Chat

Hazard se zdravím

Ivana Picková

Záznam chatu ze středy 11. října 2006

Jana Dokulilová, Hluboké Mašůvky 247, 671 52: „Dobrý den. Vlastníme hrneček s latexovou savičkou Topp, určený pro batolata. Po dvouměsíčním používání se tato savička začala olupovat, prodejce se hájil tím, že jsou v prodeji k zakoupení, tyto savičky náhradní,není tento výrobek možný reklamovat? Děkuji“

Ivana Picková: „Po dvouměsíčím používání by se podle mého názoru savička neměla odlupovat, nicméně na zjištění její kvality byste potřebovala posudek soudního znalce. Což se samozřejmě nevyplatí. Nicméně zkuste argumentovat § 616 občanského zákoníku. Tam se říká, že pokud se vada objeví do 6 měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí. Spotřebitel má právo požadovat výměnu výrobku.“

Hana: „Nezlobte se paní Picková,ale je to lidská hloupost koupit si např.matraci od nějakého dealera za 12000,- a pak naříkat,že jsem naletěl.“

Ivana Picková: „Víte, je to spíše důvěřivost hraničící s hloupostí. Chápu, že někde, kde lidé nemají takový výběr, uvítají dealera, který nabízí "zdravotní" matraci. Oni nevědí, že když výrobek je uváděn na trh se zdravotními účinky, musí to být doložené (takový výrobek prochází mnoha zkouškami, aby se zdravotní účinky potvrdily) a spotřebitel také může takový doklad požadovat. To ví málokdo. Ale platí, že pokud koupím něco, co nemá ty účinky, které prodejce uváděl, mám právo na výměnu výrobku za takový, který mi slíbil.“

Alena, Praha: „Dobry den, chcem sa opytat, ci poznate www.prozdravi.cz , ci tento server nakupu produktov zdravia je doveryhodny, ci mate skusenosti. Dakujem.“

Ivana Picková: „Vážená paní Aleno, tento server neznám, nicméně pro pobyh na internetu platí, že serioznost prodejce poznáte podle toho, zda uvádí fakta, která je ze zákona povinen uvádět. Tj. např. IČO, název své firmy i informaci o právu zákazníka odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů. Pokud prodává výrobky se zdravotními účinky, trvala bych na tom, aby mi prodejce doložil např. vyjádření ministerstva zdravotnictví či Státního zdravontího ústavu.“

Nikki: „Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, jestli máte zkušenosti s výrobkem Speed8 Absolut Stimulat. Požívám to při učení, ale nevím, zda to je při delším užívání škodlivé?“

Ivana Picková: „Doporučuji poradit se s lékařem, ale delší užívání podobných stimulantů, ať jsou jakékoliv bych osobně nedoporučila.“

Dana Martinková, 756 23 Jablůnka 527: „Nebyla mi vyřízená reklamace do 30ti dnů. Jak je dlouhá lhůta na možnost odstoupení od kupní smlouvy a následně na vrácení peněz zpět.Děkuji.“

Ivana Picková: „Pokud vám nebyla vyřízena reklamace v zákonem dané lhůtě 30 dnů, máte právo buď na výměnu výrobku za nový nebo na peníze zpět - volba je na vás. Pokud by to prodejce odmítal, informujte ČOI, která je v tomto případě dozorovým orgánem.“

Jitka Sobotková,Chvalkovice: „Dobrý den,koupili jsme v Makru dětskou autosedačku,po zjištění vady jsme ji reklamovali,ráda bych uplatnila nárok na náklady spojené s reklamací,doručila jsem do Makra písemnou žádost,kopii technického průkazu vozidla,kterým jsme do Makra jeli,aleMakro po mě chce kopii živnost.listu,spisovou značku ze živnost.úřadu,což není problém,ale dále chtějí kopie účtenek za benzín,ty ale bohužel neskladuji,na vyřízení reklamace jsme čekali měsíc+1den,sedačku jsme reklamovali asi po 2 měsících provozu.Jak máme postupovat?Může po nás Makro tyto doklady vůbec požadovat?Děkuji Jitka Sobotková,Chvalkovice 10,55204,e-mail:sobotkova.jitka@tiscali.cz“

Ivana Picková: „Kopii účtenek za benzin nepotřebujete, stačí doložit velkým technickým průkazem spotřebu vozu a adresu bydliště. Nicméně obecně je Makro určeno pro velkoobchodníky, takže se na něj nevztahuje ochrana spotřebitele ve smyslu občanského zákoníku ani zákona o ochraně spotřebitele. Takže si do jisté míry mohou diktovat, co po vás budou chtít...“

