Akty – další francouzská revoluce v pařížském Muzeu D’Orsay. Japonský dokumentární cyklus

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Ještě v 19. století malíři nahé ženské tělo mohli zpodobovat pouze v souvislosti s antickou kulturou, nebo s tradiční sakrální tematikou. Manetova Snídaně v trávě vyvolala skandál a obraz nesměl být vystaven na reprezentativním Salonu.

Přirozená nahota byla v malířství tabu. V 19. století závisel osud umělce na hodnocení a atraktivitě díla během provozu pařížského Salonu. Aby malíř nebo sochař splnil podmínky přijetí pro umělecký akt, muselo mít jeho dílo legitimní základ v historii nebo mytologii. Stručně řečeno, Akademie nabádala umělce k dosažení ideálu. Akt byl zahalen závojem, musela z něj vyzařovat cudnost a posvátná atmosféra. Akty se tehdy mohly objevovat na výjevech, na nichž umělec portrétované postavy zidealizoval. Ale už Auguste Renoir prohlásil: „Kdyby ženám chyběla prsa a zadnice, nestal bych se malířem“.

Originální názevArt Museums of the World l
Stopáž25 minut
Rok výroby 2005
 ST
ŽánrDokument