Chat

doc. MUDr. Rastislav Maďar
Záznam chatu z pátku 27. ledna 2012
mor: „Jak je to nyní v souč. době u nás s kapavkou a syfilidou?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Pohlavní nemoci jsou obecně v ČR na vzestupu a to dokonce vedle uvedených nemocí i HIV infekce. Z toho vyplývá i nutnost myslet na tuto skupinu nákaz v rámci běžného života, pokud člověk nechce mít zbytečné a nepříjemné komplikace, a to nejen zdravotních, ale i s vyhledáváním vlastních sexuálních partnerů zpětně.“
Gabriela Kozubíková: „Dobrý den,nevíte náhdou jak je to se spádovostí pohotovostí????jestli jsou povinny ošetřit kdekoliv kohokoliv...děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Akutní případy musí pohotovost tzv. lékařská služba první pomoci ošetřit kohokoli kdekoli a kdykoli.“
mor: „Visí někde na netu vaše CV?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Ano, a to hned ve 3 jazykových mutacích. Stačí použít běžný internetový vyhledávač.“
Alana Hanuš: „zdravíme sledujeme“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Děkuji, také Vás zdravím :-)“
SHzL: „Je stále Švýcarsko v AIDS na první místě v počtu nakažených na počet obyvatel?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Ve světě určitě ne, nejhorší situace je v regionu JAR, Lesotho, Svazijsko. V rámci Evropy jsou to země s vyšší imigrací než má ČR a je to i jistá daň za slobodu cestování a otevřenou společnost.“
Tímea: „ještě jeden dotaz, jelikož jsem byla nadmíru spokojena s porodnicí v Brandýse n L ráda bych připojila své díky. Rodila jsem tam již po 3tí a jejich služby se rok od roku zlepšovaly. Jak doktoři tak i ostatní personál byli a jejich služby byly na jedničku. Je tedy možné ovlivnit hodnocení této nemocnice? Každým rokem jim hrozí zavření a tak bych ráda popořila o zachování chodu porodnice. Děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, nabízím Vám zveřejnění této informace v časopise Nozokomiální nákazy a také na internetových stránkách odborné Společnosti prevence nozokomiálních nákaz. Rovněž by uvedená nemocnice určitě ocenila pochvalu adresovanou Ministerstvu zdravotnictví a Vaší zdravotní pojišťovně, která za hospitalizaci platila.“
Nataša: „Můj nezletilý syn má absolvovat malý chirurgický zákrok. Mám právo být v nemocnici s ním po celou dobu pobytu? Naše babička je delší dobu v nemocnici, teď má být přeložena do léčebny pro dlouhodobě nemocné, kam ale nechce. Musí s tím souhlasit? Děkuji za odpověď.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Pobyt rodiče s dítětem ve věku do 10 let se považuje za naprostou samozřejmost, i když nad 6 let může být za poplatek. Nad 10 let věku dítěte to záleží od toho, jestli má dané oddělení momentálně k dispozici dostatečnou kapacitu. Pokud babička nepotřebuje akutní ale jen dlouhodobou udržovací chronickou péči, měla by po domluvě s lékařem využít možnost pobytu v uvedené LDN. Nebude-li souhlasit, bude zřejmě propuštěna do domácí péče.“
SHzL: „Jste Slovák - ptám se proto, že jsem napsal v jedné odpovědi zde na chatu slobodu...?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Ano, mám však českou rodinu a žijem již pár let v ČR. Jestli to bylo poznat jen z jednoho písmenka, tak je to celkem dobrý, ne :-)“
Jiřina Němcová: „Zajímá mně jak se bude řešit souhlas obou rodičů, když pobyt jednoho rodiče je neznámý a u dítěte se musí operace provést rychle,někdy i okamžitě,když jde o život...děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „U akutních případů se souhlas řeší až následně. Důležité je přednostně poskytnout nutnou a neodkladnou péči. Tyto situace to tedy neovlyvní, i tak však věřím, že souhlas obou rodičů nakonec neprojde.“
