Chat

Ivanka Picková
Záznam chatu ze středy 8. února 2006
Máša Jiří Moravský Krumlov 258: „Jak je možné se domoci odškodnění po pracovním úrazu? Zaměstnavatel mi tento ůraz nechce uznat jako pracovní. Jedná se o vyskočenou páteřní ploténku. Děkuji.“
Ivanka Picková: „Pokudjste přesvědčen, že jde o pracovní úraz, nezbyde Vám nic jiného ,než se soudit. Nicméně doporučuji konzultaci jak s právníkem, tak s odborným lékařem“
Máša Jiří Moravský Krumlov 258: „Jak je možné se domoci odškodnění po pracovním úrazu? Zaměstnavatel mi tento ůraz nechce uznat jako pracovní. Jedná se o vyskočenou páteřní ploténku. Děkuji.“
Ivanka Picková: „Pokud jste přesvědčen, že vyskočená ploténka je následkem nějaké činnosti na pracovišti, pak Vám nezbyde nic jiného než se soudit. Ještě před tím ale doporučuji konzultaci jak s odborným lékařem, tak s právníkem. Tohle není spotřebitelský obor, tak Vám radím podle základních právních znalostí.“
Petra,Karlovy Vary: „Dobrý den, minulý týden jsem zakoupila mobilní telefon přes internetový obchod a nejsem spokojená s výrobkem, chtěla jsem odstoupit od smlouvy, ale majitel obchodu se brání. Poradíte mi jak bych měla postupovat? Včera jsem si sním vyměnila několi emailů, ale je to o niče, možná Vám napoví, že se jedná o firmu Satron. Děkuji Petra“
Ivanka Picková: „Máte právo na odstoupení od smlouvy podle § 53 občanského zákoníku. Ten dává spotřebiteli právo do dvou týdnů po převzetí odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Musíte odstoupit písemně - odešlšte dopis s dodejkou a pošlete mu mobil zpět. Ale tak, aby Vaše odstoupení dostal nejpozději 14. den výše uvedené lhůty.“
Markéta: „Paní Picková, uzavřeli jsme s dodavatelem smlouvu o dílo na zhotovení vstupních dveří. V záruční době jsme dveře několikrát reklamovali faxem. Odpověď jsme dostali pouze emailem-zhotoviteli jsme museli neustále telefonovat a sdělil nám že nemá dílnu a v současné době má živnost přerušenou. Zaslali jsme mu už i doporučený dopis (ten byl zaslán po skončení záruční lhůty) ale na ten nereagoval. Myslíte si že stačí uplatnit reklamaci faxem a že máme šanci vyhrát u soudu?Děkuji“
Ivanka Picková: „Reklamaci je nejlépe uplatnit písemně dopisem s dodejkou. Když dojde na nejhorší, tedy na soudní spor, je takový doklad, který se Vám vrátí, tedy dodejka, naprosto nezpochybnitelný. Doporučuji tímto způsobem zaslat "poslední pokus o smír před podáním žaloby", v němž vylíčíte,co se stalo, zopakujete, kdy jste reklamovali a stanovíte poslední termín, do kdy jste ještě ochotni čekat. Pokud ho nedodrží, informujte ho, že podáte žalobu.“
Hrubý, Beroun: „Dobrý den, zajímala by mne reklamace, žárovek a zářivek. Jak dlouhá je záruka u tohoto zboží?“
Ivanka Picková: „Na žárovkách obvykle bývá uvedena doba, po kterou výrobce garantuje provoz žárovky. Pokud není, platí obecně záruční dvouletá doba. Ta se sice nevztahuje na opotřebení výrobku, ale pokud jste si před týdnem koupil žárovku a ona už nesvítí, je to důvod k reklamaci.“
nejmenovat,prosím: „Dobrý den, dala jsem do opravny vysavač-spálený motor.Dohodli jsme se, že dají motor nový.Ten přišel od dodavatele ale nevešel se do vysavače.Opravna poslala motor zpátky a nyní čekáme již 14 dní na motor nový.Je to už měsíc.Vysavač potřebuji.Jak mám postupovat dál.Děkuji A.M.“
Ivanka Picková: „Pokud prodejce nedodržel 30denní lhůtu na vyřízení reklamace, kterou stanovuje zákon o ochraně spotřebitele (§ 19), máte právo na odstoupení od smlouvy, případně na nový výrobek. Pokud nebude prodejce vstřícný, pak můžete pohrozit ČOI, která je dozorovým orgánem právě přes dodržování tohot zákona.“
