Chat

Kvalita textilu a reklamace

Ivana Picková

Záznam chatu ze středy 8. listopadu 2006

Vikina Vlachová (vlachova@pathfinder.cz): „Dobrý den. Mám poněkud hloupý problém. Koupila jsem si poměrně drahou značkovou zimní bundu s tím, že má být teplá, voděodolná ... Prodavačka mě ujišťovala, že pod ní stačí vzít pouze triko. Pokud pod ní ale nevezmu v zimě aspoň 2 svetry, je mi zima (přestože nejsem nijak zimomřivá). Je toto pouze můj problém a subjektivní pocit, nebo se dá tato "závada" také nějak reklamovat? Děkuji.“

Ivana Picková: „Nemáte hloupý problém. Prodali Vám bundu, která nemá ty vlastnosti, které o ní prodejce tvrdil. Takže jde o porušení § 616 občanského zákoníku. S odkazem na tento paragraf doporučuji reklamovat. Pokud ještě neuplynulo 6 měsíců od koupě, požadujte výměnu bundy za takovou, v níž Vám nebude zima. Pokud by prodejce reklamaci neuznal, pak bych doporučila nechat si udělat znalecký posudek. Můžete se obrátit na Textilní zkušební ústav v Brně nebo na soudního znalce (www.justice.cz). Pokud bude vada zhodnocena jako neodstranitelná, máte právo buď na vrácení peněz nebo nový výrobek.“

Lucka: „Dobrý den, dotaz se netýká přímo textilu, ale obuvi..zakoupila jsem si boty, po dvou měsících se úplně prošlapala podrážka, reklamace mi nebyla uznána s tím, že jsem s botami nezacházela śprávně(používány moc často), boty byly na vyhození. Byla jsem v právu s mojí reklamací?“

Ivana Picková: „Nemohu to posoudit, nicméně, pokud jste nesouhlasila, mohla jste si nechat udělat znalecký posudek (samozřejmě pokud byste zhodnotila cenu bot a možná rizika). Boty na dva měsíce - to je drahá koupě v každém případě. Prodavačka má pravdu, když říká, že na opotřebení se záruka nevztahuje. Spotřebitel by měl na druhou stranu obuv střídat, pečovat o ni. Navíc pokud se na výrobku objeví vada v průběhu prvních 6 měsíců, má se za to, že existovala už při převzetí a pokud prodejce tvrdí opak, měl by to dokázat. Je ovšem otázka, zda jste reklamoval hned při prvních příznacích poškození podrážky a ne až ve chvíli, kdy byla totálně prošlapaná.“

Eva: „Dobrý den, 1. lze reklamovat potah sedačky, kterou jsme koupili před rokem a žmolkuje se? 2. dítě "prošoupalo" nožičkama potah autosedačky - je to důvod k reklamaci? 3. co textil, kterému se po vyprání "točí" švy? Děkuji“

Ivana Picková: „1. Lze - potah sedací soupravy je spotřební zboží s dvouletou zárukou. 2. Zkusit to můžete, nicméně jak sama píšete, dítě ji poškodilo. Je otázka, kolik takový potah má vydržet. Dítě přeci nedokáže vyvinout takovou sílu, které by potah neměl odolat... 3. Takový výrobek je evidentně nekvalitní, byť si pojem "točí se švy" můžeme každá vykládat jinak. Já to chápu tak, že látka ujíždí do stran.“

Markéta Weiss: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jaké vady je možno reklamovat u spodního prádla konkrétně podprsenky. Mám větší velikost a téměř pokaždé se mi stane, že mi časem "vylézají" kostice a je nutno je vytáhnout. Je možno i tuto vadu reklamovat? Děkuji“

Ivana Picková: „Samozřejmě, kostice je součástí výrobku a měla by vydržet po dobu jeho životnosti. Je ovšem otázka, kolik podprsenek máte, jak často je používáte, tedy perete. V podstatě se životnost výrobků (textilních) omezuje právě cykly údržby.“

Kateřina Škopcova: „Dobry den,v obchode jsem si zakooupila znackove plavky Arena, ktere mi po 3mesicich bezneho uzivani tzv"zesitovately", proste se staly na prsou a v oblasti beder pruhlednymi. Pri reklamaci mi prodejce sdelil, ze na reklamaci nemam narok, ze je to vysledkem opotrebeni a na to se zaruka nevztahuje. Plavky staly 2000korun.Musim podotknout, ze u levnejsich neznackovych plavek se mi tyto znamky opotrebeni projevily az po roce a pul.Moc dekuji za odpoved.“

