Chat

Jaroslav Martínek
Záznam chatu ze čtvrtka 3. května 2012
Glass Inferno: „Co má na starosti národní cyklokoordinátor?“
Jaroslav Martínek: „má práce se dá "vystopovat" podle tří webů,na kterých pracuji - www.cyklostrategie.cz, www.cyklokonference.cz a www.ceskojede.cz. Tam jsou popsány i cíle i nástroje“
Glass Inferno: „Jak jste se dostal k funkci nár. cyklok.?“
Jaroslav Martínek: „1) V roce 1993 jsem nastoupil na Magistrát v Olomouci a hned jsem najednou začal koordinovat přípravu Moravské stezky.¨ 2( V roce 1997 mě nabídl ředitel mé dosavadní firmy, Centra dopravního výzkumu, zda bych tam nechtěl pracovat a udělat něco pro rozvoj cyklodopravy v ČR a tak jsem to přijal¨. 3) Mezi léty 1997 - 2009 jsem si získal jaksi důveru odborné i politické veřejnosti v oblasti cyklodopravy. Vlastně jsem to začal koordinovat tak nějak sám od sebe a ten respekt jsem si získal. 4) 2009 - oficiálně mě jmneoval ministr dopravy Gustav Slamečka¨ 5) 2012 - člověk neví, zda mi titul zůstane, ale tím se netrápím. Pokud mi život a štěstí bude přát, tak chci podpořit rozvoj cyklodopravy u nás.¨Jak se tak na to dívám, tak je to celoživotní úděl, Dá se říci, že jdu za hlasem svého srdce. Pravda ale také je, že mám k tomu i odovídající vzdělání - jsem dopravní inženýr.“
Martin: „Dobrý den, jak to vypadá se závesnou cyklostezkou pod Pražským okruhem a kam povede? Děkuji“
Jaroslav Martínek: „Vím tolik co vím. Byla vybudována, ale nemá návaznost. Proto je uzavřená. Kdy bude ale hotová, to fakt nevím. Dotaz musíte směřovat na Cyklokomisi Hl. měsTa Prahy.“
Michal: „Dobrý den, v Paříži existuje úžasný projekt: kolo si půjčíte v bodě A a vrátíte ho v bodě B, který je velmi blízko vašemu cíli. Je nebo bude nšco podobného i v čR? Děkuji, Michal“
Jaroslav Martínek: „Ten systém je dobře popsán zde: http://www.cyklostrategie.cz/infrastruktura/kolo-a-jina-doprava-intermodalita/bike-sharing/ Zde jsou dokonce odkazy na možné využití v ČR. Ale zatím to tápe. Něco je v Praze v Karlíně a kupodivu to možná bude v Třinci, což by byl průlom. Držím jim palce“
Jana: „Ve které organizaci působíte?“
Jaroslav Martínek: „Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (veřejná výzkumná organizace)“
Jaroslav: „Dobry den. Mam dotaz jestli mohu jezdit na kole po chodniku mimo cyklo zonu.“
Jaroslav Martínek: „Pokud nejste dítě a daný chodník není označen jako společná stezka pro chodce a cyklisty, tak nemůžete.“
Jakub Míka, Liberec: „Jen vlastní postřeh.Budování asfaltových cyklostezek mimo aglomerace (ve volné přírodě) považuji za zločin.Než asfaltovou to raději žádnou.Asfalt hyzdí přírodu a vytváří sterilní, odtažitý dojem z jízdy.Je to jako jízda na počítačovém simulátoru a ani děti nebaví.“
