Bilancování lidské i umělecké dráhy klasika našeho divadla, populární hudby i poezie. Spoluúčinkují: E. Pilarová, J. Molavcová, P. Filipovská, F. Havlík, O. Suchý, V. Hrabánek, P. Rut a další (2004). Režie P. Lokaj
00:00:03(píseň Pramínek vlasů)
00:00:20Kdybych měl napsat do slovníku, co jsem, tak...
00:00:29Co bych tam měl napsat?
00:00:32Napsal bych: Jiří Suchý, potom datum narození,
00:00:37pak bych napsal - slušný člověk, který se pokoušel v letech
00:00:4350., 60., 70., 80., 90., 2000... dělat divadlo tak, jak si on
00:00:53představuje, že by divadlo mohlo také vypadat.
00:01:00Někdy se mu to podařilo, někdy ne.
00:01:09Jirka Suchý fungoval jako "kmotr národa".
00:01:12Vymyslel písničku, která se jmenovala Tereza,
00:01:17a každá holčička, která se v té době narodila, se jmenovala Tereza.
00:01:21Napsal píseň Zuzana - v té době se každá narozená jmenuje Zuzana.
00:01:26Samozřejmě Jirka je legenda, bude legenda - to nemůže změnit.
00:01:31Vždyť je na čítankách, na plakátech, malé děti zpívají jeho písničky.
00:01:38On je jako Lenin, on bude věčný.
00:01:42On nestárne.
00:01:44On je to 72letý člověk a on nás všechny utahá!
00:01:50On je neskutečný!
00:02:04Jiří Suchý je letícím kamenem.
00:02:06Letící kámen neobroste mechem.
00:02:10Je plný energie, vnitřní síly, plný odhodlání...
00:02:14Každý by se zhroutil nad nepřízní osudu, on ne.
00:02:19On si zamne ruce a pokračuje v krasojízdě, jakoby mu to dávalo
00:02:24impuls k nové cestě, k novému vykročení.
00:02:28On je dítětem, které si dokáže udržet svou nevinnost.
00:02:33On je bláhovým básníkem.
00:02:52Rok a čtvrt po povodních se jdu podívat, jak to vypadá na mém
00:02:59bývalém působišti.
00:03:07Je to neutěšené, jak jsem čekal.
00:03:14Teď jdu na jeviště - pan Hrabánek zavolal, že mám jít na scénu,
00:03:20publikum už netrpělivě čeká...
00:03:29I praktikábl tady máme, ten by se dal ještě upotřebit.
00:03:33Ten je ještě dobrý!
00:03:37Voda začala prosakovat i odspodu.
00:03:40Vzala si kostýmy, výpravy, archivy, piano Jiřího Šlitra,
00:03:45které bylo rozložené na prvočinitele - kladívka
00:03:49a klávesy.
00:03:51Naštěstí si voda nevzala žádné herečky, to jsem byl rád.
00:03:57Všimněte si, že o hercích jsem se nezmínil.
00:04:03Já jsem mu volal, abych ho utěšil. Ono to nebylo potřeba!
00:04:08On řekl: Ale prosím tě, nech toho! Já jsem rád, že ty povodně přišly,
00:04:16protože nám nechodili lidi a teď se o nás začíná mluvit.
00:04:21Já se dám do práce a bude zase o nás zájem.
00:04:26Ono nám to trošku pomohlo!
00:04:29Jemu zasvítily oči, usedl k psacímu stolu, napsal hru, navrhl kostýmy
00:04:37a začali jsme zkoušet. Za tři neděle byla premiéra.
00:04:42Viděla jsem na něm, jak ožil.
00:04:46(ukázka)
00:04:47Já na ten dopis čekám jak na smilování.
00:04:50To bude už kvůli novému divadlu.
00:04:52To ani ne. Píše vám nějaký člověk, že mu dlužíte za to utopené divadlo
00:04:55činži, a že když mu nezaplatíte těch 50 000, které on vám půjčil
00:05:00na kulisy, tak to on prý dá k soudu.
00:05:02Jo a ta ženská, co jste jí sliboval manželství, se k němu přidá a...
00:05:08Co vám to budu vykládat, přečtěte si to sám!
00:05:17On nesmí mít ke svému životu pohodu.
00:05:19Jemu kdyby někdo vyrazil přední zuby a nemohl nikam chodit,
00:05:25tak asi napíše krásnou hru.
00:05:28Až to divadlo nebude mít hru, tak mu vyrazíme přední zuby.
00:05:31Když se člověk rozhodne, že na všem si bude hledat kladnou
00:05:35stránku, tak skoro na všem ji najde. Dokonce i na povodních.
