Ponjo z útesu nad mořem
Poslední autorský projekt světově uznávaného animátora Hajaa Mijazakiho, jehož snímky v Japonsku trhají žebříčky návštěvnosti a k jehož tvůrčímu vlivu se hlásí i proslulé studio Pixar, před zraky diváků rozehrává okouzlující gejzír fantazie. Oceňovaný režisér ve svých filmech většinou vyvažuje bující obrazotvornost s propracovaným scénářem, zpravidla spojujícím elementy euro-amerických dobrodružných příběhů s japonskou mytologií. Proto také jeho tituly jsou vyhledávané nejen nejmenšími diváky, ale také dospělým publikem, včetně filmových kritiků a návštěvníků filmových festivalů. Vedle skvostných epických dobrodružství jako Naušika z Větrného údolí či Princezna Mononoke ale Mijazaki realizoval i pár snímků určených především nejmenším divákům, kde příběhy ustupují okouzlujícím výplodům autorovy fantazie.
V tomto ohledu představuje Ponjo z útesu nad mořem režisérův doposud nejsvobodomyslnější snímek. Setkání malého chlapce s rozvernou bytůstkou z vodní říše slouží jako rámec pro strhující dobrodružství nespoutaná racionalitou. V době, kdy se západní animované snímky utápějí v umělosti počítačové animace 3D objektů, dokládá tradiční značka animačního studia Ghibli, že ve správných rukou "plochá" animace získává rozměr, který v euroamerických taškařicích znatelně chybí. Ponjo z útesu nad mořem po zásluze sklidil nadšené ohlasy od malých i velkých diváků na celém světě a s úspěchem se promítal v řadě zemí v distribuci i na desítkách filmových festivalů. Z proslulé přehlídky v Benátkách si snímek odnesl dvě ceny.