Reportáže v regionech
Koniklecová louka
V brněnské části Nový Lískovec se nachází velmi cenná přírodní lokalita. Louka, na níž každoročně vykvétá spousta ohrožených konikleců velkokvětých. Starají se o ně pracovníci spolku Rezekvítek, podle nichž je tamní populace těchto rostlin dokonce největší na světě. Najdete ji ve stráni na takzvaném Kamenném vrchu.
Koniklecová louka
Mohyla míru u Slavkova
Dne 2. prosince roku 1805 se na našem území odehrálo jedna z největších a nejkrvavějších bitev 19. století. Nedaleko Brna se proti postupující francouzské armádě císaře Napoleona I. postavila spojenecká vojska Rakouska a Ruska. Přestože spojenci disponovali výrazně silnější armádou, utrpěli zdrcující porážku. Tento konflikt vešel do historie jako Bitva u Slavkova nebo také Bitva tří císařů. Na místě krvavého střetu vyrostl počátkem 20. století památník, který tuto událost připomíná. Monumentální stavba na Prackém kopci je viditelná už zdaleka. Jakoby ze země se vynořující pyramida se stala dominantou kraje. Památník byl postaven mezi léty 1910 a 1912 a jeho duchovním otcem byl brněnský kněz a pedagog Alois Slovák.
Mohyla míru u Slavkova
Moravský Krumlov
Moravský Krumlov byl pravděpodobně ve 13. století vybudován v meandru řeky Rokytné, která ho obklopuje prakticky ze všech stran. Výjimkou je zhruba dvousetmetrový pás země, díky němuž město nestojí na ostrově. Právě na něm vyrostl hrad a později zámek. Ten byl léta domovem Muchovy Slovanské epopeje, která by se sem měla letos v létě vrátit. Nás ale tentokrát bude zajímat především okolní příroda. Řeka v krajině vytvořila hluboká údolí, jimiž nás provede naučná stezka s názvem Krumlovsko – rokytenské slepence. Cestou se zastavíme například u Čertova kamene a dozvíme se, proč a kvůli komu se sem podle pověsti velký balvan dostal.
Moravský Krumlov
Hlavní nádraží v Brně
Hlavní nádraží v Brně je spolu s břeclavským nejstarším vlakovým u nás. V době svého vzniku bylo dokonce teprve třetím velkým v celé monarchii. První souprava tažená parní lokomotivou na něj dorazila v roce 1838, přičemž pravidelné spoje tu začaly jezdit v červenci roku následujícího. I když se už několik let v jihomoravské metropoli uvažuje o přesunu železničního provozu do jiných míst, historickou budovou stále denně prochází přes 60 tisíc lidí. My si připomeneme, jak a čí zásluhou se zrodila, kdy přišla o jednu věž a taky to, kolika úpravami už za dobu své existence prošla.
Hlavní nádraží v Brně
Cimbál
V Řecku sanduri, v Persii santůr, ve Švýcarsku hackbrett. Pod všemi těmito názvy se ukrývá nástroj v Česku známý jako cimbál. Lidové pěvce doprovázel odnepaměti a patří tak k nejstarším hudebním instrumentům na světě. První zmínku o něm v našich končinách byste našli v díle Jana Amose Komenského Orbis Pictus. Učitel národů ho v ní nazýval brnkadlem. U nás se těšily oblibě hlavně malé závěsné, které ale v 19. století vytlačil velký stolový původem z Maďarska. Zašlou slávu těch drobnějších se rozhodl oživit Pavel Petržela z Vracova na Hodonínsku a pustil se do jejich výroby. Jeho dílnu už opustilo na pětadvacet kusů, které rozdávají radost po celém světě. Prozradí nám, jak takový instrument vzniká.