00:05:48Sem by se hodila naše písnička, kterou jsme se vždy s Jitkou
00:05:52loučívali s naším publikem - "Vydáme se na tu cestu dlouhou,
00:05:57až najdeme cíl, který by byl trochu náš..."
00:06:03A končili jsme: "Až jednou najdem šantán s prázdným pódiem,
00:06:09tam buďto zůsteneme nebo se zabijem..."
00:06:18Setkávám se s otázkami, kde na to beru sílu, optimismus?
00:06:27Já nevím, já už jsem takový.
00:06:30Mně to jde samo, to není žádná zásluha.
00:06:35Jako jsou lidé, kteří jsou věčně nešťastní, nakrknutí,
00:06:38tak já jsem se naučil být takový, jaký jsem a nedělá mi to probémy.
00:06:51Nemusím v sobě vzbuzovat žádné kladné pocity.
00:06:59Myslím si, že všechno kladné, co v něm je, získal pobytem
00:07:10ve skautingu.
00:07:14Byli jsme katolická rodina, takže i to nás formovalo.
00:07:19On například ministroval ve spořilovském kostele,
00:07:26přátelil se s Františkány... Měl dobrý základ.
00:07:32Líbí se mi věta, kterou říkal: "Jsem nekuřák, nepiják a nemrava."
00:07:43To by odpovídalo.
00:07:55Je to introvert, který toho k sobě moc nepřipustí,
00:08:01kromě druhého pohlaví!
00:08:05On si žije svůj svět a takového ho musíme brát.
00:08:13On s někým mluví a najednou je na něm vidět, že vnitřně přepne,
00:08:20jde si za svým nápadem a automaticky pokračuje
00:08:26v tom rozhovoru, ale už je jinde.
00:08:29Lidé, kteří na to nejsou připravení, tak je to zaskočí,
00:08:32zejména v civilním životě.
00:08:35Když jsme v začátcích Semaforu začali být populární,
00:08:39skoro slavní, tak na jedné schůzce Suchý řekl:
00:08:44"Přátelé, já jsem vás sem pozval, abych vám řekl, že si teď každý
00:08:49z vás musí vybrat, jak chce působit na veřejnost.
00:09:02Já například budu skromný a velice nejistý a cudný."
00:09:08Nevzpomínám si, že bych ho viděl rozčíleného.
00:09:12Jednou jsem ho viděl a on řekl: "Prosím vás, to nedělejte!"
00:09:17To byl stupeň číslo dvě, do stupně číslo tři to šlo nejvýše.
00:09:27Nevím, jestli se on stresoval? Asi ano, ale nikdy to nepřiznal.
00:09:33Kdykoliv se s ním setkám, vidím vitálního člověka, nestresovaného...
00:09:41Možná že se stresuje, ale on to miluje.
00:09:48On říká: Já kdybych neměl za hodinu odevzdat toto...
00:09:53Všechno lidem naslibuje, má toho moc.
00:10:02Já neumím odpočívat, ačkoliv bych hrozně rád. Toužím po tom.
00:10:08Když mám šanci v létě odpočívat u moře, tak druhý den si jdu
00:10:14koupit sešit, protože jsem nervózní...
00:10:18Tehdy jsem napsal kus Kytice.
00:10:22Je to prokletí, protože jsem permanentně unavený.
00:10:28Mám toho strašně moc a musím dělat.
00:10:31Když nedělám, tak si dovedu zdřímnout, ale probudí mě pomyšlení,
00:10:37že bych měl něco dělat...
00:10:42Jiří Suchý byl workoholik, na rozdíl od nás, kteří jsme byli
00:10:50většinou alkoholici.
00:10:55On se nedokázal rozloučit s některou z činností - výtvarníka, filmaře,
00:11:04hudebníka, skladatele, herce, zpěváka, textaře, dramatika...
00:11:10Zaměřit se jenom na divadlo nebo písničky, vyprodukoval by toho
00:11:15mnohem více na tomto poli, než když ještě dělá výstavy a skládá...
00:11:23On je pilný člověk, a tím nás, mladší, zahanbuje.
00:11:27On je naprosto neopotřebovaný, má např. neopotřebované klouby.
00:11:35To je neuvěřitelné - on skáče z jeviště na jeviště...
00:11:43Já se nestačím divit.
00:11:45Moje fyzické výkony na jevišti lidé často poměřují s mým věkem
00:11:52a oceňují, že např. neupadnu...
00:11:56Žádné závratné krkolomné věci ale nedělám.
00:12:02Že bych sportoval? To mě nikdy nenapadlo, protože jsem byl
00:12:08hrozné nemehlo v tělocviku - padal jsem z nářadí
00:12:13a všichni se mi smáli.
00:12:19Já jsem ten tělocvik nenáviděl a bál jsem se ho.
