Chat

předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů MS kraje

Marcela Reichelová

Záznam chatu z pátku 24. února 2012

Jaromír BENEŠ: „Dobrý den. Mohla byste, prosím, stručně osvětlit, jak je v našem státě možné, že při předčasném splacení úvěru na automobil přes GE Money Auto, vám z úvěru na 70 tisíc a 60 měsíců, po 12 splátkách a žádosti o předčasné splacení sice odečtou všechny "nespotřebované" budoucí úroky, ale připočtou si k jednorázově placené částce náklady na rezervaci úvěrových zdrojů v částce 19 tisíc a další poplatky ca 4 tisíce? Proč není žádný zákon na to, aby se takhle prostě bankovní společnosti chovat nemohly? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den,to je stálá bolest, doporučuji přečíst si všeobecné obchodní podmínky, vše by mělo být zde a jelikož jste je podepali, jsou pro vás závazné. Proto doporučujeme před podpisem se řádně informovat na všechny podmínky.SOS MS kraje nedisponuje právem měnit zákony, může jen připomínkovat.“

Peterka Josef: „Dobrý den. Smlouvy čteme velmi pozorně. Co ale dělat v případech, kdy službu potřebujeme a všichni poskytovatelé mají ve smlouvách podmínky, které bychom normálně neakceptovali? Elektřina, pojišťovny a další vědí, že je potřebujeme a smlouvy jsou zcela nevýhodné, jednostranné a nebezpečné. Často plné smluvních pokut. Děkuji za odpověď.“

Marcela Reichelová: „Mohu jen doporučit vybírat mezi nabídkami. Vím, že je to opravdu někdy problém, pokud se vám zdá, že naratzíte ve spotřebitelské smlouvě na podmínky, které spotřebitele až diskriminují, je možné podat podnět na ČOI, která spotřebitelské smlovy dozoruje.“

Katka z Prahy: „Dobrý den, paní Reichelová, přítel si vzal několik úvěrů u bankovních společností. Bohužel splátkový kalendář jednotlivých úvěrů přesáhl jeho finanční možnosti. Radil se s bankou, ta mu doporučila tzv. konsolidaci. Úvěry převzala a přítel splácí jedné bance. Viděli jsme to jako jedinou možnost. Splátky jsou spočítány na dlouhých 7 let. Jsme tedy velmi finančně limitováni.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, osobně si myslím, že i když jste finančně limitováni, svou finanční situaci jste řešili. Mohlo se také stát, že by vám hrozila insolvence nebo také exekuční vymáhání a to bývá bolestivější.“

Zbyněk Fabiánek: „Dobrý den Pokud člověk pracuje tak splácí a je vše v pořádku.Nyní jsme však s partnerkou na úřadu práce a nikdo se s námi nechce bavit vo s tím ted?Poradíte:“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, mohu doporučit zkusít najít banku, která přebere všechny úvěry do jednoho, asi bude zadlužení na delší dobu, ale nižší splátky. Hlavně doporučuji situaci řešit, nejhorší je nedělat nic.“

Mejstříková: „Dobrý den, moje sestra si pořídila byt na hypotéku, bohužel ručitelem a tudíž spolumajitelem bytu je její syn, který polovinu bytu zadlužil a ta půjde do dražby, sestra stále poctivě sama splácí hypotéku, zajímalo by mne, zda bude v dražbě k synovým dluhům připočítána i polovina částky doposud nesplacené hypotéky. Děkuji za odopvěď“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, tady není možné zodpověďně , odpověď bez nahlédnutí do všech dokladů, situace asi jednoduchá nebude, asi bude třeba i odborné pomoci. Doporučuji se poradit s právníkem nebo navštívit naši poradnu - seznam poraden najdete na www.sos-msk.cz“

milena: „u spotřebitelského úvěru na auto není možné auto prodat protože se musí podepsat zástavní právo takže spotřebitel nemůže s autem disponovat můžete mi k tomu něco říct jestli je to pravda nebo ne dčkuji Milena“

Marcela Reichelová: „Zase záleží na tom, kde úvěr vyřizujete. Setkala jsem se s objemi variantami. Pokud se jedná o spotřebitelský úvěr na hotovosti, nebylo třeba žádné zástavy, jen peníze byly převedeny přímo na autobazar“

Jaroslav K.: „Dobrý den, slyšel jsem, že osobní bynkrot je možno vyhlásit jen v případě, že máte více půjček a není možný u lidí kteří mají hypotéku, vysvětlete prosím, děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, osobní bankrot pro fyzické osoby má svá pravidla, je pravda, že toto řešení není pro každého, musíte vypsat žádost, kterou posoudí soud - jedním ze základních pravidel je, že musíte mít příjem, nesmíte být veden na ÚP.“

Sobotková S..: „Dobrý den paní Reichelová,nikdy jsem žádné problémy neměla,úvěry si nebrala,nikdy si od nikoho nic nepůjčila.Až teď,asi dva měsíce mám auto z autobazaru,na varování jsem neslyšela.Auto vypadalo v pořádku,bylo nám doporučeno vyměnit oleje,autobazar se zaručoval 175 bodovou kontrolou před prodejem,dali jsme na něj.Po prohlídce v servisu vyšlo najevo,že vozidlo je po havárii,byla laicky opravena,oni nechtějí slyšet na reklamaci.Už jsme posílali druhý doporučený dopis,telefonicky se s nimi spojil i automechanik,ale nevíme,jak dále postupovat.Děkuji za případnou odpověď.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, pokud je zamítnuta reklamace, je dobré se obrátit na soudního znalce, pokud bude znalecký posudek ve váš prospěch, opět reklamujte. V případě zamítnutí reklamace i se znaleckým posudkem musíte spor řešit soudní cestou - se znaleckým posudkem máte velkou šanci na úspěch. Další možností je řešit spor pomocí smíru - více na našem webu- www.sos-msk.cz.“

