Základní instinkt
Jedním z nejproslulejších filmů 90. let je kriminální drama Základní instinkt (1992), jež sice do žánru nepřineslo žádný zásadní nový prvek, ale dovedným vršením do té doby v Hollywoodu víceméně tabuizovaných témat (sex, drogy, homosexualita) se stal prototypem úspěšného moderního thrilleru.
Detektiv Nick Curran (Michael Douglas) se při vyšetřování vraždy rokenrolového zpěváka seznámí s vyzývavou spisovatelkou Catherine Tramellovou (Sharon Stoneová), která ho nezadržitelně přitahuje, i když se zakrátko stává hlavní podezřelou. Policista s poněkud temnou minulostí (neoprávněné použití zbraně, užívání drog) pomalu rozplétá nitky složitého případu, v němž na sebe další zločiny nedají dlouho čekat, a přitom se pomalu propadá do tenat vlastní posedlosti.
Po všech stránkách propracovaný snímek (nezastupitelnou úlohu tu např. hraje nádherné prostředí San Francisca a jeho okolí) stojí a padá s hereckým výkonem do té doby jen málo známé Sharon Stoneové, která se díky němu stala doslova přes noc hvězdou první velikosti.
Rafinovaně kýčovitý scénář napsal maďarský emigrant Joe Eszterhas a působivou hudbu složil Jerry Goldsmith, který také byl spolu se střihačem Frankem J. Uriostem nominován na Oscara (oba nakonec vyšli s prázdnou).
Holandský režisér Paul Verhoeven (nar. 1938) se předtím v Hollywoodu prosadil komerčně úspěšnými sci-fi thrillery RoboCop (1987) a Total Recall (1990), což je také žánr, k němuž se nejčastěji vrací (Hvězdná pěchota, Muž bez stínu).