Chat

režisérka, scenáristka, autorka projektu

Zora Cejnková

Dovolená v Protektorátu je první historickou docureality v českých televizích. Jak natáčení probíhalo? A s čím vším se soutěžící museli vypořádat? Své dotazy můžete položit přímo režisérce Zoře Cejnkové!

Záznam chatu ze čtvrtka 21. května 2015

Radmila: „Dobry den, znam Vas moc zajimavy dokument o Walesu, ktery byl velmi zajimave natonecny, sama do Walesu moc rada jezdim a mam ten kraj rada, tak bych Vam touto cestou chtela podekovat a zaroven bych se Vas chtela zeptat, co Vas inspirovala k natoceni a k vytvoreni projektu "Dovolena v Protektoratu" a jak moc se lide vcitili do te doby? Uz se tesim na sobotu na prvni dil. Moc Vam dekuji a preji Vam ve Vasi dalsi praci hodne uspechu. Radmila Korhonova“

Zora Cejnková: „Dobré odpoledne z Kavčích hor, zdravím všechny, kteří se zajímají o Dovolenou v protektorátu a děkuji za otázky. Paní Radmilo, k vytvoření námětu mě inspirovalo vyprávění mých prarodičů, kteří prožili protektorát na Vysočině jako obyčejní lidé z města. Babička mi sugestivně líčila, jak krmila v kuchyni husy bramborovými šiškami, jak pašovala v kočárku (mé mamince bylo pár měsíců) jídlo od příbuzných z vesnice, jak dědův bratr vyskočil z transportu do Mathausenu a mnoho dalšího. Zůstalo mi to v paměti a jednoho dne jsem si to vybavila a řekla si, že je to docela zapomenutá část našich dějin a že bych velmi ráda připomněla, že válka zasáhla nejen vojáky, ale každého jednoho obyčejného člověka. Naše rodina se postupně, každý její člen jiným způsobem, vžila do situace a místy jsou reakce velmi sugestivní.“

Jendulka: „Dobrý den, moc vám fandím a těším se. Jsem ze Starých Hamer a mí prarodiče tady za války mnoho zkusili. Zemřelo jim miminko a babička málem zemřela na otravu krve po porodu. Jejího otce zatklo gestapo jen za to, že (zcela nedobrovolně) dal partyzánům benzín . Tři měsíce ho věznili v Brně a měl obrovské štěstí, že to přežil. Jak se Vám u nás v Hamrech líbilo? Použili jste i nějaká fakta z naší obecní kroniky? Přeji mnoho dobrého a krásný den.“

Zora Cejnková: „Děkuji za podporu! Moc se mi v Hamrech líbilo, bylo to neopakovatelné natáčení. Z vaší obecní kroniky jsem použila například zmínku o výletu esesáků po Beskydech, tento zápis v kronice posloužil jako inspirace k jedné ze situací, kterým rodina čelí.“

Michal: „Chcete timto poradem bojit proti nezajmu mladych lidi o historii? Dik.“

Zora Cejnková: „já myslím, že historii je důležité znát, ne snad každý detail, ale je přínosné si uvědomit, že i lidé, kteří žili před námi, se museli vyrovnat s obtížemi své doby. někteří to měli bohužel opravdu mimořádně těžké jako generace mých prarodičů, kteří se narodili těsně před první světovou válkou a jako mladí lidé prožili tu druhou...je fakt, že mnoho diváků se nepodívá na dokument o čemkoliv jen proto, že je to dokument. Zkusila jsem proto vymyslet jiný způsob, jak historii ukázat. Nechci tím říct, že je to banální způsob, je jiný.“

Nsc: „Chystá se i 2. řada Dovolené v Protektorátu?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, to uvidíme podle úspěšnosti seriálu. zatím jsou reakce velmi emotivní, a to se ještě nezačalo vysílat. Já doufám, že se ta diskuse kolem tohoto projektu stane věcnější, až diváci uvidí, o co se snažíme. Když Dovolenou jako diváci podpoříte, tak třeba bude i pokračování v jiné době...“