Kadlecová: „Znám se dobře s Vaší dcerou Ivankou. Je to odbornice na IT techniku. Pomáhá Vám při Vaší práci v této kategorii?“

Ivana Picková: „Nemám žádnou dceru tohoto jména. Obě mé dcery se jmenují jinak a ani jedna z nich se nezabývá IT technikou:-)“

Lída .Hradec Král.: „Dobrý den.Prosím,jaký máte názor na přír.produkt ALVEO a na pyramidu CHEOPS 6890,na rušení patog.zón.Děkuji.“

Ivana Picková: „Věř a víra tvá tě uzdraví:-) Opravdu, víc Vám k tomu neřeknu - první produkt neznám, ale pyramidu ano.“

Martina: „Zakoupila jsem si přístroj Biostimul, světelná terapie, vypadá jako myš k počítači, svítí buď nepřetržitě nebo bliká, má mít také ˇučinek na všechno možné,mám ho teprve krátce a chtěla bych vědět, zda tento produkt není také jen lákadlo. Stál tisíc, mám i záruční list, knížku, v které je uveden způsob užití,společnost Biotherapy.Děkuji“

Ivana Picková: „Účinky by vám posoudil soudní znalec, případně hygienická služba, zkuste se na někoho z nich obrátit a uvidíte. Vy snad nějaké účinky pociťujete?“

Kantořík: „Jasně,nekupovat neověřené.Ale nedožene nešťastníky k těmto krokům stav zdravotnictví pod vedením dosavadních zlořádů.“

Ivana Picková: „Vážený pane, lidé kupovali hlouposti za každého režimu a v každé historické době. Některé bolesti patří ke stáří a i zdravotnictví je na ně krátké. Zbavovat třělo toxinů - který lékař se tímbude seriozně zabývat? A lidé jsou v určitém věku velmi náchylní "smlouvat s pánembohem" a věnovat neuvěřitelné peníze ať různým mastičkářům kdysi, vynulezcům elixíru života či dnes výrobkům na odstranění chřipky, či rakoviny. Záleží na tom, kolik takových prodejce najde.“

Ivana, Vsetín: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak hodnotíte výrobky Alveo a Pinky od firmy Akuna? A co říkáte na výrobky Calivita. Děkuji moc za odpověď.“

Ivana Picková: „Bohužel neznám. V příapdě zájmu či pochybností nám pošlete podrobnosti na sos@spotrebitele.info.“

Jitka: „Dobrý den. Lze někde získat informace o účinnosti a zdrav. nezávadnosti čističek vzduchu a ionizátorů? Případně výsedky testování?“

Ivana Picková: „Testy se nedělaly, ale o mnoha čističkách či ionizátorech jsou pochybnosti. Mnozí prodejci totiž uvádějí účinky, které tyto nemají.“

Honza (LastovickaJan@seznam.cz): „Vážená paní magistro, chci Vás požádat, zda by bylo možné přímo Vás kontaktovat e-mailem, protože mám trochu složitější případ, který se ale 100% dotýká tisíců, možná statisíců zákazníků Eurotelu a je ale potřeba urychleně ho řešit a sám s ním absolutně nic nezmůžu... Využil jsem jejich letní akce dle zveřejněných podmínek a až po mé druhé reklamaci (v rozporu s podmínkami akce mně neoprávněně odečetli stovky volných minut z paušálu), kdy akce běžela už téměř 3 měsíce, upravili podmínky podle mé reklamace v můj neprospěch... a na žádnou reklamaci mi už téměř 2 měsíce neodpovídají... Stejný problém se opravdu musí týkat tisíců zákazníků, někteří o tom možná ani nevědí... Prosím, poraďte mi. Veškeré podklady (včetně stažených kopií původních www stránek a podmínek mám). Děkuji Vám“

Ivana Picková: „Pošlete podnět na sos@spotrebitele.info“

ota@hukatronic.cz: „Nabizi se rada cisticek vzduchu - kde se da zjistit jejich test - funkcnost. Prodejci ani nejsou ochotni zdelit jejich vyrobce.“