Lenka Martincová: „Dobrý den pane doktore,jen mensi zkušenost s tím co jste ted říkal o komunikaci. Ležela jsem dlouho na odělení ARO na ventilaci,měla jsem tracheostomii,odsavali mě hleny odsavačkou.Jedna sestra zasadně při odsávání nepoužívala ani rukavice,ani roušku. Má rodina ji požádala,zda by nemohla tyto pomůcky používat. Sestra tak neučinila,stežovali jsme si lékaři. Od té doby se ke mě chovali jako k práskačce. Psychicky mě to hodně sebralo. Pevně doufám,že už nikdy se nikam do nemocnice dlouho nedostanu. Hezký den Vám přeji:)“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, děkuji za smutnou zpětnou vazbu. Za kvalitu práce sester ručí v první řadě staniční nebo vrchní sestra jako přímá nadřízená. Učíme lékaře, současné i budoucí a stejně tak i sestry, aby k tomu docházelo co nejméně. Píšeme pro ně odborné články, přednášíme jim na konferencích atd. .... I Váš případ použijeme anonymně jako smutnou kazuistiku, která by se neměla vyskytovat. Hodně štěstí a pevné zdraví.“
ostrava: „Jak je to prosím s navštěvama na JIP,když tam bude ležet malé dítě?Děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „To je možné, jen když rodič neohrozí své dítě ani další pacienty - jako potenciální zdroj infekčních původců. V principu je to přípustné.“
Tereza: „Místo otázky mám spíš poznámku. Myslím si, že představa, že nutnost podepsat informovaný souhlast s léčbou vede k lepší komunikaci mezi pacienty a lékaři je naprosto zcestný. Příklad: v září jsem rodila, celkově jsem s vybranou porodnicí byla spokojená, ale možná to bylo spíš tím, že jsem při porodu neměla žádnou komplikaci. Že by se mnou někdo probíral možnosti, které by mohly během porodu nastat, tak to ani náhodou. Dosala jsem několik A4 papírů s tím, že to mám podepsat a pak odevzdat na sesterně. Co jsem si předem nenačetla, nebo nezjistila od mého ambulantního gynekologa, to jsem nevěděla.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, to je jen jeden z nástrojů pro lepší komunikaci. Vy jste jim podepsala, že všemu rozumíte, že znáte další postup, že jste měla možnost položit dotazy a že je Vám vše jasné. Lékář by mi určitě řekl, tak proč se mě nezeptala? Pro komunikaci je důležitý přístup obou stran.“
marie: „Kdyby mě pacient řekl,ať jsi umyji ruce,než na něho šáhnu,asi by se mě to dotklo,nejšpinavější ruce mají lékaři a těm by jsi to nikdo neodvážil říct.l“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dezinfekce a hygiena rukou je jejich základní povinností. Pokud to nedělají, je to závažné porušení pracovní povinnosti. Já sestry učím na vysokých školách a přednáším jim i postgraduálně a nikdy jsem se nesetkal s tím, že by některá z nich měla s uvedenou zpětnou vazbou od pacienta problém. Špatná hygiena rukou personálu Vám může způsobit velmi vážné zdravotní komplikace. A např. na západě říkají tyto věci pacienti personálu zcela běžně.“
Leoš: „Dobrý den pane doktore.Musím říci ,že když je doktor hodný na pacienta tak se léčí lépe.Hodně doktorů toto opomíjí.Je to chyba a myslím k zamyšlení.Děkuji.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Souhlasím s Vámi. Milé slovo je jako pohlazení po duši.“
jana: „dobrýden, co myslíte jaká je ta naše nemocnice v Turnově?... musela jsem nechat odvést do této nemocnice moji nemocnou maminku (srdce,ledviny...) brala warfarin na ředění krve, naše obvodní lékařka ji zvedla dávky warfarinu(prý se má kontrolovat častěji ,než za měsíc,když je změna dávek)to se nestalo a tak se ji udělalo špatně, v nemocnici ji dávali krev (několik dávek za sebou) a lékař se divil, kam se ji ta krev ztrácí... nakonec zjistili , ale už pozdě, že ji vytéká do dutiny břišní, dali ji z interny na ARO ... do umělého spánku, kde po měsíci zemřela... myslím, že nemusela, co vy na to?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, každý takový případ je většinou komplikovaný. I proto, aby k takovým věcem nedocházelo u dalších pacientů, obraťte se se žádostí o prošetření případu na Českou lékařskou komoru, zdravotní pojišťovnu maminky, případně i zřizovatele nemocnice.“
