Reportáže v regionech
Papouščí zoologická zahrada
První papouščí zahrada v České republice začala vznikat v roce 2005. V Bošovicích na Vyškovsku. Dnes v areálu nalezneme víc než sto voliér s dvěma stovkami exotických obyvatel včetně nejohroženějších druhů. Jejich domovinou je jižní Amerika, Afrika či Austrálie. Čeká nás velká přehlídka barev, těšit se můžete kupříkladu na papoušky ara, aratingy nebo kakadua. Přidáme ale taky celou řadu zajímavosti ze života těchto opeřenců. Paatří k velmi inteligentním živočichům. Mají třeba mimořádnou schopnost napodobovat všechny zvuky, které slyší ve svém okolí nejčastěji. I lidský hlas. Což mnozí obyvatelé zahrady rádi předvádějí. Jsou to taky tvorové poměrně dlouhověcí. Nejmenší se dožívají patnácti let, někteří amazoňané třicítky. Velké druhy ara pak osmdesátky, výjimečně i stovky roků.


Papouščí zoologická zahrada
Eurovelo 13
Uplynulo už 70 let od doby, kdy Evropu rozdělila takzvaná Železná opona. Neprostupným se pás drátů oddělující tehdejší východní blok od západního stal v letech 1952 a 1953. Dnes místy, kudy procházel, vede nejdelší známá mezinárodní cyklotrasa Eurovelo 13. Vypravíme se do jednoho z úseků, které dráty přehrazovaly. I v této krajině najdeme řadu historických památek. Čížov je jednou z bran do Národního parku Podyjí, můžete odsud vyrazit například přes městečko Lukov na zříceninu Nový hrádek nebo taky k Vranovu nad Dyjí. Po cestě stojí za krátkou odbočku a zastavení lovecký zámeček Lusthaus. V někdejší oboře ho nechal v roce 1780 vystavět majitel vranovského panství Michal Josef Althan. Současnou podobu získal po požáru ve druhé polovině 19. století.


Eurovelo 13
Historické tříkolky a bicykly
Určitě jste jako děti taky jezdili na tříkolce. Jenže Jiřímu Fialovi z Brna láska k těmhle přibližovadlům vydržela i v dospělosti. Dokonce se pustil do jejich sbírání. Dnes má zřejmě největší kolekci tohoto druhu na světě. Jeho cesta k tomuhle koníčku ale vedla přes staré bicykly. Zhruba před dvěma desítkami navštívil v Brně setkání historických cyklistů. Jízda na kolech z časů našich předků mu učarovala do té míry, že oprášil to, které měl doma po dědečkovi. A začal na něm dokonce závodit. Postupně získat šest titulů mistrů světa. A pak na jednom setkání v Paříži objevil starou tříkolku, která nadchla jeho dceru. Některé z jeho pokladů můžete v těchto dnech obdivovat na výstavě v Letohrádku Mitrovských v jihomoravské metropoli. A nadšený sběratel nám jich pár sám představí a prozradí, které patří k nejcennějším.


Historické tříkolky a bicykly
Výroba papíru
Papír pěkně postaru, postupem, který používali už před dvěma tisíciletími Číňané, vyrábějí manželé Davidovi v Želeticích. Už dvacet let. A slaví s ním úspěchy i za hranicemi naší země. Bude nás zajímat, jak se k téhle práci dostali. Při vymýšlení svých produktů se v mnohém nechali inspirovat v přírodě. Vyrábějí třeba trávový papír, který navodí atmosféru letní louky, slídový bílý, který připomíná čerstvě napadaný sníh nebo oranžový, který zase vyvolá představu rozzářeného slunečného dne. Celkem pod jejich rukama vzniká 30 druhů papíru zdobených rozmanitými příměsemi. A taky různé druhy obálek, dárkových taštiček, krabice i blahopřání. Dopřejeme si rovněž malý exkurz do historie, dozvíme se, kdo a kdy se do výroby papíru pustil jako první a z čeho všeho ho tehdy dělal.


Výroba papíru
Železniční trať Brno - Blansko
Železniční trať z Brna do Blanska byla pro stavitele Severní dráhy císaře Ferdinanda velkým oříškem. Je to totiž jeden z nejnáročnějších úseků, který byl u nás kdy vybudován. Vlaky tu projížděly deseti tunely a po dvaačtyřiceti mostech. Proto se tahle trasa hned od počátku těšila velkému zájmu. Měla velký význam pro rozmach blanenského průmyslu, nejvýznamnějším oborem tu bylo zpracování železa. Zastávka Blansko byla blízko Salmovských železáren. Po kolejích tak odsud putovaly největší kousky, které dnes známe pod pojmem Blanenská litina. Expozici přibližující tento fenomén najdeme na místním zámku. Ani ten samozřejmě nemineme. Připomeneme si taky další zajímavosti okolního kraje. Je jich hodně, a tak je trať dodnes velmi frekventovaná. Oblibě se těší i u turistů a cyklistů, které vlaky vozí za krásami Moravského krasu.