Ivana Picková: „Vada, která se objeví do 6 měsíců, se považuje za vadu, která existovala už při převzetí. S ohledem na cenu bych se nebála reklamovat znovu a pokud by byla reklamace zamítnuta, nechala bych si vypracovat znalecký posudek. Podle vašeho líčení to vypadá, že pokud jste o plavky dobře pečovala, šlo o nekvalitní výrobek.“

SarkaV lkova Ml.Boleslav/savlk@seznam.cz: „dobry den.Mam dotaz na tkaninu z materialu Pristine.Znemoznujici prunik alergenu je to opravdu ucine.Dekuji“

Ivana Picková: „Bohužel neznám tuto látku, mohla byste se obrátit na naši poradnu na webu sos@spotrebitele.info? Pokud prodejce tvrdí, že má látka či výrobek z ní nějaké zdravotní vlastnosti, měl by to doložit.“

Bušanská: „dobrý den.reklamovali jsme oblek od firmy Luggi. Po 8měsících nošení se na sedací části kalhoty proděravěly a reklamace nebyla uznána z důvodu nepřiměřeného mechanického poškození(manžel nosil oblek často, vzhledem k zaměstnání)reklamaci poslali i s posudkem od znalce, tak nevíme, zda se to dá ještě řešit.děkuji“

Ivana Picková: „Pokud se jednalo o znalce zaměstnaného u dané firmy, myslím, že by bylo možné jeho výrok s úspěchem zpochybnit. Ale záleží na Vás, zda si necháte udělat posudek vlastní (TZÚ, či www.justice.cz).“

Pavlína Černovská Mírová 84 Golčův Jeníkov: „Dobrý den. Koupila jsem dceři zimní bundu a po 4 dnech se rozbil zip.Když jsem ho šla do obchodu reklamovat, bylo mi řečeno, že na zipy se reklamace nevztahuje. Má na to obchodník právo?Děkuji“

Ivana Picková: „Zip je součást výrobku, není jediný důvod, aby se na něj reklamace nevztahovala. Reklamujte a trvejte na výměně bundy (§ 616 občnaského zákoníku)“

Alena: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, za je možné reklamovat dětskou teplákovou soupravu, pokud pouští barvu. Děkuji.“

Ivana Picková: „Je možné reklamovat, pokud Vás prodejce neupozornil na to, že výrobek bude pouště. Tepláková souprava nemá vlastnosti, pro takový výrobek obvyklé, je tedy v rozporu s kupní smlouvou (§ 616 občanského zákoníku). Reklamujte a pokud neuplynulo ještě 6 měsíců od koupě, trvejte na výměně výrobku za takový, který nepouští.“

Milana Sahánková,Rudník: „Dobrý den chtěla bych se zeptat koupila jsem bodyčko své dceři přes internet ale došlo mi bohužel o číslo menší,jak mám správně postupovat,při jeho reklamaci?Děkuji za odpověď,s pozdravem Milana Sahánková“

Ivana Picková: „Při nákupu přes internet máte 14 na to, abyste výrobek vrátila bez udání důvodu. Pokud už uplynula tato lhůta reklamujte právě pro rozpor s kupní smlouvou. Zboží nemá ty vlastnosti, které jste si objednala - je o velikost menší. Trvejte na výměně.“

Edita-Saara Paczeltová, Krejčíkova 5, Plzeň: „Koupila jsem si tričko, s ozdobnou sponou ve výstřihu 3 řady 7 vedle sebe zabroušených kamínků, jeden mi vypadl. Příčinou bylo nedostatečné uchycení kovovým pavoučkem. Doklady od koupě mám, mohu reklamovat? Děkuji a přeji hezký den. Edita-Saara“

Ivana Picková: „Reklamujte a opět záleží na tom, jak dlouhá doba uplynula od koupě. V prvních 6 měsících máte právo trvat na výměně výrobku.“

Marie Dorničáková: „Já jsem reklamovala včera a moc příjemné to nebylo i když jsem ten výrobek koupila taktéž včera . Musela jsem se vracet z velké dálky. Za závadu já nemůžu ale nechtěly mně to vymněnit i když na to mám záruku a právo a tak nevím co mám dělat poraďte PROSÍM.“