Hradec: „Dobrý den, našeho dědečka léčili na interním oddělení se zánětem slinivky. V pátek nám ho pustili domů, předávali nám ho totálně vyčerpaného, když jsme se ptali paní doktorky proč je tak vyčerpaný, bylo nám odpovězeno že slinivku má dobrou, že víc jí nezajímá a že si sním máme zajít na jiné oddělení. Paní doktorka ani nevěděla, že má špatné srdíčko. Co si mám myslet o takovém to jednání? děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, uvedený postup rozhodně není správný. Napište o tom vedoucímu daného oddělení a také řediteli nemocnice. Bez zpětné vazby od Vás to nebudou schopni řešit koncepčně alespoň do budoucna.“
Jana: „Dobrý den, četla jsem o Vašich aktivitách v rámci International Humanity a chtěla bych říct, že jste obdivuhodný člověk, v tom co děláte pro druhé:o)“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Děkuji Vám. Každé milé povzbuzení nám dá ještě více energie do další práce.“
Hanka: „Pane docente, jaký je Váš názor na to, že většina zubařů v ČR nepoužívá rukavice ?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, to je samozřejmě problém. Mladší generace stomatologů již tuto chybu většinou nedělá. Používat rukavice je otázkou zvyku. Bez nich ohrozují nejen své pacienty ale sebe. Na západě by je nikdo nezaměstnal.“
93: „Řekl byste něco prosím o organizaci International Humanity?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Je to česko-slovenská humanitární organizace poskytující bezplatnou péči chudým a nemocným v rozvojových zemích na dobrovolnickém princípu. Všechny získané prostředky využívá pro chudé v plné výši 100 %. Více informací naleznete na www.InternationalHumanity.cz“
Adriana: „Když jsem byla v nemocnici, umístili mě do izolace, ikdyž jsem neměla žádné projevy infekce. Je to běžné ?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Izolace slouží k ochraně okolí, i když jste neměla příznaky nemoci, mohla jste být nosičem a tím pádem rizikem pro nemocnější pacienty. Typickým patogenem u kterého k tomu dochází je rezistentní stafylokok označovaný jako MRSA.“
PetraS.: „Pane doktore, čtu, že jste odborník přes cestovní a tropickou medicínu. V jakých exotických zemích jste byl sám, nebo do jaké by jste se rád podíval? Mám namířeno momentálně na rok do Kanady, plánuji su udělat výlet napříč USA, Aljašku nevyjímajíc. Měla bych nechat očkovat? Děkuji, Petra“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Byl jsem ve více než 80 zemích, i v mnoha místních nemocnicích. Ohledně očkování se prosím u mě informujte na adrese Očkovacího centra www.ockovacicentrum.cz. Není to úplně k dnešnímu tématu, ale rád se Vám budu později věnovat.“
Ivana: „Dobrý den, otec je hospitalizovaný již druhý měsíc na různých odděleních v Motole, Teprve včera jsme se dozvěděli o jeho teálném zdravotním stavu, lékaři nás, podle mne , úmyslně neúplně informovali. Kam si mohu stěžovat? děkuji Ivana“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Pokud dal Váš tatínek k Vašemu informování souhlas a informace Vám byly odepřeny, nebo případně jemu samostnému se dostalo nekompletních informací, stěžujte se přímo u ředitele nemocnice. On už to bude řešit a delegovat dál.“
