Jiří Krejčík
Obsah dílu
Věčný kverulant Jiří Krejčík zaujal nejvíce svými příběhy lidského svědomí a zrady člověka na sobě samém. Byl však i vynikajícím komediografem, vnímavým adaptátorem klasických literárních předloh a svérázným dokumentaristou.
Přehled dílů
Pořad nemá žádný přehratelný díl

Jiří Krejčík
Věčný kverulant Jiří Krejčík zaujal nejvíce svými příběhy lidského svědomí a zrady člověka na sobě samém. Byl však i vynikajícím komediografem, vnímavým adaptátorem klasických literárních předloh a svérázným dokumentaristou.

Jaromil Jireš
Senzitivní lyrik, politicky orientovaný tvůrce i tvárný experimentátor, takový byl Jaromil Jireš, který by se včera dožil osmdesáti let. Proměny jeho díla zrcadlí nelehký pozdější osud nové vlny i její původní solidárnost, altruismus a humanismus.

Evald Schorm
Chtěl být operním zpěvákem, stal se uctívaným režisérem. O způsobu práce Evalda Schorma ve filmu i na divadle se vyprávějí legendy, legendou se stalo i jeho předčasně uzavřené dílo, jímž vzdoroval nepřízni doby.

Jaroslav Papoušek
K filmu jej přitáhl Miloš Forman, vlastní komediální dílo Jaroslava Papouška se však vyznačuje spíše laskavým živočichopisem a vlídností. Takový byl i on sám, proto se nakonec raději vracel ke své výtvarnické profesi.

Ester Krumbachová
Kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová působila jako skrytý fantom čs. kinematografie. Ovlivnila vizuální podobu desítek snímků, byla však i vynikající scenáristkou, posléze i režisérkou a inspirátorkou jiných. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.

Antonín Máša
Scenáristická i režijní tvorba Antonína Máši se obrací k problémům individuální a společenské morálky, často osobně inspirovaným. Vyjadřuje ducha reformujícího se času, později klade důraz na ekologii přírody a lidské mysli. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.

Elo Havetta
Slovenský absolvent pražské FAMU Elo Havetta proslul jako nezkrotný tvůrčí duch, jeho perspektivy zardousila však nastupující normalizace. Zůstalo dílo naplněné navzdory tomu karnevalovou radostností a svobodomyslností. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.

Pavel Juráček
Posmrtně vydané deníky Pavla Juráčka otevřely propastný pohled do duše tvůrce zmítaného vlastním talentem i skeptickými pochybami. Zůstal věrný své povaze i přesvědčení a zaplatil nemilosrdně.

Štefan Uher
Otevřel cestu moderní slovenské kinematografii a jejímu zkoumání etiky minulé i současné. Štefan Uher sám zůstal však skromným tvůrcem, jitřivě vnímajícím společenské křivdy, které nakonec dolehly i na něho samého.

František Vláčil
Režisér nejceněnějšího snímku čs. kinematografie, Markety Lazarové. Ve filmu byl František Vláčil autodidaktem, jeho imaginace a výtvarné vidění mu však dopomohly k jedinečnému postavení, s nímž se kdokoli jiný jen těžko měřil.