Marlene Dietrichová a Jean Arthurová jako sokyně v romantickém příběhu z poválečného Berlína. Americký film (1948). Dále hrají: J. Lund, M. Mitchell, P. Von Zerneck, S. Prager a další. Režie Billy Wilder

Na sklonku předloňského roku jsme si připomněli 100. výročí narození slavné německé herečky Marlene Dietrichové, která se prosadila v roce 1930 hlavní ženskou úlohou v Modrém andělovi a pak s jeho režisérem (a svým milencem) Josefem von Sternbergem přišla do Hollywoodu, kde se uplatnila především v rolích svůdnic pochybné pověsti (Maroko, Plavovlasá Venuše, Žena a tatrman apod.). V roce 1939 se stala americkou občankou a za války se hodně angažovala v protinacistické propagandě (její filmy byly proto v Německu zakázány). Její nekonvenční oblékání (jako jedna z prvních ženských celebrit nosila kalhoty) ovlivnilo světovou módu. Vedle filmové kariéry často vystupovala jako zpěvačka na kabaretních jevištích. Její popularita trvala až do sedmdesátých let.

Režisérem satirické komedie Zahraniční aféra je klasik světového filmu Billy Wilder. Její hrdina, americký kapitán Pringle (John Lund), se v okupovaném Berlíně zaplete s barovou zpěvačkou Erikou (Marlene Dietrichová) a americkou členkou kongresu Phoebe (Jean Arthurová), která do rozbitého města přijíždí na inspekční cestu. Wilder se ve svých dílech vždycky snažil posunovat dané hranice a Zahraniční aféra není žádnou výjimkou. Americká kritika film strhala a obvinila Wildera ze špatného vkusu. Nenašla vůbec nic humorného na německých pocitech viny za válečné zločiny, rozbombardovaném Berlíně, rozbujelém černém trhu či pokusu o sebevraždu, což byly hlavní motivy Wilderovy veselohry. Nadšeny nebyly ani oficiální kruhy. Americké Ministerstvo obrany vydalo stanovisko, že film podává nepravdivý pohled na americké okupační jednotky. Distancovaly se od něho i Sněmovna reprezentantů a Asociace filmových vývozců (MPEA), která dokonce donutila Paramount stáhnout film načas z oběhu. Čas poněkud otupil satirické dobové výpady ale jako komedie snímek rozhodně nezestárl. Dietrichová ve filmu vytváří obdobnou postavu jako v Modrém andělovi a zazpívá tu také několik písní (mj. Ruins of Berlin, Black Market, Illusions), jejichž autora Fredericka Hollandera můžeme vidět jako doprovodného pianistu ve scénách z nočního baru. Snímek vznikal v ateliérech Paramountu a v berlínských exteriérech, dokládajících zubožený stav německé metropole. Americká akademie ocenila oscarovou nominací autory původního scénáře, na němž s Wilderem spolupracovali producent Charles Brackett a Richard L. Breen, a kameramana Charlese Langa.

Napište nám