Chat

Ivana Picková
Záznam chatu ze středy 6. prosince 2006
divak: „Jak vratit vanocni darek?“
Ivana Picková: „Vánočnídárek v nejhorším případě vrátit nejde.“
Hana, Praha: „Je přípustné, aby záruční podmínky u někt. notebooků prodaných po 9.10.2006 byly limitované na 1 rok? Myslela jsem, že záruční doba je ze zákona 3 roky.“
Ivana Picková: „Přípustné to není, od 1.1.2003 platí na veškeré spotřební zboží dvouletá záruční doba. Ale musí platit, že jste nakupovala jako spotřebitelka, tedy nikoliv za účelem své podnikatelské činnosti. Upozorněte prodejce na ustanovení občanského zákoníku, který přesně stanovuje záruční dobu narůzné druhy výrobků.“
divačka: „Dobrý den,chci se zeptat jestli i vy vracíte Vánoční dárek?Děkuji“
Ivana Picková: „Doufám, že nebudu muset:-) ALe loni jsem vracela, když se mi nepovedlo odhadnout velikost oblečení pro jednoho člena rodiny. Musím říci, že bez problémů.“
pí Závadová mail:zavadjana@seznam.cz: „Přeji krásný den,chtěla bych se dozvědět,zda je krom jiného povinnost vracet zboží v původním obalu?Je to problém hlavně,když je zboží objemné.Děkuji,Vaše divačka Jana.“
Ivana Picková: „Každý obchodník si může stanovit vlastní podmínky - a může to být i originální obal. On totiž jedná nad rámec svých zákonných povinností, čili je to on, kdo diktuje podmínky.“
Ivana Kadlecová: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat, jestli můžu vrátit zboží, které jsem koupila na vánoce přes internet a neodpovídá mým představám.V podmínkách prodeje zboží není o vrácení zboží žádná zmínka. jak toto vrácení provést. Děkuji“
Ivana Picková: „Podle § 53 občanského zákoníku máte právo na vrácení zboží do 14 dnů po převzetí bez udání důvodu. Musíte odstoupit písemně a můžete spolu s tím vrátit zboží (nebo později - podle reakce firmy). Do 30 dnů je firma povinna vám vrátit peníze. Odstoupení musíte odeslat tak, aby ho nejpozději poslední den výše uvedené lhůty firma obdržela.“
Lenka z Olomouce: „Koupila jsem autíčko cca 300,-Kč již v 10 měsíci,ale až teď při balení dárků jsem si všimla, že je poškozené a promáčklé(krabice je nepoškozená). Lístek o nákupu mám. Mohu žádat výměnu zboží za nové, nebo jak postupovat? Moc děkuji“
Ivana Picková: „Nevyužila jste svého práva na předvedení zboží, což je chyba. Těžko budete dokazovat, že už autíčko bylo poškozené. Doporučuji kontaktovat prodejnu, reklamovat, ale buďte připravená i na negativní reakci. Byť se má zato, že pokud se vada (rozpor s kupní smlouvou)objeví do 6 měsíců po převzetí, má se za to, že existovala už při převzetí a pokud s tím prodejce nesouhlasí, je to on, kdo by měl dokázat, že jste si zboží poškodila sama. Přeji hodně úspěchů.“
Jaroslav: „je vymezeny limit do kdy vrati dárek“
Ivana Picková: „Protože prodejce jedná nad rámec svých povinností, může si stanovit podmínky. Někteří prodejci umožňují výměnu do konce ledna, jiní mají limit 10 dnů po koupi. Informujte se v prodejně ještě před zaplacením.“
Kmila, Praha: „Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat, kde se dá podívat na testy jednotlivých výrobků- srovnání. (Něco jako časopis D-test). Děkuji.“