Ivana Picková: „Prodejci jsou povinni sdělit výrobkce.“

Olga Košťálová, Hořice: „Dobrý den, neměla by vaše organizace možnost nějak ovlivnit(zakázat resp. omezit) vysílání teleshopingů s různými zdravotními výrobky (Kosmodisk, různé hubnoucí a zkrášlovací preparáty) alespoň ve veřejnoprávní televizi? Několikrát již byly testy v novinách, které ukázaly, že řada výrobků z těchto teleshopů vůbec nemá funkce, které reklamují. Není to klamavá reklama, která je nezákonná?“

Ivana Picková: „Kdybychom tuto možnost měli, určitě bychom ji využili. Ale pokud výrobky nejsou nebezepečné, mají zatím prodejci možnost tohle dělal. V příštím roce bude do naší legislativy uvedena evrospká směrnice proti nekalým obdchodním praktikám, která by měla podobným nabídkám učinit přítrž. Musí být přijata do 12.6. a nabýt účinnosti nejpozději o půl roku později.“

sonia: „Dobrý den, mnohokrát se setkávám s tím, že moji blízcí neznají přesně svá práva a možnosti při nákupech jak na internetu, tak i v kamenných obchodech. Studium občanského zákonníku je pro ně mnohdy nadlidským úkonem a stejně si to správně nevyloží, nebo si nejsou jisti. Nepřemýšleli jste někdy o nějaké "celoplošné osvětě"?“

Ivana Picková: „Provádíme celoplošnou osvětu, seč nám síly stačí. Pokud byste ji chtěla provádět s námi, staňte se třeba naším členem, předplaťte si náš časopis, pošleme Vám zdarma letáky, které můžete šířit kolem sebe. Napiště nám na sos@swpotrebitele.info“

Jitka Sobotková,Chvalkovice: „Dík za odpověď,mám ještě další problém s reklamací:17.5.jsem koupila kabelku,asi po 2 měsících se mi rozpadly vnitřní kapsy,což bych ještě přežila,ale krátce nato jsem zjistila,že se protrhla koženka v místech,kde je kabelka spojena s uchy kovovými kroužky.Kabelku jsem reklamovala,reklamaci mi zamítli,z protokolu cituji:"protože spotřebitel nedodržel povinnost kupujícího uplatnit reklamaci vady u prodávajícího bez zbytečného odkladu,čímž způsobil větší poškození.Podšívka uvnitř kabelky je úplně poškozená." Jak mám reagovat?Za prvé bydlím 20km od místa nákupu,a za druhé jsem reklamovala hlavně ta ucha,a myslím,že koženka a kovové kroužky příliš s roztrženou podšívkou nesouvisí.Jitka Sobotková,Chvalkovice 10,e-mail:sobotkova.jitka@tiscali.cz“

Ivana Picková: „Proidejce má bohužel pravdu, reklamovat jste měla bez zbytečného odkladu.“

Martina ( Snape007@seznam.cz ): „Jak je to s výrobkem Actimel ? V tomto podzimním počasí... Dá se věřit tomu, že nám posílí obranyschopnost ?“

Ivana Picková: „Stejně jako řada dalších zakysaných výrobků, které nemají tak agresivní reklamu... Kupujte takové, kde nejsou přidatné látky, a ni zahuštovadla, ale jen mléko a jogurtová kultura...“

darja: „dobry den.chtela jsem se zeptat na jeden vyrobek.domu nam prisel letak s tim ze nam doma zdarma zmeri velikost negativni zony apod.manzel zvedavi co t bude pana pozvl domu.ten zde z tasky vytahl dve kovove tycky a zacal tu s nimi behat.bylo to celkem komicke a s dcerou jsme se tu docela bavili..vsude byla namerena velka hodnota negativni energie.pak nam zde na zem posavil krbici s nejakymi pyramidkami ze nam to ma pomoci dostat se z patogeni zony...pote co to polozit na zem a znomu temi pofidernimi tyckammi zde pochodoval zdelil nam ze pyramidky fuunguji a ze bychom to zde meli mit doma.pak tu vyrukoval s nejakymi nalepkami na mobil ktere by nas meli zbavit zareni z mobilu..ani nechci vedet cenu...ale za pyramicky si vyuctoval necelich 7 tisic korun coz jsem zarazila a rekla ne!nevim co si o tehle firme myslet a jestli neco o tomto nevite.pride mi to jako by lidmi manipulovala nejaka nabozenska sekta.dekuji“

Ivana Picková: „Že by to byla sekta, to ne, ale jsou to velmi fikaní obchodníci. Udělala jste dobře, napálených už máme řadu.“