Daleko od okna
Kdysi tak šťastné Janovo manželství se pomalu začíná hroutit, když jeho žena Barbara zjistí, že nemůže mít děti. Utajované rodinné drama je nečekaně zastíněno katastrofou mnohem většího rozměru: vypuknutím druhé světové války. Rodinu přitom ohrožuje také s Němci kolaborující policajt Jodla, který tajně miluje Janovu ženu Barbaru a vyhledává její přítomnost. I přes nebezpečí, jež mu hrozí, poskytne Jan ve svém domě tajný úkryt mladé Židovce, Regině Liliensternové. Právě s ní se po čase intimně sblíží. Jejich vztah ale nezůstává bez viditelného následku, narozené dítě však najednou má dvě matky...
Drama patřící mezi nejlepší polské filmy roku 2000 je zlomovým titulem v kariéře režiséra Jana Jakuba Kolského. Ten se poprvé zřekl své oblíbené "vesnicko-mýtické" tematiky (známé ze snímků Pohřeb bramboru, Janek Vodnář, Ten, co hraje z talíře, Šavle od velitele, Dějiny filmu v Popielawách) a navíc poprvé ve své filmařské kariéře využil literární předlohu. Scénář napsal Cezary Harasimowicz na základě prózy spisovatelky Hanny Krallové, jejíž příběh vlastně vychází ze skutečné události. V nové podobě má až jakýsi univerzální rozměr, hodný řecké tragédie a propojuje realistickou fabuli s akcenty metaforickými a symbolickými (skříň v níž se jedna z hrdinek musí ukrývat, tu slouží jako symbol ponížení a útlaku). Tmavé a "klaustrofobicky" působící záběry kameramana Arkadiusze Tomiaka přispěly k vytvoření dusné a ztěžklé atmosféry. Příjemným hereckým překvapením filmu je Dorota Landowská v úloze neplodné Barbary. Vedlejší roli policajta Jodly ztvárnil znamenitým způsobem Krzysztof Pieczyński. Na přehlídce polských filmů v Gdyni v roce 2000 získal snímek několik cen: za vedlejší mužskou roli (Krzysztof Pieczynski), za scénografii (Michal Hrisulidis), za kostýmy (Małgorzata Zacharská) a za kameru (Arkadiusz Tomiak).