Ivana Picková: „Některé testy najdete na našich stránkách www.spotrebitele.info, něco i v našem časopise Štít spotřebitele, který si na stránkách můžete objednat a od příštího roku budou testy i v členské sekci na výše uvedených stránkách. Testy výrobků jsou velmi drahá záležitost a občanská sdružení našeho typu jsou neziskové organizace, takže si na ně musíme vydělat - jednou z možnsotí jsou členské příspěvky, další předplatné Štítu swpotřebitele.“
sl.Bauerová: „Dobrý den, k Vánocům jsem dostala zimní boty, které nosím již teď. Mají podrážku s takovými "ťuflíky". nejsou hranaté jsou kulaté. Běžným nošením jsme zjistili že boty kloužou na mokrém povrchu, po dešti. Tudíž je pravděpodobné že v zimě to nebude lepší, je možné tyto boty reklamovat z důvodu špatné zimní podrážky?? Boty jsme měla na noze celkem 3x. Děkuji za odpověď“
Ivana Picková: „Reklamovat je můžete, ale je otázka, zda při koupi byly požadovány boty s protiskluzovou úpravou... Na trhu totiž najdete zimní boty, které nevydrží vlhko, přesněji propouští ho. Na trhu jsou i kozačky s koženou podrážkou... Ta klouže daleko více. Podívejte se na informace, které jsou přiložené k obuvi. Podle toho pak jednejte.“
Majka: „Dobrý den, chtěla bych darovat sestře zimní boty a chtěla jsem se zeptat, zda když je koupím v obchodním domě, zda je pak může vrátit, kdyby jí náhodou nebyly, nebo kdyby dostala třeba dvoje, děkuji“
Ivana Picková: „Zeptejte se přímo v obchodě, není povinností prodejny přijmout takové zboží zpátky, protože je bezvadné. Pro klid si nechte tuto možnost potvrdit na paragon.“
Kateřinas Pejšková: „Dobrý den, koupila jsem dceři triko, ale nelíbila se jíbarva. tak jse triko zase zabalila a vzala jsem účet a pokoušela jsem se je vrátit. ale v obchodě mi řekli, že mám smůlu, že je jim líto, ale vrátit to nejde. asle přitom měli na tom obale napsáno, že oblečení lze vrátit!“
Ivana Picková: „Nedokážui si představit nápis na obalu výrobku, pokud tento obal pochází od výrobce. Pokud byl obal prodejcův, pak se obraťte na majitele prodejny, zřejmě by s ním bylo jednodušší vyjednávání, než s prodavačkami. Nicméně vezměte v úvahu, že není povinností prodejce příjímat zpět zboží, které nemá vadu, ale jen se nelíbí.“
divačka: „Dobrý den,chci se zeptat jestli i vy vracíte Vánoční dárek?Děkuji“
Ivana Picková: „Odpovězeno.“
pí Závadová mail:zavadjana@seznam.cz: „Přeji krásný den,chtěla bych se dozvědět,zda je krom jiného povinnost vracet zboží v původním obalu?Je to problém hlavně,když je zboží objemné.Děkuji,Vaše divačka Jana.“
Ivana Picková: „Odpovězeno.“
Kmila, Praha: „Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat, kde se dá podívat na testy jednotlivých výrobků- srovnání. (Něco jako časopis D-test). Děkuji.“
Ivana Picková: „Odpovězeno.“
divačka: „Dobrý den, chci se zeptat, co dělat , když se setkáme s obchodníkem, který nám nechce umožnit vrátit nebo vyměnit vánoční dárek?“
Ivana Picková: „Je to jeho plné právo...“
Lenka z Olomouce: „Koupila jsem autíčko cca 300,-Kč již v 10 měsíci,ale až teď při balení dárků jsem si všimla, že je poškozené a promáčklé(krabice je nepoškozená). Lístek o nákupu mám. Mohu žádat výměnu zboží za nové, nebo jak postupovat? Moc děkuji“
Ivana Picková: „Odpovězeno.“
pí Závadová mail:zavadjana@seznam.cz: „Přeji krásný den,chtěla bych se dozvědět,zda je krom jiného povinnost vracet zboží v původním obalu?Je to problém hlavně,když je zboží objemné.Děkuji,Vaše divačka Jana.“
Ivana Picková: „Odpovězeno,“
