Odlesk zašlé slávy
Tvorba bývalého Altmanova asistenta a chráněnce Alana Rudolpha (nar. 1943) se vzpírá jednoznačnému zařazení, nicméně ji stmeluje režisérův zájem o mezilidské a partnerské vztahy. Rudolph se několikrát snažil skloubit vlastní autorský pohled na svět s komerčními požadavky studií, ale lépe se mu rozhodně daří na nezávislém poli. Dokazuje to i jeho snímek Odlesk zašlé slávy (1997), jehož středobodem jsou dvě manželství. V tom prvním žijí stárnoucí záletný opravář Lucky (Nick Nolte) a bývalá herečka béčkových hororů Phyllis (Julie Christieová), ve druhém přepracovaný manažer Jeffrey (Jonny Lee Miller) a jeho neuspokojená žena Marianne (Lara Flynn Boyleová). Oba vztahy, založené na určitém kompromisu, se už delší dobu vnitřně hroutí, což vyplývá na povrch v okamžiku, kdy se Lucky seznámí s Marianne a Jeffrey, přitahovaný staršími ženami, zase s Phyllis. Rudolph své postavy vykresluje rozporuplně a psychologicky věrohodně, v čemž mu rozhodujícím způsobem pomáhají herečtí představitelé. Mezi nimi září v poslední době jen málo využívaná anglická herečka Julie Christieová (nar. 1941), která za svůj plnokrevný výkon získala řadu ocenění (mj. Independent Spirit Award, Cenu newyorských filmových kritiků, Cenu Národní společnosti filmových kritiků a také oscarovou nominaci). Producentem snímku, který byl na našem videotrhu uveden pod zavádějícím názvem Opravář na všechno, byl Robert Altman.