Nsc: „Je ošetřeno, aby Dovolená v Protektorátu nevyvolávala antiněmecké nálady?“

Zora Cejnková: „Seriál se soustředí na válku a její dopady na běžné občany, nechce šířit národní nenávist.“

Nsc: „Není v tom dělat docureality z Protektorátu malinko neúcta a nepietnost?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, já jsem přesvědčena, že tím jak ukazujeme každodenní situaci běžných lidí za války a jejich možný střet s okupační mocí, tak rozhodně prokazujeme velkou úctu a respekt vůči každému, kdo touto zkušeností musel projít. Proč by mělo to, že se o tématu mluví, znamenat neúctu? Rodina prožívá ty válečné chvíle podle svého rozhodnutí a charakteru, ukazuje, jak nesmírně obtížná ta doba byla a že i drobnost mohla rozhodnout o životě nebo smrti. Sami na vlastní kůži prožijí určitou zkušenost. A nám, divákům, ji předávají.“

Nsc: „CO Český svaz bojovníků za svobodu, Sdružení Českého národního povstání-ČSBS, Svaz vojenských veteránů ČR, Sdružení zahraničních vojáků II. světové války, Sdružení čs. zahraničních letců 1939 - 1945, Svazu letců svobodného Československa v Londýně atd. Jak se vyjadřují k Vašemu projektu?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, pokud vím, zatím žádné stanovisko od těchto organizací nepřišlo. Já myslím, že čekají, až co uvidí na obrazovce. A pak případně přijdou s nějakým hodnocením.“

xixao: „Přemýšlela jste o tom, jak byste se zachovala vy v době protektorátu? A jak jste vybrali tu rodinU? Děkuju“

Zora Cejnková: „Dobrý den, velmi často, byla to mezní doba, kdy šlo o život, a myslím, že můj seriál přispěje k tomu, že si budeme moci lépe představit, jaká hrůza to musela být. Nikdo ovšem nedokáže vrátit čas, ani my filmaři ne. Dokázali jsme se snad k té době aspoň přiblížit, abychom zobrazili aspoň střípky té děsivé minulosti...“

Red-horse: „Dobrý den, kdo rodinu osvobodí? Bude to Rudá Armáda?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, přece nemůžete chtít po autorce, aby Vám prozradila, jak to celé dopadne. Obávám se, že si budete muset počkat až do konce...“

Idžick: „Dobrý den, jak můžu mít strach o soutěžící, kteří sami vědí, že žádný protektorát kolem nich není a musí být pouze chvíli na chatě a následně dostanou odměnu. Kde přesně je v Dovolené v Protektorátu napětí? Kde ho mám hledat? Děkuji“

Zora Cejnková: „Dobrý den, uvidíte sám (sama? - omlouvám se, nevidím zde, jestli jste pán nebo dáma, budu psát v mužském rodu)..nejsou na žádné chatě a rozhodně ne na dovolené. Jaké emoce to ve Vás vyvolá, to je asi u každého jiné. Slíbit mohu pouze to, že rodina to prožívala velmi silně.“

Vali22: „Proč jste si vybrali beskydy? Proč jste nejeli někam, kde ta konfrontace mohal být mnohem lepší?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, potřebovali jsme izolované místo, kde bude vhodné stavení, místo pro zvířata i pole. A navíc v Beskydech je krásně. Děj je někdy inspirován místem, ale většinou ne, není to protektorát v Beskydech. Staré Hamry byly i logisticky výhodné, aby to nekomplikovalo natáčení. Neustále jsme vozili materiál a herce, takže Hamry byly dobrá volba.“

johnnyzt: „Dobrý den, rád bych se paní režisérky zeptal, zda seriál Dovolená v Protektorátu může inklinovat k tomu, že někdo, například naši neonacisté, zkusí něco podobného. Tzn. zda jste uvažovala o tom, že podobným ultra pravicovým typům neposkytujete inspiraci, jak v praxi určité věci provádět. Například psychický nátlak atp. Děkuju“

Zora Cejnková: „dobrý den, doufám, že ne. Oni si neonacisté historii upravili podle své ideologie, většinou ji skutečně vůbec neznají. Bohužel inspiraci k brutálním činům mohou najít úplně jinde, stačí se podívat na zprávy..“

