Chat

speciální pedagog

Mgr. Lenka Bittmannová

Záznam chatu ze čtvrtka 6. září 2018

ANTI: „Co si myslíte o inkluzi?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, inkluze je přirozeným vývojem ve vzdělávání, jsem přesvědčena, že pokud jsou k ní správně vytvořené podmínky (tzn. že má škola vhodnou podporu ze strany školského poradenského zařízení, jsou nastavena optimální podpůrná opatření), může obohatit i pedagoga a spolužáky dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Je však nutné velmi individuálně posoudit, zda je pro dítě se SVP vzdělávání v běžné škole vhodné. Je potřeba říci, že tomu tak není vždy.“

WAR: „Jakou úroveň obecně má podle Vás česká speciální pedagogika v současnosti?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Myslím si, že v celosvětovém hledisku jsme na dobré úrovni, o obor je mezi mladými lidmi,studenty stále zájem. Vzdělávání budoucích speciálních pedagogů se stále zdokonaluje a na většině fakult vyučují profesoři se zkušenostmi z praxe, což je podle mě velmi důležité.“

SK: „Jak vidíte jako spec. pedagožka roli asistentů pedagoga a jak roli osobních asistentů?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, podle nové legislativy může asistent pedagoga vykonávat některé z činností, které dříve vykonávali asistenti osobní. Což je podle mého názoru určitě dobře. Role AP ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je významná. Může průběh integrace (inkluze) pozitivně ovlivnit. U dětí s PAS je důležité, aby se mezi žákem a AP vytvořil vztah založený na důvěře, dítě s PAS je třeba poznat, zaměřit se na jeho individuální potřeby. AP často musí žáka s PAS aktivizovat, motivovat, usměrňovat pozornost. To velmi pomáhá tomu, aby takový žák zvládal běžnou výuku.“

Pavel Šimek: „Dobrý den prosím chci se zeptat jak je možné že ten autismus že se mluví až po revoluci , za komunistů nebyli nebo jak...“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, lidé s autismem určitě byli i za komunismu. Bohužel k diagnostice u nás ve větší míře docházelo až po revoluci, od devadesátých let se diagnostice autismu věnuje dr. Kateřina Thorová. Postupně se diagnostika zlepšovala, v současné době je mnoho odborných pracovišť, která se na diagnostiku PAS specializují. Lidé s autismem dříve často "končili" v bývalých ústavech sociální péče pro lidi s mentálním postižením. U lidí s lehčí symptomatikou, bez mentálního postižení k dg. nedocházelo, takže celý život žili s nálepkou podivínů, často na okraji společnosti.“

Vítková: „Dobrý den,co se dá dělat když děti s autismem jsou šikanované od zdravých dětí?Bohužel už k tomu došlo,pořád je začleňování důležité?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Je tomu skutečně tak, podle našeho výzkumu zažilo šikanu více než 70% dětí s autismem. Jde tedy o mnohonásobně vyšší číslo než u běžné populace. Děti s PAS jsou bohužel velmi snadným cílem pro šikanu, neprochází tzv. "hrami na sílu" (kdy děti zkouší, co spolužák vydrží, provokují ho, pošťuchují, pokud to druhý ignoruje, nechají toho, děti s PAS většinou reagují velmi emotivně a tím pádem se stávají ideální obětí), jsou sociálně naivní, chovají se jinak, odlišně. Co se týče prevence, je nesmírně důležitá úloha pedagoga. Jeho chování a přístup k dítěti s PAS může pozitivně i negativně ovlivnit chování celé třídy. Nutná je informovanost spolužáků i pedagogů. Snažíme se proto v co nejvyšší možné míře o vzdělávání pedagogů v problematice PAS, vhodných přístupech a také o práci s kolektivem. Děláme tzv. besedy pro spolužáky, kdy je vhodnou formou poučíme o dg dítěte s PAS,jsou vysvětleny odlišnosti, zvláštnosti, zjišťujeme postavení žáka s PAS v kolektivu. Je to často dobrá zpětná vazba jak pro pedagogy, tak rodiče dětí s PAS. Besedy vede terapeut a/nebo speciální pedagog, nejčastěji se (se svolením školy) konají pouze se spolužáky, tzn. bez účasti pedagogů i integrovaného dítěte). Začleňování i přes riziko šikany důležité a nutné je. Děti s PAS se musí učit v přirozených sociálně komunikačních situacích, jak se mají chovat, jak reagovat. Pokud by k těmto každodenním zkušenostem nedocházelo, nebyli by tito lidé v budoucnu schopni žít v běžné společnosti. Je to pro do určité míry příprava na život v zaměstnání, na kontakty s kolegy, budoucím partnerem.“

