6 měsíců po koupi, má se za to, že existovala už při převzetí. Vymáte na základě toho právo na výměnu zboží za bezvadné.“

Rosta Šenov: „Dobrý den,chtěl bych se zeptat,zda mám při uzané reklamaci na obuv nárok na náhradu dopravy (auto),a zda jednu cestu nebo obě.“

Ivana Picková: „Zcela jistě máte právo na úhradu cesty tam i zpět - pokud bylo nutné použít automobil a nebylo možné například obuv k reklamaci poslat. Můžete se odvolat na § 598 občanského zákoníku.“

Daniela: „dobrý den, stalo se mi, že jsem stejné boty reklamovala již 2x a po druhé mi vrátili část peněz a opravené boty a ve třetí reklamaci mi již vrátili zbytek peněz. Již při 2. reklamaci jsem je žádala o vrácení peněz (vrátili jen teda část). Je takové chování běžné, nemohla jsem se vůbec bránit. Prodejce si dělal, co chtěl.“

Ivana Picková: „Podobný přístup k reklamaci slyším poprvé, jde opravdu o velmi netradiční přístup. Pokud se prodávající usnese, že jde o neodstranitelnou vadu, pak máte právo buď na nové boty nebo peníze. Strany si prostě vracejí plnění - když dojde ke zrušení kupní smlouvy, což by přivracení peněz platilo - není možné od smlouvy odstoupit pouze částečně, či ji částečně zrušit. Bránit se můžete - buď upozornit živnotenský úřad, případně naši poradnu - www.spotrebitele.info nebo pohrozit medializací tohoto přístupu prodávajícího.“

Lucka: „Dobrý den, existují při druhé naprosto stejné reklamaci bot nějaké výhody pro zákazníka? Například přímo vrácení peněz? Minulý rok jsem reklamovala boty (propadlé paty u obou), po reklamaci mi poslali boty nové a letos jsem je byla opět reklamovat s naprosto stejnou závadou. Teď čekám na vyřízení. Za odpověď děkuji, s pozdravem L.“

Ivana Picková: „Zjevně šlo o neodstranitelnou vadu, takže jste měla nárok nejen na nové boty, ale místo toho jste mohla zvolit vrácení peněz. Ale je třeba svůj požadavek nechat zapsat do reklamačního protokolu. Pokud vám prodávající nabídl jen tuto variantu, jednal ve svém zájmu, což je pochopitelné.“

Lukáš Kůs: „Dobrý den. zakoupil jsem značkovou vycházkou obuv. Po 14 dnech se prodřely díry vzadu vně bot. Reklamoval jsem a bylo mi řečeno že pošlou obuv na posouzení a pak opravu. Boty byly zalepeny a nyní vykazují další vady, material se doslova rozpadá“

Ivana Picková: „Předpokládám, že ještě neuplynulo 6 měsíců od koupě. Máte právo požadovat výměnu - přesně uvedení do souladu s kupní smlouvou výměnou. Odvolejte se na § 616 občanského zákoníku.“

Daniela: „dobrý den, stalo se mi, že jsem stejné boty reklamovala již 2x a po druhé mi vrátili část peněz a opravené boty a ve třetí reklamaci mi již vrátili zbytek peněz. Již při 2. reklamaci jsem je žádala o vrácení peněz (vrátili jen teda část). Je takové chování běžné, nemohla jsem se vůbec bránit. Prodejce si dělal, co chtěl.“

Ivana Picková: „Odpovězeno.“

Eva: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli obchod může prodávat zboží z letáku nebo katalogu o den dříve než uvádí v tomto letáku a má ho jen 5 kusů na jedné prodejně aniž by to tam uvedli? Děkuji“

Ivana Picková: „Měl by dodržet data konání akce. Obraťte se na krajský živnostenský úřad se stížností.“

Jana , Liberec: „Dobrý den, má otázka se netýká vašeho dnešního tématu,ale před Vánoci jsem Vám psala o diskriminaci při platbě platební kartou,jestli si pamatujete.Vzala jsem si vaši radu k srdci a na Českou obchodní inspekci napsala. Bylo mi odpovězeno: Byla provedene kontrolal,kterou byl v plném rozsahu potvrzen obsah Vašeho podnětu.Podnikatelka byla poučena a uložen ji postih. Tímto jsem Vám chtěla poděkovat za radu. Děkuji. Jana Liberec“

