Chat

Tomáš Večl
Záznam chatu ze čtvrtka 17. května 2012
Zuzana Malá: „Ještě se mi to nestalo, ale co když mi ztratí kufr a já nebudu mít u moře žádné věci, plavky nebo krémy a tak dál. Kdo mi co dá?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, v takovém případě dopravce proplácí nutné výdaje na základě předložených účtenek. Doporučuji však předem konzultovat s leteckou společností podmínky a celkový limit proplácené částky. Obecně je u letecké společnosti nezbytné uplatnit škodu za zpožděné zavazadlo písemně, a to do 21 dnů od doručení zpožděného zavazadla.“
Pekař: „Dobrý den, je normální, aby mi autopůjčovna sebrala peníze z karty protože jsem jim prý škrábnul auto? Já o tom nevím a to jsem jim taky napsal, ale nemám to jak dokázat. Jde s tím něco dělat??“
Tomáš Večl: „Dobrý den, toto je jeden ze spotřebitelských problémů, se kterými se setkáváme a často je pomáháme řešit. Obecně doporučujeme při vrácení vozu požadovat potvrzení o tom, že vůz byl vrácen bez poškození, vhodné je také vracený vůz nafotit. Bez těchto důkazů může být skutečně řešení obtížné, nicméně pokud se Vám nepodaří problém vyřešit vlastními silami, můžete se na nás obrátit, více informací viz www.evropskyspotrebitel.cz“
Pavla Pihanová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaká muže být ted maximální hmotnost zavazadla v případě cesty do zahraničí.. A kolik stojí když tak překročení max. hmotnosti... Děkuji“
Tomáš Večl: „Dobrý den, v prvé řadě je nutné rozlišovat, zda se jedná o odbavené zavazadlo (převážené v trupu letadla mimo dosah cestujícího) nebo o příruční zavazadlo přepravované v kabině cestujících. Konkrétní limity, počty možných přepravovaných zavazadel a poplatky za nadváhu určují jednotlivé letecké společnosti, doporučuji ověřit na webových stránkách dopravce. Informace by také měla být na letence a v přepravních podmínkách.“
Jan Králík: „Dobrý den. Když zase na Islandu bouchne sopka a nebude se lítat a já zůstanu někde viset a nebudu moct domů ani do práce, dostanu od někoho něco? Náhradu za ušlý zisk asi ne, ale peníze na ubytování, když tam budu třeba pět dní nebo týden.. Děkuji. Králík“
Tomáš Večl: „Dobrý den, situace výbuchu islanské sopky byla skutečně tzv. mimořádná okolnost a dopravce ani cestovní kancelář (byl-li zrušený let součástí zájezdu) za to nenesou odpovědnost, proto v takovém případě nemají povinnost vyplácet jakoukoliv náhradu vzniklé škody. Mají však povinnost se o své klienty postarat, konkrétně zajistit bezplatně ubytování, stravu, spojení s domovem (telefon, email). V případě, že je toto nucen cestující uhradit sám, protože to dopravce či CK nezajistí, má možnost vzniklé náklady nárokovat následně.“
Marie Černá: „Mam narok na kompenzaci od CK, pokud napriklad ve Francii stavkuji pracovnici na letisti nebo v Recku lodarske odbory?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, rovněž stávka je považována za tzv. mimořádnou okolnost, kterou CK nemůže ovlivnit, proto nemá povinnost hradit jakoukoliv náhradu vzniklé škody. Má však povinnost se o Vás postarat, více v předcházející odpovědi.“
Slavíková: „Co když někde zůstanu kvůli sopce a nebudu mít peníze na ubytování?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, jak jsem uváděl v předcházejících odpovědích, dopravce či CK má povinnost Vám ubytování a další nutné výdaje bezplatně zajistit. Pro případ, že by své závazky na místě druhá smluvní strana nezajistila je rozhodně vhodné mít s sebou platební kartu či jinou finanční rezervu.“