00:12:24Proto ze mne vyrůstal asportovní typ.
00:12:27Kdybych měl vydat svědectví o údržbě své tělesné schránky,
00:12:33tak bych musel říct - nic moc.
00:12:39Životospráva vypadá tak, že když můžu, tak obědvám nebo se nasnídám
00:12:48nebo navečeřím.
00:12:50Když nemůžu, tak dokážu být celý den bez jídla i bez pití.
00:12:56Co se týče jídla, tak mě rozčiluje, protože on není gurmán.
00:13:00Jemu je úplně jedno, co sní.
00:13:03Na mně je vidět, že jsem gurmán, já jím strašně rád.
00:13:07On považuje za největší lahůdku knedlíky s vajíčkem,
00:13:12to se můžu zbláznit.
00:13:14U benzínové pumpy si koupí nějaký sendvič, kofolu, tu má rád,
00:13:22pak nějaké sušenky, skořicové žvýkačky... Tak večeří.
00:13:40To si spolu pochutnáváme v autě.
00:13:55Nevím, co ho žene do všech možných profesí.
00:14:01Náš tatínek, který byl truhlářem, se zamiloval do loutkového divadla.
00:14:12Tatínek ale také usedal k pianu, byl bubeníkem...
00:14:19Možná, že on to byl, který nám nadělil toto nadělení.
00:14:25Maminka zpívala písničky od Voskovce, Wericha, Hašlerovky,
00:14:33písničky z Červené sedmy...
00:14:37Jestliže někdo v naší rodině slovíčkařil, aniž by tušil,
00:14:44že si hraje s češtinou, tak to byl tatínek.
00:14:53Kolikrát i vymyslel nějaké slovo.
00:14:56Řekl např. větu, která nás rozesmála.
00:14:58Tatínek akorát nedokázal to dotáhnout tam, kam to dotáhl Jiří.
00:15:39Můj bratr je skoro ve všem samouk.
00:15:43I k tomuto nástroji v polovině 50. let přišel a vše se naučil
00:15:49během 3 měsíců.
00:15:53Vzpomínám si, jak mně jako malému ukazoval dva prsty s obrovskými
00:16:00puchýři, jeden prst měl úplně krvavý.
00:16:03Za tři měsíce to uměl.
00:16:08To svědčí o jeho houževnatosti.
00:16:12Když se do něčeho položí, tak to musí být!
00:16:15To má dodnes, potvora jeden!
00:16:19Samouk je chválihodná věc, ale mnohdy si říkám,
00:16:25kdo se na to má koukat?
00:16:32Moje herecká konzervatoř byla jedna noc s Milošem Kopeckým
00:16:35před premiérou Člověka z půdy, kdy si mě vzal stranou a řekl mi,
00:16:39že to tak nemůžu dělat.
00:16:42Týral mě několik hodin po noční zkoušce, protože se asi za mě
00:16:47styděl, že musí být se mnou na scéně.
00:16:50Začal jsem jako herec, který na začátku vadil a dopracoval
00:16:54se až ke stupni, že nevadil.
00:16:56To bylo moje první velké vítězství.
00:17:05Stejně jako u všeho, tak i u piana seděl Jiřík jako samouk.
00:17:10Nutno říci, že jakmile začal jedním prstem začal do klavíru
00:17:14ťukat, tak prostřednictvím toho jednoho prstu začal vymýšlet
00:17:20melodie. Blues pro tebe byla ta první.
00:17:24Následovaly další a další.
00:17:27Smutné je na tom to, že tyto písničky se dodnes přisuzují
00:17:33Jiřímu Šlitrovi, což můj sourozenec velmi těžce nese.
00:17:46Jako skladatel jsem v tomto směru ostrouhal.
00:17:51Kdyby to ale byl můj jediný způsob, jak se prezentovat, tak bych byl
00:17:56možná smutný.
00:17:59Já toho mám ale tolik, že je mi to jedno.
00:18:16Jiří Šlitr, to byla zajímavá osobnost.
00:18:21Pracovně jsme si rozuměli na 120 %.
00:18:28Každý z nás byl ale jiný.
00:18:33On mě dokázal korigovat, on byl daleko racionálnější,
00:18:40on přesně věděl, co chce.
00:18:46Snažil se ho vést tak, aby se jeho texty rovnaly muzice
00:18:51a byly populární, líbivé pro lidské ucho.
00:19:15Když odešel, tak jsem uvažoval, že nechám divadla.
00:19:21Když jsem si ale uvědomil, kolika lidem bych udělal radost,
00:19:25tak jsem si řekl, že musím pokračovat.
00:19:29Jiří Šlitr byl tím, kdo určoval cestu, kudy se ubírat dál.
00:19:38Ještě jsem měl po boku manželku Bělinu, která byla mým prvním
00:19:46posluchačem toho, co jsem napsal.