Jaroslav Martínek: „Jen vlastní postřeh. S podobnými názory se potkám docela často a to především ze strany příznivců bikerů, resp. příznivci ČEMBA. S předsedou ČEMBA jsem v úzkém kontaktu a hovoříme i o těchto stezkách. Rád prezentuji příklady, kde v extravilánu nen asfalt, např. cyklostezka Ohře mezi Královským Poříčím a K. Varami, nebo Greenway Berunka Střela. Na druhé straně cyklostezky podél Bečvy, Moravy, kder je hustá oncentrace obcí má asfalt opodstatnění. A pokud mluvíte o dětěch, tak bych vaše vyjádření upřesnil "některé děti to nebaví"“
Jirka: „Dobrý den. Jsem z Třebíče a nedávno jsem zjistil, že je zde vybudovaná cyklostezka do Rabbu. Stezkou jsem se kousek projel a zjistil jsem že peníze s Evropské unie jsou opravdu "výborně" použity. 30% cesty je po standardní silnici a dalších 30% je stěrkem posypaná bývalá cesta. Kontroluje vůbec někdo investice a odvedenou práci. ??? Děkuji“
Jaroslav Martínek: „Možná ta desinformace je v tom, že je stezka nazvaná Jihlava - Třebíč - Raabs. Správně by to mělo být nazváno cyklotrasa, která veede z Jihlavy do Třebíče a Raabsu. Na některých úsecích byla vybudována nová cyklostezka, někdy s povrchme asfaltu, jindy byla upravená jen bývalá cesta. Kontrolují se jen tyto úseky.“
Ondřej Martinek: „Jake je to byt ve studiu s legendou?“
Jaroslav Martínek: „Užasné, posloucám a učím se.“
Martina: „Dobrý den, já nemám dotaz, ale reaguji na Váš doporučující výlet na Orlickoústecko , bydlím blízko Letohradu a opravdu tady máme krásné cyklostezky a každoročně jezdíme na výlety.. ale nejenom po cyklostezkách ale i po okolí, které je ovšem náročnější..“
Jaroslav Martínek: „Já vím, mám to tam moc rád.“
Ondřej Martinek: „Ahoj tati. Mam dotaz do školy jakou si vlastně vystudoval školu? A mamka ti říka že nemáš mluvit o pendolínu že je to reklama :D. ahoj“
Jaroslav Martínek: „Vysoké učení terchnické, fakulta stavební.“
Míra: „Dobrý den.Zajímalo by mne kdo schvaluje způsobilost cyklostezky c městě. ú nás v městě Nýřany je vybudovaná cyklostezka, ele jet po ní je skoro nemožné, vystouplé obrubníky napříč stezky a stezka není v celku delčí než 200m. Děkuji“
Jaroslav Martínek: „Měl by to schválit Váš stavební odbor. Nicméně to co popisujete, tak je obecný nešvar ve většině měst ČR. Neumíme pracovat s veřejným prostorem a myslíme si, když někde násilím uděláme cyklostezku, tak tím pomůže cyklistům. Opak je někdy pravdou. Hovořil jsem o tom na začítku svého vstupu v 14:05.“
PETRA CHÝLE: „DOBRÝ DEN VÁŽENÝ PANE MARTÍNKU, ŽIJEME V RUDICÍCH, MEZI NEZDENICEMI A BOJKOVICEMI,KLADNÁ-ŽILÍN(uh.brod-luhačovice). VŠUDE OKOLO RUDIC JSOU STARŠÍ I NOVÉ CYKLOSTEZKY. ALE BOHUŽEL DO RUDIC NEVEDE ANI Z JEDNÉ STRANY ŽÁDNÁ, PŘITOM VESNICE JE MALINKÁ, ALE PŘÍRODA JE NÁDHERNÁ A OBČAS TO NĚJAKÝ CYKLISTA VYSTOUPÁ I PO SILNICI. MYSLÍM SI, ŽE BY CYKLOSTESKA PŘINESLA OBCI I VĚTŠÍ POHYB LIDÍ TUDÍŽ MOŽNOST I PODNIKÁNÍ. PŘEJI PĚKNÝ DEN PETRA A LADISLAV CHÝLOVI RUDICE“
