Chat

Prof. Jan Keller
Záznam chatu z úterý 6. března 2012
Iveta: „Dobrý den pane profesore, myslíte, že jsou naši politič. činitelé v realitě co se týká mezd, které bere obyčejný pracující lid v této republice? Propočítali si, že jejich NUTNÉ reformy jsou existenčně likvidační, pokud vycházíme z Vašich předběžných propočtů. Aby nám pak stačili hřbitovy a bylo dost lidí, kteří budou nás sebevrahy pohřbívat. A nebo pak opravdu nechme tyto pány a dámy žít s klasickou rodinou z našich 20000 mezd žít celý měsíc, tak jak žijí prodavačky, účetní, sanitáři, pečovatelky a ostatní pracující lid.“
Prof. Jan Keller: „Dobrý den, mezi znalci politického života se tvrdí, že průměrný poslanec ztratí kontakt s realitou zhruba během šesti týdnů ve funkci. Já se obávám, že tato lhůta se stále zkracuje. A PODLE TOHO TO PAK DOPADÁ.“
mirka melicharová: „pane profesore,zajímalo by mě,jestli je tato krize zaměstnání otázkou jen tohoto roku a od nového roku jestli začně obrat buď k lepšímu nebo horšímu.Ale nějaký odraz už to mít musí...děkuji za odpověď“
Prof. Jan Keller: „Nejsem ekonom. Ale pečlivě sleduji, co ekonomové tvrdí. Pokud se nepletu, během posledních dvou let minimálně třikrát ohlásili odchod krize. Když to říkali poprvé, ještě jsem jim věřil. Teď mám s důvěrou vůči nim stáoe větší problémy.“
Milan Š: „Dobrý den pane profesore, myslím si, že dnes jsou příležitosti široké. Dnes se mění daleko rychleji struktura ekonomiky a vstupují do hry nové firmy a některé staré zanikají. Nemyslím si tudíž, že současní vysokoškoláci zabírají místo novým.“
Prof. Jan Keller: „Dobrý den, na jednu stranu jistě máte pravdu. Já sleduji situaci ve Francii, která se vědecky vyvíjí dynamičtěji než my, Přesto každoročně produkuje třikrát více vysokoškoláků, než kolik vytváří ekonomika ročně pracovních příležitostí pro vysokoškláky.“
Filip: „Dobrý den myslíte že budou mít děti bohatých lidí lehčí přístup k vysokoškolskému vzdělání?“
Prof. Jan Keller: „Statistiky ze zemí, které sleduji, to jednoznačně potvrzují.Nemyslím si, že u nás by to bylo jinak.“
Lada: „V posledni dobe mam stale vyraznejsi zdravotni problemy a nevim co bude dal. Pred cca 50. lety se emigrovalo, ale dnes neni kam. Myslite, ze nektera politicka strana to umi resit?“
Prof. Jan Keller: „Jsem přesvědčen, že vládní strany to řešit nechtějí a opoziční strany k tomu nemají dost hlasů.“
Petr z Karlštejna: „Pane profesore, při debatě o školném mně stále chybí názor na studium zahranmičních studentů, např. Slováků...Proč oni u nás majíé studovat zdarma, vzhledem ke vzdálenosti od trvalého bydliště maí oppúroti našim dětem nárok na koleje a po absolutoriu také zůstávají v Česku a tím jsou našim VŠ konkurencí na trhu práce...!“
Prof. Jan Keller: „Já bohužel nevím, kolik Slováků u nás sleduje a jak velká je to finanční zátěž. Ale myslím si, že to není ten hlavní důvod, proč je na tom naše školství tak bídně, jak na tom je.“
K.J.Štolc: „Nikoliv dotaz. Problémem není volný přístup ke vzdělání na VŠ, ale dotace na hlavu, které brání školám nepřijímat i hlupáky a vyházet neschopné studenty. Pokud by VŠ byly financovány institucionálně bez ohledu na počet studentů, a studenti by procházeli jak při přijímání tak při zkouškách tvrdým screeningem, zrguloval by se výrazě počet absolvetů a vycházela by z VŠ intelektuální elita a nikoliv takový póvl, jaký z nich vychází dnes, aby řídil naše hospodářství a rozhodoval o naší budoucnosti. Placené školství studenty navíc tuto zvrácenou formu nejen posiluje, ale v podstatě chybí jen krok o kupování titulů - krok, který již některé školy udělaly. ideální prostředí pro národní sport - korupci . Hezký den KJŠtolc“