Pavel Fridlík: „Dobrý den, koupil jsem si na Vánoce boty. Bohužel po 14 dnech se objevily problémy, upadla porážka. Ihned jsem šel boty reklamovat, ale prodejna již nefunguje. Na internetu jsem si našel majitele prodejny a ihned mu napsal dopis s doručenkou,aby mi doporučil jak mám dál postupovat,že chci zboží reklamovat.Bohužel bez odpovědi.jak mám postupovat dale???“
Ivana Picková: „Obraťte se na místně příslušný živnostenský úřad, ten by měl vědět, kdo přebírá povinnosti bývalé prodejny. Její majitel má za povinnost nahlásit právě tam, kdo přebere jeho závazky.“
Jana Liberec: „Dobrý den,ráda bych se na Vás obrátila s dotazem... V jednom obchodě s kojeneckým zbožím mi bylo odmítnuto platit platební kartou,protože mám malý nákup (150Kč), s tím,že jaký by asi měla paní majitelka zisk,kdyby mi kartu vzala.. Toto jednání mi přišlo dosti nevhodné. Na koho se s tímto problémem obrátit? Má na toto prodávajícíc právo? Děkuji za Vaši odpověď.“
Ivana Picková: „Prodávající na to právo nemá, pokud je na to zařízen. Platba kartou není nijak limitována. Doporučuji kontaktovat Českou obchodní inspekci, protože jde odiskriminaci spotřebitele, čili porušení jednoho z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, kde je ČOI dozorovým orgánem.“
Pavel Fridlík: „Dobrý den, pokud zakoupím Vánoční dárek,jdu ho vrátit v době záruky.Je nutné ho vracet spolu s obalem???“
Ivana Picková: „Vánoční dárek je možné vrátit většinou v určeném časovém limitu (stanovuje prodejce). I požadavek na originální obal je jeho právo. Pokud hovoříte o záruce, jde o něco jiného - záruka se vztahuje na vady, případně rozpor s kupní smlouvou. Pouze pokud by se na zboží objevila vada neodstranitelná, která brání řádnému užívání věci, nebo několik vad najednou, případně jedna vada opakovaně, pak je možné trvat na výměně výrobku nebo vrácení peněz. V případě vánočních dárků hovoříme o výměně bezvadného zboží, s nímž jsme se prostě jako dárřci netrefili, nebo jako obdarovaní, kde se nám sešělo víc od jednoho druhu.“
Majka M. z Pomezí: „Dobrý den paní Picková, chtěla jsem Vám tímto velice poděkovat za Vaši linku ochrany spotřebitelů, nedávno jsem ji sama využila, dva měsíce jsem měla drahý cest.kufr na reklamaci a po 2měsících mi paní vedoucí z obuvi řekla, že si mohu svůj rozbitý kufr vyzvednout, že je vada neodtranitelná a peníze že mi nevrátí. Díky Vám jsem dostala své peníze, i když při odchodu z obuvi na mě paní vedoucí volala, že jsem ji okradla, měla jsem dobrý pocit, že jsem dosáhla svého práva. Děkuji a přeji mnoho spokojených zákazníků..“
Ivana Picková: „Dobrý den, díky za milá slova.“
skrbkovaz@seznam.cz: „Milá paní Picková.Můj dotaz se netýká dárku-omlouvám se.mám veliké trápení s hrnci od Beck international.Můžete mi prosím poslat později na vás kontakt a poradit.Podrobnosti zašlu.Moc děkuji“
Ivana Picková: „Předpokládám, že jste uzavírala smlouvu na předváděcí akci. Máte právo do 14 dnů odstoupit. Kdyžtak pište do poradny na spotrebitele.info nebo volejte naši poradneskou linku 900 08 08 08.“
nosková: „Jak reklamovat matrace, které měly pohlcovat radioktivitu.Děkuji“
Ivana Picková: „Proisím Vásw, mohla byste o nich napsat víc. Zatím jsme o takových matracích neslyšeli. Mám obavy, zda nejde o něco podobného, jako deky proti elektrosmogu. Prosím napište mi na pickova@spotrebitele.info“