Jaroslav Martínek: „To věřím. Obecně u nových cyklostezek´platí to stejné, jako u nových silnic. Pokud obec vybuduje cyklostezku, automaticky na sebe přitáhne i nové cyklisty, jako nová silnice více aut. Sám bych si přál, aby cyklostezek bylo co nejvíce. Při tvorbě nové Cyklostrategie se snažím, aby se nezapomnělo na financování nových cyklostezek a aby byly i trochu zvýhodněné malé obce.“
Marťa: „Dobrý den.Zajímalo by mne ´v kolika zemích jste byl.Děkuji“
Jaroslav Martínek: „Jsem Evropan, takže spíše v okolí - klasika: Rakousko, Německo, Polsko, Slovensko, Slovinsko, Dánsko, Švýcarsko, Belgie, Francie, Španělsko, Irsko a Velká Británie. Ve svých 43 letech ale již maximálně preferuji Česko.“
Maria Holaskova: „pride nasa legenda aj na Slovensko? Prajem vela zdravia a stastia k narodeninam.“
Jaroslav Martínek: „Dotaz byl asi směřován na Věru Čáslavskou.“
Dagmar: „Pěkný den,prosím o napsání cyklostezek,o kterých jste mluvil.Moc mě zaujali. Děkuji“
Jaroslav Martínek: „Koukněte sem: http://www.ceskojede.cz/rubriky/in-line/9:pardubicky/35:kralovsky-inline/ a pak jsem ještš hovořil o cyklostezce po bývalém tělese Zábřeh - Hoštejn“
adams.: „dobrý den.jaký je váš názor na cyklostezky,které se vytvářejí na bývalých žel.tratí,které zanikly.“
Jaroslav Martínek: „100% ano. Ted se vybudovala na Morkovice - Nezymyslice, na Kyjovsku a nebo stezky, ktere se budují na bývalém tělese, když se buduje koridor, např. teď nová cyklostezka u Zábřeha. Mám seznam taových úseků, ten bych Vám mohl oslat, kdy Vás to zajímalo.“
Petr: „Dobrý den, na mapě je vyznačena cyklostezka Praha - Drážďany, ale úsek z Řeže do Libčic nad Vltavou či Dolu není stále vyřešen. Bude se budovat něco v tomto ohledu? V Řeži často krouží mnoho zmatených hlavně zahraničních cyklistů. Děkuji.“
Jaroslav Martínek: „Právě v nově připravované Cyklostrategii narážím na to, že pokud stát se jasně nepostaví za významné mezinárodní cyklotrasy, jako např. Praha - Drážďany, pak nikdy nebudou vybudovány. Hrajeme si na dálkové trasy, ale malé obce na to nemají finance. Vše je o prioritách a mjí snahou je trochu měnit ty priority, které jsou zažité.“
Milan: „Dobrý den pane Martínek, mám na vás dotaz,jestli by jste mi poradil při výběru MTB kola. Dneska je tolik značek, že člověk neví která nabízí slušnou kvalitu za slušné peníze. Jsou nějaké stránky kde jsou značka porovnané? Jednalo by se o kolo v hodnotě do 30 tisíc. Děkuju Vám moc :))“
Jaroslav Martínek: „Žel, na tuto otázku Vám nejsem schopen odpovědět.“
Gabriela: „Dobrý den, dotaz torchu mimo téma,jste z Chomoutova?:-)Gabriela“
Jaroslav Martínek: „Ano, Olomouc - Chomoutov.“
Gabriela: „Super, doma se hádáme,jestli jste to Vy:-)jsme sousedi.Nedá se něco udělat s tou cestou z Chomoutova směrem na Ćernovír?nějaká cyklostezka?“
Jaroslav Martínek: „Pokud myslíte podel silnice na Cernovir, tak letos konečně město zadává dokumentaci pro uzemní rozhodnutí. Město má nového cyklokoordinátora a ten tam začíná dělat pěkný vítr. Takže doufám, že můj syn Ondra už bude moci brzy jezdit do atletiky bezpečně po cyklostezce.“