Chat

Petr Jarchovský
Petr Jarchovský donedávna působil jako vedoucí katedry scénáristiky a dramaturgie na pražské FAMU. Dlouhodobě spolupracuje s režisérem Janem Hřebejkem, se kterým dokonce studoval. Z jeho dílny vzešly filmy jako například Šakalí léta, Pupendo nebo Musíme si pomáhat. Jeho posledním dílem je film Želary.
Záznam chatu z úterý 23. září 2003
Lukáš: „Dobrý den, prvně gratulace k perfektnímu filmu a teď hned přejdu k otázce : Zajímalo by mě, kde se film natáčel - kde se dá ještě dnes najít takový nedotčený kus přírody a krásné scenérie?“
Petr Jarchovský: „Film se natáčel v obci Zázrivá na Slovensku. Na naší straně Beskyd se bohužel již takto zachovaný, nedotčený kout přírody nenajde.“
tereza: „film je skvěly... budete připravovat zase nový?“
Petr Jarchovský: „Právě v těchto dnech natáčíme nový film společně s Janem Hřebejkem podle mého scénáře, který se jmenuje Horem pádem. Hrají v něm vynikající herci, například Jan Tříska, Emília Vašáryová, Jiří Macháček, Jan Budař, Jaroslav Dušek a mnoho dalších. Je to film ze současnosti, pro nás s Honzou tedy nová výzva.“
Fochler: „Želary byl hlavním dílem oné paní která si dělala poznámky ze svého života dlouho tam ležely až si jich někdo všimnul a je z toho guttfilm proč nezavedete ňejakou svoji internetovou stránku,kam by obyčejní lidé posílali své návrhy na film.Vždyť oni mají v hlavách svoje životy ,příběhy,nápady,náměty a nejvíce staří lidé.Já osobně mám návrh na film,ale není komu ho předvést.Abych řek pravdu nejFilm byly Šakalí léta--------Váš dům posere pták tuc tuc tuc super nebo jak se vytentil do lahve a oni to pak vypili(chudák Abrahám,neměl z toho závratě)??Díky čau“
Petr Jarchovský: „Nešlo samozřejmě o nějaké poznámky staré paní, ale o vynikající literární počin do té doby neznámé autorky Květy Legátové. O kvalitách jejích textů svědčí i to, že nezávisle na vzniku filmu získaly povídky Želary a Jozova Hanule literární cenu za literaturu.“
Andrea: „Napsala jsem 4 scénáře, co mohu udělat pro jejich realizaci, když studium FAMU v mém věku již nepřipadá v úvahu? Bylo by mi ctí, kdyby jste si přečetl alespoň jeden z námětů a posoudil jej. Děkuji za radu.“
Petr Jarchovský: „V dnešní době je možné obeslat nejrůznější literární soutěže, jakou je například Cena Sazky pro scenáristy, vypisovaná Českou filmovou akademií. Já sám učím scenáristiku na FAMU a mám tedy po celý rok hodně práce se začínajícími scenáristy.“
roman: „balis si jointy OPAVA“
Petr Jarchovský: „Nebalím.“
Pavel: „Pane Jarchovský, vysvětlete nám blíž závěr filmu. Eliška/Hana se vrátila do moderního života - ale trvale vnitřně změněna. Želarská zkušenost byla transformační a pokusy o zblížení se "starými" láskami (chir. Richard) se ukázaly jako prázdné. Zůstala JOZOVOU HANULÍ a o tom asi příběh byl. Závěr filmu na mne působil jinak - než závěr románu. A asi nebudu sám. Zkuste o tom ztratit několik slov“
Petr Jarchovský: „V původním rukopise tato scéna byla. Paní Legátová ji pak vypustila. Nám se ale líbila, právě ve smyslu vašich slov, proto jsme ji ve filmu zanechali. Tento závěr skutečně rozděluje publikum našeho filmu: někteří jej přijímají, rozumí mu, jiní by raději skončili film ve vypjaté scéně Jozovy smrti.“
