Alina Pogostkina a Zarathustra
Světoznámá houslistka Alina Pogostkina, rezidenční sólistka Filharmonie Brno v sezoně 2016/2017, se narodila v Rusku, ale od útlého dětství žije v Německu. V Brně se představila již potřetí, tentokrát s Houslovým koncertem současného renomovaného německého skladatele (a klarinetisty) Jörga Widmanna. To, jak se Pogostkina s tímto navýsost virtuózním a expresionisticky laděným dílem z roku 2007 sžila, přináší jedinečný umělecký zážitek. Program zaměřený na německou hudbu nabídl dále proslulé dílo vrcholného, resp. pozdního romantismu, symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra Richarda Strausse. Tvorba Richarda Strausse patří dnes k trvalému repertoáru symfonických orchestrů. Nebylo tomu tak vždy. Po druhé světové válce se zdálo, že jeho hudba už nemá svým pozdně romantickým stylem co říci. Vlna obnoveného zájmu o období secese v 70. letech 20. století jeho hudbu opět zaktualizovala. Kromě operní tvorby žijí velmi intenzivně na pódiích koncertních sálů hlavně Straussovy symfonické básně. Jednou z nich je půlhodinová báseň Tak pravil Zarathustra. Richard Strauss se nebál sáhnout k tomuto nejednoduchému literárnímu vzoru se snahou jej hudebně vyjádřit. Pro jistotu však pod titul nové symfonické básně napsal: "Volně podle Friedricha Nietzscheho". Symfonická báseň je rozdělena do devíti oddílů hraných bez přerušení. Jejich názvy odpovídají názvům jednotlivých kapitol Nietzscheho knihy, Strauss se však nechal inspirovat více náladami básnického textu a některými jeho vnějšími znaky, než aby se snažil vylíčit myšlenkovou podstatu spisu.