Coffinmaker: „Dobrý den, paní režisérko, jakou máte průpravu pro téma druhé světové války? Točila jste už něco na toto téma? Proč zrovna druhá světová? Má někdo z vaší rodiny osobní zkušenošt s válkou?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, najděte si někde moji filmografii, dokumentů o historii jsem natočila víc, i když ne z druhé světové války. Měla jsem ale velmi zdatné odborné poradce, kteří se podíleli na přípravě scénáře, zařizování domu, i na psaní komentářů. Dávala jsem jim velký prostor a myslím, že to na projektu bude poznat. O osobních zkušenostech mé rodiny z protektorátu jsem dnes už psala...“

Chors91: „Dobrý den, paní Zoro, přemýšlím, že dítěti Váš seriál pustím. Ale trochu se bojím, že tam bude násilí. Můj syn je ještě malý. Bude tam násilí?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, nepíšete, jak moc se synek malý. Mohu Vám ale říct, že já mám devítiletého kluka, který se na kousky Dovolené dívá ve střižně, hrozně ho to baví a zajímá...samozřejmě některým okolnostem a souvislostem nerozumí. Určité násilí tam bude, protože ta doba taková byla. Snad byste to mohl vyřešit tak, že se na díl podíváte v televizi a pak když uznáte za vhodné, aby to viděl, pustíte mu to na ivysilani...“

hooper6: „Dobrý den, Jak probíhal konkurz na rodinu? Co bylo podstatné, aby do soutěže šli. Nechápu totiž, jaké v tomhle případě může být měřítko, protože protektorát přece zažily všechny rodiny.“

Zora Cejnková: „dobrý den, hledala jsem třígenerační rodinu, která do toho půjde nejen pro peníze. Ty jsou důležité, ale ještě důležitější je další motivace rodiny. Naši jsme velmi soudržnou rodinu, která chtěla vyzkoušet, zda zvládne prožít nějakou historickou etapu a zda vydrží všichni spolu pod jednou střechou dva měsíce. Líbilo se mi, že jsou energičtí, vtipní a chytří.“

Veronika Pupikova: „Dobry den,chtela bych vam moc podekovat,ze tohle někdo vůbec zvladl a vytvoril.clanek k tématu je opravdu vystizny.Opravdu velka poklona vam vsem.Veronika Pupikova Trojanovice 27 let“

Zora Cejnková: „Děkuji! Byla to nádherná práce, obrovská filmařská zkušenost.“

FigyViolet: „Četl jsem, že pořad by měl být edukativní. V čem? V tom, že si parta herců bude hrát na gestapáky a rodina vyhraje peníze? Moc tomu nerozumím. Dáte nám nějaké příklady? Děkuju“

Zora Cejnková: „Dobrý den, dozvíte se, jak žili lidé svůj každodenní život za protektorátu. To není málo, už jsme spoustu věcí zapomněli. Dobové postavy vnášejí do života rodiny dobové situace, kterým museli lidé čelit. Zatím všichni, kteří filmy viděli, to nutilo klást si určité otázky, třeba o tom, jak by se asi zachovali oni sami v podobné situaci? Říká nám to mnoho o nás samotných a o myšlení lidí, kteří protektorát museli prožít. Zkuste se na to podívat bez předem daného názoru a třeba budete příjemně překvapen.“

huspenina33: „Jak nákladné je vybudovat iluzi protektorátu? Časově i finančně? A to se bude odehrávat jenom na té jedné chalupě?“

Zora Cejnková: „Dobrý den, tak to byl velký oříšek, práce pro tým odborníků z různých oborů. Snažili jsme se o maximální možnou autenticitu až do detailů. Jistě bude spousta připomínek, že tamto mělo být jinak, ale mohu říct, že si za tím, co jsme vytvořili, stojíme. Museli jsme připravit dům a celé jeho okolí ne k běžnému natáčení filmu, ale k reálnému životu, takže tam muselo být všechno opravdu, ne naoko. Musím poděkovat architektovi Petru Píštěkovi a všem rekvizitářům za famózní práci. snad to vy, diváci, oceníte. Děkuji za zájem a pro dnešek se loučím.“