Jana Kopáčová: „Koupili jsme novou televizi.Jako dárek jsme dostali DVD přehrávač. Nyní se porouchal,ale vyplněn je pouze záruční list u tv. Musí obchodník uznat reklamaci?Děkuji za odpověď. Pěkný den“
Ivanka Picková: „Nemusí, DVD přehrávač je dárek, na něj se záruka nevztahuje.“
Milada Dvořáková: „Dobrý den, paní Picková. Já bych měla dotaz, ale bohužel se netýká spotřebičů. Ještě před vánoci jsme si objednali předsíňovou skříň, zaplatili jsme zálohu s tím, že den před dodáním doplatíme zbytek. Za pár dnů nám volali, že máme zaplatit, tedy jsme zaplatili a druhý den nám měl být nábytek dovezen. Jenže začalo mrznout a dotyčný obchod mi už několik týdnů tvrdí, že když mrzne, tak jim nejezdí auta, tudíž skříň dostanu, až se oteplí. To jsou přesně jejich slova. Mohu zrušit tuto dohodu a žádat zpět peníze? Moc Vám děkuji za odpověď“
Ivanka Picková: „Od smlouvy můžete odstoupit, nicméně doporučuji ještě naposledy firmu varovat. Stanovit jim datum a pokud ho nedodrží, pohrozit odstoupením od smlouvy. Pošlete to dopisem s dodejkou.“
Mirka: „Krásný den paní Picková, chtěla jsem se zeptat jak reklamovat nafukovací postel, vím že to není spotřebič ale už si s tím nevíme rady, kupovali jsme ji nedávno v jednom obchodním domě, nafouknutá vydržela jeden den a druhý den se úplně vyfoukla. Děkuji Vám předem za odpověď .“
Ivanka Picková: „Vzhledem k tomu, že jste ve lhůtě 6 měsíců od koupě, pak trvejte s odkazem na § 616 občanského zákoníku navýměně. Podle tohoto § se má za to, že vada existovala už při převzetí a pokud prodejce tvrdí, že jste si to zavinili sami, musí to v tomto období prvních 6 měsíců dokázat.“
Lucie Rezková: „Dobrý den, a toto odstoupení je možné od všech koupí nebo jen od koupi přes internet? Reaguji na dotaz Petry z Karl. Varů“
Ivanka Picková: „Toto odstoupení je možné pouze, pokud nakupujete pomocí prostředků komunikace na dálku. To znamená pomocí internetu, katalogu, teleshoppingu atd. Zákon tak vychází vstříc spotřebitelů, protože nemají při výběru možnost si zobží vyzkoušet, prohlédnout, "osahat".“
Iveta Pilátová, Netušilova 32, 614 00 Brno: „Vážená paní Picková, rádabych věděla jak probíhá reklamace u spotřebičů 1 + 1 zdarma, když se u obou vyskytne závada, děkuji Iveta Pilátová“
Ivanka Picková: „Záruka se vztahuje jen na to zboží, na které byla uzavřena kupní smlouva. Tedy ne na zboží, které bylo přidáno jako "dárek".“
Petr, Louny: „Dobrý den paní Picková. Koupili jsme rychlovarnou konvici, která sice vaří, ale její víko se při zahřátí neustále nadzvedává. Byla provedena reklamace, ale u další konvice se to objevuje opět. Budu jí opět reklamovat. Kolikrát mohu takto postupovat? Děkuji.“
Ivanka Picková: „Pokud se i na třetí konvici, kterou, jak předpokládám, vyreklamujete, objeví stejná vada, pak trvejte na odstoupení od smlouvy podle § 622 občanského zákoníku.“
Ludmila Pořízková: „Dobrý den,koupila jsem spotřebič,který mi již druhý den přestal funbgovat.Můžete mi prosím poradit?“
Ivanka Picková: „Trvejte na výměně. Toto právo dává spotřebiteli občanský zákoník § 616. Pokud se vada objeví do 6 měsíců po převzetí (po koupi), má spotřebitel právo požadovat výměnu, protože se má za to, že vada existovala už při převzetí.“
Lucie: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli když chci reklamovat či nechat opravit spotřebič v průběhu záruční doby, stačí předložit doklad o koupi, nebo je bezpodmínečně nutné mít potvrzený záruční list. Předem děkuji za odpověď.“
Ivanka Picková: „Není nutné mít záruční list, stačí mít doklad o koupi. Nicméně jako doklad o koupi může sloužit i záruční list (což je opačná situace).“
