Zítra La Scala!
Ke slávě se dá dojít různými cestami. Malá operní skupina, která toho nevlídného podzimního dne míří kdesi na severu Anglie do vězení s maximální ostrahou, zvolila cestu značně netradiční, leč, vyjde-li všechno, jak si plánují, možná velice schůdnou. Neboť opera, inscenovaná ve vězení za spoluúčasti vězňů - jaké to sousto pro recenzenty a noviny všeho druhu! Jak rychle a snadno se tím dá zvýšit popularita! Původní záměr je tedy jasný: dnes hrajeme ve vězení, zítra v La Scale! Jeho realizace ovšem není zdaleka tak jednoduchá, jak se zkraje zdálo. Nejen proto, že si - ironií osudu - vybrali "mordoperu" Stephena Sondheima Sweeney Todd, ale zejména proto, že si nikdo z nich neuměl představit, co bude každodenní kontakt s vězni, odsouzenými za nejrůznější těžké zločiny na doživotí, znamenat jak pro ně, tak pro "mukly". Jaké konflikty, emoce a střety to na obou stranách - i mezi nimi navzájem - vyvolá, jakou zkouškou charakteru to pro všechny zúčastněné bude...
Nesmírně zajímavý, hluboce lidský film, působící v některých okamžicích až dokumentárně věrohodně, s pečlivě vyváženou mírou dramatu, násilí i humoru, se skvěle vystiženými figurami. Hlavní zásluhu na tom má nepochybně spoluscenáristka a režisérka Francesca Josephová, pro kterou je tento snímek vstupem do oblasti hrané tvorby. (Předtím režírovala pouze několik dokumentů pro BBC). Na MFF v Cannes, kde byl film uveden v sekci Jiný pohled, jej diváci po promítání ocenili sedmiminutovým potleskem vestoje, kritici se o něm vyjadřují v superlativech jako o "malém klenotu".