Reportáže v regionech
Cvikov
Cvikov bývá nazýván jednou z bran do Lužických hor. Historické prameny ho zmiňují už ve 13. století, kdy na obchodní stezce z Čech do Žitavy stávala osada Czwikaya. Vzpomínkou na nejstarší časy je kostel svaté Alžběty, původně býval dřevěný, pak ale vyhořel a na místě vyrostl jeho kamenný, gotický nástupce, který byl později ještě přestavěn v barokním slohu. Hlavní oltář zdobí, navzdory tomu, že zdejší kraj obývalo převážně německé obyvatelstvo, sochy českých patronů – svaté Ludmily a svatého Václava. Při výletu do okolí určitě nepřehlédneme Kalvárii se 14 zastaveními. K jejímu vzniku se váže zajímavá legenda. A pověst provází i hrad Milštejn, dávné sídlo Berků z Dubé. Mimochodem Milštejn okouzlil i Karla Hynka Máchu.


Cvikov
Z Jablonného v Podještědí na Ojvín
Lužické hory nabízejí celou řadu zajímavostí, které můžete prozkoumat i ze sedla bicyklu. My vám nabídneme jeden zajímavý výlet. Začneme v Jablonném v Podještědí, které bývalo kdysi významným centrem na obchodní stezce z Prahy do Žitavy. Kousek pod hradem Lemberk se zastavíme u Zdislaviny studánky, o kus dál, v Krompachu, budeme zase obdivovat zhruba půl století starý tis červený, nejstarší strom v Lužických horách. Pak zamíříme směrem k hranici. Přímo na ní nás čeká vrchol Hvozd s víc než sto let starou kamennnou rozhlednou, kousek dál na německé straně pak skalní ostroh, na němž ve středověku vyrostl k ochraně obchodní stezky strážný hrad Ojvín. Oblíbil si ho i sám Karel IV., který ho nechal přebudovat na císařské sídlo a přistavěl k němu také klášter s krásným kostelem.


Z Jablonného v Podještědí na Ojvín
Památník Ferdinanda Porsche
Asi nejslavnějším rodákem Vratislavic nad Nisou je Ferdinand Porsche. Narodil se před 136 lety v rodině soukromého klempíře a významného místního občana Antona Porsche, který byl dokonce místostarostou. Předpokládal, že syn po něm převezmě jeho podnikání, ale ten nakonec podlehl kouzlu elektrotechniky. V roce 1900 zkonstruoval svůj první elektromobil. Před druhou světovou válkou se pak pustil do výroby lidového vozu, který ovšem na silnice ve velkém vyrazil až po roce 1945. Jeho Wolkswagen Brouk se stal legendou a mezi milovníky sportovních vozů se pak zase proslavily automobily Porsche. Život a úspěchy Ferdinanda Porsche si připomeneme v novém Památníku právě ve Vratislavicích. V Motoristickém muzeu pak budeme obdivovat několik veteránů značky Porsche.


Památník Ferdinanda Porsche
Hejnice
O Hejnicích v Jizerských horách bychom se v historických pramenech poprvé dočetli v souvislosti s rokem 1211. Založení dnešního města je spojeno s vybudováním dřevěné kapličky, která vyrostla jako poděkování chudého řemeslníka za zázračné uzdravení jeho rodiny. Ke kapličce začali přicházet poutníci a místo získalo značný věhlas, kapličku brzy nahradil gotický kostel. O pár století později dosáhly poutě největšího rozmachu, a tak sem tehdejší majitelé panství Gallasové pozvali františkánské mnichy, aby byli věřícím nápomocni. Vybudovali pro ně klášter a chrámu vtiskli barokní podobu, která mu zůstala dodnes. Prozradíme vám taky, jaký byl jeho další osud, a nabídneme navíc návštěvu nedalekých lázní Libverda.


Hejnice
Lomnické kávomlýnky
Mletí kávy je pro nás věcí naprosto samozřejmou, málokdo z nás asi tuší, že ještě na počátku 20. století se u nás používaly mlýnky výhradně z dovozu. Po skončení první světové války se v Lomnici nad Popelkou pustili bratři Ouhrábkové do jejich výroby a byli v tehdejším Československu jedinou firmou v tomto oboru. Vlastnili dokonce patent na mlýnek s děleným mletím, který se hodil na výrobu různých směsí či náhražek, jako byla kupříkladu cikorka. Podnikání bratrů, kteří své mlýnky dokonce vyváželi do zahraničí, zastavilo znárodnění. Po letech ho obnovili vnuci, kteří pokračují ve výrobě stejných typů a používají dokonce staré prvorepublikové stroje. Do historie kávomlýnků můžete nahlédnout i v lomnickém muzeu.

