Reportáže v regionech
Hrad Krakovec
Hrad Krakovec vyrostl na konci 14. století. V té době patřil k nejluxusnějším šlechtickým sídlům u nás. Bylo v něm 27 obytných místností, rozlehlé sklepení a samozřejmě taky honosné sály. Mnozí tehdy jeho staviteli, křivoklátskému purkrabímu, vyčítali, že si dopřál domov v až příliš velkolepém stylu. Příliš si ho ale bohužel neužil. Za čas ho musel prodat. A nesl to podle dochovaných záznamů poměrně těžce. Za dalšího majitele na Krakovci pobýval Mistr Jan Hus. Dokonce tu vytvořil některá svá díla. A právě odsud dokonce vyrazil na koncil do Kostnice. V roce 1783 do hradu ovšem uhodil blesk a následný požár ho značně poničil. Dnešních časů se dožilo jen torzo. To ale zaujalo třeba filmaře, kteří do něj nastěhovali legendárného rytíře Brtníka z Brtníku z filmu Ať žijí duchové! nebo Mrakomora z Prince a Večernice.


Hrad Krakovec
Salonní vozy
Panovníci, prezidenti i další představitelé států dnes cestují hlavně letadly. Není to ale tak dávno, kdy se za svými diplomatickými povinnostmi přesouvali po kolejích. A i ve vlacích potřebovali bezpečí, pohodlí a komfort. Proto mívali k dispozici své vlastní salonní vozy. Máme to štěstí, že některé se dochovaly dodnes. Společně si prohlédneme dva opravdové poklady. Jedním se vozíval arcivévoda Ferdinand d'Este. Sloužil mu věrně, jen při poslední cestě do Sarajeva se následník trůnu musel kvůli poruše obejít bez něj. Druhý salon dostal ke svým osmdesátým narozeninám první československý prezident T. G. Masaryk. Budeme obdivovat jejich vybavení i výzdobu, prozradíme vám, že s nástupem moderních vozů měly namále a taky to, kam se za nimi můžete vypravit.


Salonní vozy
ČD Muzeum Lužná u Rakovníka
Obdivovatele starých časů na železnici potěšíme výletem mezi parní lokomotivy. V muzeu v Lužné u Rakovníka vám představíme několik krasavic, které navzdory svému už poměrně vysokému věku, pořád dělají radost malým i velkým. Víte, komu patří jméno Papoušek, Albatros nebo Kafemlejnek? A proč se naší snad nejrozšířenější parní lokomotivě říká Všudybylka? Na to všechno vám nabídneme odpověď. Dozvíte se, co všechno musel ovládat strojvedoucí na parní mašině a že jeho práce nebyla až tak romantickou záležitostí, jak se mnohým z nás zdá. Podíváme se, jak se zatápí pod kotlem a kolik taková ufuněná fešanda spotřebuje vody. A taky vás pozveme na výlet, na němž můžete sledovat jednu z legendárních lokomotiv v akci.


ČD Muzeum Lužná u Rakovníka
Železniční muzeum
Pokud patříte k milovníkům železnice, parních lokomotiv i jejich následovníků, pak si určitě nenechte ujít společný výlet do největšího železničního muzea u nás. Kde ho najdete? V bývalé výtopně Buštěhradské dráhy v Lužné u Rakovníka. K vidění je tu víc než stovka vzácných exponátů z různých období. Nejstarším mezi těmi, kteří by ještě dokázaly vyrazit na koleje, je vůz Komárek, který pochází z roku 1903. V Ringhofferově továrně vyrobili tehdy jen dva kusy, takže tenhle poklad jezdí obdivovat návštěvníci nejen tuzemští. K nejstarším exponátům vůbec patří parní lokomotiva z firmy Kraus, která poprvé vyfoukla páru už v roce 1876. Kromě lokomotiv a vozů najdete v muzeu taky řadu modelů a dokonce i historických dokumentů a fotografií z éry páry.


Železniční muzeum
Rakovník
Rakovník proslavila v naší době především výroba užitkové keramiky. Při prohlídce města se ale přesvědčíme, že pozornost si určitě zaslouží i jeho historie a četné pamětihodnosti. Naše putování začneme na náměstí, k jehož chloubám patří románský kostel sv. Bartoloměje. Zdobí ho mimo jiné pro město typická památka – keramický obraz zhotovený metodou řezané mozaiky. Gotické časy nám připomenou dvě městské brány. První se jmenuje Pražská a pro její rozložité tvary se jí říká Selka. Najdete v ní expozici věnovanou rakovnickým ostrostřelcům. Druhá brána se jmenuje Vysoká a bývala součástí obrany města. Zavedeme vás taky do židovské čtvrti ze 17. a 18. století a prozradíme vám, jak vznikla a kde žili židovští obyvatelé města předtím.