Ivana Picková: „Nevím, o jaký výrobek se jedná a o jakou vadu šlo, takže těžko mohu poradit.“

Petr: „Dobrý den, mám dotaz, který se netýká přímo dnešního tématu,tak prosím případně o nějaký odkaz na poradenství. Mamka včera zakoupila titanovou pánev od firmy MERT Solingen u Kauflandu v Příbrami, od prodejce za 2000 Kč s tím, že nová stojí 5000 Kč a k tomu dostala nůž (údajně v ceně 1000 Kč).Ovšem na razítku je pouze Prim-Shop,reklamní oddělení, Praha 4 - takže žádná adresa, žádné IČO, pouze jí byl připsán mobilní telefon a firmu se nám nepodařilo najít ani v ARESu nebo v obchodním rejstříku.Chtěl bych se jenom zeptat, zda existuje nějaký seznam závadných výrobků např. u ČOI, abysme věděli, zda můžeme tuto pánev používat, když její původ je minimálně pochybný?? Děkuji a přeji hezký den“

Ivana Picková: „Seznam závadných výrobků najdete třeba na našich stránkách www.spotrebitele.info a hledejte RAPEX. Každopádně doporučuji poslat podnět ČOI, protože prodejce nesplnil své povinnosti dané zákonem - musí informovat spotřebitele o tom, kde může případně reklamovat, samozřejmě uvádět své identifikační údaje.“

Pepa: „Dobry den,jak se resi pripad,kdy si neco objednam ze zasilatelskeho obchodu a zbozi prijde ponicene,na coz ja prijdu az doma po rozbaleni. Posta od toho dava ruce pryc a zasilatel take. Dekuji za odpoved“

Ivana Picková: „Doporučuji zboří rozbalit přímo na poště, pokud to je možné. Každopádně pošta odpovídá za zásilky, které přepravuje. Pokud Vám reklamaci odmítli, obraťte se na ČTÚ (Český telekomunikační úřad), kde existuje odbor, který konroluje práci pošt a kam se mohou spotřebitelé obracet se stížnostmi.“

Cabelkova: „koupila jsem si kalhoty a po 2 mesicich se mi u zipu rozpadla latka. Kalhoty jsem reklamovala a bylo mi sdeleno, ze neni mozne reklamaci uznat, protoze se jedna o mechanicke poskozeni vyrobku. Nelibi se mi postup majitele obchodu, protoze si myslim, ze mel mou reklamaci podstoupit vyrobci a ne pouze posoudit jako majitel. Na koho se muzu obratit o posouzeni reklamace (mate nejaky kontakt)? Dekuji“

Ivana Picková: „Majitel má právo o reklamaci rozhodnout, stejně tak Vy máte právo reklamovat znovu - se znaleckým posudkem Doporučuji Textilní zkušební ústav Brno nebo soudního znalce (seznam na www.justice.cz)“

Sedláková Martina: „Koupila jsem synovi zimní bundu,měl jí na sobě 3x,rozjel se mu celý zip,jezdec se mi celý rozpadl v ruce. Bundu mi vzali do reklamace,že budou měnit zip,pokuď nebude všitý kvalitně, mám právo žádat novou bundu?“

Ivana Picková: „Pokud nebyla bunda ještě 6 měsíců stará, mohla jste žádat výměnu už dřív. Nicméně reklamace musí byt vyřízena tak, aby nebyl narušen vzhled výrobku. Pokiud by nastal problém volejte třeba naši poradenskou linku 900 08 08 08.“

Mocová Hana: „Dobrý den, omlouvám se, že můj dotaz se netýká reklamace textilu, ale byla bych ráda kdybyste mi mohla poradit. Koupili jsme německý kočárek u firmy Generace, která zkrachovala. Nedávno se nám rozbil. Můžete mi poradit kdo přebírá závazky pro reklamaci, případně na koho se obrátit. Nebo jestli vůbec máme šanci ho reklamovat. Existují autorizované servisy pro tyto případy. Mnohokrát děkuji za odpověď.“

Ivana Picková: „Obraťte se na místně příslušný živnostenský odbor. Ze zákona (zákon o ochraně spotřebitele) tam měla firma nahlásit, kdo přebírá její závazky.“