Prof. Jan Keller: „Dobrý dem, plně aouhlasím s tím, že platit školy od kusu je cesta do pekla. I přei těch obrovských kvantech navíc VŠ dostávají od státu zhruba jen polovinu toho, co činí evropský průměr (měřeno podílem na HDP). Abychom se Everopou srovnali ve financování VŠ podle této metody, musel by se počet studentů zdvojnásobit, což by bylo dvakrát tak šílené.“
Anna Sýkorová: „Jsem 75letá seniorka. Když jsem chodila do obecné školy, napsala mi moje paní učitelka do památníku: " Snaž se zdokonaliti sebe, tím prospěješ nejen sobe, ale i celku, svému národu, jehož jsi částí". Studenti studují nejen pro sebe, ale i pro nás "daňové poplatníky". Takže je logické a naprosto v pořádku, že studují "za naše daně". Na rozdíl od těch, kterým se už v 15 letech učit nechce a jdou si rovnou vydělávat, obětují tito studenti ještě průměrně 9 let (4roky SŠ a 5 VŠ) vzdělávání a přípravě na náročné povolání "bez výdělku". Jejich rodiče je celou tuto dobu živí a šatí. To by měli ještě k tomu platit nějaké školné? Nebo oni sami mají o 9 let později za trest vstupovat do života zadlužení?“
Prof. Jan Keller: „Vážená paní, toto považuji za skutečně moudrý názor. S úctou Jan Keller“
Eva: „Mám pocit, že dnešní vládě a spol. ani za mák nezáleží na tom, co zde zanechá budoucím generacím. Řídí se heslem "Po nás potopa neboli nahrab si, dokud můžeš"...“
Prof. Jan Keller: „Váš pocit plně sdílím.“
Vladislav Černík: „Dobrý den. Co říkate titulu existenční minimum? Mají ho Francii? nepřipadá vám to jako velkopanské hození suché kůrky od politiků lůze? Děkuji.“
Prof. Jan Keller: „Existenční minimum má tu nevýhodu, že za ně nejde přežít. Francie je vůči svým občanům také v tomto ohledu mnohem lidštější.“
Mar: „Pane profesore jak dlouho myslite ze je tento soucasny kapitalistycky system 19. stoleti udrzitelny nez nastane nova revoluce? Protoze zadny system neni udrzitelny a dejiny to dokazuji. Dekuji za odpoved.“
Prof. Jan Keller: „Takhle to dál už dlouho nepůjde, je to ve slepé uličce. Skutečný problém vidím v tom, co přijde poté. Právě o tom by se už hodně rychle mělo uvažovat mnohem intenzívněji než dosud.“
Iva: „Dobrý den, pane profesore, střední a posléze i vysoké škole zde vyrostly jako houby po dešti bez nějaké koncepce. Za mého mládí šlo na střední školu několik lidí ze třídy, ze střední na vysokou pak zase jen několik lidí (chodila jsem na odbornou školu, ne na gymnázium). A dnes? Ti, co by se šli dříve učit, jdou dnes na "soukromou střední školu", neboť na kvalitní státní by se samozřejmě nedostali...podle toho pak vypadá úroveň těchto škol...a ta "maturita" - doufám, že státními maturitami se konečně oddělí zrno od plev...A kdo zde pak bude na práci? Tito "středoškoláci", kteří ve skutečnosti nic neumějí, si myslí, že budou dělat "manažery"...Mám obavy, že to samé se děje s vysokými školami a že budou zdegradovány stejně jako střední školství...“
Prof. Jan Keller: „Tak nějak to je. Problém je v to, že ti samí, kdo to taklhe vymysleli, to dneska chtějí s velkou slávou jako na slovo vzatí odborníci reformovat. Mají tak doživotně o práci vystaráno.“
Petr: „Pane profesore, jaký máte názor na prohlášení Klause o parazitech a Dobeše o asociálech a to vše na účet studentů. Nejsou tito dva pánové také parazity a asociály?“