Ivana Picková: „Děkuji, jsem ráda, že jsem pomohla.“

Jakub: „dobrý den, před vánoci jsem si zakoupil v prodejně s obuví dnes poměrně dost oblíbené bačkory na bázi plyše (konkrétně bačkory vyhlížející jako tygří tlapy) jsem s nimi celkem pokojen, jen se mi postupně začínají párat drápy (které jsou k tlapám přišity jen lehce). vztahuje se záruka i k takovýmto drobným vadánm a nebo je to pouze na mé osobní opravě? Děkuji za odpověď“

Ivana Picková: „Vztahuje se na celý výrobek. Reklamujte okamžitě, než se z malé vady stane velká a prodejna vám z tohoto důvodu reklamaci zamítně.“

Monika Stoláriková: „Dobrý den, v říjnu jsme kupovaly v obuvi pro 14-ti letou sestru zimní boty. Jelikož bylo teplo, nosila je jen měsíc v prosinci a během tak krátké doby vznikla díra na podrážce, kůže se odtrhla kolem celé paty a uvnitř na patě se potrhal celý kožíšek. Boty jsme šly reklamovat, ale paní majitelka obuvi nám dělala problémy a dopředu nám řekla, že se může stát, že reklamaci firma Term z Brna neuzná, protože jsme nenahlásili škodu hned. Bránila jsem se, že jsme přišli hned druhý den po tom, co jsme všechno zjistili. V sobotu si jdeme vyzvednout reklamaci. Jak se máme bránit v případě, že reklamaci opravdu neuznají? Děkuji“

Ivana Picková: „Obrana nebude jednoduchá, dá se předpokládat, že tolik vad nevzniklo za hodinu během jednoho dne. Pokud bude reklamace zamítnuta, těžko se budete bránit.“

Aneta: „Dobrý den, dva týdny po koupi kozaček praskl šev u zipu. reklamaci mi neuznali z důvodu vlastního přičinění.přesto bylo znatelně vidět, zě šev byl tenký a špatně ušitý. měli pravdu?“

Ivana Picková: „Nemohu posoudit, jak je bota ušitá, nicméně pokud nesouhlasíte s vyřízením reklamace, máte možnost nechat boty posoudit soudním znalcem či poslat do certifikované zkušebny. Ale předevšíjm - pokud se vada objevila do 6 měísů, má se za to, že existovala už při převzetí (§ 616 občanského zákoníku). Trvejte na výměn. Pokud to nevyjde, vydejte se cestou posudku. Porovnejte cenu posudku a bot, zda se vám to vyplatí. Upozorněte prodejnu - pokud se rozhodnete kladně, že si necháte udělat posudek, pak budete reklamovat znovu a oni - pokud vám reklamaci uznají - budou platit i náklady na tento posudek, což je vyjde dráž.“

Daniela Kubů: „Dobrý den, po kolikáté reklamaci je prodejce povinnen mi vrátit peníze? Žádala jsem ho během 1. i 2. reklamace bot, ale peníze mi byly vráceny až při 3. reklamaci. Děkuji“

Ivana Picková: „pokud se stejná vada objeví potřetí, trvejte na vrácení peněz. Pokud se objeví tři vady najednou platí totéž, pokud jsou čtyři různé vady po sobě platí to samé. § 622 občanského zákoníku - byť neuvádí počet vad, říká "více vad", podle judikátů se ustálil tento počet.“

Jana: „Dobrý den,chtěla bych se Vás zeptat. Koupila jsem dvouletému synovi podzimní boty. Nosil je párkrát a rozbil se mu zip. Při reklamaci mi bylo sděleno,že se zamítá,protože zip není součástí obuvi. Děkuji.“

Ivana Picková: „Zip je stejnou součástí obuví jako podpatek, podešev atd. Opět platí - pokud neuplynulo 6 měsíců od koupě, trvejte navýměně (§ 616 občanského zákoníku). Ať vám ukáží ustanovení či zákon, který říká, že zip není součástí výrobku.“

Ivana Dobešová: „Jak je to paní Picková s reklamací papučí, mě totiž žádné nevydrží ani půl roku. Jsem na mateřské a doma v nich chodím celý den. Nikdy jsem je však nezkoušela reklamovat. Děkuji“

Ivana Picková: „I papuče jsou normální boty, tedy spotřební zboží, takže mají dvouletou záruční dobu. Nevidím důvod, proč byste neměla reklamovat.“

Maruška: „Je možné reklamovat obuv,která je koupena,přes internetový obchod a vada se projevila až po3/4 roce nošení. A jak?? Děkuji za odpověď“