Jezinka: „Jak se moc tě pohltila atmosféra želarů?“
Petr Jarchovský: „Mně atmosféra knih paní Legátové oslovila velmi ještě v době, kdy o existenci jejích povídek ani jí samotné vlastně nikdo nevěděl. Svědčí o tom i to, že jsme celý nákladný a náročný projekt připravovali s režisérem Trojanem vlastně pět let.“
XRadim J. StechovskyX: „Dobry den, dobre odpoledne preji, zdravim Vas! Mam prosim dotazy a prosim o zodpovezeni, diky dopredu! Nemel byste chut zpracovat latku z oblasti vyhaneni a etnocidy sudetskych Nemcu v letech 1945 - 47? nebo scenaristicky zmapovat soucasnou ceskou extremni levici a pravici? Namety bych mel!Jaky je Vas scenaristicky vzor? Co si myslite o tom, ze CT neuvadi prilis casto filmy venujici se tematum komunismu ci vubec hlubsim a citlivejsim otazkam!? Diky za odpovedi a jsem s pozdravem hezky, prijemny a uspesny den! + odbocka a mozna nesmysl, na fotu na strance CT k tomuto chatu jste dost podobny Ladislavu Jaklovi - Klausovu cloveku, uz Vam to nekdo rekl? Ale je to asi jen zdani!“
Petr Jarchovský: „Otázkám českého rasismu a xenofobie se věnujeme v našem novém filmu Horem pádem. Témata, o kterých píšete jsou zpracovávána a někdy vynikajícím způsobem dokumentárními filmy (ČT2). Nás potká nejprve příběh, který nás svým přesahem osloví, na takové chvíle čekám. Můj scenáristický vzor není vyhraněný, obdivuji práci trojice Papoušek, Passer, Forman, scénáře J. C. Carriera, W. Allena, Roberta Altmana a tak bych mohl pokračovat. Ohledně tématu komunismu doporučuji vaší pozornosti vynikající dokumentární cyklus, který byl vysílán ČT: Ztracená duše národa. Šlo o prozatím nejsilnější autentickou výpověď o době, kterou byla nucena žít generace našich dědečků a otců a také generace naše.“
Luca: „Ahoj budete pripravovat nejake konkurzy pro deti?Myslim do vasich filmu!Mela bych zejem.Diky Luca“
Petr Jarchovský: „Teď máme právě film roztočený, tam už jsou všechny role obsazeny, bylo by asi dobré se přihlásit nějaké dobré castingové agentuře, případně pomocnému asistentovi, který si pořádá archiv případných herců epizodních rolí.“
Janka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je ve filmu Želary moc erotických scén nebo mohu vzit deti s sebou do kina? Dekuji“
Petr Jarchovský: „Želary obsahují některé milostné scény, obsahují i scény násilí, nicméně nikterak naturalistické. Myslím si, že děti starší 12ti let mohou film shlédnout a porozumět mu.“
Jindriska: „Chci se zeptat, jak se Vám spolupracuje s panem Hřebejkem? Nelezete si někdy na nervy? :-) Také Vám chci popřát mnoho úspěchů do další práce.“
Petr Jarchovský: „My už jsme si na nervy dávno dolezli. Známe se od čtrnácti let.“
HECKR: „zdravim petre mam takovy dotas skterim hercem nebo hereckou ze zaharnici setkal predem dik za odpoved“
Petr Jarchovský: „Ze slavných hvězd světové kinematografie jsem se osobně setkal s Woody Harrelsonem, představitelem Larryho Flynta z filmu Miloše Formana.“
DANIEL HENDRYCH: „MELA BY VLADA PADNOUT“
Petr Jarchovský: „Snad ani ne, jen někteří jedinci by měli vypadnout.“
Lucka, Brno: „Zdravim Vas, dekuju za film "Musime si pomahat" a za krasne zpracovani "Zelary". Skutecne pusobive pribehy. "Musime si pomahat" jsem videla v kine trikrat a u Zelary tomu snad nebude jinak, to se musi videt vickrat. Diky! Preji hodne uspechu.“