Prof. Jan Keller: „Už mne také napadlo, jestli to není typický případ autoprojekce.“
Přemysl: „Jako otec průměrného maturanta mám zcela přímou otázku. Je alespoň šance většího uplatnění absolventa technické VŠ? Či-li bude ubýtek jednoduchých výrob odcházejících na východ kompenzován kvalifikovanou prací a výzkumem u nás a změní se trend do Asie výroba, v Evropě spotřeba?“
Prof. Jan Keller: „POdle mých informací se zájem o techniky snižuje, ale pořád je to dobrá volba v porovnání s mnoha jinými odvětvími.“
anna: „Dotaz nemám, chci jenom poděkovat za Vaše názory a za Vaše každé veřejné vystoupení.“
Prof. Jan Keller: „Také děkuji. J.K.“
michal: „Co se týče studentů , at platí protože se ke starším lidem v tramvaji chovají bezohledně . Sedí , sedí a sedí.Proč ?“
Prof. Jan Keller: „Já myslím, že místo povinnosti platit by jim měl někdo vysvětlit, že by se neměli chovat jako burani. Jinak hrozí, že se budou chovat jako platící burani.“
Dagmar: „Dobrý den. Obě moje děti studují humanitní vysoké školy (pedagogika a audiovizuální tvorba). Mají prosím nějakou šanci najít uplatnění v této "podivné době"? Děkuji za odpověď.“
Prof. Jan Keller: „Záleží to na mnoha okolnostech. Přinejhorším je čeká nějakou dobu práce středoškoláků za plat středoškoláka. Středoškolákům hrozí o to větší nezaměstnanost.“
Petr: „Pane profesore, o kvalitě studia našich poslanců svědčí zákony které plodí. Sám zmetek a novelizace novelizace. Co může zplodit takový Benda, který v životě nepracoval a práva udělal podvodem?“
Prof. Jan Keller: „Myslím si, že je placen za zdravé seběvědomí. A toho má na rozdávání.“
Jana: „Dobrý den pane profesore,myslíte, že bude někdy konec hrůzy která se děje?“
Prof. Jan Keller: „Naděje umírá poslední. Nedá se to vzdávat.“
Mirek: „Dotaz co si myslíte: Je mi padesát, myslíte, že je správné šetřit na penzi, já si myslím, že našetřené peníze za 15 let co půjdu do důchodu nebudou mít hodnotu, zcela se znehodnotí. Děkuji za váš názor. Mirek“
Prof. Jan Keller: „V padesáti není nejlepší čas šetřit na penzi. Už se toho nedá moc stihnout. Navíc penzijní fondy inzerují, že prostředky do nich vložené se zhodnotí zhruba jedním až dvěma procenty. Oficiální míra inflace činí aktuálně tři a půl procenta. Takhle se toho moc našetřit nedá.“
Svatava Pavkova: „máte ve všem pravdu. taky to tak cítím a vnímám. všichni chze 3 známkama chcou studovat a vysokou projdou na 4 krát, a za chvíli nám nebude kdo uvařit nebo pokrýt střechu, máme 2O let pekárnu a sehnat gramotného člověka nemluvím o pekaři je velký problé. již 15 let se neotevřel tento obor. kdo už udělá změny ve školství jak jste říkal . omezit vzdělání jak to bylo dříve. na vysokou šly jen velmi chytré děti.“
Prof. Jan Keller: „Byly hodně poškozeny jak učební obory, tak technicky orientované střední školy. Obojí jsme měli už tradičně na vysoké úrovni a jejich devastace je v něčem horší než devastace vysokých škol.“
Verča: „Dobrý den, pane profesore stále se stracím v debatě o placení školného na vysokých školách mohla bych se vás teda optat na bližší informace“
Prof. Jan Keller: „Školné nepomůže ani vysokým školám, ani daňovým poplatníkům. Stát odebere školám více, než kolik zaplatí studenti. A daňový poplatník se bude skládat na úroky bankám za půjčky, které si chudší studenti budou muset vzít. Kromě bank na tom nevydělá nikdo.“