Barbora Zelenková: „Dobrý den, předně bych Vám chtěla poděkovat za Vaši práci. Ráda bych se zeptala, co mohu jako rodič dělat v případě, že mám podezření, že je mé dítě s autismem ve škole šikanováno? Jak postupovat? Děkuji.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den Barboro, velmi důležitá je úzká spolupráce a komunikace se školou.Sdělte své obavy paní třídní učitelce, která bude vhodný postup konzultovat s metodikem prevence. Každá škola má svůj program pro odhalování a řešení šikany. Je možné domluvit se na besedě se spolužáky, během kterých se často zjistí, že je ve třídě šikana v raném stadiu přítomna, od dětí se mnohdy dozvíme detaily, které jsou pro další postup užitečné. První řešení je, aby Vaše dítě nezůstávalo ve třídě o přestávkách samo, pokud chodí do družiny, je třeba domluvit zvýšený dohled. K šikaně totiž v drtivé většině dochází právě mimo výuku.“

Miroslava: „Dobrý den. Syn má diagnostikován Aspergerův syndrom.Základní a střední školu zvádl celkem bez problému s výbornými známkami. Nyní je ve 3. ročníku VŠ a i zde se snaží být co nejperfektnější - ale bohužel na úkor času- ale nestíhá.Nedá si říci, aby se zaměřil na to nejdůležitější(hlavně v psaném programu-projekty).V dětství chodil k dětskému psychologovi. Nyní psychologa pro dospělé,který by se zabýval aspergerovým syndromem nemůžeme najít. Jak mu pomoci?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, můžete mě kontaktovat na lenka.bittmannova@nautis.cz. Pokusím se Vám doporučit vhodného psychologa, terapeuta z Vašeho okolí. Terapie jsou důležité i v dospělosti lidí s PAS, VŠ studium je navíc stresující období, kdy tito lidé potřebují podporu ve zvýšené míře. Pomoci by mohly i skupinové nácviky sociálních a komunikačních dovedností pro dospělé s PAS, kde často kromě nácviku dochází i ke sdílení zkušeností a navazování přátelských vztahů. Snaha o dokonalost, perfekcionismus, patří mezi časté kognitivní omyly, které se s PAS pojí.“

Martina Tatková: „Dobrý den, u pětiletého syna čekáme na diagnostiku Aspergera ... rádi bychom usnadnili vstup do ZŠ - mají děti s PAS možnost získat asistenta? Vyhledáváme si jej jako rodiče sami? Nebo je možné zevšeobecnit, že dětem by vyhovoval více přístup alternativních škol? A předpokládám,že bez diagnostiky nemáme možnost čerpat služby typu nácviku komunikace apod.? Děkuji a hezký den“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, určitě ano. Služby školského poradenské zařízení, které je kompetentní k nastavení podpůrných opatření (mezi než patří i podpora asistenta pedagoga), můžete využít už ve chvíli, kdy odborník (klinický psycholog ve zdravotnickém zařízení nebo dětský psychiatr) vysloví podezření na PAS (jde o tzv. suspektní diagnózu). Hledání asistenta pedagoga je pak na škole, AP je jejím zaměstnancem. Škola ale potřebuje doporučení ŠPZ. Napište mi na: lenka.bittmannova@nautis.cz, pošlu Vám kontakty na vhodná pracoviště ve Vašem okolí. Ohledně alternativních škol; Jsou děti s PAS, kterým takový přístup vyhovuje, ve své praxi se ale častěji setkávám s tím, že je pro ně vhodnější běžný vzdělávací proud, kde je zajištěna předvídatelnost a struktura (pevné hranice, jasně ohraničená výuka a přestávky, pro děti s PAS objektivní a pochopitelný způsob hodnocení apod.). Nutný je ale na každé škole individuální přístup, dostatek informací nejen o dg obecně, ale hlavně konkrétním dítěti, konkrétních projevech v chování a komunikaci, individuálních zvláštnostech.“

