Reportáže v regionech
Znojmo
Zrekonstruovaný železniční viadukt, který vyrostl v době budování severozápadní dráhy, tedy nejkratší cesty z Vídně do Berlína. Městské opevnění, které bylo první překážkou pro rakouské vojáky v době bojů našich králů s jižními sousedy. A pak třeba zámek s pivovarem, ve který se v době baroka proměnil starý hrad. Mimochodem víte, jak přišlo zdejší pivo ke svému jméno Hostan? Dostalo ho po legendárním středověkém sládkovi, který patřil k prvním znojemským měšťanům s právem vařit pivo. To jsou ale jen některé ze zajímavostí, za kterými se vypravíme do Znojma. Můžete tu zavítat také do podzemních chodeb nebo hned do několika muzeí. Své expozice tu má například Jihomoravské muzeum a potěšit se v jednom z nejvýznamnějších měst Moravy mohou i milovníci starých automobilů, motocyklů nebo kol.
Znojmo
Mandloňová stezka
Rozlehlé vinohrady, sady plně meruněk, to všechno byste asi na jihu Moravy čekali. My vás ale zavedeme mezi mandloně. Ty se totiž už v polovině minulého století zabydlely v Hustopečích. V době největšího rozmachu tu plody dávalo až padesát tisíc mandloní, roční sklizeň činila kolem 250 tun mandlí. Ty pak v čokoládovnách a dalších výrobách navazovaly dovozové zboží. Sklizně byste se mohli zúčastnit v září až říjnu, kdy byste také mohli zblízka vidět plody mandloně podobné meruňkám nebo broskvím, z nichž se získává cenná pecka. Nejkrásnější pohled na sady je ale prý na počátku jara, kdy stromy kvetou. O tuhle podívanou zájemci málem přišli, protože pěstování mandlí bylo jako neefektivní zrušeno a sady začaly chátrat. Poslední stovky mandlí pak zachránili Hustopečští a dokonce založili mandloňovou stezku.
Mandloňová stezka
Na kole okolo Brněnské přehrady
Milovníky cykloturistiky tentokrát pozveme na výlet kolem Brněnské přehrady, které nejen místní říkají Prigl. Dáme si trochu do těla, čeká nás zhruba čtyřicet kilometrů, ale v případě potřeby si trasu můžete prodloužit i zkrátit. Na naší společné cestě se můžete těšit například na hrad Veveří. Patří k nejstarším hradům v kraji a je s ním samozřejmě spojena řada legend. Jedna z nich vypráví o tajemném pokladu na hradě ukrytém. Pak se zastavíme v Ostrovačicích, kde si v muzeu připomeneme Viléma Mrštíka a jeho Pohádku máje. A povíme si samozřejmě také něco o přehradě samotné. Úvahy o jejím vybudování se zrodily už na počátku minulého století, realizace se ale dočkaly až v předválečných třicátých letech a stavba byla dokončena v roce 1940. Záhy začala být přehrada vyhledávaným rekreačním místem a její hladinu začaly brázdit parníky.
Na kole okolo Brněnské přehrady
Vláčky ve Zbýšově
Zbýšov u Brna se stal rájem průmyslové železnice. V místním muzeu tu můžete obdivovat víc než tři desítky motorových lokomotiv, pět parních a pět elektrických. Připomínají časy poněkud zašlé časy důlních nebo továrních vláčků, které jezdívaly na úzkém rozchodu kolejí. Ten, na který se specializovali nadšení budovatelé muzea, měří 600 milimetrů a byl nejužším rozchodem pro důlní a průmyslové železnice v Rakousku-Uhersku. Prohlédneme si jednotlivé mašinky i vagónky a prozradíme něco o jejich historii. A budeme se zajímat také o to, kolik času a práce zabere oprava a případně zprovoznění mašiny nebo vagonku. Prý dokáže spolykat 500 až 800 hodin, což představuje takřka celou zimu strávenou při práci v depu.
Vláčky ve Zbýšově
Automuzeum Znojmo
I když je muzeum automobilů a různých dalších strojů, motorů, spoučástek a doplňků ve Znojmě rájem především pro pány, při prohlídce vzácných exponátů musíme vzdát hold ženě. Konkrétně manželce zakladatele a majitele Jana Drozda paní Daně, která se zřekla pohodlí nového domu ve prospěch haly, jež se postupně změnila v muzeum. Na začátku celého příběhu ale samozřejmě stálo nadšení jejího chotě pro staré auťáky. Tím prvním byla Škodovka Populár ze 30. let a pak už to jelo. Přibyla Tatrovka, Aerovka a nakonec se sbírka rozšířila i na motory a další stroje. Dnes je v expozici k vidění stovka aut a patnáctkrát víc strojů a ostatních exponátů souvisejících s motorismem. Na co se můžete těšit? K největším pokladům pana Drozda patří například Praga Sharon vyrobená v roce 1908.