00:19:52Ona byla na mne velice přísná, takže když mi řekla,
00:20:00že se jí to nelíbí, tak to ještě nemuselo být špatné.
00:20:04Když ale někdy řekla, že to je výborné, tak jsem věděl,
00:20:09že je to stoprocentně výborné.
00:20:12S naší láskou to bylo zvláštní.
00:20:15Já jsem byl v tomto směru velice zastydlý a plachý.
00:20:20Chodil jsem kolem horké kaše, několikrát jsme šli do biografu,
00:20:28ale nic nepropuklo.
00:20:32Jednou jsem se jí zeptal, zda by se mnou nechtěla chodit?
00:20:37Ona mi odpověděla: Já myslela, že už spolu chodíme!
00:20:41(píseň Pramínek vlasů)
00:21:03Bělina byla velice hodná žena.
00:21:07Byla to žena z branže. Mezi nimi byl velký soulad.
00:21:27Ona dělala výpravy pro divadla, sledovala představení.
00:21:30Ve Faustovi byl závěs, který jsme spolu malovali asi tři dny.
00:21:35Byla to veliká plachta.
00:21:37Každý jsme malovali nějaký úsek. Byla to hezká práce.
00:21:39Je zajímavé, že postava Fausta mého bratra provází celý život.
00:21:47Bratr je touto postavou fascinován.
00:21:50Faust byl hledač věčného mládí.
00:21:54Kladu si otázku, proč zrovna Jiří se zahleděl do této postavy?
00:22:00On přece mládí hledat nemusí, on ho má!
00:22:06On by nemohl žít bez Prahy, bez publika, bez žen.
00:22:17Jemu se mladé dívky a ženy líbily, komu by se nelíbily?!
00:22:28Měl jednu vlastnost - plachost, trochu stydlivost.
00:22:34Tyto vlastnosti s přibývajícím věkem ubývají a člověk se stává
00:22:41"drzým", což je dobře.
00:22:45Už jako mladý chlapec jsem nikdy neoslovil dívku, abych si s ní
00:22:51něco začal.
00:23:02Byla to zvláštní hrdost, protože představa, že by mne odmítla,
00:23:05mi naháněla strach.
00:23:07Mne musela "klofnout" žena. Urvat jsem se nechal.
00:23:10Sám jsem nikdy nebyl iniciátorem vztahů.
00:23:16V divadle jsme měly neustále nějaké krasavice, to život komplikovalo.
00:23:26Já jsem byl tenkrát docela pěkný chlapec, víte!
00:23:28Dnes to vypadá, že se chvástám, ale bylo tomu tak.
00:23:32Mně nikdy i z jejich strany vznikly "vstřícnosti".
00:23:38Za ta léta vzniklo pár komplikací, ale ve srovnání s některými herci
00:23:50z našeho souboru jsem byl úplný žabař.
00:23:53Záleželo na povaze.
00:23:56Člověk někdy odolá, někdy ne.
00:23:58Pro ředitele divadla je to ale taková "legitimace",
00:24:04kterou ani nemusí ukazovat.
00:24:07Když Bělina zaregistrovala, že se tu něco takového děje,
00:24:15řešila to s chladnou hlavou, nedělala z toho žádné velké scény.
00:24:39Špatně se mi o tom mluví. Je to různé případ od případu.
00:24:43Chtěl jsem ale dokumentovat její toleranci v tomto směru,
00:24:47kdy na základě jména a příjmení jedné herečky mi např. celý týden
00:24:59vařila jedno jídlo, ve kterém to jméno figurovalo.
00:25:09To se nedá vysvětlit, aniž by se člověk do toho nějak nezapletl.
00:25:18Tím se mi mstila.
00:25:20Nakonec to skončilo ohromnou legrací.
00:25:22Já jsem mu vždy říkal, že se to dozvídám poslední.
00:25:25Jako vedoucí zájezdu jsem např. zařizoval ubytování ve 2 hotelech.
00:25:31Jeho jsem dal do jednoho hotelu a jí, nevědomky, do druhého hotelu.
00:25:39Pak se mi to doneslo, tak jsem to rychle musel předělávat,
00:25:43aby každý měl svůj jednolůžkový pokoj ve stejném hotelu,
00:25:46aby nemuseli přebíhat přes celé město.
00:25:50Je to normální chlap, a tak to má být.
00:25:55Ženské má doposavad, a já mu to závidím. Je to dědek!
00:26:06Samozřejmě že byly i určité krize, které jsme nakonec překonali.
00:26:11Poslední dva roky jejího života jsem si odbyl očistec na zemi.