Rázlová Jitka: „Dobrý den paní doktorko, mám dceru čtyři roky a pět měsíců. Zaujalo mě Vaše povídání a chtěla bych se zeptat, jestli nejsou tyto příznaky také nějakou formou autismu: má fóbii z knoflíků (to jsem zjistila až ke čtyřem letům, protože začala mluvit až kolem třech a půl let, dřív začala jenom brečet); když se přikrývá dekou, nesmí být naruby okraje a musí být úplně narovnaná; do teď má problém s větším kolektivem, ve školce se moc nezapojuje, když si oblíbí nějakého jedince, tak ho má moc ráda a pořád o něm mluví. Paní učitelky ale nic neříkali, do školky chodila již vloni. Moc děkuji, za Váš názor.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, zvláštní specifické fobie, opožděný vývoj řeči, potíže v kolektivu, ulpívavost a určitá rigidita v chování a myšlení mohou být projevem PAS, je ale určitě potřeba podstoupit odborné vyšetření. Napište mi, prosím, na mail: lenka.bittmannova@nautis.cz, předám Vám kontakty na vhodné odborníky, se kterými byste mohla vývojové zvláštnosti dcery konzultovat. Existují také screeningové dotazníky PAS, které by Vám mohly pomoci lépe zjistit, jaká je pravděpodobnost, že jde o autismus. Vzhledem k věku dcery bych doporučovala vyšetření u klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení, objednací lhůty jsou velmi dlouhé a bylo by dobré mít jistotu před nástupem do ZŠ.“

Veronika: „Dobry den, nas syn 3 a pul roku velmi spatne reaguje na zvyseni hlasu? Take nema rad velke mnozstvi lidi ( oslavy). Vse resime domluvou. Co delat? Dekuji“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, odpověď je částečně u předchozího dotazu. Pokud by se potíže stupňovaly (a přestávala by stačit domluva, vysvětlení, příprava na situaci) a objevily se jiné zvláštnosti, můžete vývoj syna konzultovat s odborníky. Samotné nepřiměřené reakce na hluk a větší množství lidí samy o sobě nemusí určitě znamenat, že má dítě PAS či jiné závažnější potíže.“

Klara Havlikova: „Dobry den!Syn Matej,diagnostikovany AS,ADHD,LMD.Klinicky psycholog,PPP,a Pedopsychiatr potvrdili diagnozu stejne!Skola nerespektuje veskere vysledky!Dnes jdeme do SPP,doufam ze bude skola jiz spolupracovat!Mame doporuceneho asistenta pedagoga (od pedopsychiatra)pro syna,skola mi zdelila ,ze asistenta muze napsat pouze SPP!Doufame ze asistenta dostane!Jen me mrzi,ze skola neudelala nic,vsechny lekare a odborniky jsem musela vyridit sama!Skola rekla je normalni,pouze nepozorny!Tak verim,ze bude vse jiz v poradku a skola bude spolupracovat!Dekuji a preji pekny den!“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Havlíková, podporu asistenta pedagoga může skutečně doporučit pouze školské poradenské zařízení (Speciálně pedagogické centrum a Pedagogicko-psychologická poradna). Ve škole určitě pomůže metodické vedení SPC, speciální pedagog SPC bude se školou pravidelně v kontaktu, naplánuje náhled ve výuce a konzultace s pedagogy. Skutečně se může stát, že se odlišnosti ve škole neprojevují tak jako v domácím prostředí, což může být pro učitele matoucí. Zápis z náhledu ve výuce bude zpětnou vazbou i pro Vás, jak syn výuku zvládá, jak se chová o přestávkách, je-li ve výuce aktivní, zda respektuje pravidla apod. Také věřím, že se synovi dostane potřebné péče a bude do školy chodit rád, pře“

Lída: „Dobrý den, chci se zeptat. Mám syna v prosinci mu budou 4 roky, narozen předčasně v 32. týdnu těhotenství. Příjde mě jako by měl nějaké autistické rysy, nebo nevím jestli to souvisí s věkem. Pooradíte? Udám příklady. U kamaráda musí sedět na jedné straně pískoviště, houpat se na houpačce jedné barvy ( rozhodí ho - pláč- když to tak není a musím mu vysvětlit proč to tak je, pak je v pohodě)Nenasoupí do jiného auta než našeho ( u sestry i dědy strašná scéna křik, kopání,... ale po vysvětlení druhý den bez problémů). Na hopsacích krůzích na hřišti hopsá pouze na žluté barvě, pokud se tam dostane jiné dítě, čeká u něho až odejde, ap. mluví pěkně komunikuje i s ostatními dětmi,lidmi.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, odpověď je níže v chatu, můžete mě kontaktovat, pomohu Vám s dalším postupem.“