Kafka: „dobrý den, reklamoval jsem mobilní telefon, reklamace byla odmítnuta z důvodu oxidace systémové desky, z důvodu proniknutí vlhkositi. pracuji jako číšník a s vlhkostí nepříjdu do kontaktu. mám šanci se nějak bránit?“
Ivana Picková: „Malou - bývá to obvyklá výmluva prodejců. Doporučuji kontaktovat soudního znalce, aby určitl, zda tam nějaká vlhkost je či ne. Seznam najdete na www.justice.cz Záleží na ceně telefonu, porovnejte si to.“
bara z brna: „dobry den, minuly rok se mi bohuzel stalo, ze jsem potrebovala po vanocich vratit kalhoty ktere mi nesedely.doklad a vse potrebne jsem dolozila, ale bylo mi receno, ze mi vrati pouze cenu snizenou, protoze ted jsou kalhoty zlevneny. Meli na to pravo. dekuji vam za odpoved.“
Ivana Picková: „Měli by vám vrátit cenu původní. Kupní smluvu jste uzavřela za daných podmínek, není možné ji kvůli slevě měnit. Trvejte na vrácení původní ceny.“
Lucie Rehakova: „Dobrý den paní Picková! Má otázka nesměřuje k dnešnímu tématu. Ve svém televizním vstupu jste se zmínila o časopisu "Štít spotřebitele". Ráda bych se zeptala kde je tento možné zakoupit případně předobjednat. Děkuji za odpověď.“
Ivana Picková: „Můžete objednat na našich stránkách www.spotrebitele.info, přípdně telefonicky na 224 239 940. Jedná se o dvouměsíčník, jedno číslo stojí 25 Kč, roční předplatné 150 Kč.“
Markéta Hlůžková: „Zakoupili jsme dětské piánko s tlačítky ve tvaru zvířátek. Doma jsme při zkoušení zjistili, že tlačítko žáby štěká. Je možné požadovat okamžité vrácení peněz popř. výměnu za jiné zboží bez reklamačního řízení ? Děkuji.“
Ivana Picková: „Jistě reklamujte, není možné, aby žába štěkala. Odvolejte se na § 616 občnaského zákoníku, můžete požadovat výměnu výrobku. Pouze pokud by už piáno neměli, máte právo na peníze zpět.“
VOnkyc: „Dobry den chtel jsem se zeptat jestli si jde objednat velikost obleceni pokud obchod nema moji velikost na sklade.Dekuji za odpoved nashledanou“
Ivana Picková: „Záleží na obchodu, neexistuje pro to žádné zákonem dané právo.“
Strnadová M.: „reklamoval jsem obuv po 5 měsících od zakoupení, Baťa mně odpověděl, že reklamace je neoprávněná, napsal. není výrobní ani materiálová vada, ale stupeň opotřebení. Záruční doba 24 měsíců není totožná s životností výrobku. může mně takto odpovědět, opravdu může být životnost výrobku kratší než 24 měsíců, musí mně při koupi o tomto prodávající informovat? Děkuji“
Ivana Picková: „Může, pokud spotřebitel výrobek užívá nešetrně, nepečuje o něj, pak ano. Ale tady bych se spíš domnívala, že to je spíš nekvalitní bota. Ale rozsoudit může jen soudní znalec nebo zkušebna. Obraťte se na Institut pro testování a certifikaci ve Zloíně, dělají velmi kvalitní znalecké posudky.“
irena.jasickova@atlas.cz: „Kde bude uveden článek o bílém zboží?“
Ivana Picková: „Štít spotřebitele č. 6, vyjde v pátek. Objednat můžete na www.spotrebitele.info, případně ho dostanete další týden v našich SIC po celé republice.“
Martina: „Dobry den,ma prodejce narok zadat u reklamace bot z duvodu vady i krabici od bot?Nedava smysl,kdyz boty jiz byly noseny,skladovat krabici...Dekuji za odpoved“
Ivana Picková: „Ne obal není součástí výrobku.“
bara brno: „jeste dodavam, ze na paragonu bylo napsano ze je zde moznost vraceni zbozi do 30 dnu, zbozi v perfektnim stavu, vse jsem splnila ale i presto mi chteli vratit pouze cenu snizenou.je to mozne“
Ivana Picková: „Možné je vše, ale právo na to nemají.“