Šmírák
Mark Lewis, zaměstnanec filmového studia a fotograf, který si přivydělává pořizováním pornografických pohlednic, prožil neradostné dětství v roli pokusného králíka při vědeckých výzkumech svého otce. Vyrostl z něj osamělý voyeur, posedlý touhou zabíjet a zachytit okamžik smrti na filmový pás. Tento děsivý, zároveň však nesporně inteligentní film kritika v roce 1960 nedokázala strávit. Snímek, v němž autoritativní otec týrá malého Marka (otce hraje samotný režisér a malého Marka jeho vlastní syn), který později vyroste v tragického, leč sympatického zlosyna v podání Karlheinze Böhma, odkazoval na zvrácenost skrývající se pod povrchem spořádané středostavovské Británie a v samotných základech filmového umění. Filmový establishment byl pobouřen. Copak toto je dílo režiséra, který společně s Emericem Pressburgerem natočil takové skvosty světové kinematografie, jako byl Černý narcis (Black Narcissus, 1947) nebo Červené střevíčky (The Red Shoes, 1948)? Šmírák byl po zdrcujících kritikách stažen z kin a Powellova pověst se ocitla v troskách. Za mistrovské dílo byl snímek, který zničil Powellovu kariéru, označen až později. Svou sílu si toto v historii žánrového filmu přelomové dílo zachovalo dodnes.