Josefina Chlupacova: „Dobry den, jak dlouho se zhurba ceka na diagnostiku, mam dvouletou dceru. Diky Chlupacova“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Chlupáčová, čekací lhůty jsou různé, ale aktuálně je to na většině odborných pracovišť déle než 12 měsíců. Proto doporučujeme objednat dítě při závažnějším podezření co nejdříve.“

Michaela: „Dobry den, nekoukam od zacatku, proto se omlouvam za pripadny dotaz na jiz zminovane. Nevim, zda dceru tzv. “tahat” po doktorech - vetsi problemy s ni osobne nemam, ale pokud ma byt v kolektivu, je stydliva, boji se, i kdyz vidim, ze by se rada zaclenila, ale nemuze (neco ji brani), nekdy z toho zacne plakat. Na vse ji dopredu musim pripravit. Sama se i pta, co se bude nasledujici den/cas dit. Jakmile s tim neni seznamena, je problem. Take je zvykla na urcite veci, ktere, kdyz nejsou dodrzeny, histericky place. Priklad: jogurt ji davam v kelimku s odtrzenym vickem a zamicham. Pokud takovy jogurt dostane jinak a od nekoho ciziho (tety ve skolce), stydi se, neni schopna to rict a zacne plakat. Radeji stoji dal od kolektivu a jen pozoruje. Muze to byt normalni chovani stydliveho ditete? Nebo uz je to autisticke chovani?je dale hodne bazliva, boji se i u beznych pohadek. Dekuji.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Michaelo, popisované chování nemusí být nutně projevem PAS, některé projevy však typické jsou. Doporučuji nejprve konzultaci s odborníkem, jak jsem psala, existují screeningové dotazníky, které Vám mohou pomoci rozhodnout se, zda je pravděpodobnost vyšší a bylo by tedy třeba situaci řešit s odborníky či nikoli.“

Stepanka: „Dobrý den, existuje nějaké podložené zlepšení při lehkém AS, úpravou stravy? Například strava podle Gaps, omezení sacharidů atd... nebo jiný výživový směr?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, úprava stravy může pomoci mírnit např. projevy poruchy pozornosti (která je často k PAS přidružená). Rodiče mají dobré zkušenosti s omezením jednoduchých sacharidů a užívání některých doplňků stravy, vitamínů. Úprava stravy ani jakékoli doplňky však neřeší samotnou symptomatiku PAS, doporučuji terapeutickou intervenci, která jako jediná přináší efektivní výsledky.“

Jana: „Může u autizmu hrát nějakou roli i dědičnost?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, určitě ano.“

Jaroslava: „Prosím, je možné ještě nějak pomoci i dospělému člověku? Můj třicetiletý vnuk má už od dětství skoro všechny příznaky autizmu které jste uvedla. Nedovede se nikam začlenit, všude narazí protože chce zaujmou za každou cenu a je nešťastný, že ho ostatní "neberou" . Na koho by se měl obrátit o pomoc?“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Jaroslavo, kontaktujte mě, prosím, na mém mailu: lenka.bittmannova@nautis.cz. Doporučím Vám vhodné terapeuty a klinické psychology. Záleží na tom, odkud jste, v různých částech republiky je úroveň péče o dospělé s PAS na různé úrovni. Jste - li z Prahy, určitě doporučuji kontaktovat NAUTIS, z.ú. (Národní ústav pro autismus). Důležité je především to, zda bude vnuk sám chtít aktivně spolupracovat, to je často u dospělých lidí s PAS problém. Terapie u lidí s PAS funguje stejně jako každá jiná, tzn. klient musí chtít na sobě pracovat.“

Josef Nováků: „Dobrý den paní Batmanova, Vaše povídání se mi moc líbilo.Chtěl jsem se zeptat zda li nemáte někde školou nebo dětskou skupinu v Libereckém kraji. Pocházím z Tanvaldu a chtěl bych, využít vašich služeb.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den pane Josefe, v Libereckém kraji je nově otevřená dětská skupiny Myšonet (www.mysonet.cz), která je vhodná jak pro zdravé děti, tak i pro děti s lehčí formou PAS.“

Josefina Chlupacova: „Dobry den, Prosim Vas jak dlouho trva, nez u ditete zjisti autismus? Mam dvouletou dceru a nektere veci se mi nezdaji. Diky Chlupacova.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Chlupáčová Josefíno, aktuálně jsou čekací doby okolo 12ti měsíců. Máte-li podezření na PAS, doporučuji kontaktovat odborníky co nejdříve.“

