Chat

host

Eva Bobůrková

Záznam chatu ze čtvrtka 6. dubna 2006

Petra: „kde se dá zjistit IQ našeho dítěte, jsou jí 4 roky a je hiperaktivní předem děkuji“

Eva Bobůrková: „Nejlepší je domluvit se v pedagogicko psychologické poradně v místě vašeho bydlistě“

DIVAČKA PLZEŇ: „MÁ DCERA JE NEJCHYTŘEJŠÍ Z CELÉ JEJICH ŠKOLY-A TO JE NA GYMNÁZIU-KAM JI DÁT?“

Eva Bobůrková: „Kontaktujte Mensu ČR - jdjí dětskou sekci, nechte ji otestovat a poraďte se s jejími odborníky.“

Hana: „Lze i v šesti letech dítěte zjistit jak se bude učit, příp. změřit IQ?“

Eva Bobůrková: „Určitě se o duševních schopnostech vašeho dítěte mnohé dozvíte v pedagogicko psychologické poradně, ale ani vyšetření vám neprozradí, jak se bude učit - záleží i na píli, chuti, motivaci...“

Krejčiříková: „Nechala jsem svého šestiletého syna udělat IQ test přes internet a vyšlo mu IQ 110, chtěla bych se zeptat, zda je toto IQ vzhledem k jeho věku vysoké nebo naopak a zda je dobré takový test ho nechat dělat. Děkuji“

Eva Bobůrková: „IQ 110 se považuje za mírně nadprůměrné. Myslím, že nevadí mu dát takový test udělat, ale jeho výsledky bych nepřeceňovala.“

Š. Vrbová: „Dobrý den, ráda bych se zeptala jestli mi můžete doporučit nějakou literaturu o tom jak přistupovat k nadaným dětem a zda je předčasně přihlašovat do školy. Syn má 3,5 roku umí celou abecedu. Od tří let se umí podepsat, nyní začíná psát jednoduchá slova a sčítat malá čísla. Podstatu dámy (hry) mu stačilo vysvětlit jednou. Na druhou stranu špatně mluví. Nepoužívá pády a skloňování. Děkuji Š. Vrbová“

Eva Bobůrková: „Je velmi obvyklé, že u nadaných dětí je někde přidáno, jinde ubráno. Určitě bych přčd uvažovaným vstupem do školy konzultovala situaci vašeho syna s pedagogicko psychologickou poradnou, ta se ostatně musí k případné předčané školní docházce musí vyjádřit.“

Lucka: „máam dvouletého syna a již zná celou abecedu,umí číst jednoduchá slova,počítat do 20,značky aut a jiné.Kde se poradit,jak k němu přistupovat dál?Lze i v tomto věku zjistit jeho IQ,“

Eva Bobůrková: „Poradit by vám měli v pedagogicko psychologické poradně, nebo kontaktujte dětskou menzu. (je na webu)“

Elvíra: „Kde se da sehnat nejaky iq test primereny veku kolem 14ti let ?? Pokud mozno na internetu ?“

Eva Bobůrková: „Já bych se určitě obracela na pedagogicko psychologickou poradnu, pokud ten test chcete brát více jako ru, pak klidně i na internetu...“

Mirka: „omlouvám se není to k tématu,ale potřebuji poradit od pana Krajče něco na těstoviny.Díky zdravím“

Eva Bobůrková: „Ahoj Mirko, nejlépe hrnec s horkou vodou. :o) Honza Ps-osolto!!!“

Divák z Brna: „Dá se IQ dítěte zvětšit nebo je to vrozené?“

Eva Bobůrková: „Dítě není hotový člověk, takže definitivně lze o inteligneci hovořit až v dospělosti, nicméně již předškolní děti lze vyšetřit a určit, zda jejich inteligence je průměrná či nadprůměrná. Inteligence je tedx do značné míry vozená, ale to, co si ítě přinese na svět, lze zcela jistě rozvíjet, podporovt - IQ otiž není nic jiného než poměr mentálního věku a skutečného“

Lucka: „máam dvouletého syna a již zná celou abecedu,umí číst jednoduchá slova,počítat do 20,značky aut a jiné.Kde se poradit,jak k němu přistupovat dál?Lze i v tomto věku zjistit jeho IQ,“

Eva Bobůrková: „Myslím, že v tomto vku je nejlepší dávat mu co nejvíce péče, co nejíce podnětů, věnovt mu co nejvíce času než mu měřit IQ - a časem, až se bude blížit školnídoháka, poraďte se s psychologem (v PPP)“

barcandi@email.cz: „Mám 2 ročnú dcérku,hodne a pořád mluví.Chcela by som sa opýtať jak ju možem viac rozvíjať a nielen slovne.Ďakujem“

Eva Bobůrková: „Myslím, že s ní můžete nejen hovoit, ale hodně si s ní hrát, ukazovat jí knížky, složitější hry, cestovat s ní, zkrátka nabízet jí co nejvíce podnětů“

Divák Praha: „Nechala jste si otestovat některé z děti od psychologa nebo od Mensy (ti testují už od 6 let)? Máte doma také génie?“

Eva Bobůrková: „Od Mensy ne, od psychologa ano, když jsem řešili, zda má jít do školy dříve. A poradili dobře.“

Trafinová Kateřina, Čelákovice: „Dobrý den, jde zvýšit IQ a od kdy začinat, mám 9 měs.dceru. Děkuji“

Eva Bobůrková: „Nejde jen o IQ, inteligenci a vztah k učení, lásku k poznávání -to vše lze podporovat od narození - častým kontaktem, nabízením podnětů, hrou atd.“