00:26:18Když bylo patrné, že Bělina je na odchodu, tak Jiří hrál úlohu,
00:26:33kdy se do poslední chvíle ji snažil rozveselovat.
00:26:49Ona byla nesmírně citlivá. Věděl jsem, že tuší, o co jde.
00:26:59Snažil jsem se rozptýlit její obavy.
00:27:09Každé malé zlepšení jsem nafukoval a říkal jí, že se stav lepší.
00:27:16Dělal jsem vše pro to, abych jí pomohl.
00:27:24Dokonce jsme posílali do Japonska ve zvláštních mrazících boxech
00:27:28její krev, která tam musela být během 20 hodin.
00:27:34Japonci potom posílali sérum, které z její krve vyrobili.
00:27:38Bylo to velmi náročné, dělali jsme všechno.
00:27:48Nebylo to předem ztracené. Leukémie je děsný vůl!
00:28:00Poté, co Bělina umřela, tak jsem nezaznamenal, že by se zastavil
00:28:08ve svém vývoji, tvorbě - hrál v divadle.
00:28:20To byla právě ta vypjatá situace, ve kterých on dokáže naopak
00:28:29svou produkci zdvojnásobit.
00:28:36On prací likviduje bolest, smutek.
00:28:43V životě jsem zažil mnoho smutných a těžkých okamžiků,
00:28:50ale večer jsem musel jít do divadla a rozesmávat lidi.
00:28:55Zajímavé je, že to nebylo těžké.
00:29:01Říkal jsem si, že je to moje povolání, a že lidé přišli,
00:29:05protože se chtějí pobavit...
00:29:09Během představení jsem vytěsnil všechny trable a rozdováděl jsem se.
00:29:19On zůstal sám a musím říci, že toto by mu Bělina rozmluvila.
00:29:27Nenašel se už nikdo, kdo by na něj měl tento vliv.
00:29:33Jirka psal to, co bylo v něm.
00:29:39Nepřemýšlel, kterou cílovou skupinu to má zasáhnout.
00:29:45Dělal takové věci, které zasáhly všechny.
00:29:48On psal strašně rychle, chrlil texty z rukávu.
00:29:53Byly samozřejmě texty, na kterých pracoval i měsíc.
00:29:57Na svém stolečku měl otevřený diář.
00:30:01Byl zrovna v klubu, najednou přiběhl a udělal si pár poznámek
00:30:06a zase odešel.
00:30:10On myslel, kudy chodil.
00:30:15Dříve jsem psal naprosto bezstarostně, bez zábran.
00:30:21Moje texty byly většinou napsány z jedné vody načisto.
00:30:25Dnes pracuji daleko důkladněji, zodpovědněji, a mám při tom větší
00:30:33strach, jestli to zabere.
00:30:36Dramaturgicky nezvítězím, není mi to dáno.
00:30:40Upínám se ale k tomu, aby se tam lidé měli čemu smát,
00:30:45aby tam byly hezké písničky, nápady...
00:30:50To mi zachraňuje každé představení.
00:30:53Lidé se u nás skutečně smějí a je jim dobře.
00:30:57Ne ve všech profesích jsem uspěl.
00:31:01Myslím, že jsem neuspěl jako filmový režisér,
00:31:05přesto že točím jeden film za druhým za své vlastní peníze.
00:31:10Já si tím dělám svou soukromou FAMU.
00:31:14Říkám si, že se to řemeslo musím naučit, přece nejsem pitomý!
00:31:19Je to ale FAMU, která mě stojí strašné peníze.
00:31:23Mě to ale přitom strašně baví.
00:31:30Dokonce jsem natočil film, ve kterém jsem si říkal,
00:31:35že tam nebude žádný velký příběh, ale dialogy, které budou jiskřit.
00:31:45Jak jsem si dal záležet, tak se to nikomu nelíbilo.
00:31:52Dnes už ani mně ne.
00:31:56Teď na stará kolena jsem podnikatel.
00:31:59S hrdostí mohu říci, že takový podnikatel neexistuje -
00:32:03podnikatel, který už léta na své podnikání silně doplácí.
00:32:10Kdybych neměl profese, ve kterých mám šanci vydělat trochu peněz -
00:32:15textařinu, herectví, nemohl bych dotovat své podnikání.
00:32:23Já jsem sám sobě sponzorem, což nemá obdoby.
00:32:29Co všechno bych si mohl za ty peníze užít!
00:32:35Já to ale všechno dávám na existenci obchůdku,
00:32:37který si nevydělá ani na činži.
00:32:39Takový vůl už se nenadje na světě.
00:32:44Pan Suchý tento obchůdek zařídil spíše jako koláž než obchůdek
00:32:48jako takový.
00:32:50Obchůdek je dost utajen a skryt, takže zákazníci nás občas hledají
00:32:58a občas nás najdou.