Jana Prášilová: „Dbrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli můžeme usuzovat na nějakou poruchu, se kterou bychom měli navštívit odborníka - vnouček 3 roky a 2 měsíce - nemluví, napodobuje slova, někdy jimi i věc označí, ale nesestavuje je do vět, ani 2 slova dohromady, nepojmenuje tátu nebo mámu.. jinak je velmi opatrný, například nerad stoupá na neznámé (jiné) povrchy třeba na chodníku... díky moc za radu Jana Prášilová“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den paní Prášilová, můžete mě kontaktovat mailem, který je dostupný v historii chatu. Abych Vám mohla doporučit konkrétního odborníka, potřebovala bych o vývoji vnoučka vědět více.“

Katerina: „Dobry den, 12 let syn mnou diagnostikovan jako asp.syndrom. Konzultovano s odbornou neziskovou organizaci. Ti to take takto odhaduji. Protoze to v ramci moznosti nejak funguje i se sourozenci(zatim“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, dg PAS musí stanovit klinický psycholog ve zdravotnickém zařízení nebo dětský psychiatr. Pokud by se potíže stupňovaly a omezovaly fungování syna ve škole, v kolektivu vrstevníků, doporučuji kontaktovat kompetentní odborníky.“

Zdena: „Dobrý den, mám přítele je mu 55let, u kterého vidím zvláštní rysy chování. Je přehnaně hodný k ostatním lidem, je šikovný jako zámečník a udělá jim, když něco potřebují. Jenže oni to vědí a využívají toho. Má pocit, že musí udělat lidem vše hned, upřednostňuje před sebou samým. Je s ním problém domluvit se s ním, aby odpověděl na otázku. Odpovídá na něco jiného. Rád opakuje to samé, 5x je standartní. Říkám mu, že mi to stačí říci jednou, ale jak když to neslyší. Když mi píše sms, tak mi to pak osobně ještě několikrát zopakuje. Situace chápe jinak, nedokáže analyzovat myšlenky co je důležité v dané chvíli a méně důležité. Koupí mi věci, i když mu říkám, že to nechci, nebo to nejím. příště se to opakuje znovu a znovu. Jinak je ke mně hodný, ale jak se snaží a pochopí to po svém, a ne jak mu to člověk říká, tak to vyjde tak, že se to mine účinkem. Je to dost vyčerpávající vedle něj. Přijde mi, jako když žije ve svém světě a není přítomen konkrétní situaci. V práci dělá mistra, chlapi si z něj dělají srandu, často ji nechápe. Mám ho ráda, ale ta komunikace mě skutečně vyčerpává. děkuji mnohokrát za odpověď.“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, doporučuji zvážit párovou terapii, která by později mohla vést k další individuální terapii přítele. Jak jsem ale psala níže, musí sám chtít a aktivně se terapie účastnit.“

Veronika: „Jeste jeden dotaz, dekuji. Syn si rad hraje sam a postupne se zaclenuje do kolektivu. Nema rad, kdyz mu nekdo s deti neco prikazuje nebo nuti. Spatne na to reaguje nekdy az agresivne. Co delat, jak s nim mluvit...Zatim do skolky nechodi...“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, můžete mě kontaktovat mailem, odpovím individuálně.“

Michaela Jezdinská: „Dobrý den, Ráda bych se Vás zeptala, mám dceru ( 10 let), a od mala pozoruji její odlišnosti, špatný spánek, potíže s ovládáním emocí, ve školce fungovala normálně, ale jakmile přišla domů začalo malé peklo. Jakmile nebylo jen malinko něco podle jejich představ nastala bouře vzteku, bouchání hlavou o zeď a podobné 'scény ",postupně to přešlo i k výhrůžkám typu, že chce aby byla mrtvá - zabiju se, všichni mě nesnáší. Z dětmi ve škole v prvních ročních nevycházela - tvrdila že ji všichni obviňují že vše kazí. Zkusili jsme ji tedy ve třetí třídě přiřadit do jiné školy, což částečně zabralo, ale obtíže s navazováním kontaktů přetrvávají. Dál přetrvává i její 'touha" po vlastní dokonalosti, všechno chce okamžitě perfektní, je to pro ni a i pro mě velmi náročné. Mám ještě starší dceru a tyto problémy u ní neznám a vždycky jsem si říkala co je u té mladší špatně. Myslíte, že by pro ní bylo vhodné vyšetření. Předem děkuji za odpověď M.Jezdinská“

Mgr. Lenka Bittmannová: „Dobrý den, můžete mě kontaktovat mailem, odpovím individuálně.“