Petr Jarchovský: „Děkuju vám za příjemná slova, jsem rád, že naše látky, příběhy, které chceme vyprávět, nacházejí své diváky. Dává nám to energii i naději do příští práce. Ještě jednou vám děkuji i za Ondru Trojana a Honzu Hřebejka.“
Jana Pavlíčková: „Který z bratrů Trojanů Vám dával víc zabrat?“
Petr Jarchovský: „Samozřejmě Ondra. Vždyť je to producent našich filmů.“
Petr Baláž, Hradec Králové: „Dobrý den, předně mi dovolte vzdát čest Vašim důkladně propracovaným dílům a báječnému smylu pro humor. Moc mě mrzí, jak televizí opomíjeným dílem je Vaše prvotina Pějme píseň dohola, kterou jsem před dvanácti lety viděl poprvé a naposled a dodnes na ni vzpomínám. Rád bych se zeptal, co je pravdy na tom, že máte v šuplíku hotový scénář na Škvoreckého Zbabělce a jestli tento projekt spěje k nějaké realizaci, popř. co výhledově chystáte nebo na jaké další látce pracujete. Předem děkuji za odpověď, mějte se hezky a hodně štěstí v další práci.“
Petr Jarchovský: „Škvoreckého Zbabělce jsem opravdu před čtyřmi lety zpracoval, nicméně z realizace filmu sešlo. Možná, že se mi budete divit, ale jsem svým způsobem rád. Nádherná knížka tak zůstane "panenskou" a nezkazí ji neadekvátní filmová realizace. V současné době, jak jsem již předeslal, natáčíme s Honzou Hřebejkem podle vlastního námětu film ze současnosti Horem pádem. Není vyloučeno, že někdy v budoucnu, budeme s Honzou Hřebejkem realizovat můj přepis Hrabalova Anglického krále, to je ovšem ve hvězdách.“
Lucie P.: „Ve filmu postrádám přirozený a postupný přerod vzpoury, strachu a paličatosti Hanule v lásku a náklonnost k Jozovi. Na plátně běží jistý děj, ale chybí v něm emoce. Co Hanule cítí po pár dnech v Želarech? Myslí stále na Richarda, zbavila se minulosti tak lehce jak se ve filmu nabízí? Nenapadlo Vás vylepšit scénář vnitřními monology Hanule, kterými by nám nejen leccos z dějové linky osvětlila, ale také bychom čitelněji pochopili nůžky pod jejím polštářem a jiné scény?“
Petr Jarchovský: „Film se pokouší mluvit řečí obrazů, nemyslím si, že by vnitřní monology a hlasy figur věci výrazně pomohly. V tom je právě rozdíl mezi literaturou a filmem. Možná by stálo za to, kdybyste si přečetla knížky paní Legátové. Je přirozené, že se filmová interpretace liší od předlohy a třeba pro vás bude tím pravým právě četba intenzivních textů paní Legátové.“
Nininek: „Kde bydlíš?“
Petr Jarchovský: „Neřeknu.“
Marie: „Jak moc Vám pan režisér zasahoval do scénáře? A jak moc jste ho nechal? Zdraví, M.“
Petr Jarchovský: „Scénář měl sedm verzí a šlo o spolupráci a nikoliv o souboj. Za výsledek tedy nesu adekvátní spoluzodpovědnost.“
Marie: „Řeknete nám něco o novém filmu, který chystáte s p. Hřebejkem?“
Petr Jarchovský: „Tentokrát jde o skutečně trpkou vizi našeho současného žití, pojednává o tématu emigrace a imigrace, ale určité míry humoru se samozřejmě ani zde nevzdáváme, ten je pro nás médiem, způsobem, jakým můžeme se svým publikem spolusdílet věci, které nás trápí. Film bude mít premiéru v dubnu příštího roku, jsme v půlce natáčení, plni nadějí, ale i obav. Jde pro nás přeci jen o neprozkoumanou krajinu - výpověď o současnosti.“
