Dokument o procesu vzniku trikových pasáží nového Švankmajerova filmu. Režie J. Gavlánek a E. Brabcová
00:00:16V tomhle filmu v podstatě neexistuje
00:00:18kompletní animovaný záběr ani kompletní hraný záběr
00:00:23ve svý jakoby celosti, jak bývá běžně ve filmu zvykem.
00:00:27Čili jakákoliv herecká akce je rozdělena mezi tyto záběry.
00:00:31Mezi animovaný a hraný.
00:00:41Musí se to celý natočit takovým způsobem,
00:00:44aby se to ve střižně dalo skloubit, což je velmi náročné.
00:00:51Základem je, že musíme jednotlivé fáze vyfotografovat.
00:00:56Herce vyfotografujeme každého zvlášť v různých pozicích.
00:01:01Těch fází je strašlivě moc, takže fotografií je, já nevím.
00:01:04To budou už desítky tisíc. Minimálně desítky tisíc fotografií.
00:01:09A teďka pojďte na tříčtvrtku tělem k nám.
00:01:11A teď tu vejšku mi řekněte. A já pak si tam vsadím ten jazyk.
00:01:15Je to nová zkušenost, určitě zajímavá.
00:01:17Je to úplně jinej způsob práce. Já mám pocit,
00:01:22že ten herecký výkon tentokrát nemám vůbec ve svých rukou.
00:01:24Ale je pravda, že za začátku jsem moc nevěděla, co se se mnou děje,
00:01:27ale teď už jsem tady asi potřetí nebo počtvrtý
00:01:30a už trošku do toho začínám pronikat.
00:01:34A je to zajímavý. Mě zajímá i to zákulisí
00:01:37celýho toho filmu, jak se to vlastně vyrábí,
00:01:40takže když můžu poočku sledovat i tady animátory a zbytek týmu,
00:01:43tak jsem ráda.
00:01:45Pozor! Akce!
00:01:48Co se týče třeba herců, jakoby jejich práce,
00:01:51tak oni si skutečně v tom filmu zahrají jenom v těch detailech,
00:01:55kdy mají zabranou buď pusu, nebo hlavu v detailu.
00:01:59A my jsme si na animaci nafotili jenom fáze jejich obličejů,
00:02:04nebo lépe řečeno hlavy ve všech otočkách a různých polohách,
00:02:07aby se to dalo různě kombinovat.
00:02:09Teď uděláme ještě zkoušku. Uděláme to jenom takhle.
00:02:11-Takže nebudu vstávat?
-Takže nebudete vstávat.
00:02:13Při tom natáčení jsem ze začátku měla strašnou trému,
00:02:16protože to je systém, který si herec neumí dopředu představit.
00:02:22Je na place sám, nemá partnera, jeho partnerem je objektiv kamery,
00:02:26poznámky pana režiséra jsou velmi jemňoučké, elegantní,
00:02:29jako je i on sám. A vždycky je to takový útržek z té role
00:02:33a člověk se nesmí moc pohybovat, což je pro herce strašná rána.
00:02:39Tak. A můžete už levou nohou dopředu.
00:02:42Tak. Vydržte mi takhle, prosím pěkně.
00:02:44Cvakni to!
00:02:52No tak, chudinko moje.
00:02:56Když přijde herec, tak krom toho, že s ním fotíme fáze hlav,
00:03:02těl, nohou a podobně, tak si s ním i nafotíme hlavy na dialogy.
00:03:05To známe, že máme vytvořenu
00:03:08takovou jakoby sadu univerzálních hlásek.
00:03:11Vlastně to há. Jakoby zastavit pusu těsně předtím, než to člověk řekne.
00:03:16Řeknu vlastně cvak, načež to Vašek scvakne.
00:03:20A v tý chvíli aby tys to řekla.
00:03:22-Ha.
-Ha.
00:03:24Ha.
00:03:26-Ha.
-Ha.
00:03:28He.
00:03:29-Cvak.
-Hi.
00:03:32Z tý sady, kterou máme vytvořenou, se dá složit úplně všechno,
00:03:36protože on když člověk mluví, tak i když zvukově
00:03:39nějaký písmena se liší, tak opticky jsou stejný,
00:03:42takže ta sada je udělaná tak,
00:03:45aby opticky se z ní dalo vytvořit jakékoliv slovo, jakákoliv věta.
00:03:49-Če.
-Če.
00:03:51Tak něco se z toho udělá. Jo, dobrý.
00:03:53Potom v počítači je třeba tyhle slabiky složit na jeden obličej.
00:03:58To je druhá fáze. A třetí fáze je,
00:04:01že tyhle slabiky se musí nasadit už na konkrétní dialog.
00:04:05Proto my i s tím hercem
00:04:06vždycky si pomocně nahráváme dialog do počítače.
00:04:09Dvojice muzikantů, které jsem najal v nedalekém baru,
00:04:13nepřetržitě hrála onen valčík...
00:04:15Samozřejmě když se dělá film, vždycky se točí po těch záběrech,
00:04:21po určitých částech kratších nebo delších.
