Reportáže v regionech
Malá Skála
Malá Skála patří k perlám Českého ráje. Na strmém útesu nad řekou Jizerou se tyčí její dominanta – skalní hrad Vranov – Pantheon. Je považován za nejdelší a nejkomplikovanější stavbu svého druhu u nás. Jeho prohlídková trasa měří téměř 400 metrů. Tento typ staveb nacházíme spíš mimo Českou republiku, třeba na francouzsko-německém pomezí v Alsasku, u nás se jedná o vzácnost. V 16. století hrad v podstatě zanikl a když pak v roce 1802 koupil zdejší panství textilní průmyslník František Zachariáš Römisch, celé okolí proměnil v jedinečný přírodní park. Na troskách starého hradu vybudoval podnikavý muž, který zbohatl na dodávkách pro armádu, Pantheon. Najdeme tu památníky Karla IV. či Jiřího z Poděbrad, ale i poctu Shakespearovi nebo síň tří císařů.
Malá Skála
Muzeum socialistických vozů
Pokud pojedete od Prahy do Jizerských Hor nebo Krkonoš, nemůžete ve Velkých Hamrech – Svárově minout areál bývalé tkalcovny z počátku 20.století. Dnes v něm místo strojů najdete sedmdesát produktů automobilového průmyslu východního bloku z období od padesátých do konce osmdesátých let. Touto érou vás symbolicky provedou pánové v tehdejších uniformách Sboru národní bezpečnosti. Na ploše zhruba 900 metrů čtverečních se v něm vedle obyčejných aut zabydlely i skutečné unikáty, které z tovární linky mířily rovnou do zahraničí. K raritám muzea patří Škoda 1102 v provedení sedan. Takových kousků se dochovalo opravdu málo. Tento vůz byl dovezen z hlavního města Finska. Obdivovat budeme i další stará přibližovadla a dozvíme se taky to, jak vlastně expozice vznikla a co všechno péče o jednotlivé vozy obnáší.
Muzeum socialistických vozů
Zubačka
Milovníky železnice potěšíme výletem do Kořenova. Tamní železniční stanice byla funkční do roku 1995, poté osiřela. Naštěstí se našla parta nadšenců, kterým téhle památky bylo líto. Díky nim se podařilo zachovat a obnovit objekty, ale taky technický unikát s místní dráhou spojený. Jedinou ozubnicovou trať v Čechách, která vede z Tanvaldu právě do Kořenova. Při různých nostalgických jízdách se po ní i dnes můžou všichni zájemci svézt. Na pouhých sedmi kilometrech koleje vystoupají o 235 metrů, sklon dráhy je tu 58 promile. Takový terén na počátku minulého století lokomotivy nezvládaly. Proto byl pro její provoz použit ozubnicový systém. Dozvíme se, jak fungoval, k čemu poměrně krátká dráha vlastně sloužila a samozřejmě si dopřejeme výlet po kolejích. Kromě technické rarity stojí za pozornost i okolní příroda.
Zubačka
Korálky
Korálky a Jablonecko patří už po staletí neodmyslitelně k sobě. Místní skláři svými mačkanými a vinutými perlemi a bižuterií dobývali celý svět. Už v 18. století začali konkurovat do té doby nepřekonatelným benátským mistrům. A slavná tradice se v kraji udržela dodnes. K těm, kteří se tradičnímu řemeslu věnují, patří Zuzana Slámová z Jablonce nad Nisou. Do jeho tajů začala pronikat už jako malá holka, když pomáhala babičce a dědovi. Pak se sama vydala jinou cestou, ale osud chtěl, že v jejich práci nakonec pokračuje. Kde všude je o výtvory z její dílny zájem, jaké vzory používá a jak vypadá postup, to všechno nám prozradí. Do svého království nás nechá nahlédnout taky Petra Franková, designérka bižuterie.
Korálky
Protržená přehrada
V roce 1915 vyrostla v Jizerských horách nedaleko Tanvaldu na říčce Bílá Desná přehrada. Jejím hlavním úkolem mělo být ochránit obyvatele níže položené Desné před pravidelnými záplavami. Pocitu klidu si ale lidi v okolí užívali jen pár měsíců. Nádrž ještě ani nebyla zcela naplněná, když došlo k velké tragédii. Protrhla se hráz a kvantum vody způsobilo hotovou spoušť. O život tehdy přišlo 65 lidí, zničeny nebo alespoň poškozeny byly desítky obydlí. Příčiny nehody se důsledně vyšetřovaly a zprávy o ní plnily stránky novin po celém světě. Místo, kde přehrada stála, dlouho zarůstalo. Lesní dělníci mu ale vrátili podobu z doby před stoletím. A tak sem dnes často míří turisti, kteří se odsud vydávají všemi směry na výlety do okolí.