Pavel: „Dobrý den p. Jarchovský, nejprve Vám chci poděkovat za námět a za to, že jste jej předložil O. Trojanovi. Vznikl opravdu krásný film. Více v diskusi. Ale pořád mi vrtá hlavou ten závěr, ptá se Vás jistě více diváků - čtenářů, i Já jsem Vám poslal už podobný dotaz. Proč jste se více nedrželi předlohy a nenechali Elišce/Haně závěr z novely? Je silným vyústěním celého příběhu, dává mu smysl a Želarská zkušenost měla na ni hluboký, celoživotní transformační vliv. Zůstala po zbytek života JOZOVOU HANULÍ. Bylo cítit, že to dokáže láska. Na mne takto Váš závěr nepůsobil. Jinak ale gratuluji, neobyčejný film, neobyčejná práce - asi na to nikdy nezapomenu...“
Petr Jarchovský: „Na otázku vyústění filmových Želar jsem již odpovídal. Děkuji vám za vaše gratulace.“
Vilém: „Jak dlouho se film Želary natáčel? Děkuji!“
Petr Jarchovský: „Film Želary se připravoval tři roky, natáčení samotné pak trvalo další dva roky.“
Helena Semrková: „Zdravím a chtěla bych se zeptat, jaký z vašich filmů měl zatím největší úspěch mimo ČR. Da se vůbec nějak předvídat, jak dopadnou v cizině Želary? Nebo je to velká loterie? Dííky.“
Petr Jarchovský: „Jednoznačně největší úspěch měl film Musíme si pomáhat, který získal mimo jiné nominaci na amerického Oskara. Zatímco u nás nás naprosto konsternoval úspěch Pelíšků a Pupenda. Každý z těchto filmů viděl milion diváků. Úspěch Želar se předvídat vůbec nedá, nicméně náš americký prodejce Neil Friedman jej má velmi rád a intenzivně se stará, aby pro film získal zahraničního distributora.“
jitka: „Dobrý den.Film je opravdu moc krásný.Moc obdivuji výkon pana Cserhalmiho. Můžete o něm říct něco víc, jak se s ním spolupracovalo a jak na vás působil?Děkuji.“
Petr Jarchovský: „Gyorgy Czerhalmi je absolutní hvězdou evropského filmu. Má za sebou kolem 120 filmových rolí. V šedesátých letech se proslavil jako erbovní herec režiséra Miklose Janczóa. Je to naprostý profesionál, o čemž svědčí i to, že celou svoji roli odehrál v maďarštině a tento handicap není na emocionálním vyznění scén v Želarech nijak vidět. Film je jeden velkej, krásnej podvod.“
Máca: „Setkal jste (třeba jako student) někdy s tím, že by vás někde s vaším nápadem (scénářem) vyhodili a pak toho za čas hořce litovali?“
Petr Jarchovský: „Ano. A ne jako student. Na Pelíšky jsme nedostali grant. Musíme si pomáhat odmítlo několik producentů.“
Filip K.: „Dobré odpoledne! Jak často se vídáte s Janem Hřebejkem? Padla na vás někdy při práci na nějakém z projektů ponorková nemoc?“
Petr Jarchovský: „Vidíme se skoro každý den, mám tu výhodu, že můžu být přítomen při natáčení, ale pak i ve střižně a cítit se jako skutečný spoluautor filmu. Ponorková nemoc zatím nehrozí.“
Filip K.: „Jakou hudbu si rád poslechnete?“
Petr Jarchovský: „Americké černošské bluesmany, Boba Dylana, Neila Younga, etnickou muziku všech proveniencí...“
Vlasta: „Zdravím vás a měl bych otázku: myslíte si, že jste známá osoba, nebo to nijak nepociťujete? Pro mnoho lidí jste asi známý spíš svým jménem, než že by vás lidé zastavovali na ulici,.. nebo se pletu? Děkuji a přeji hodně úspěchů!!“
Petr Jarchovský: „Jako známá osoba se cítím mezi kolegy z oboru, nezaměňoval bych však známost s popularitou. Tu skutečně nepociťuji a jsem tomu rád. Vím, jaký je život s popularitou (herci, zpěváci) a věřte, že je to někdy velice těžké.“