00:33:00Když nás najdou, tak třeba i nakoupí.
00:33:07Zkušenosti z ranným kapitalismem nikdo neměl.
00:33:13Naše představy byly naprosto naivní.
00:33:19Nemůžu patřit mezi ty remcaly a kritizovat, jak je to dnes hrozné,
00:33:31protože jsem si zažil své za minulého režimu.
00:33:37Od samého počátku jsme měli problémy politického rázu,
00:33:46což z dnešního hlediska byla naprostá kravina,
00:33:50protože nám vůbec o politiku nešlo.
00:33:54Ono je štvalo to, že nám vůbec nejde o politku.
00:33:58Oni chtěli, aby nám šlo o politku.
00:34:02Občas jsem tam patolízalsky vložil nějaký "Tulipán",
00:34:05což jsem věděl, že "zbaští", a co není proti mému přesvědčení.
00:34:08Byl to ale kalkul, proto dodnes nemám Tulipán rád,
00:34:12i když je to písnička, která je stále vysoce ceněná.
00:34:17Já ale vím, že jsem ji psal z tohoto důvodu...
00:34:29Já jsem s tím režimem nemohl jít, protože jsem vyrůstal na uměleckých
00:34:35směrech, které byly diametrálně jinde než socialistický realismus.
00:34:43Měl jsem rád dadaismus, surrealismus...
00:34:47Kromě našich poetistů, kteří na mě měli největší vliv -
00:34:53např. Nezval, tak jsem měl rád dekadenty.
00:35:05To se neslučuje, ale mne inspirovali.
00:35:14Slyšel jsem např. o dekadentech, ale nevěděl jsem, co to je.
00:35:18Koupil jsem si tedy knížku Hlaváčka nebo Karáska.
00:35:23To mě okouzlovalo.
00:35:28Oni ale po mně chtěli poezii všedního dne, což mi nesedělo.
00:35:33Vymýšlel jsem tedy poezii dnů nevšedních.
00:35:36(píseň Golem)
00:36:00Voskovec a Werich mě nesmírně ovlivnili - v humoru,
00:36:07v práci s českým jazykem, který oni dokázali zvládnout tak,
00:36:12že mohli pracovat s jazzem.
00:36:18Pro jazz je vhodná angličtina, oni ale dokázali češtinu ztvárnit
00:36:25tak, že funguje se synkopami.
00:36:30Naučil jsem se od nich být na jevišti sám za sebe.
00:36:44Romantickou písničku dokážu v pravý okamžik znevážit -
00:36:49např. v písni Pramínek vlasů jí ustřihnu potají...
00:36:54To je dost těžká romantika.
00:36:56Dále tam používám slova: ...ačkoliv sny se mi zásadně
00:36:59nezdají..., což je blbost, sny nemohu ovlivnit.
00:37:07Často používám neromantické obraty.
00:37:13Rozdíl mezi romantikou a civilností mě vždy "vzrušoval".
00:37:32První videoklip písně Pramínek vlasů byl nepochopením toho,
00:37:38o co divadlu Semafor šlo od samého začátku až po dnešek.
00:37:43Balance mezi poezií, všednem, humorem... byla natočena jako
00:37:51nesmírně romantická píseň.
00:37:56Já se totiž za těžkou romantiku stydím.
00:38:04Nikdy o sobě neříkám, že jsem básník, protože mít v občance
00:38:11napsáno, že jsem povoláním básník, by mi připadalo žinantní.
00:38:35Překotný vývoj v mém humoru není.
00:38:42Osahal jsem si určitý druh humoru, který se mi osvědčil.
00:38:45A když se něco osvědčí, tak to člověk nerad opouští.
00:38:47- Vy už něco nosíte v hlavě?
- V ruce. Tady jsem napsal hru.
00:38:53Hanebné vášně lorda Pettinga.
00:38:57Myslím si, že dnes jsem už mimo hlavní proud humoru.
00:39:03Upřímně řečeno, aniž bych se chtěl někoho dotknout, jsem rád,
00:39:09protože ne všechno v dnešním humoru odpovídá mým představám
00:39:16o tom, co to humor je.
00:39:19O komicích se říká, že jsou v soukromí smutní lidé.
00:39:25Toto není případ Jiřího.
00:39:28On je doma většinou vážný, ale to neznamená, že je smutný.
00:39:35On je vážný, protože je soustředěn na to, jakou ptákovinu vymyslet,
00:39:43aby ty lidi zase rozchechtal.
00:39:47Často se mě ptají, proč sbírám přilby, když jsem napsal Tulipán,
00:39:51Kdyby tisíc klarinetů...?
00:39:55Já vždy říkám, že z přilby se nestřílí, ta chrání život vojáka.