Vinařová: „Co dělat, když prodejce nepřijme reklamaci a odmítá napsat zápis o reklamaci.“

Ivana Picková: „Dát podnět ČOI, protože zápis o reklamaci by měl sepsat vždy při přijetí reklamace (což neznamená, že reklamaci nemůže vyřídit způsobem, že ji zamítne)“

Magdaléna: „Hezký den paní Picková, snažně Vás prosím o odpověď, i přesto, že se jedná o obuv. Zakoupila jsem kožené boty a po třech měsících jsem zjistila, že mám úplně prodřenou stélku v oblasti malíčků. K reklamaci došlo asi po 5ti měsících od zakoupení. Výsledek byl do týdne vydán majitelem obchodu za neoprávněnou reklamaci. Podotýkám, že nemám problémy s nohami, ani prsty.Velice děkuji za odpověď.“

Ivana Picková: „Když to nestihnu, volejte 900 08 08 08. Podle § 616 odst. 4 máte právo - pokud se vada objeví do 6 měsíců - trvat na výměně zboží. Má se za to, že vada (v tomto případě nekvaltiní materiál na stélku) existoval už při převzetí. V naší poradně Vám poskytnou kontakt na Institut ve Zlíně, který funguje jako certifikovaná zkušebna. Jinak je možné najít znalce na internetu - www.justice.cz.“

Martin K.: „dobrý den reklamoval jsem znackove boty v obchode kde jsem je zakoupil (znackovem) vratila se mi reklamace s odpovedi, ze si mam koupit vlozky do bot protoze spatne chodim (duvod reklamace - diry v podrazce) nikdy pred tim u zadnych bot se mi to nestalo je to dostatecny duvod pro reklamaci??? dekuji“

Ivana Picková: „Je, reklamujte, protože tvrzení obchodníků, že spotřebitelé mají špatné, křivé, velké (malé) a já nevím jaké nohy - jako důvod zamítnutí reklamace jsou bohužel častá. Jedinou cestou je dokázat, že prodávají nekvalitní boty (textil). Což dokážete znaleckým posudkem.“

Bušanská: „děkuji za odpověď na reklamaci o obleku.ještě bych se zeptala na jednu otázku.tentýž oblek jsme reklamovali do 6měsíců od zakoupení pro žmolkování kalhot, lze zpětně žádat o výměnu výrobku?děkuji“

Ivana Picková: „To už bude horší, to jste měli udělat tehdy... Vždy je podstatné to, co spotřebitel žádá, obchodník je tím pádem krytý.“

Stránská Drahomíra: „Dobrý den, dotaz se týká sice trekových bot, ale textilních, údajně s membránou proti promáčení. Reklamovala jsem je proto, že po procházce v trávě srosou se úplně promáčely a byly zcela nasáklé vodou. Reklamace mi nebyla uznána, protože vedoucí prodejny boty postavila do misky s vodou (pouze podrážky) - tak mi to sama řekla a do bot podrážkou neteklo. Na lístku, který jsem dostala s paragonempři prodeji je zaškrtnuto, že boty mají membránu proti promáčení. Jak se mohu bránit? Boty stály 2000,- Kč. Děkuji Stránská“

Ivana Picková: „Znovu reklamujte, zamítněte vůbec způsob odmítnutí reklamace. Trvejte na výměně a upozorněte, že pokud vám nevyjdou vstříc, newcháte si udělat znalecký posudek a oni vám ho budou muset v případě uznané reklamace uhradit. Takže je Vaše reklamace může přoijít na hodně velké peníze. Pokud neuspějete, kontaktujte naši poradnu.“

Lenka Dohnalová, Milovice: „Dobrý den, myslím, že je důležité zmínit jednu podstatnou věc, o které naprostá většina zákazníků vůbec neví nebo si ji neuvědomuje - a to, že při oprávněné reklamaci má zákazník právo nejen na opravu, výměnu či vrácení peněž, ale i na úhradu nákladů, které mi ve spojitosti s reklamací vznikly! V návaznosti na tuto oblast se tedy chci zeptat, zda je obchodník povinen uhradit náklady spojené např. s provedením testů apod., pokud bez toho reklamaci nechtěl uznat a na základě odborného posudku se můj nárok ukáže jako oprávněný.“

Ivana Picková: „Ano, pokud pak reklamaciuzná“