Roman B.: „Co obvykle děláte po dokončení filmu? Jedete na dlouhou dovolenou? Nebo se hned vrhnete do další práce? Děkuji!“
Petr Jarchovský: „Scenárista je obvykle poněkud napřed, zatímco se štáb, režisér a herci věnují látce, kterou on napsal před dvěma, třemi lety, scenárista se mučí tím, co píše dnes. Připadá si zoufalý, protože je se svými limity sám. To ovšem skončí v momentě, kdy je roztočený film hotov.“
Roman B.: „Myslíte, že mají Želary šanci na nominaci na Oskara?“
Petr Jarchovský: „O tom, zda mají rozhoduje právě v těchto hodinách Česká filmová akademie. Jde o první krok v případné cestě filmu k nominacím americkým. Dopředu se však nedá žádný takový úspěch vykalkulovat ani odhadovat.“
Lucie P.: „re: knihy jsem četla, obě. ano, váš film se pokouší mluvit řečí obrazů, ale bohužel mu to nejde, něco vám tam selhalo.... jak říkám - emoce se vytratily a zbyly jen poskládané obrázky.... škoda“
Petr Jarchovský: „Já si to nemyslím a vy máte na svůj názor právo.“
Pavel: „Dobrý den a děkuji za krásnou práci. Myslím že jste přirozeně nominováni na Lvy za hl. ženskou roli (A. Geisl), hl. mužskou roli (G. Cserhalmi), vedl. ženskou roli (I. Bitová), kameru (A. Šopov), scénář(Vy), hudbu (p. Ostrouchov), nejlepší film a Oskara za zahr. nejlepší film. Z celého srdce Vám je přeji, ale dost asi bude i pocit, že v mnoha lidských srdcích se vlivem Vaší práce (všech) se něco pěkného odehrálo“
Petr Jarchovský: „Děkuji vám za přející slova.“
Ondra: „Kdy bude Váš nový film uveden do kin???“
Petr Jarchovský: „V dubnu příštího roku.“
Petr: „Máte nějaké vzory? Koho? Děkuji.“
Petr Jarchovský: „Z filmařů jmenuji oblíbence, nikoli vzory: Miloš Forman, Woody Allen, Robert Altman, Emir Kusturica, Federico Fellini, Jim Jarmush, ...“
Ludmila: „Dobrý den Vypadáte jako velký pivař. Je to jen zdání, nebo opravdu jste? Jaké pifko si dáte takhle po Ne obídku?“
Petr Jarchovský: „To bejvávalo.“
Jaroslav - Beroun: „Viděl jste někdy živou velrybu? Pokud ne chtěl by jste ji vidět?“
Petr Jarchovský: „Neviděl. Chtěl.“
jitka: „Když je pan Cserhalmi v Maďarsku hvězda číslo jedna,bylo ho těžké přesvědčit,aby hrál v českém filmu?“
Petr Jarchovský: „Nebylo těžké jej přesvědčit, reagoval pozitivně na scénář, bylo možná těžší pro producenta jej zaplatit. Ale vyplatilo se.“
Míra: „Nechtěl by jste si někdy vyměnit místo s herci a vystoupit tak z pozadí do vysluní uspěšných filmů?“
Petr Jarchovský: „Nechtěl, naprosto mě uspokojuje vymýšlet pro ně postavy a příběhy, které oni svým talentem naplní.“
Pavel: „Dobrý den, čtete diskusi k Vašemu filmu? A co jí říkáte? Jak hodnotíte kritiku. Musím říci, že jsem zvyklý na ledacos, ale když jsem se dočetl od jednoho kritika - že film postrádá silný příběh, začal jsem si myslet, že by kritikem měl být člověk teprve prokazatelně 20 let pracující v oboru - ne dříve“
Petr Jarchovský: „Diskusi k filmu čteme a sledujeme, kritiky přirozeně taky, snad na žádný film nebyly kritiky tak rozmělňující a vágní (až na výjimky), asi si s tím nedokázali poradit. Naučili jsme se nenechat se otrávit. Děkuji všem za jejich otázky a názory. Těším se na příští setkání třeba nad filmem Horem pádem. Zdraví Petr Jarchovský.“