Mistr
Americký režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejosobitějším filmovým tvůrcům současné doby. Jeho autorská díla vedle bravurního zvládnutí filmového řemesla obsahují řadu zneklidňujících otázek, kladených divákovi od okamžiku, kdy je vtažen do filmového děje. Podobně uhrančivým je i jeho snímek Mistr (2012), vyprávějící příběh válečného veterána Freddieho Quella (Joaquin Phoenix), jenž po řadě životních peripetií zakotví v družině stoupenců charismatického zvěstovatele nové doktríny (kterou nazývá Program) Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman). Oba muži jsou k sobě přitahováni, jeden druhého obdivuje, ale také potřebuje. Snímek získal značnou publicitu ještě před dokončením, když vyšlo najevo, že jeho titulní postava je zřejmě inspirována zakladatelem scientologické církve Ronem L. Hubbardem. Hlavním aktérem tu ovšem není titulní mistr, ale jeho psychicky poznamenaný stoupenec Quell, zápasící s vnitřními démony a chimérami. Anderson film natočil na negativ 65mm, nabízející vyšší rozlišovací schopnost (televizní divák ho uvidí v HD), a opřel se především o mimořádné výkony nejen obou hlavních představitelů, ale také ostatních herců, zejména Amy Adamsové v úloze mistrovy dominantní manželky; všichni tři byli ostatně odměněni oscarovými nominacemi. Film získal řadu dalších ocenění, tři z toho na MFF v Benátkách - Stříbrného lva za režii, Cenu FIPRESCI a Volpiho pohár pro Joaquina Phoenixe a Philipa Seymoura Hoffmana.