Boban: „VÁŠ POŘAD JE SUPER !!!!“

Eva Bobůrková: „Vyřídím dramaturgyním !!“

p.Nováková: „Dobry den, rada bych se Vas zeptala jestli souvisi IQ miminek s jejich schopostí např.brzy opakovat tleskání, broukání,atd. nebo je to spíše "měřitelné" až u dětí větších.Děkuji“

Eva Bobůrková: „Vývoj dětí se hodně liší, takže usuzovat takto brzy na výši IQ asi nejde, některé děti jsou nadpůměrně inteligentní a přesto začnou poměrně pozdě hovořit, takže těžko říct“

A. Kamišová, Písek: „Dobrý den, mám dotaz, jestli někde existuje seznam mateřských škol pro nadané děti, následně i základních škol atd. v krajích (zajímá mě jihočeský kraj), dále bych ráda znala váš názor na skutečnost, jestli se dítě umístěním v MŠ či ZŠ pro nadané děti - což je pro nadměrně nadané dítě lepší, pro pozdější čas nemá velký vliv na to, že z běžné společnosti té průměrné - normální, ho to pak vyčlení? Děkuji za odpověď.“

Eva Bobůrková: „Seznam MŠ a ZŠ pro nadané děti bych hledala v pedagoicko-psychologické poradně,stejně jako radu, zda dítě brzy vyčlenit či ne - názory jsou ůzné a jak sama víte, může to mít i odrácenou stránku - vydělení z kolektivu průměrných, se kterými se jednou stejně bude sekávat - sma v tom nemám jasno, vždy je to osobní volba rodičů za děti. Pokud vím, tak ale speciálních mateřských a základníchškol pro nadané děti je jak šafránu,ale zrovna v Č. Budějovicích, jak jsem někde četla, je. Takže budete mít možnost si vybrat.“

Pavlína Jašová: „Staví se odborníci spíše kladně nebo záporně k pčeskočení ročníku u nadaného dítěte?“

Eva Bobůrková: „Pokud vím, tak není jednotný názor, stejně jako na přdčasný stup do školy. Nejlepší je se poradit konkrétně v poradně - ale pak se stejně udete muset rozhodnout sama. Znám případ, kdy to naprosto funguje, dítě se nenudí, rozvíjí - a tak to asi bylo dobře.“

Petra: „promiňte, jaké je téma? Já jsem sem jen tak vlezla anevím jaké je téma. Díky“

Eva Bobůrková: „Inteligence dětí a rodičů“

HANKA: „Syn (v květnu 4) umí od dvou let celou abecedu, počítá do 20. Nikdy jsme po něm nechtěli,aby četl celá slova - pouze písmena. Nyní velmi často čte písmena od zadu a nemůže pochopit, že se čte směrem opačným. To stejné i u větších čísel. Máme to nechat být? Děkuji za odpověď“

Eva Bobůrková: „Pro děti v určitémvěku je rovněž typické, že vytrvale píší některá půísměna oráceně - a také to nic neznamená.“

Markéta N.: „Chtěla bych se zeptat,zda lze sehnat nějaká speciální pomůcka pro rozvoj myšlení dítěte kolem 5-8 let a kde se to dá koupit....Děkuji za odpověď !!!“

Eva Bobůrková: „určitě existují sofistikované stavebnice, hračky, ale o pomůckách bych e padila v psychologické poradně.“

Linda: „Kdesi jsem zaslechla, že IQ je kladně podporováno rybím tukem nebo nějakou složkou z možských ryb. Oblivňují nějaké takové látky skutečně IQ? Děkuji.“

Eva Bobůrková: „Obecně rozvoji inteligence mohou napomáhat látky, keré podporují vývojmozku, vyživují nervové buňky - je to i již zmíněné mateřské mléko, ořechy, ale jde jen odoplněk, nikoli faktor, který by zásadně měnil vozené předpoklady.“

Wendy: „Kolik je průměrné IQ ve věku kolem 10 - 12 let?“

Eva Bobůrková: „IQ v rozmení 90-11O“

Mirka: „omlouvám se není to k tématu,ale potřebuji poradit od pana Krajče něco na těstoviny.Díky zdravím“

Eva Bobůrková: „krajc@centrum.cz - napište“

Pavlína Jašová: „Syn chodí od září do 1. třídy, od pololetí po návrhu tř.učitelky do 2.třídy-neoficiálně-zapojil se v pohodě, zvládá učivo bez problémů. K oficiál. přeskočení ročníku se ale vedení školy nevyjadřuje moc optimisticky. Do poradny je syn objednaný, jaké máte zkušenosti s takovými případy?“

Eva Bobůrková: „Mám dva osobní případy - jeden chlapec nepřeskočil ročník, škola tmou nepřála - a ve škole se příšerně nudil a nechodil tam rád. Znám ruhý případ - přeskočil rohu třídu a všichni jsouspokojení.“

Jana Sedláková: „Dobrý den, mému synovi bude o prázdninách 6 let, v září nastupuje do školy. U psycholožky mu byly zjištěny nadprůměrné znalosti, píše a umí číst. Mám o tomto informovat třídní učitelku? Mám strach, aby se ve škole nenudil. Musí na ZŠ těmto dětem dát jiný program e nebo záleží pouze na přístupu jednotlivých učitelů? Děkuji Jana Sedláková“

Eva Bobůrková: „Bohužel, záleží na přísupu učitelů. ZZádeje jiný přístup, trvejte na tom sand to pomůže.“