00:40:06Když jsem to začal kupovat, ochutnal jsem radost z toho,
00:40:10když si člověk přinese nový exemplář domů.
00:40:15Pak najednou někdo přišel a řekl, že má portugalskou přilbu...
00:40:20Tak jsem ji koupil.
00:40:24Pak někdo přišel, že má holandskou, americkou z Vietnamu...
00:40:31Tak jsem je začal kupovat a sklouzl jsem do toho pozvolna, ale naplno.
00:40:39Já sbírám všechno.
00:40:43Jakmile mám jeden předmět a získám druhý do série, tak už začíná
00:40:49sbírka, kterou si doplňuji.
00:40:52Pro své potěšení si občas dělám litografie, kreslím,
00:40:57ilustruji knihy...
00:41:03Z mé profese se mi stal koníček.
00:41:07Často se mě lidé ptají, proč maluji výlučně ženské motivy.
00:41:15Já odpovídám, že kreslím tak málo, tak že je mi líto vyplýtvat čas
00:41:21na to, abych kreslil zátiší s melounem nebo krajinu.
00:41:25Když člověk kreslí ženu, je to jako by ji hladil.
00:41:32Nedá se to srovnat se skutečností, ale můžu si ji stvořit takovou,
00:41:41jaká se mi zrovna bude líbit. To mě baví.
00:41:47Je půl šesté. Za dvě hodiny už bude předpremiéra.
00:41:55Představení do předpremiéry dělám ještě improvizované.
00:41:59Premiéra je za šest dní, takže to do té doby musím dotvořit.
00:42:05Někdy se stává, že jako výtvarník se upne na detail - záhyb šatů...,
00:42:13a přitom nemá dopsán poslední obraz.
00:42:17V tu chvíli všichni znervózníme, on ale ne a řekne:
00:42:22"Premiéra je až večer. Do té doby je času dost."
00:42:32Spolupráce je s ním hrozná, ale dělá všechno s láskou a rád.
00:42:41Když pak vyleze na jeviště, kde rozdá pohodu, je z něj cítit
00:42:48nadšení..., tak to na vás tak dýchne, že si říkáte,
00:42:53že tento člověk do čítanek patří!
00:43:04Já mám konkurenci i ve vlastní minulosti, což mě štve nejvíce.
00:43:11Mnoho lidí vzpomíná na zlatá léta Semaforu - prvních 10 let.
00:43:22To, co děláme dnes, mě nevzrušuje, protože oni si tenkrát žmoulali
00:43:29ruku při písni Láska nebeská od W. Matušky.
00:43:34Lidé mají k tomu jiný vztah, takže jim nevadí, že to,
00:43:42co jsme dělali, nebylo vždy moc na výši.
00:43:54Boj Jirky Suchého s vlastní legendou je průběžným tématem
00:44:01jeho několika posledních her.
00:44:06V každé inscenaci se objeví malý náznak ze slavných písniček,
00:44:12ale proti tomu v něm existuje buldočí síla k tvorbě nových věcí.
00:44:24Několikrát se mi stalo, že jsem jela ze stejné štace, co on -
00:44:28v Americe, po Kanadě...
00:44:31Lidé mi říkali, že je to fajn, protože jsem jim zazpívala písně,
00:44:37které oni znají. Prý tam ale byl i Jiří Suchý, který jim
00:44:42s paní Molavcovou zpívali písně, které oni neznají, a oni prý
00:44:47čekali písně jako Klokočí a Pramínek vlasů.
00:44:49Mne strašně udivovalo, že to Jiří nezpíval, protože je to
00:44:53velmi chytrý člověk.
00:44:55Ale i hlupáka by napadlo, že toto od něj lidé čekají!
00:45:02Píseň Láska nebeská je blábol, který by mohl napsat každý
00:45:07trochu inteligentnější student, který udrží násadku.
00:45:12Slova, která jsou v písni Láska nebeská, bych si dnes už netroufl
00:45:22složit.
00:45:26Staré písně pořád zpíváme, protože jsou žádané, a protože vím,
00:45:33že kdybych se úplně odřízl od minulosti, byla by to sebevražda.
00:45:42Značné procento našich diváků tvoří právě pamětníci,
00:45:46kteří staré písničky chtějí slyšet.
00:45:50Proto také děláme pořad Zpíváš si hity, kde zaznívá
00:45:53píseň Pramínek vlasů, která mi už leze krkem...
00:45:55Lidé to ale chtějí, tak to mají mít.
00:45:58Stále ale potkávám lidi, kteří mi říkají, že mi fandí,
00:46:05že se třeba na Jonáše byli podívat jedenáckrát...
00:46:10Když se zeptám, jestli viděli něco z poslední doby,
00:46:14tak jsou udiveni, že ještě hrajeme!