Peterka Josef: „Děkuji za odpověď. Jen se chci ještě zeptat- víte o nějakém případu, kdy na základě zákroku ČOI některý z molochů typu ČEZ, Allianz, Telefonica apod. změnil svoje smlouvy? Třeba pojišťovny jedna vedle druhé mají seznam případů, kdy nejsou povinny platit za škodní událost, tak dlouhý, že prakticky nemusí platit v žádném případě. Všichni to vědí a nic se neděje.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, ČOI je dozorový orgán, který dozoruje zákon na ochranu spotřebitele, vykonává tento dozor u prodejců - do sporů spotřebitel x podnikatel nevstupuje, tyto spory řeší soud. Svou stížnost musíte adresovat vždy nadřízeným orgánům, např. ČEZ - Energetický regulačí úřad, Telefonica - Telekomunikační úřad atd.“

Zdenka: „Vážená paní,ráda bych se zeptala.Nedávno jsme koupili auto v autobazaru.Nyní se začal olupovat lak na karoserii.Chtěli bychom se zeptat,kde auto reklamovat a na co máme nárok,pokud by se majitel s námi nechtěl domluvit.Děkuji Vaškůjová“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, pokud nechce prodejce reklamaci uznat - pokud je oprávněná, doporučujeme nechat si vypracovat znalecký posudek a opět reklamovat. Ale ani toto není jistota, že prodejce reklamaci uzná, pak zbývá soud- se znaleckým posudkem je větší šance na úspěch nebo řeši spot smírem - více na www.sos-msk.cz“

Dan: „Dobrý den, Mohu reklamovat ojetý vůz, který jsem nekoupil v autobazaru, ale od původního majitele? Pokud ano, u koho?“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, pokud jste zakoupil auto u fyzické osoby, reklamovat můžete do půl roku.“

irena: „jsem v bankrotu,až to po 5 letech doplatím-nikdo už po mně nic nebude chtít?? děkuji za odpověď“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, neznamená to, že půjčky úplně zaniknou, ale vaše situace by měla být vyřešena. Určitě naleznete vše v dokladech k bankrotu.“

Iveta Fraňková: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat na možnost odstoupení od kupní mlouvy uzavřené mimo provozovnu. Zakoupila jsem výrobek a následně jsem zjistila, že cena byla několikásobně navýšena. Poslala jsem doporučeně tento dopis:" Já, Iveta Fraňková, jsem dne 9.2.2012 zakoupila na reklamní akci výrobek RELAXMAX (relaxační polštář). Využívám však mého práva dle zákona č.367/2000 Sb., §57 odst.1 a tímto odstupuji od kupní smlouvy - příjmový pokladní doklad číslo 0250133. Částku za uskutečněná plnění z mé strany obsažená na tomto dokladu požaduji vrátit na bankovní účet České spořitelny ...." V jaké lhůtě je prodávající povinen částku vrátit a pokud ne, zbývá už jenom vymáhat soudní cestou, nebo podat trestní oznámení? Za odpověď děkuji, I.Fraňková“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, penize je prodávající povinen vrátit do 30 dnů, pokud ani po upozornění nebude prodejce reagovat, můžete požádat soud o vydání platebního rozkazu.“

Machurková: „dobrĂ© odpoledne,prosĂ­m o zodpovÄ›zenĂ­ dotazu ohlednÄ› koupi auta od soukromĂ© osoby se skrytou vadou a to prasklá náprava.Zdali musĂ­m posudek soudnĂ­ho znalce zaplatit já ještÄ› pĹ™ed soudem nebo ho urÄŤĂ­ soud a platĂ­ kdo prohraje, je to finanÄŤnÄ› nároÄŤnĂ© DÄ›kuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, pokud jste se rozhodl řešit spor soudní cestou, předpokládám, že při sporu si soud nechá vypracovat znalecký posudek. Soudní náklady platí vždy ten, kdo spor prohraje.“

vŠEvedec: „MISTROSTVÍ SVĚTA KRAJE?(MS KRAJE)“

Marcela Reichelová: „Moravskoslezského kraje“

Zdeněk: „Dobrý den, v záruční lhůtě jsem reklamoval sluchátka,která po roce přestaly hrát. Ačkoli nejsou nijak poškozené, reklamace vyšla jako mechanické poškození. Jak mám šanci se bránit, když zjevně poškozeny uživatelem nejsou. Děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, máte možnost se bránit - nechat si vypracovat znalecký posudek - pokud bude ve váš prospěch opět reklamovat. Pokud reklamaci i se ZP reklamaci zamítne, můžete se bránit soudní cestou nebo se pokusit dohodnout mimosoudním řešením sporů, více na www.sos-msk.cz“

Martin: „V kupní smlouvě u os. automobilu z bazaru je psáno,že prodává ve stavu JAK STOJÍ A LEŽÍ.Je tato klausule závažná.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, spíše než závazná je nic neříkající - záleží pak, jak se postaví k případné reklamaci.“

Milan Ř.: „Dobrý den, máme v této době potíže se splácením a závazků a chtěli bychom se informovat o oddlužení, tak abychom nenaletěli nějakým podvodníkům. Kam bych se měl obrátit ? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, obraťte se na naši poradnu nebo na poradbnu ve finanční tísní“