00:04:23Ale tady u toho systému práce je to hodně rozsekaný.
00:04:27Takže tady si člověk musí dobře rozložit taky síly
00:04:31na ten den, protože ty dny tady bývají dlouhý.
00:04:36Animace tohoto filmu vyžaduje tři základní stupně animace.
00:04:41Celý to má trojí proces. Jednak je to animace před fotoaparátem,
00:04:45by se dalo říct, jednak je to animace při přípravě
00:04:49v počítači. Není to klasická počítačová animace.
00:04:52Ten počítač nám v podstatě funguje jako pomocný nástroj,
00:04:55což dříve zastávaly ruce kreslířů a fázařů.
00:05:01V počítači se ten záběr předanimuje.
00:05:04To znamená, že se vyberou ruce nohy, těla a hlavy,
00:05:07které jsou potřeba do konkrétního záběru,
00:05:10všechno se to uloží do jednoho souboru
00:05:12a potom ten soubor už jde na tisk.
00:05:15A z tisku Elišce pod nůžky k vystřihování.
00:05:30Třetí fáze té animace nebo třetí ten proces je,
00:05:32když samotný animátor pod kamerou přímo natáčí na pětatřicítku.
00:05:36Ono to vyžaduje dosti přemýšlení dopředu,
00:05:40jak pak jednotlivý fáze budou použity
00:05:43v rámci papírkový technologie.
00:05:51-Milane, nezdržuj!
-Vyhoďte toho Milana!
00:05:54-Vypadni!
-Vyhoďte ho!
00:05:56Milane, nezdržuj!
00:05:59-Vyhoďte toho Milana!
-Vypadni!
00:06:02Vyražte s ním dveře!
00:06:08Když máte vyfocenýho člověka, postavu člověka
00:06:11a začnete ji stylizovat, tak to nefunguje.
00:06:13Vypadá to okamžitě jako chyba.
00:06:15Čili animace, což je práce nebo největší úkol toho animátora
00:06:20v té třetí fázi, pod kamerou vlastně,
00:06:22on musí dělat takovou - my jsme tady tomu začali říkat -
00:06:25neviditelnou animaci nebo neviditelnou stylizaci.
00:06:28Animovat fotografie herců je úplně specifická práce,
00:06:32kterou se tady vlastně učíme všichni za pochodu.
00:06:38Něco jiného je animovat stylizované figurky od výtvarníka
00:06:42a něco jiného je animovat fotografie herců.
00:06:48A velmi záleží právě na přípravě, aby to bylo dobře nafotografovaný,
00:06:53dobře zpracovaný, potom ve výběru těch fotografií,
00:06:57aby se s tím mohlo pracovat přirozeně,
00:07:01aby ty figurky nebyly tuhý.
00:07:10Těmto animovaným záběrům se snažíme přizpůsobit záběry,
00:07:14který jsou opravdu hraný, takže pozadí máme taky černobílý,
00:07:19velký černobílý fotografie. A v tom se pohybují velké detaily -
00:07:25já nevím, hlava, nohy chodí po chodníku,
00:07:27který je taky vyfotografovaný a nalepený na zemi.
00:07:32Tady tohle je porter,
00:07:34který je nachystaný pro ty živé sekvence.
00:07:39Je to velikost, na kterou převážně tiskneme.
00:07:42A ty fotomontáže jsou, konkrétně tato fotomontáž
00:07:45je smontovaná ze tří fotografií. Pravá strana z jedný,
00:07:50prostřední z druhý a levá strana ze třetí.
00:07:53A je to udělaný tak, aby to tvořilo realistický celek.
00:08:07Pan Švankamjer se svým týmem, to jsou ti vědci,
00:08:12fyzici, matematici, chemici, vizionáři,
00:08:17výtvarníci a já nevím, co všechno ještě.
00:08:21Takže já musím v ten moment plnit přesné zadání a přesný příkaz.
00:08:26Ale neznamená to, že bych byla nějakou loutkou,
00:08:30že si tady nezahraju. Já musím přesně v daném momentu,
00:08:33řekněme v detailu
00:08:35ten prožitek za dvě sekundy zprostředkovat divákovi.
00:08:40Řeknu to takhle: Byla bych šťastná, kdybych tu mohla držet lampu.
00:08:45Jenže to neumím, tak si tu trošku zahraju. Je to úžasné.
00:08:50Na každém záběru animačním je podepsáno více lidí.
00:08:55Jednak ten, kdo to fotil, jednak ten, kdo to připravoval,
00:08:58jednak ten, kdo to potom animoval pod kamerou přímo.
00:09:02To vyžaduje od těch lidí velmi velikou soustředěnost
00:09:05a vzájemnou jakoby schopnost poslouchat jeden druhého
00:09:11a vnímat práci druhého, aby to mělo hlavu a patu.
00:09:14Čili je to jedno velký soustředění obrovský.
00:09:54Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2010
Dokument o procesu vzniku trikových pasáží nového Švankmajerova filmu. Režie J. Gavlánek a E. Brabcová
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 8