Theodor Pištěk – držitel Oscara za film Amadeus a klíčový představitel českého hyperrealismu. Bilanční portrét světově uznávaného výtvarníka, scénografa a tvůrce filmových kostýmů.
Režie: Jan Hojtaš. Scénář: Jan Hojtaš, Marek Eben.
Byl jsem při tom

Theodora Pištěka (*25. 10. 1932 – †3. 12. 2025) syna ze slavné herecké rodiny přivedl k filmu režisér František Vláčil. Spolupracovali například na historických snímcích Údolí včel či Markétě Lazarové. Se svým vrstevníkem a přítelem z dob studií režisérem Milošem Formanem se pracovně setkal až při natáčení filmu Amadeus (1984), za který nakonec oba dva obdrželi cenu Americké filmové akademie Oscar. V roce 1990 byl stejný tandem odměněn cenou Francouzské filmové umělecké akademie César za snímek Valmont. Spolupráce pokračovala i při natáčení dalšího úspěšného filmu z roku 1996 Lid versus Larry Flint.

Theodor Pištěk byl také autorem návrhů nových uniforem Hradní stráže po návratu demokracie a v posledních desetiletích se věnoval především malbě. V kontextu světového hyperrealismu náleží k nejuznávanějším umělcům. Stal se také iniciátorem Ceny Jindřicha Chalupeckého, udělované každoročně nejnadanějším mladým českým výtvarníkům.

V dokumentárním portrétu zachycujícím mj. přípravy bilanční výstavy Theodor Pištěk pro Veletržní palác v roce 2012 zavzpomínal na své hlavní mentory, vyjádřil se k jemu vlastnímu zpochybňování reality a k bytostné lásce k automobilům a motorům. Neopomenul ani trapasy zažité při oficiálních příležitostech a zkušenosti z komplikované spolupráce s filmovými režiséry.

Napište nám