Honza: „Dobrý den, je možné aby letecká společnost prodala moji letenku ( místo v letadle) někomu jinému?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, zřejmě máte na mysli praxi tzv. překnihování (overbooking), kdy letecké společnosti prodávají více letenek, než je skutečně v letadle míst. To se skutečně děje, letecké společnosti totiž vědí, že ne všichni cestující se dostaví k odletu, a proto pro ně je výhodné (v případě zvýšeného zájmu) prodat například na 100 míst například 102 letenek. V případě, že se ovšem cestující k odletu dostaví a je mu zamítnut nástup na palubu (protože pro něj není místo), má letecká společnost povinnost se o něj postarat, nabídnout stravu a případně ubytování a zajistit tzv. přesměrování, tedy dopravu nejbližším možným letem. Kromě toho má cestující právo na náhradu škody, dle vzdálenosti letu ve výši 250-600€.“
nesbs: „Pane magistře, podává ESC taky občanskoprávní žaloby, tr. oznámení?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, Evropské spotřebitelské centrum nemá právo zastupovat spotřebitele u soudu a nemá právní subjektivitu. Občanskoprávní žaloby tedy podávat nemůže. S Policií ČR a nejrůznějšími dozorovými orgány spolupracujeme, nejvíce s Českou obchodní inspekcí, která je hostující institucí pro ESC.“
Kateřina: „Dobrý den, v UT máme odlétat na dovolenou, kvůli dětem jsme vybírali destinaci s doletem do 3 hod. a dnes když nám dorazili letenky jsme zjistili, že máme let s mezipřistáním, tudíž se nám délka letu protáhne na 5 hodin, má nato CK právo?? Děkuji za odpověď“
Tomáš Večl: „Dobrý den, cestovní smlouva musí obecně obsahovat mj. druh, charakteristiku a kategorii, dopravního prostředku, údaje o trase cesty, atd., toto je CK povinna dodržet. Je-li však smluven přímý let, neznamená to nutně, že se bude jednat o let bez mezipřistání. Pro kvalifikovanou odpověď by bylo třeba znát text cestovní smlouvy a další údaje. Předpokládám však, že se jedná o českou CK, v takovém případě Vám nemůžeme asistovat, doporučuji případ konzultovat se Sdružením spotřebitelů TEST, viz www.dtest.cz“
sssj: „Kolik má ESC zaměstnanců a kdo kontroluje jeho činnost?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, ESC ČR má 4 zaměstnance, odpovídající 3,5 úvazku. ESC funguje jako organizační útvar České obchodní inspekce, financováno je grantovou smlouvou uzavíranou mezi ČOI a Evropskou komisí. Síť Evropských spotřebitelských center zřizuje spolu s 29 zúčastněnými státy právě Evropská komise. Více viz http://www.evropskyspotrebitel.cz/o-nas“
nesbs: „Řešíte více internetových nákupů nebo ty neinternetové?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, podíl internetových nákupů při řešení všech stížností činí cca 50%, pro více statistických informací z naší práce doporučuji naše výroční zprávy, viz http://www.evropskyspotrebitel.cz/vyrocni-zpravy“
ptd: „Kde sídlí ESC a lze ho navštívit osobně?“
Tomáš Večl: „Dobrý den, v Praze ve Štěpánské ulici, kontakty viz www.evropskyspotrebitel.cz. Osobní návštěva je samozřejmě možná, doporučujeme schůzku smluvit předem. Případy však obvykle řešíme na základě zaslaných dokumentů písemně.“
nesbs: „Představil byste Evrop. spotř. centrum ČR?“
Tomáš Večl: „Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Zprostředkovává i možnosti mimosoudního řešení sporů spotřebitelů s obchodníky. Financováno je Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí. ESC ČR je členem 29členné sítě Evropských spotřebitelských center. Více na www.evropskyspotrebitel.cz.“
nesbs: „Proč pomáháte bezplatně?“
Tomáš Večl: „Bezplatná pomoc spotřebitelům je jednou z podmínek grantové smlouvy a odpovídá pravidlům činnosti sítě Evropských spotřebitelských center, stejně jako pravidlům naší hostující organizace (ČOI).“
nesbs: „Proč je ESC při ČOI a ne již při MPO, proč ta změna?“
Tomáš Večl: „O přesunu ESC k ČOI rozhodl ministr MPO v roce 2008, nicméně s MPO nadále velmi úzce spolupracujeme.“
Timea: „Dobrý deň, ako sa dari? Ďakujem veľa Timea“
Tomáš Večl: „Dobrý den, mám se dobře, děkuji a přeji pěkné odpoledne.“