Ivana Picková: „Pro nákupy pro internet platí podobná pravdila jako pro nákupy v kamenném obchodě. Jen po převzetí platí 14 denní lhůta, kdy je možné zboží vráti bez udání důvodu. Obraťte se na prodejce, pošlete mu zboží a trvejte na opravě.“

bolfikova&@centrum.cz: „Reklamovala jsem synovy boty na basketball po půl roce a reklamace nebyla uznána-prý se boty denním tréninkem spotřebovávají-měl prošoupanou podrážku.6e je to jako u pneumatik nebo kartáčku na zuby,kde taky není 2 roky záruka.Je to takhle a měli pravdu?“

Ivana Picková: „Těžko odhadnout, zda šlo o nekvalitní boty nebo skutečně o opotřebení. Pomoci by mohl znalec. ALe jstli se prošoupaly do půl roku, platí odpovědi stejné jako u předcházejících dotazů Měla byste právo na výměnu, ale bude-li se prodejna bránit rozhodnout může jen znalec.“

Helena: „Dobrý den, zakoupila jsem zimní boty a po 14-ti denním nošení se jedna začala párat ve švu. Bohužel však již nemám doklad o koupi, malý syn jej znehodnotil. Mám možnost reklamace?“

Ivana Picková: „Povede-li se prokázat, že jste nakupovat právě v dotyčné prodejně, pak ano. Může pomoci výpis z účtu, svědecká výpověď, čestné prohlášení. Ale záleží na tom (s výjimkou výpisu) zda prodejna vyjde vstříc.“

Petrtýlová, petmali@centrum.cz: „Dobrý den, ráda bych se zeptala na reklamaci pánské vycházkové obuvi. Kupována byla v 12/05 u Bati a manžel je nosil jaro a podzim 06. Boty mají na podrážkách díry na více místech, jako když je proděravěly špičaté kameny. Uvnitř jedné boty je kožená vložka prošlapaná až na podrážku. Může toto být přemětem reklamace po roce od koupi obuvi? Manžel tvrdí, že podrážky jsou tvrdé a tak je "normální", že se to stane. Já si však myslím, že to není úplně tak normální. Děkuji moc za odpověď. Hezký den, Petrtýlová“

Ivana Picková: „Neměl to nechat dojít až k takovému opotřebení. Za zkoušku to stojí, nicmně obávám se, že úspěch není zaručen.“

Aneta: „Pokud mi po třetí reklamaci nechce prodejce dát hotovost,ale pouze nový výrobek který již nechci,má na to vůbec právo nebo mi musí dát požadovanou hotovost?“

Ivana Picková: „Nemá na to právo, stěžujte si na živnostenském úřadě, případně na ČOI, ale ta asi bude tvrdit, že nejde o porušení zákona o ochraně spotřebitele. Ale za upozornění to stojí. Odvolejte se na § 622 občanského zákoníku a trvejte na vrácení peněz.“

Lenka: „Dobrý den,loni v červenci jsem čtyřleté dceři koupila v lékárně sandály Santé - pevná pata,byla jsem ujištěna,že kupuji zdravotní ,dobré boty.Po 2 měsících nošení změkla a zbortila se pata. Reklamace nebyla uznána - důvod: dítě k obouvání nepoužívalo lžíci. Je to tak správně? S žádnými jinými botami neobouvanými lžící problémy nemáme. Děkuji a pěkný den.“

Ivana Picková: „Opět - téma na znalecký posudek. Nejde o levnou záležitost. Trochu to zavání postojem prodejny, aby jim spotřebitel nedělal problémy.“

Blanka Macková, bianka@seznam.cz: „Dobrý den, paní Picková, já nemám ani tak dotaz, spíše takovou poznámku. Zmiňovala jste 30-ti denní lhůtu na vyřízení reklamace. Neuvažoval nikdo nad tím, že především u dětských botiček je to příliš dlouhá doba? Za prvé: nožka za měsíc poroste, takže opravené botičky skončí někde v krabici, Za druhé: ten měsíc nemůže roční batole chodit (v případě mých známých) bez papuček, takže stejně rodiče museli koupit nové“

Ivana Picková: „Paní Macková, ona je to dlouhá doba i pro běžného spotřebitele - vezměte si loňskou zimu, kdy by vám třeba praskla podrážka u kozaček a ve sněhu a mrazech musíte 30 dní chodit v něčem jiném... Jen my a Slováci máme v EU takovou lhůtu. Jenže pokud by nemyla, obáváme se, že by se spotřebitelé nedočkali ani po 30 dnech...“

Monika Stoláriková: „Ještě jednou k mé otázce. Vady na obuvi jsme zjistili během dvou dnů. Ve středu se začal trhat kožíšek a druhý den, během celodenního výletu po městě vznikly díry, opravdu. Máme zaplatit znalce nebo psát přímo do firmy Term v Brně?“

Ivana Picková: „Bojovat dál.“