Alena Legnerová libor.legner@seznam.cz: „Reklamace - výměna punčochového zboží. Při výběru punčochového zboží mi byla doporučena velkost na základě tabulky na zadní straně krabičky. Po vyzkoušení doma jsem zjistila, že tato velikost je mi malá. Zboží jsem šla vyměnit, ale byla jsem upozorněna, že punčochové zboží se nevyměňuje. Na tuto skutečnost jsem, ale nebyla upozorněna při nákupu zboží. Jak mám dále postupovat, je reklamace tohoto zboží možná? Děkuji za odpověď Aelna Legnerová“
Ivanka Picková: „Na krabičce punčochového zboží jsou dostatečné informace nato, aby si každá spotřebitelka vybrala správnou velikost. V tomto případě je prodejna v právu. Myslím, že ani Vybyste si navíc nechtěla koupit punčocháče, které už někdo předVámi oblékl.“
Veronika: „Dobrý den, zhruba před půl rokem jsem koupila CD přehrávač a po půl roce přestal fungovat, ale na povrchu je pasklý. Je možné ho reklamovat?Děkuji“
Ivanka Picková: „Dá se předpokládat ,že k poškození došlo z Vaší strany. Obávám se, že úspěšná nebudete, ale jde o to, o jakou vadu se jedná, když nefunguje a jaká je souvislost prasklého krytu a této závady.“
Markéta,Kyjov: „chtěla bych se zeptat,jestli můžu požadovat výměnu spotřebiče nebo vrácení peněz již po druhé reklamaci stejné závady(nefunguje).Jedná se o digitální fotoaparát a bylo nám řečeno,že jsme si koupili málo kvalitní zboží“
Ivanka Picková: „Pokud jde o stejnou vadu, pak máte právo požadovat výměnu nebo odstoupení od smlouvy při třetí stejné vadě. I zboží, které není špičkové, musí vydržet minimálně dva roky záruční doby, leda by bylo opotřebené, což u fotoaparátu přichází v úvahu jen ve zcela vyjímečných případech.“
Magda Vojtova: „Co delat v pripade,kdy dodavatel pozaduje pro reklamaci paragon i ZL,ale mam pouze ZL?“
Ivanka Picková: „Záruční list Vám stačí k tomu, abyste prokázala, co, kdy a kde jste kupovala. Můžete pohrozit ČOI a pokud s prodejcem nebude řeč, také to udělejte.“
jJitka M: „Vážená paní Picková,v srpnu jsme si koupili vestavnou troubu zn.Fagor . po měsíci používání jsme zjistili že z troby že skřínka do které je zabudována je rozklížená a po každém pečení je na podlaze voda. přivolaný řemeslník nemůže zjistit proč se tak děje , ale nechce napsát posudek k reklamaci a pořad se na něco vymlouvá. na koho se můžu obrátit.Jsem už bezradná.“
Ivanka Picková: „Obraťte se na prodejnu - dopisem s dodejkou. Pokud máte doklad o tom, kdy jste reklamaci uplatnili a vada není odstraněna do 30 dnů, máte právo na odstoupení od smlouvy. Pak změńte značku. Ale pokud Vám trouba skříňku poškodila, máte právo na náhradu škody - tedy opravu skříňky.“
Tomáš Volenec: „dobrý den já mám dotas na to když bych z bazaru mp3 přehrávač a on by nešel a šel do bazaru to reklámovat šlovi že by mi vrátily by my částku když to kupuji v bazaru.“
Ivanka Picková: „I na použité zboží je posksytována záruka, tedy obchodník má odpovědnost za vady, které se objeví. ALe pokud nejsou úměrné době používání věci. Jde často o velmi komplikované záležitosti.“
Pavel, Praha: „Dobrý den, koupil jsem si telefon, potřetí se mi objevila tatáž vada (telefon sám od sebe vytáčí telefonní čísla a volá), když se závada objevila potřetí, žádal jsem výměnu - bylo mi v prodejně operátora řečeno, že musí dát telefon do servisu (jestli si nevymýšlím) - musel jsem souhlasit a když se mi telefon ze servisu vrátil, dali mi ho s tím, že žádnou vadu neobjevili, tudíž mi telefon nevymění. Přesto se mi závada objevuje znovu. Mají právo požadovat test telefonu v servisu, nestačí ukázat vadu přímo v operátorově prodejně, kde jsem telefon kupoval? Díky“
Ivanka Picková: „Typická výmluva prodejců při třetí vadě. Zkuste dopis "poslední pokus o smír před podáním žaloby.“