ladislav: „Dobrý den pane prfesore. Mafiánský systém vládnutí, je založen Miltonem Friedmanem a jeho teorii neviditelné ruky trhu.Jeho žáci ji aplikují už několik desetiletí a srozumitelně to vysvětluje Naomi Kleinová v knize "Šoková doktrína".A dosáhnout změny bude nadmíru obtížné.“
Prof. Jan Keller: „Souhlasím. Kleinová to popisuje i v knize No Logo. Je to jedna z nejkvalitnějších autorek v této oblasti.“
Jana: „Dobrý den pane profesore, moje dcera shodou okolností studuje sociologii na zču. Jaké má uplatnění, resp. šanci na uplatnění přímo v rámci sociologie“
Prof. Jan Keller: „Přímo v rámci sociologie je uplatnění poměrně omezené. Ale během studia by měla získat kompetence, které jí umožní uplatnit se v řadě dalších oblastí. Rozhodně bude před nezaměstnaností pojištěnější, než kdyby skončila maturitou.“
Eva: „Dobrý den, pane profesore, ráda čtu Vaše komentáře v deníku Právo. Jak myslíte, že se bude vyvíjet situace na pracovním trhu pro padesátníky? Mně je 54 let, za sebou mám přes 30 let praxe a před sebou ještě více než 8 let, než se dočkám důchodu. Co mám ale dělat? Místo mi zrušili a nikde mě nechtějí, podpora za pár měsíců skončí a co bude pak? Co mají lidé jako já dělat? Nikoho nezajímá, z čeho budeme žít...zlatý socialismus! Přeji Vám hezký den“
Prof. Jan Keller: „Do podobné situace se dostává tolik lidí, že politická reprezentace si nebude moci už brzy dovolit tento problém ignorovat a zabývat se řešením pseudoproblémů.“
Luba: „Myslite, ze levicove strany umi vzniklou situaci resit? Vzdyt uz neni zadny prumysl ani funkcni zemedelstvi. Neni zabou na prameni Evropska unie?“
Prof. Jan Keller: „Levicové strany už dlouho nic nevymyslely, aplikují jen umírněněší verzi neoliberalismu. Mají nejvyšší čas přijít na něco, co by se vyvarovalo omylů minulosti a řešilo problémy dneška. S Evroppou je to hodně složité. Sama o sobě není řešením. Může být zneužita ke zhoršování situace velké části lidí a k obohacování těch, kteří už by mohli mít dost. Rozbití evropské unie by dříve nebo později přineslo válku. Toho bych se hodně obával. Nezbývá, než ji zlidštit.“
David Martinek: „Dobrý den pane profesore, myslíte si, že je normální udělovat akreditace novým soukormým VŠ, které jsou zřizovány v městech jako Vsetín (Česko-slovenská univerzita) a kde v čele vědecké rady mají být třeba radní Zlínského kraje? Kdy se konečně zabrání tomu, aby profesoři z jiných univerzit zabezpečovali provoz jiných VŠ. Držím Vám palce. Bývalý student pana docenta Pácla.“
Prof. Jan Keller: „Vůbec to není normální. Ještě horší je, že se množí verbální útoky na profesorku Dvořákovou, která sesnažila podobným excesům ve funkci šéfky akreditační komise aspoň trochu bránit. Nejnovější útoky byly od premiéra a ministra školství.“
Jirka: „Dobrý den, zajímal by mne Váš názor na případnou kandidaturu p. Okamury na prezidenta ČR. Děkuji“
Prof. Jan Keller: „Myslím si, že by nebyl horší než ostatní kandidáti.“
Petr: „Pane profesore, jsem pro abyste kandidoval na post prezidenta. Vaše myšlení je zcela realistické a o několi stupňů výš, než skoroprofesora Klause. Nechcete kandidovat? Myslím že šnace máte na zvolení velké určitě větší než knihovnice Němcová , případně Schwarzenberg“
Prof. Jan Keller: „Prezident toho může změnit málo. Trochu k horšímu a ještě méně k lepšímu. Osobně si myslím, že zvolen bude ten, za kterým bude stát nejvíce peněz. Mnoho lidí se dá bohužel pořád ještě zmanipulovat.“