Martin: „Dobry den pan docent, rad by som sa spytal na ockovanie proti chripke - je mozne, ze chripka sa prejavi (teplota, bolesti klbov atd) u cloveka ktory bol ockovany pred chripkovou sezonou? A je mozne ze takyto pacient moze potom dalej sirit to ochorenie? Stalo sa mi to a ockovat som sa dal kvoli malemu synovi (3 mesiace), takze sa obavam aby to nedostal aj on. Dakujem, pekny den!“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, napište mi prosím tento dotaz ohledně očkování na info@ockovacicentrum.cz. Budu se mu věnovat následně po konci relace.“
Petra T.: „Dobrý den, mám dotaz ohledně stravy-jak jsou na tom vegetariáni a je možnost nem.stravu odmítnout a stravovat se z vlastních zdrojů?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, to záleží od mnoha faktorů. O vegetariánskou stravu můžete požádat, to je již v dnešní době běžné. Vlastní stravu lze připustit jen za jistých okolností. Zkuste se podívat do naší knížky Jak přežít pobyt ve zdravotnickém zařízení. Je to tam popsáno detilněji, vyžaduje to však větší prostor než je zde k dispozici.“
Katka: „Dobrý den, zajímalo by mě jestli je možné, aby pacient s MRSA se volně pohyboval po nemocnici se souhlásem lékaře. Moc děkuji za odpověď a přeji příjemný den.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, u takového pacienta by se měla provést nejdříve lokální dekolonizace tj. zbavení formou lokální aplikace vhodné dezinfekce, ideálně opakovaně. Volný pohyb kolonizovaného pacienta je přípustný, když je místo s přítomností patogena chráněno např. ráno obvazem. Naopak nepřípustné je to, pokud je možný přenos MRSA při pohybu pacienta na jiné osoby (pacienti, personál) nebo do prostředí.“
Eva Vitásková: „Také místo otázky píšu poznámku. Byla jsem pouze v porodnici v Opavě, byla to má první a zatím poslední osobní zkušenost s nemocnicí. Velice mile mě pobyt překvapil. Sestřičky mě dokonce přišly několikrát v noci přikrýt a jedna mě držela za ruku, když mě bylo zle. Opravdu jsem ocenila, že mi po každém vyšetření pan doktor vše vysvětloval. Přístup personálu hodně pomohl, odnesla jsem si krásný zážitek. Moje maminka v jiné nemocnici vždy dlouho čekala na komentář a interpretaci vyšetření a hodně jí to znervózňovalo. děkuji za váš čas“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, podělte se prosím s vedením nemocnice i s kladnou zkušeností. Bude to pro ně povzbuzením a určitě jim to dá energii do další náročné práce. Na univerzitě v Opavě učím i mnoho místních sestřiček, proto mě to těší dvojnásobně.“
Dana: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na zubní lékaře, zda mentálně postiženým (samozřejmě pokud to jsou schopni absolvovat) se mají plombovat a i jinak ošetřovat zuby, protože zubař, který ošetřuje naše klienty, jim zuby jen trhá a zdůvodňuje to jejích poštižením a případnými problémy s tímto spojenými. Děkuji.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, z mého pohledu má mentálně postižený člověk na stejně kvalitní péči jako každý jiný. Myslel jsem dosud, že extrakce zubů se automaticky dělá jen chudým pacientům v rozvojových zemích. Není-li k tomu zásadní odborný důvod, je plombováni přednostním řešením.“
Veronika: „Dobrý den pane docente. Pracuji jako vedoucí azylového domu a často se nám stává, že propouštějí naše klienty z nemocnice ve stavu, kdy ještě vyžadují péči další osoby. To nejsme v azylovém domě schopni zabezpečit. Dá se tomuto nějak bránit? Děkuji za odpověď.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, zkoušeli jste se již domluvit s vedoucím daného nemocničního pracoviště? Pacient by neměl být rukojemníkem mezi 2 zařízeními a nemocnice by měla zjistit, jestli domácí péče má podmínky k další nutné péči. Přechodným řešením by mohla být LDN.“