00:46:19Co s takovým fandou?
00:46:25To mu to vždy odkývám a snažím se jít po svých.
00:46:32Myslím si, že kdyby se svou legendou bojoval méně,
00:46:38a kdyby toho přítomného pokračování nebylo tolik a bylo soustředěnější,
00:46:43tak by nebylo nutné dokazovat, že to tehdy nebylo všechno pěkně,
00:46:49protože by to bylo pěkně dnes.
00:46:57Jsem přesvědčena, že odchodem Jiřího Suchého skončí legenda
00:47:04Semafor.
00:47:07Semafor je Suchý a Suchý je Semafor.
00:47:11My ostatní jsme tam byli jen na návštěvě, on celý život.
00:47:18Kdyby mě teď zajelo auto, tak nevím, co se se Semaforem stane.
00:47:30Ještě bych potřeboval pár let na rozhlížení a vytipovat,
00:47:32komu to předat.
00:47:37Několikrát jsem spekuloval o tom, zda Jiří Suchý nechtěl
00:47:41nebo nemohl najít následníka,
00:47:48jestli neexistence skutečných osobností vedle něj na jevišti
00:47:53je náhoda nebo kulturní politika.
00:48:00V každém případě je to něco, co se jeho divadlu nevyplácí,
00:48:06protože v tom není skryta možnost pokračování.
00:48:11Nedovedu si představit za 10 let Semafor, jako soubor hrající hry
00:48:16Jiřího Suchého. A nechci si to představit.
00:48:28Nejde mi o to, aby následovník hrál naše věci, ale aby dělal humor,
00:48:33který by měl svou poezii, což byla naše specialita.
00:48:40Když se podíváte na dnešní televizní show,
00:48:44tak tam moc poezie není.
00:48:47Nebylo by ono, kdyby se v Semaforu udělal striptýzový lokál!
00:48:52Na druhou stranu - kdyby Semafor přestal existovat, tak v tom
00:48:58nevidím nic hrozného.
00:49:01V případě, že bych to musel zavřít, tak vím, že toto divadlo tu sehrálo
00:49:11historickou úlohu, která se mu nedá odpárat...
00:49:17Už to samo mi postačí.
00:49:26Setkávám se se sdělením, že si mé písničky zpívají lidé u táboráku,
00:49:33na večírcích...
00:49:38To mi imponuje.
00:49:42To, že se na nás nejdou podívat do divadla, to mě štve,
00:49:45ale já jim to odpouštím.
00:49:48Věřím, že z těch 1300 textů, které jsem napsal,
00:49:58a ještě jich možná nějakých 100 napíšu, tak 3 - 4 zůstanou.
00:50:03Možná už nikdo nebude vědět, kdo je složil, znárodní.
00:50:08Za 60 let lidé budou zpívat Klokočí a přitom nebudou vědět,
00:50:13že byl nějaký Semafor nebo Suchý, ale písnička bude žít.
00:50:16To je povznášející.
00:50:22Zase ruiny.
00:50:25Poslední dobou jdu z rumiště do rumiště.
00:50:31Doufám, že v tomto rumišti je trochu naděje do budoucna.
00:50:37Tady bude balkón, odtud půjde nahoru hlediště,
00:50:46tady bude jeviště, na kterém budu tajtrdlíkovat.
00:50:51Já tu v duchu vidím, jak to bude vypadat.
00:50:56Je to tady dobré v tom směru, že Dejvice jsou na kopci,
00:51:02sem voda nedosáhne, povodeň nám nehrozí.
00:51:07Vyhořet ale můžeme, nebo pohořet.
00:51:14Vyvěste fangle na tingl-tangle, protože Jonáš už je tu!
Režisér Petr Lokaj natočil dokumentární portrét herce, režiséra, hudebníka, dramatika, spisovatele, textaře, výtvarníka a především spoluzakladatele legendárního divadla Semafor Jiřího Suchého. Těžiště rozsáhlé Suchého tvorby bylo vždy hlavně v organizátorské a autorské činnosti v oblasti hudebního divadla malých forem. Zásadním způsobem ovlivnil divadelní dění a populární hudbu 60. let. Za svou práci se také dočkal celé řady ocenění. Jiří Suchý je jako pověstné olivy, které pod velkým tlakem vydávají ze sebe nejvíc. Jako člověk mnoha uměleckých žánrů je uctívanou autoritou z učebnic a zároveň výzvou pro současníky i generace příští. Ostravské studio České televize vám přinese bilancování lidské i umělecké dráhy klasika našeho divadla, populární hudby i poezie. Spoluúčinkují E. Pilarová, J. Molavcová, P. Filipovská, F. Havlík, O. Suchý, V. Hrabánek, P. Rut a další.