Magda: „Jak postupovat,když se negativně proti vám postaví i ředitel nemocnice? Mám zkušenost, že lékaři za každých situací drží pohromadě a je těžké někdy dosáhnout nějaké spravedlnosti. Děkuji“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „V tom případě se obraťe na zřizovatele nemocnice (např. MZ ČR nebo Krajský úřad), Českou lékařskou komoru a případně i na revizního lékaře zdravotní pojišťovny pacienta. To jsou nezávislé instituce, které vyšetří objektivní situaci.“
Jana: „Dobrý den co si myslíte o zubaři,který k vyplachování používá jeden kelímek,který pouze ostříkává dezinfekcí“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „To je absolutně nepřípustné. Pro mě by to bylo důvodem ke změně stomatologa. Pokud to chcete řešit dál, obraťte se na stomatologickou komoru.“
Irena: „Dobrý den pane doktore. Chtěla bych se zeptat na Váš názor na jenodenní chirurgii u malých dětí. Máme ročního syna, který má podstoupit operaci hydrokely. V k nám nejbližší nemocnici v Olomouci se jednodenní operace neprovádí, proto uvažujeme o podstoupení operace v Brně.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, při nekomplikovaném průběhu a možnosti zajistění adekvátní péče v domácích podmínkách je jednodenní chirurgie výhodou.“
milan: „Hezký den, jaký máte názor na to, že v nemocničních ordinacích se mění lékaři a nemocní, co chodí na kontroly mají téměř pokaždé jiného lékaře, který zjevně nezná dokonale zdravotní problém. (pravděpodobně se neseznámí podrobně s postupem předešlých lékařů)Děkuji za Váš čas“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, výhodou praktického lékaře je znalost osobní "historie" pacienta a jeho zázemí. Měl by být něčím jako rodinným lékařem pro dospělé. Vím na co narážíte, pokud máte se střídáním problém, můžete svého lékaře změnit. Všechno má své výhody i nevýhody.“
irbis: „Trochu humoru, znáte cimrmanovskou píseň Epidemia mia - zpívá se v ní o jaterní abstinenci, hepatitidě, pětileté dietě, malárii atd.?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Neznám, ale rád se na to podívám. Děkuji za doporučení :-)“
SHzL: „Které psychiatrické choroby vznikají důsledkem epidemií nebo v tropech a na cestách?“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Dobrý den, psychiatrické problémy mohou nastat po mnoha infekčních nemocech, domácích i exotických a dokonce po jejich léčbě. To je velmi široké téma. Máte-li zájem o osobní konzultaci, napište nám na: info@ockovacicentrum.cz s uvedením mého jména.“
Eva: „Dobrý den pane doktore.Nevím jestli se zeptám správně,ale chci se zeptat jak zvládnou pobyt v nemocnici s malou dcerou.Za nedlouho jdeme s dcerou(2.roky)na operaci,celkem složitou.Jak na psychiku hlavně mou(matky),dcera bude mít oporu ve mě,ale jak na to já.Bude také ležet na jipce s vývody,není to nic příjemného vidět bezbrané dítko.Přeji krásný den a děkuji.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Taky mám 2-leté ditě a umím si to osobně představit. Jediná rada je, že maminka musí být strašně moc statečná. S oporou personálu, který je na těchto odděleních obvykle skvělý. Hodně štěstí. Vzhledem k tomu, že již končí vysílání, máte-li zájem o osobní radu, napište prosím na adresu: Rastislav.Madar@avenier.cz nebo na adresu Společnosti prevence nozokomiálních nákaz: SPNN@inmail.sk. Děkuji za všechny dotazy.“
Hanka: „Dobrý den, pane doktore, chtěla bych Vám vyjádřit hlubokou poklonu za práci, kterou děláte a za to, jaký jste člověk. Držím Vám palce v životě pracovním i osobním, také přeji mnoho úspěšných misí. Děkuji Vám za to, co jste mě na univerzitě naučil.“
doc. MUDr. Rastislav Maďar: „Tak na to nemohu reagovat alespoň v rychlosti. Moc děkuji. To mě moc těší. Ať se Vám daří.“